بررسی پک باتری مگ سیف گوشی های آیفون 12

بررسی پک باتری مگ سیف گوشی های آیفون 12

اصرار اپل برای نامگذاری های عجیب و تبلیغاتی همواره وجود داشته و هست. پس از ابتدا برایتان روشن می‌کنم که پک باتری مگ سیف در واقع همان پاوربانک وایرلس مگنتی است که توسط شرکت اپل و برای گوشی های سری 12 ساخته شده است. در واقع این پاوربانک برای گوشی های آیفونی که از مگ سیف پشتیبانی می‌کنند طراحی شده که فعلا فقط آیفون 12 ها را شامل می‌شود.

خلاصه‌ی این محصول جدید این است که مانند یک باتری اکسترنال به پشت آیفون می‌چسبد و گوشی را شارژ می‌کند. این سومین تلاش اپل برای طراحی یک باتری خارجی مناسب این برند است که به نظر نمی‌رسد نظر خیلی از کاربران را جلب کرده باشد.

باتری پک مگ سیف اپل شبیه یک پاوربانک سفید و مستطیلی است و 99 دلار قیمت دارد.



پک باتری مگ سیف اپل قادر به شارژ کامل آیفون 12 مینی هم نیست

با یک نگاه گذرا به محصول سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور چنین پک کوچکی می‌تواند آیفون 12 را کاملا شارژ کند؟ به هر حال اپل هر چقدر هم که کارش درست باشد، نمی‌تواند قوانین منطقی را زیر سوال ببرد. از چه حرف می‌زنیم؟ 

هر پک باتری مگ سیف که بخواهد آیفون 12 را کاملا شارژ کند باید تا حد مشخصی بزرگ باشد. آیفون 12 اپل ظرفیتی 2815 میلی آمپر ساعتی و توان 10.78 وات ساعت دارد. این در حالیست که توان باتری پک جدید اپل 11.13 وات اعلام شده و نمی‌تواند کل باتری را شارژ کند.

طبق تست انجام شده توسط مجله The Verge باتری مگ سیف با تمام توانش فقط توانست 83 درصد آیفون 12 مینی را شارژ کند. پس می‌شود نتیجه گرفت که بقیه آیفون های این سری حتی به 83 درصد هم نخواهند رسید.


در واقع شاید بتوان گفت که اپل کوچک بودن و هماهنگی این محصول با گوشی های آیفون 12 را فدای ظرفیت آن کرده است. با این طراحی شما می‌توانید به راحتی باتری پک MagSafe را به پشت گوشی وصل کنید و همچنان از گوشی استفاده کنید. اما هزینه‌ای که می‌پردازید (علاوه بر 99 دلار ناقابل) کامل شارژ نشدن آیفون است.

نکته مثبت درباره پاوربانک جدید اپل این است که از شارژ وایرلس سریع مگ سیف پشتیبانی می‌کند.

نکات مثبت
نکات منفی
به عنوان یک شارژر مگ سیف باتری خور خیلی خوب عمل می‌کند
هیچ کدام از گوشی های سری 12 اپل آیفون را کامل شارژ نمی‌کند
کاملا با آیفون سازگار است

پورت لایتنینگ باتری پک اپل دو طرفه نیست

از سایر لوازم اپل که استاندارد Qi داشته باشند هم پشتیبانی می‌کند. مثل ایرپادز


به نسبت رقبا گران قیمت است
بیشتر بدانید: راه حل افزایش صدای ایرپاد در آیفون


باتری پک مگ سیف تنها 1460 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد؟

ما اکثرا ظرفیت باتری ها را با واحد میلی آمپر ساعت می‌سنجیم، اما همواره بحث هایی در این مورد وجود دارد. زیرا بعضی افراد معتقدند که بررسی ظرفیت باتری با جریان همیشه درست نیست و گاهی لازم است ظرفیت آن را با ولتاژ یا Wh بسنجیم.

در مورد مگ سیف تقریبا همینطور است. زیرا با وجود اینکه ظرفیت میلی آمپری این باتری تنها 1460 است اما مقدار وات ساعت آن 11.13Wh است. اپل این کار را با بالا بردن ولتاژ تا (7.62 ولت) انجام داده است.

یعنی چه؟

این اعداد را با ظرفیت 2815 میلی آمپری و 10.78 وات ساعتی گوشی آیفون 12 بسنجید تا متوجه شوید که چرا ظرفیت پک باتری مگ سیف از 1460mAh خیلی بیشتر است.

با این وجود باز هم نمی‌توانید مثل یک پاوربانک روی آن حساب کنید و انتظار داشته باشید در سفرها به کارتان بیاید. چون همانطور که گفتیم در یک بار شارژ حتی یک دور کامل هم آیفون 12 را شارژ نمی‌کند.

پورت لایتنینگ انتهای باتری پک مگ سیف اپل برای شارژ کردن آن است و دو طرفه نیست. اپل پیشنهاد می‌کند که باتری پک مگ سیف با آداپتور 20 وات تایپ سی و کابل تایپ سی به لایتنینگ شارژ شود.



اپل از شما می‌خواهد که 10 درصد آخر باتری پک را استفاده نکنید!

از آنجایی که پک باتری مگ سیف برای گوشی های آیفون ساخته شده خیلی هم با آن‌ها هماهنگ است. موقع اتصال باتری می‌توانید هم شارژ گوشی و هم باتری مگ سیف را در آیفون ببینید.

یکی از نکات جالب این رابط کاربری وقتی است که برای اولین بار باتری را متصل می‌کنید. در این حالت یک پیام در گوشی پاپ آپ می‌شود که می‌گوید این باتری گوشی شما را بیشتر از 90 درصد شارژ نخواهد کرد! (شما 80 درصد رو هم به زور شارژ می‌کنی، 90 درصد که پیشکش)

دلیلش هم این است که 10 درصد باقی مانده فشاری به باتری می آورد که باعث فرسودگی آن خواهد شد. البته شما می‌توانید در بخش Control Center، با لمس طولانی آیکون باتری این 10 درصد را هم شارژ کنید.

در عمل اما این باتری اصلا آنقدرها قدرتمند نیست که با 10 درصد باقی مانده فشاری را متحمل شود!


کلام آخر: پیروزی قطعی ظرافت بر کارایی

باتری مگ سیف اندازه آیفون 12 مینی طراحی شده است. ابعاد آن کاملا با لبه های گوشی هماهنگ بوده و موقع گرفتن در دست هم راحت است. البته برای بقیه آیفون های سری 12 شاید کمی کوچکتر باشد و برای آیفون 12 پرو مکس قطعا خیلی کوچک است. به نظر من این مسئله کاملا از تاکید اپل بر زیبایی نشات می‌گیرد.

بیشتر بدانید: تفاوت ایرتگ با اسمارت تگ و تایل در چیست؟

از لحاظ ظاهری بدنه پلاستیکی و سفید رنگ MagSafe Battery Pack حالت ماتی دارد که جلوی لیز خوردن و افتادن را می‌گیرد. به علاوه به خوبی به بدنه بدون کیس آیفون می‌چسبد و نمی‌افتد. اگر بخواهید با قاب از آن استفاده کنید به قاب های سازگار با مگ سیف نیاز خواهید داشت و قاب های معمولی جلوی حالت آهنربایی را می‌گیرند.

اندازه کوچکش ظاهر گوشی را خراب نمی‌کند و ضخامت کمش هم حملش را آسان می‌کند.

اما از لحاظ کارایی..

در واقع مهم ترین چیزی که ما از یک پاوربانک می‌خواهیم این است که گوشی را شارژ کند و حتی چند بار شارژ کند. مورد دوم که در پک باتری مگ سیف کنسل بوده و مورد اول هم فقط تا 83 درصد جواب داده است.

پس از لحاظ کارایی نمی‌توان روی باتری مگ سیف خیلی حساب کرد. مگر اینکه بخواهید از آن به عنوان شارژر مگ سیف دارای باتری استفاده کنید. به طوری که گوشی را در حال شارژ به آن بچسبانید و خود باتری را با آداپتور به برق بزنید.

در کل باید گفت ظاهر یک بسته باتری خیلی اهمیتی ندارد و کارایی آن است که برای ما مهم است. مخصوصا که قیمت 99 دلاری آن رقیب‌های ارزان قیمت تر و کارا تری در بازار دارد.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع لوازم جانبی آیفون 13