راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

راهنمای خرید بهترین کیبورد گیمینگ

اگر گیمر حرفه‌ای هستید یا تازه به جرگه گیمرها اضافه شدید، حتماً می‌دانید که داشتن بهترین کیبورد گیمینگ چقدر در کیفیت بازی شما تاثیر می‌گذارد. یک کیبورد گیمینگ عالی می‌تواند عملکرد شما را در حین بازی افزایش دهد و باعث شود که نسبت به حریفانتان به برتری نسبی دست یابید.
همچنین یک صفحه کلید خوب به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت شناخته می‌شود زیرا می‌توانید تا سال‌ها بدون هزینه اضافی از کیبورد خود استفاده کنید. اما خرید کیبورد گیمینگ به همین راحتی‌ها هم نیست! شما ابتدا باید اطلاعات خود در مورد کیبوردهای مختلف افزایش دهید و سپس با تعیین مقدار بودجه، محصول مناسب را تهیه کنید. در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید صفحه کلید مناسب را خریداری کنید.

بهترین اندازه کیبورد برای بازی

اندازه کیبورد، معمولاً به ترجیات شما به عنوان گیمر مربوط می‌شود. اما با توجه به ژانر بازی، قابلیت حمل و هر جنبه کمتر مهم دیگر، کیبوردهای گیمینگ در اندازه‌های زیر در بازار به فروش می‌رسند:

1- اندازه کامل
دو نوع کیبورد با اندازه کامل وجود دارند. اولی کیبورد استاندارد با حدود 104 کلید است که کلیدهای جهت‌دار، کلیدهای تابعی (F1 تا F2) و کلیدهای اعداد (نام پد) ارائه می‌دهد. دومی سایز پلاس (معروف به Full Size Premium) است که همه قسمت‌های نسخه استاندارد را دارد ولی کلیدهای ماکرو و رسانه را نیز ارائه خواهد داد. نمی‌توان انکار کرد که کلیدهای اضافی موجود در اندازه کامل به بهره‌ وری بیشتر شما کمک می‌کنند، بنابراین این صفحه کلید می‌تواند برای گیمرهایی که از کیبورد خود برای کار نیز استفاده می‌کنند و فضای زیادی روی میز دارند، گزینه مناسبی باشد.

2- TenKeyLess (TKL)
اندازه «TenKeyLess» به دلیل مزایای ارگونومیکی که با عرض کوتاه‌تر ارائه می‌دهد، در بین گیمرها بسیار محبوب است. سبک باریک به ماوس و کیبورد کمک می‌کند تا به هم نزدیک‌تر باشند. همچین این اندازه از کیبورد بازوها و شانه‌های شما را در یک راستا قرار می‌دهند تا وضعیت بدنی ایده ال را ارائه دهد. کیبورد «TenKeyLess» به دلیل نداشتن کلیدهای اعداد از حدود 88 کلید تشکیل شده است.

3- 75 درصد و کمتر
اندازه فشرده کیبورد طرفداران خاص خود را دارد. با این حال، اندازه 60 درصد یکی از محبوب‌ترین سایزهای کیبورد است که گیمرها به سمت آن گرایش دارند. بسته به سبک بازی شما، از دست دادن کلیدهای اضافی ممکن است مشکلی ایجاد نکند و حتی فضای زیادی را روی میز فراهم می‌کند. کیبوردهای 60 درصد فاقد کلیدهای اعداد، کلیدهای تابعی و کلیدهای جهت‌دار هستند.

بهترین نوع کیبورد برای بازی

وقتی گیمرها به نوع صفحه‌ کلیدی اشاره می‌کنند، اغلب در مورد نوع سوئیچ آنها که در زیر سرپوش کلیدها (Keycaps) قرار دارند صحبت می‌کنند. در زیر به پرکاربردترین نوع سوئیچ‌های کیبوردهای گیمینگ اشاره می‌کنیم:

1- سوئیچ‌های مکانیکی
سوئیچ مکانیکی به دلیل حس مکانیکی، صدا و واکنش پذیری خوب محبوب‌ترین انتخاب در بین گیمرهاست. همچنین به دلیل کیفیت و دوام بالا در زمان کلیکی کردن روی سوئیچ مکانیکی، صدا متصاعد می‌شود. همین امر به ویژه در محیط‌های اداری ممکن است باعث ناراحتی دیگران شود. یکی دیگر از معایب این سوئیچ‌ها قیمت است زیرا آنها بالاترین کیفیت را در عملکرد و متریال دارند.

2- سوئیچ‌های نوری
سوئیچ‌های نوری نسبتاً جدید محسوب می‌شوند. آنها همچنین از قطعات مکانیکی مانند سوئیچ‌های مکانیکی معمولی بهره می‌برند اما از نور مادون قرمزی که برای ثبت فشار کلید استفاده می‌کنند، تماس فیزیکی را از بین می‌برد و در نتیجه دوام بیشتر و عدم تأخیر را به همراه دارند. با داشتن زمان پاسخ سریع‌‌تر نسبت به سوئیچ‌های مکانیکی، متأسفانه صدای بلندی دارد و قیمتش نیز بالاست.

3- سوئیچ‌های غشایی
سوئیچ‌های غشایی یک نوع بسیار متداول از کیبوردهای گیمینگ هستند. اما به دلیل احساس و عملکرد نرم، از نظر گیمرها خیلی مطلوب در نظر گرفته نمی‌شوند. اخیراً سوئیچ‌های غشایی پیشرفت‌های قابل توجهی در کیفیت و عملکرد داشته‌اند که باعث شده‌اند همچنان در لیست خرید محصولات گیمینگ قرار بگیرند. انواع دیگر سوئیچ‌ها نیز در بازار موجود هستند اما کارایی لازم را برای بازی ندارند.

انواع سوئیچ کلید کیبورد

بر کسی پوشیده نیست که کلیدهای کیبورد یکی از مهم‌ترین اجزای این وسیله محسوب می‌شوند. نوع سوئیچ احساس ضربه روی کلید را تداعی می‌کند. به طور کلی، سه نوع سوئیچ به شرح زیر تولید شده‌اند:

1- خطی
سوئیچ‌های خطی در یک حرکت مستقیم به سمت بالا و پایین کار می‌کنند و هنگام فعال شدن هیچ بازخورد یا کلیکی ارائه نمی‌دهند. به دلیل کمبود بازخورد، سوئیچ‌های خطی ممکن است تجربه کاربری در هنگام تایپ را کاهش دهند.

کلیدهای خطی رایج عبارتند از:
Cherry MX Brown
Cherry MX Clear
Razer Orange
Kailh Brown
Outemu Brown
Gateron Brown

2- لمسی
سوئیچ‌های لمسی احساس ضربه قابل‌ توجه و صدای کلیک خفیفی را در هنگام تایپ ایجاد می‌کنند که در هنگام بازی و همچنین تایپ کردن بسیار مفید هستند. سوئیچ‌های لمسی از پرفروش‌ترین نوع سوئیچ‌ها در بازار هستند.
کلیدهای لمسی متداول عبارتند از:
Cherry MX Brown
Cherry MX Clear
Razer Orange
Kailh Brown
Outemu Brown
Gateron Brown

3- کلیکی
سوئیچ‌های کلیکی در هر فشار کلید بازخورد ارائه می‌دهند اما صدای بسیار بلندتری نسبت به نوع لمسی دارد. بازخورد این سوئیچ می‌تواند بسیار رضایت بخش باشد اما صدای بلندش گاهی اوقات ناراحت کننده خواهد بود. این نوع سوئیچ محبوبیت کمتری دارد.
سوئیچ‌های کلیکی رایج عبارتند از:
Cherry MX Blue
Razer Green
Kailh BOX White
Kailh BOX Jade

انواع سرپوش کلیدهای کیبورد
نوع متریال به کار رفته در ساخت سرپوش کلیدها می‌تواند تفاوت زیادی بین یک کیبورد معمولی و فوق العاده ایجاد کند. سرپوش کلیدها اغلب از سه متریال زیر ساخته می‌شود:

1- ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن)
ABS ارزان‌ترین نوع پلاستیکی است که در سرپوش کلیدها استفاده می‌شود. در واقع اولین متریال مورد استفاده در سرپوش کلیدهاست که توسط «IBM» در دهه 1960 معرفی شد. یکی از اشکالات اصلی این ماده، جذب چربی است که اغلب از طریق نوک انگشتان کاربر ایجاد می‌شود.

2-PBT (پلی بوتیلن ترفتالات)
PBT به دلیل دوام و پایداری بالا، گزینه خوبی محسوب می‌شود. سرپوش‌های ساخته شده از این ماده دارای بافت‌های بسیار ریز هستند و ظاهری مات دارند. همچنین نسبت به ABS دوام بیشتری دارد و می‌تواند مدت زمان بیشتری عمر کند. همچنین با استفاده زیاد دچار ساییدگی و صاف شدن سطح (از بین رفتن بافت) نمی‌شود.

3- TPR (لاستیک ترموپلاستیک)
TPR یک شکل مصنوعی از لاستیک است که عمدتاً به عنوان کلیدهای جایگزین برای کلیدهای اصلی (کلیدهای 1 تا 6، Q، W، E، R، A، S، D، F و کلیدهای جهت‌دار) ارائه می‌شود. این سرپوش‌ها نسبت به مواد دیگر دوام کمتری دارند، بنابراین ممکن است به تعویض مکرر نیاز پیدا کنند.

ویژگی‌های مهم کیبورد گیمینگ
در ادامه به مهمترین مشخصات کیبوردهای گیمینگ اشاره می‌کنیم:
1- کلیدهای ماکرو
کلیدهای ماکرو برای انجام کارهای مختلف در حین بازی بدون نیاز به برداشتن دست از روی کنترل‌های حرکتی استفاده می‌شوند. این کلیدها را به ‌ویژه هنگام اجرای بازی‌های خیلی سخت که نیاز به واکنش‌های سریع است، می‌توان با دستورات جداگانه برنامه‌ ریزی کرد. به عنوان مثال، یک ماکرو ممکن است به شما اجازه دهد موجودی خود را در بازی کنترل کنید، در حالی که هنوز می‌توانید در هر زمان کاری کنید که شخصیت بازی بپرد یا بنشیند.

2- ضد شبح (Anti-Ghosting)
شبح زمانی اتفاق میفتد که یک یا چند کلید با هم فشار داده می‌شوند اما عمل مربوطه روی صفحه انجام نمی‌شود. کیبورد فقط به اندازه‌ای که بتواند از عهده آن برآید، کلیدهای همزمان را ثبت می‌کند. بنابراین اگر در بازی به واکنش‌های سریع و مهارت‌های مختلف برای استفاده همزمان نیاز دارید، آن‌ گاه قابلیت ضد شبح‌ یک ویژگی ضروری برای شما عمل خواهد کرد. اکثر کیبوردهای گیمینگ این قابلیت را دارند.

3- پردازش همزمان کلیدهای بیشتر
پردازش همزمان کلیدهای بیشتر معمولاً به عنوان N-Key Rollover (NKRO) توصیف می‌شود. به این معنی که می‌تواند فشار چندین کلید را به طور همزمان ثبت کند. N را می‌توان با یک عدد جایگزین کرد تا حد معینی از فشار همزمان کلید را نشان دهد. اکثر کیبوردهای گیمینگ دارای حداقل 6 کلید Rollover هستند که ما حداقل آن را توصیه می‌کنیم.
ویژگی‌های زیر می‌توانند برای بازی مفید باشند اما ضروری نیستند:

USB Passthrough
کیبورد با پورت‌های USB برای اتصال با دستگاه‌های دیگر کاربرد دارد. اغلب به بیش از یک پورت USB برای انتقال USB از طریق کامپیوتر شخصی نیاز است.

کلیدهای رسانه‌ای اختصاصی
این کلیدها برای پخش، توقف، بعدی و قبلی طراحی شده‌اند. کلیدهای رسانه‌ای برای کنترل سریع و آسان روی در صفحه ‌کلیدهای Full Size Premium تعبیه می‌شوند.

کیبورد گیمینگ سیمی بخریم یا بی‌سیم؟

فناوری بی‌سیم در چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی کرده است اما چرا یک کیبورد به قابلیت بی‌سیم نیاز دارد؟ مهمترین مزیت قابلیت بی‌سیم شامل راحتی در جابجایی کیبورد، انعطاف پذیری در تعیین موقعیت مکانی صفحه کلید و حمل راحت کیبورد است. با این حال، عمر باتری و تعویض مداوم باتری ها، همچنین تاخیر در ارسال دستورات از جمله معایب کیبوردهای بی‌سیم هستند.

بررسی ارگونومی کیبورد گیمینگ
حتی وقتی صحبت از کیبورد گیمینگ می‌شود، ارگونومی را نباید نادیده گرفت. برخی از عوامل اصلی مربوط به ارگونومی به نوع کیبورد (استاندارد یا 60 درصدی) مربوط می‌شود که در ابتدای مقاله توضیح داده شد. اما تکیه گاه‌های مچ دست و پایه‌های کیبورد نیز نقش زیادی در ارگونومی ایفا می‌کنند.
تکیه گاه‌های مچ دست با نگه داشتن مچ دست در راستای ساعد، از خم شدن دست‌ها به بالا یا پایین و ایجاد فشار مضاعف جلوگیری می‌کنند. پایه‌های کیبورد می‌توانند یک شمشیر دو لبه باشند! زیرا بیرون آوردن آنها می‌تواند از نظر بصری به شما کمک کند اما منجر به خم شدن مچ دست و کشیدگی در ساعد می‌شود.
اگر هنگام تایپ به مقداری زاویه نیاز دارید، پایه‌های کیبورد را باز کنید اما در موقعیتی بنشینید که فشار زیادی به دستانتان وارد نشود. خوشبختانه، برخی از برندهایی معتبر تولید کننده کیبورد گیمینگ توانسته‌اند پایه‌ها را با چند سطح مختلف برای تنظیم در ارتفاع مطلوب ایجاد کنند.

توجه به طراحی کیبورد گیمینگ
نورپردازی RGB کیبورد گیمینگ یک گزینه بسیار محبوب برای گیمرهاست زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا کلیدها را در شرایط تاریک ببینند. وقتی به لوازم جانبی نگاه می‌کنیم، سرپوش‌ها و کابل‌های سفارشی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. معرفی یک کابل کویل‌دار سفارشی یا سرپوش‌ها می‌توانند کیبورد شما را از بقیه افراد متمایز کند. این موارد ساده‌ترین صفحه کلیدها را به یکی از زیباترین و خاص‌ترین کیبوردها تبدیل می‌کنند.

بهترین مارک کیبورد گیمینگ

اگر می‌خواهید صفحه‌ کلیدی بخرید که به خوبی جواب خود را پس داده است، به برندهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم توجه کنید. هر یک برندهای معتبر را براساس اندازه کیبورد تقسیم کردیم:
کیبورد با اندازه کامل
برندهای ذکر شده در زیر کیبوردهای خود را با نرم افزار اختصاصی، کلیدهای رسانه و کلیدهای ماکرو عرضه می‌کنند. این برندها به دلیل کیفیت بالای خود شناخته می‌شوند:
ریزر (Razer)
استیل سریز (SteelSeries)
لاجیتک (Logitech)
میشن (Meetion)

کیبورد TenKeyLess (TKL)
رقابت در مورد TKL سخت است، اما موارد زیر درجه حرفه ای را با گزینه‌های فراوانی ارائه می‌دهند:
لاجیتک (Logitech)
داکی (Ducky)
ایکس تری فای (Xtrfy)
استیل سریز (SteelSeries)

کیبورد جمع وجور و کوچک
برندهای بیشتری در حال ورود به دنیای صفحه کلیدهای جمع و جور هستند اما برندهای اصلی عبارتند از:
داکی (Ducky)
ورتکس (Vortex)
کولر مستر (Cooler Master)
ریزر (Razer)

قیمت کیبورد گیمینگ

اگر فقط به دنبال یک کیبورد گیمینگ سطح پایه برای ورود به دنیای هیجان انگیز بازی‌های مجازی هستید، این امکان را دارید کیبوردی با قیمت معقول را خریداری کنید. با این حال، اگر می‌خواهید در بالاترین سطح رقابت کنید، می‌بایست هزینه بیشتری پرداخت کنید. به طور کلی، قیمت کیبورد گیمینگ به برند، اندازه کیبورد، نوع کلیدها، کیفیت ساخت، نوسانات ارزی و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

کلام آخر
نمی‌توان گفت که یک کیبورد گیمینگ واحد برای همه گیمرهای مناسب است! انتخاب محصول مناسب تا حد زیادی به کاربرد، ژانر بازی و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. در بازار انواع و اقسام کیبوردهای بازی موجود هستند که می‌توانند مطابق با سلیقه و مقدار بودجه شما قابل انتخاب باشند. فقط به شما توصیه می‌کنیم ابتدا نیازهای خود را بررسی و سپس با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های کیبوردهای بازی، پا به بازار بگذارید.