تفاوت ANC و CVC چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت ANC و CVC چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت‌های فناوری‌های کاهش نویز صدا در ANC و CVC

بدون شک اکثر ما برای خرید هدفون و هندزفری تحقیق و تفحص بسیار زیادی انجام می‌دهیم تا بهترین آن‌ها را از بین تنوع و فراوانی برندهای مختلفی که در بازار وجود دارد، انتخاب کنیم؛ به این شکل تمام یا اکثر نیازهای مورد انتظار خود را از هندزفری یا هدفون بر آورده می‌سازیم.

حتماً در این میان به اصطلاحات مختلفی از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها نیز برخوردیم که همگی برای بهتر شدن نتیجه گوش دادن به موسیقی یا مکالمه هستند. عبارت مصطلحی که هنگام خرید این محصولات، بسیار به گوش ما می‌رسد، «نویز کنسلینگ» یا به انگلیسی «Noise Cancelling» است که می‌خواهد کاستن یا از بین بردن کلی صداهای اضافی محیط را به کاربر اطلاع دهد و اینکه در نتیجه صدایی واضح‌تر و شفاف‌تر شنیده خواهد شد. البته از اصطلاحات دیگری نیز برای نمایش این ویژگی استفاده می‌شود که برای مثال می‌توان به Noise Reduction اشاره داشت که به معنای کاهش صداهای اضافی محیطی است.

اما به طور کلی دو فناوری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از اصلی‌ترین فناوری‌ها برای کاهش نویز معرفی کرد که تحت عنوان‌های ANC و CVC هستند.


تفاوت اصلی فناوری ANC و CVC

هدف اصلی هردوی این فناوریها، کاهش و از بین بردن صداهای اضافی است، اما بزرگ‌ترین اختلافی که در آن‌ها وجود دارد، مخاطب قرار دادن کاربر است! حال این به چه معناست؟

در فناوری CVC مخاطبی که شما با آن به مکالمه تلفنی می‌پردازید، مورد توجه است و هدف این است که برای او، صدایی واضح و شفاف و تمیز ارسال شود و صداهای اضافی محیطی که شما در آن قرار دارید، کاسته و کم می‌شود؛ در نتیجه مکالمه برای مخاطب شما در بهترین حالت خود رخ می‌دهد. نهایتاً این فناوری بیشتر برای مکالمه و تماس‌های تلفنی کاربرد دارد و برای بالا رفتن کیفیت صدای شما برای مخاطبینتان در مکالمه کارایی دارد. بهترین هندزفری های بلوتوث برای مکالمه را بشناسید.

اما در فناوری ANC خود شما هستید که مورد توجه و دقت هستید و بزرگترین هدف از این فناوری، شنیدن موسیقی با کیفیت بسیار بالا است و باعث می‌شود صدای موزیک را به خوبی و با جزئیات بشنوید و کمتر صداهای اضافی محیط مزاحم شما بشوند.

از بزرگترین اختلافی که می‌توان در رابطه با این دو فناوری مطرح کرد (که همین امر نیز سبب اختلاف قیمت بین دستگاه‌های دارنده‌ی CVC و دستگاه‌هایی که از فناوری ANC پشتیبانی می‌کنند شده) نرم افزاری بودن CVC و سخت افزاری بودن ANC است. با این حساب دستگاه‌هایی که از ANC پشتیبانی می‌کنند از قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌هایی که دارای CVC هستند، برخورداراند

اما از تعاریف اصلی اختلافات این دو که بگذریم، به بررسی نحوه عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.


نحوه عملکرد فناوری CVC

این عبارت مخفف شده «Clear Voice Capture» است و همان‌طور که گفته شد برای تماس‌های تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نمی‌توان گفت که مزیت و کاربری آن تنها به این نوع از استفاده منحصر می‌شود! بلکه می‌توان با بهره‌گیری از این قابلیت برای ضبط پادکست و همین‌طور کنفرانس‌های تلفنی هم استفاده نمود.

به طور کلی قابلیت CVC برای فیلتر کردن صداهای اضافی محیط و پس زمینه است که در فضاهای شلوغ به خوبی می‌توان تفاوت آن را لمس کرد.


چگونگی فرایند حذف نویز در CVC

CVC از یک الگوریتم کامپیوتری استفاده می‌کند تا صدای شما را شناسایی نماید و آن را ایزوله کند.. به لطف وجود این هوشمندی، هرچه که مکالمه طولانی‌تری داشته باشید، شناسایی بهتری از صدای شما صورت می‌گیرد و در نتیجه به مرور زمان مکالمه خیلی با کیفیت‌تری نیز خواهید داشت.

فناوری CVC صداهای اضافی را بلاک و مسدود نمی‌کند، اما به شکل قابل ملاحظه‌ای حجم آن‌ها را کم می‌کند، به همین دلیل است که هرچه صدای پس زمینه بلند باشد، باز هم صدای شما بلندترین صدایی است که شنیده خواهد شد.

در تکمیل تعریف و تشریح CVC باید افزود که صداهای کمتری مانند صدای ترافیک، باد و... تقریباً به طور کامل از بین می‌رود. این فناوری، یک قابلیت نرم افزاری است که به همین دلیل می‌توان برای بعضی از وسایل، اپلیکیشن‌های آن را نیز دانلود کرد و مورد استفاده قرار داد. حتی می‌توان نرم‌افزارهای CVC را برای برخی از کامپیوترها، لپتاپ‌ها و... دانلود کرد و استفاده نمود. این ویژگی برای کسانی که تولید محتوا می‌کنند هم ویژگی بسیار مهمی به حساب می‌آید.

بیشتر بدانید: بهترین هندزفری های بی سیم بیسوس را بشناسید.


نحوه عملکرد فناوری ANC

عبارت ANC مخفف شده «Active Noise Canceling» است. این فناوری بیشتر مربوط به خود فرد است و برای تجربه شنیداری دارنده هندزفری به کار می‌رود. بنابراین با توجه به ای ان سی، شنیدن موسیقی یا شنیدن صدای مخاطب هنگام مکالمه، برای ما بسیار با کیفیت‌تر خواهد بود. به طور خلاصه‌تر می‌توان گفت که شنیدن، با نویز و صداهای بسیار کمتری صورت می‌گیرد.

ANC صدای پس زمینه را به صورت فعالانه بلاک یا مسدود می‌کند و این در حالی است که شما مشغول مکالمه یا گوش دادن موسیقی هستید. این کنسل شدن و از بین رفتن صدا نیز در کانال گوش اتفاق می‌افتد. البته باید اشاره کنیم که بسته به میزان بلندی صدا، ممکن است نویزها کاسته شوند.

اما نحوه عملکرد ANC به چه صورت است و اینکه چه پیش نیازهایی دارد، به تشریح اجزای مختلف هندزفری بر می‌گردد. در وهله اول باید دانست که این قابلیت، همان‌طور که اشاره شد یک ویژگی سخت افزاری است. اما این سخت افزار چه نیازمندی‌هایی دارد و چه کاری با آن انجام می‌شود؟

حالا که صحبت از قابلیت های سخت افزاری بهبود صدا شد، لازم است به فناوری Aptx هم اشاره کوچکی کنیم. این فناوری یک نوع کدک صدا محسوب می شود که جهت بهبود انتقال صدا در هندزفری و اسپیکرهای بلوتوثی به کار می‌رود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله Aptx چیست و چطور کار می کند را مطالعه کنید.


چگونگی فرایند حذف نویز در ANC

در تکنولوژی ANC از میکروفونی استفاده شده است که با بهره‌گیری از آن صداهای اضافی محیط و نویزها پیدا شده و تشخیص داده می‌شوند. حال در مراحل بعدی، از مدارهایی ویژه برای شناسایی نویز و مسدود کردن آن‌ها استفاده می‌شود که به این ترتیب از شنیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود یا تأثیر آن روی صدا را به طرز قابل توجهی کم می‌کنند.

مسدود کردن نویز هم توسط خود اسپیکرها صورت می‌گیرد! با ارسال امواجی که برای از بین بردن فرکانس‌های صداهای اضافی توسط اسپیکر صورت می‌گیرد، صدایی که در نهایت شنیده می‌شود، کیفیت، وضوح و شفافیت بسیار بالایی را خواهد داشت.

وجود میکروفون و مدارهای ویژه‌ای که ذکر شد، سبب اشغال بخشی از فضای داخلی بدنه ایرفون، هدفون و... می‌شود، به همین دلیل است که طراحی و فرم قرار گرفتن این اجزا درون ایرفون و... باید اصولی و دقیق باشد. همین موضوع سبب بالا رفتن قیمت هندزفری و هدفون‌هایی شده که از تکنولوژی ANC بهره‌مند هستند. البته باید در نظر داشت که هدفون‌ها به دلیل فضای بیشتری که دارند، امکان طراحی به نسبت راحت‌تری را برای مهندسین ایجاد کرده‌اند، اما در نهایت باید اشاره کرد که این موارد باعث بیشتر شدن هزینه خواهد شد.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع خرید اسپیکر بلوتوث یا خانگی

هر صدایی که در محیط اطراف ما وجود دارد، دارای نوسان است؛ این نوسان‌ها دارای اوج و فرودهایی نیز هستند. برای مثال اگر یک صدا دارای نوسانی باشد که اوج آن را 1+ در نظر بگیریم و فرود آن را 1- بدانیم، ANC پس از دریافت و شناسایی آن، امواج معکوسی را ایجاد و توسط اسپیکرها پخش می‌کند که اوج و فرود نوساناتی که به آن‌ها اشاره شد را خنثی کرده و به صفر می‌رساند. با توجه به این فرایند است که شما نویز و صداهای اضافی محیط اطراف را نخواهید شنید.

با در نظر گرفتن مراحلی که گفته شد، صداهای اضافی پس زمینه تا حدوداً 70 درصد از بین خواهند رفت و کاسته می‌شوند؛ این مورد کاملاً بستگی به بلندی صدا دارد. عده‌ای معتقداند که تکنولوژی ANC روی کیفیت صدای موسیقی در حال پخش نیز تأثیر می‌گذارد و کمی از خلوص آن می‌کاهد، اما باید بگوییم که طبق آزمایشات و تست‌های انجام شده، بسیاری از افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند، مگر آن‌هایی که بسیار حساس هستند.

اما باید گفت که این مورد تا حدودی منطقی است، چراکه شما قابلیت اضافه‌ای را از اسپیکرها طلب می‌کنید که می‌تواند روی صدا اثرگذار باشد.

ANC برای اینکه نویزها و صداهای اضافی را ابتدا شناسایی کرده و سپس کاهش دهد و حتی آن‌ها را مسدود کند، نیاز به اندکی زمان دارد، این مورد می‌تواند سبب حذف نشدن صداهایی ناگهانی مانند بوق اتومبیل شود؛ اما صداها و نویزهای ممتد و یکنواختی مثل صدای هواپیما، قطار و... از قاعده حذف نویز ANC مستثنا نیستند و به راحتی اثر آن‌ها محو می‌شود.

بسیاری از مشکلات مربوط به هدفون و هندزفری با ریست کردن حل می‌شود. بنابراین بهتر است همه ما چند راه حل جامع برای ریست کردن هندزفری ها داشته باشیم.

تمامی آنچه که درباره تکنولوژی ANC عنوان شد، نیازمند یک توان قابل توجه است که این مورد باتری نسبتاً بیشتری را از هندزفری و هدفون شما می‌گیرد. برای اینکه بتوانید کنترل بهتری روی این موضوع داشته باشید، طراحان معمولاً برای ای ان سی یک دکمه در نظر می‌گیرند تا بتوانید آن را در صورت دلخواه، فعال یا غیر فعال نمایید و هر زمان که به آن نیاز داشتید، ANC را روشن کنید.


نتیجه گیری کلی و جمع‌بندی

اگر می‌خواهید مکالمه‌ای با کیفیت داشته باشید، بیشتر باید به قابلیت CVC که یک قابلیت نرم‌افزاری است توجه کنید، همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، این ویژگی کمک می‌کند تا مخاطب شما با کیفیت خیلی بهتری صدای شما را هنگام مکالمه بشنود.

اما در مقابل تکنولوژی ANC قرار دارد که یک ویژگی سخت‌افزاری است و کمک می‌کند تا موسیقی و کلاً صداهایی که از هندزفری و هدفون می‌شنوید، کیفیت بالاتری داشته و تمامی یا اکثر صداهای اضافی و نویزهای محیطی در آن کاسته یا حذف شوند.

بهتر است هنگام خرید لوازم صوتی به این دو مقوله توجه داشته باشید و بدانید که «حذف نویز» به چه منظوری است و هدف از آن، از بین رفتن نویز صدایی است که می‌شنوید، یا از بین رفتن نویز صدایی که مخاطب شما می‌شنود...؛ شنیدن یا شنیده شدن؟

اگر قصد خرید هندزفری دارید اما فکر می‌کنید ممکن است چیزی بخرید که بعدا پشیمان شوید، مقاله 7 اشتباه در خرید هندزفری یک قدم از شما جلوتر است.