راهنمای خرید صندلی گیمینگ

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

چگونه یک صندلی گیمینگ خوب انتخاب کنیم؟

صندلی گیمینگ در مدل‌ها، طرح‌ها، سبک‌ها و ویژگی‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. شما با خرید یک مدل صندلی بازی ارگونومیک نه تنها می‌توانید از بدن خود پشتیبانی کنید بلکه این امکان را دارید در بازی غوطه‌ور شوید. صندلی گیمینگ باید ویژگی‌های لازم برای حمایت از گردن، کمر، دست‌ها و پاها را داشته باشد. همچنین می‌بایست بعد از ساعت‌ها بازی باعث خستگی و ناراحتی گیمر نشود. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، ما در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید یک صندلی گیمینگ خوب انتخاب کنید.

انواع صندلی گیمینگ

قبل از اینکه بدانید ویژگی‌های یک صندلی گیمینگ چیست، ابتدا باید انواع این صندلی‌ها را بشناسید. به طور کلی، سه نوع صندلی گیمینگ در بازار موجود هستند:
1- صندلی گیمینگ کنسول
اگر به دنبال صندلی گیمینگ برای بازی با کنسول هستید، این نوع صندلی‌ها برای شما مناسب هستند. آنها به اندازه صندلی‌های گیمینگ مخصوص کامپیوتر ارگونومیک نیستند زیرا اغلب پشتیبانی از گردن را ارائه نمی‌دهد و دسته نیز ندارند. اما بسیاری از گیمرها این صندلی‌ها را برای کنسول‌ها مناسب می‌دانند زیرا موقعیت بهتری را برای تسلط بر بازی ارائه می‌دهند.
صندلی‌های گیمینگ مخصوص کنسول در طیف گسترده‌تری از اشکال و اندازه‌ها موجود هستند. با این حال، صندلی راکر (Rocker) سنتی محبوب‌ترین شکل صندلی گیمینگ کنسول است. راکرها برخلاف صندلی‌های گیمینگ مخصوص کامپیوتر، جک بالا رونده یا چرخ ندارند. در عوض، آنها صندلی‌های L شکلی هستند که مستقیماً روی زمین قرار می‌گیرند.
اصطلاح راکر به تکیه گاه صندلی اطلاق می‌شود که ممکن است در حین حرکت شما به جلو و عقب تنظیم شود. علاوه بر این، این صندلی‌ها دارای جیب‌هایی هستند که می‌توانید کنترلرهای خود را در آن ذخیره کنید. در نهایت، صندلی‌های راکر اغلب دارای فناوری اضافی مانند بلندگوهای صدای فراگیر و اتصالات USB برای شارژ هستند.

2- صندلی گیمینگ کامپیوتر
مدل‌های مخصوص کامپیوتر محبوب‌ترین شکل صندلی‌های گیمینگ هستند. این صندلی‌ها برای استفاده در پشت میز طراحی شده‌اند. آنها شبیه صندلی‌های اداری هستند اما به صورت کاملاً ارگونومیک طراحی می‌شوند. از سوی دیگر، صندلی‌های گیمینگ مخصوص کامپیوتر با پشتیبانی از بدن حداکثر راحتی را به کاربر ارائه می‌دهند.
تقریباً همه صندلی‌های گیمینگ کامپیوتر قابلیت تنظیم در ارتفاع را دارند اما امروزه محصولاتی در بازار موجود هستند که قابلیت خم شدن پشتی صندلی تا 180 درجه را نیز فراهم می‌کنند. این صندلی‌ها معمولاً دارای بالشتک گردن و کمر، عملکرد چرخشی (چرخش از ناحیه نشیمنگاه و چرخ‌ها) و دسته‌های بلند برای پشتیبانی از مچ و آرنچ دست هستند.
سطح پشتیبانی که این صندلی ارائه می‌دهند به گیمر کمک می‌کنند تا بدون درد در کمر، گردن، باسن و دست از موس و کیبورد خود نهایت استفاده را ببرد. علاوه بر این، پشتی بلند صندلی از پایین کمر تا سر را پوشش می‌دهد. همچنین دسته‌های صندلی اغلب به صورت دو بعدی و در پیشرفته‌ترین صندلی‌ها به شکل چهار بعدی طراحی می‌شوند. چهار بعدی بدین معناست که دسته در ارتفاع (بالا و پایین) و طرفین (جلو و عقب) قابل تنظیم است.

3- صندلی گیمینگ بین بگ
اگرچه صندلی‌های بن بگ (Bean Bag) به طور خاص برای بازی ساخته نشده‌اند. اما بسیاری از گیمرها به دلیل نرمی، راحتی و انطباق با فرم بدن، این صندلی‌ها را دوست دارند. صندلی‌های بن بگ کیسه‌های بزرگی هستند که جنس رویی آنها از جیر یا میکروفیبر است که با مواد نرم پر شده‌اند. یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از گیمرها این صندلی‌ها را انتخاب می‌کنند، قیمت ارزان آنها نسبت به دیگر صندلی‌های گیمینگ است.
صندلی‌های بن بگ برای وضعیت ایده آل بدن شما خوب نیستند زیرا به صورت ارگونومیک تولید نشده ‌اند. اما مهمترین مزیت این صندلی‌ها، ایجاد تطبیق پذیری با وضعیت‌ها و موقعیت‌های مختلف است. بدین معنا که می‌توانید روی صندلی‌های بن بگ پاهای خود را جمع کنید یا خیلی راحت لم بدهید. همچنین به شما امکان می‌دهند تا در فضای زیادی دراز بکشید و خود را محدود به اندازه صندلی نکنید.

ویژگی‌های یک صندلی گیمینگ خوب

حالا زمان این است که در مورد مشخصات و ویژگی‌های بهترین صندلی گیمینگ اطلاعات خود را کامل کنید. هر یک از ویژگی‌های زیر برای حفظ وضعیت درست بدن و حداکثر راحتی ضروری هستند:
مفهوم ارگونومی
وقتی صحبت از صندلی‌های گیمینگ می‌شود، راحتی امری کلیدی است. بنابراین شما نمی‌خواهید کمر و گردنتان در حین بازی دچار گرفتگی و ناراحتی شود. ارگونومی یک فلسفه طراحی است که فیزیولوژی و روانشناسی انسان را در هنگام توسعه کالا در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، یک صندلی گیمینگ ارگونومیک، محصولی است که برای افزایش بهره وری و کارایی برای گیمرها طراحی شده است.
یک صندلی گیمینگ ارگونومیک و به حفظ وضعیت مناسب، حمایت از حرکت راحت، کاهش ناراحتی در کمر و بهبود زمان واکنش گیمر در بازی کمک می‌کند. بیشتر صندلی‌های گیمینگ دارای ویژگی‌های ارگونومیک مانند دسته‌های قابل تنظیم، بالشتک‌های پشتیبان کمر و پشتی‌های سر هستند. این عناصر به شما کمک می‌کنند تا وضعیت بدنی کامل، راحت و مطلوب خود را حفظ کنید.
شما همچنین می‌توانید ارتفاع صندلی، زاویه پشتی و تکیه گاه دست را تنظیم کنید تا متناسب با اندازه و توده بدنیتان باشد. هرچه صندلی تنظیمات بیشتری داشته باشد، سطح ارگونومی بالاتر می‌رود. علاوه بر این، یک صندلی گیمینگ ارگونومیک باید دارای یک تکیه گاه بلند با پشتیبانی از گردن و کمر باشد. پشتیبانی کمر معمولاً دارای یک قفل شیب‌دار یا مکانیزم کششی است تا کاربر بتواند پشتی به دلخواه خود کج کند و در موقعیت‌های مناسب قرار گیرد.
دسته‌های قابل تنظیم چهار بعدی نیز بسیار زیبا هستند زیرا در محدوده وسیعی قابل تنظیم خواهند بود. بهترین صندلی‌های گیمینگ دارای پشتیبانی قابل تنظیم در ناحیه کمر هستند که می‌توانند از انحنای ستون فقرات کاربر حمایت کنند. از سوی دیگر، بالتشک‌های سر و گردن از ایجاد تنش و فشار در حین بازی جلوگیری به عمل می‌آورند.

جنس و متریال
وقتی صحبت از یک صندلی گیمینگ با کیفیت می‌شود، جنس و متریال ساخت می‌توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند. از انواع متریال ساخت صندلی بازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
پارچه: پارچه یکی از محبوب‌ترین مواد مورد استفاده در صندلی‌های اداری است و در بسیاری از صندلی‌های گیمینگ کاربرد دارد. صندلی‌های پارچه‌ای قابلیت تنفس دارند و به کاهش تعریق کمک می‌کنند. از سوی دیگر، پارچه نسبت به چرم و نمونه‌های مصنوعی آن در برابر آب و سایر مایعات مقاومت کمتری دارد.
چرم PU: اگرچه پلی اورتان (PU) به اندازه چرم طبیعی استحکام و قابل تنفس ندارد اما ازPVC بهتر است. چرم پلی اورتان از نظر ظاهری کپی از چرم اصل است. با این حال، PU ارزان‌تر از چرم واقعی است و به عنوان پرکاربردترین متریال در تولید روکش صندلی‌های گیمینگ شناخته می‌شود.
چرم اصل: چرم واقعی گران‌ترین گزینه است. چرم اصل به طور قابل توجهی دوام بیشتری دارد و با افزایش سن همچنان قدرت خود را حفظ می‌کند. در مقایسه با چرم PU و PVC، چرم اصل قدرت تنفس پذیری بیشتری دارد، به این معنی که در جمع آوری و رهاسازی رطوبت، کاهش عرق و خنک نگه داشتن کاربر بهتر است.
PVC: از آنجایی که PVC ضد لک و ضد آب است، به شرایط نگهداری کمتری نیاز دارد. چرم پی وی سی معمولاً از چرم اصل و چرم پلی اورتان ارزان‌تر است زیرا کیفیت و دوام کمتری دارد.
مش: مش بیشتر شبیه پارچه است اما قابلیت تنفس بیشتری دارد. تمیز کردن مش از چرم دشوارتر است و نیاز به استفاده از یک پاک کننده تخصصی برای از بین بردن لکه‌ها دارد. مش دارای سوراخ‌های ریز است که به تنفس بهتر و عدم تعریق کمک می‌کند.

کیفیت ساخت
هرچه کیفیت ساخت بالاتر باشد، صندلی گیمینگ شما دوام بیشتری خواهد داشت. قاب یا فرم صندلی یک شاخص عالی برای کیفیت ساخت است. برای ساخت قاب‌های باکیفیت از فلز و معمولاً از فولاد مقاوم استفاده می‌شود. قاب‌های ساخته شده از چوب یا پلاستیک بسیار ضعیف هستند. همچنین باید پرکننده داخل کوسن را نیز بررسی کنید. پرکننده‌های بد در مدت زمان کوتاهی صاف و شل می‌شوند. بهتری متریال پرکننده کوسن «فوم سرد» است.
نکته دیگری که باید در مورد آن فکر کنید پایه صندلی است. به دنبال پایه‌های فلزی پهن باشید. پایه‌های پلاستیکی چون باریک‌تر هستند دوام کمتری دارند. کاستورها یا چرخ‌های صندلی نیز باید تا حد امکان پهن باشند. هرچه تعداد چرخ‌ها بیشتر باشند، پایداری کلی صندلی افزایش پیدا می‌کند و احتمال سقوط کاهش می‌یابد.

اندازه صندلی
بسیاری از خریدارانی که برای اولین بار صندلی‌های گیمینگ را خریداری می‌کنند، اندازه را نادیده می‌گیرند. صندلی‌های گیمینگ می‌توانند متناسب با سایز و وزن شما تولید شده‌اند. بدین معنا که هر صندلی دارای دو ظرفیت تحمل وزن و محدودیت قد است. صندلی‌های گیمینگ بزرگ دارای بالاترین ظرفیت وزنی هستند و به آن صندلی‌های بزرگ و بلند می‌گویند.
اکثر صندلی‌های بزرگ بسته به مدل می‌توانند تا 220 کیلوگرم وزن و 220 سانتی‌متر قد را تحمل کنند. اگر شما فردی با با قد بلند و وزن زیادی هستید، مدل های بزرگ برای شما مناسب هستند. صندلی‌هایی گیمینگ کوچک نیز در بازار موجود هستند که برای افراد با قد کوتاه یا کودکان و نوجوانان ساخته شده‌اند.

دسته صندلی
دسته‌های صندلی برای گیمرهایی که با کامپیوتر شخصی بازی می‌کنند، ضروری هستند. برای حمایت مناسب از بازوها و مچ‌های خود به یک تکیه گاه محکم ارگونومیک برای مچ دست نیاز دارید زیرا این تکیه گاه به شما امکان می‌دهد توانایی خود در بازی افزایش دهید. دسته‌های قابل تنظیم اغلب متناسب با بدن و قد شما قابل تنظیم هستند.
دسته‌ها در اکثر صندلی‌های گیمینگ مخصوص کامپیوتر به صورت استاندارد تولید می‌شوند. بدین معنا که باید حداقل قابلیت تنظیم را داشته باشند که اغلب برای ارتفاع در نظر گرفته می‌شوند. اما دسته‌هایی که به جلو و عقب نیز حرکت کنند، حداکثر راحتی را ایجاد می‌کنند.

سبک طراحی
در حالی که جذاب‌ترین صندلی‌های گیمینگ لزوماً بهترین صندلی‌ها برای بازی نیستند، منطقی است که محصولی را تهیه کنید که در عین عملکرد بالا، ظاهر زیبایی داشته باشد. همچنین، از آنجایی که صندلی به یک عنصر دائمی در فضای شما تبدیل خواهد شد، اگر مطابق با سبک طراحی اتاق گیمینگ شما نباشد ممکن است خسته کننده و اضافی تلقی شود. برخی از صندلی‌های گیمینگ با ظاهری شیک، مجلل و در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.

ویژگی‌های اضافی
برخی از صندلی‌های گیمینگ دارای پورت بلوتوث، ساب ووفر، قابلیت لرزش و فضاهایی برای ذخیره غذا و تجهیزات بازی هستند. اگر پول اضافی دارید، خرید یک صندلی با تمام این ویژگی‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد. بهتر است به فکر خرید یک صندلی با تکیه گاه دست و پا نیز باشید. هر دوی این تکیه گاه‌ها می‌توانند کیفیت بازی کردن شما را لذت ‌بخش‌تر کنند. اگر می‌خواهید پاهای شما در موقعیت خوبی قرار گیرند، زیرپایی ضروری است. اگر در حین بازی دستان خود را زیاد تکان دهید، تکیه گاه دست برای شما مناسب خواهد بود.

قیمت صندلی گیمینگ چقدر است؟

ابتدا به ویژگی‌هایی که صندلی ارائه می‌دهد نگاه کنید و تصمیم بگیرید که آیا ارزش پولی که خرج می‌کنید را دارد یا خیر. اگر محصولی را خریداری کنید که پشتیبانی کافی ارائه ندهد یا فاقد عملکرد مورد نیاز شما باشد، به احتمال زیاد مجبور می‌شوید آن را با صندلی دیگری جایگزین کنید. بسیاری از صندلی‌های گیمینگ خوب به گونه‌ای ساخته شده‌اند که سال‌ها دوام می‌آورند. به ویژه برندهای معتبر بازار مانند ریزر، کولر مستر و دی ایکس ریسر می‌توانند بالاترین کیفیت و ویژگی‌های ارگونومیک را ارائه دهند.

کلام آخر
انتخاب یک صندلی گیمینگ خوب می‌تواند مشکل باشد زیرا شما باید موارد زیادی را لحاظ کنید. اما ما در این بررسی به شما کمک کردیم تا چشم اندازه روشنی نسبت به محصول مورد نیاز خود پیدا کنید. اگر گیمر حرفه ای هستید و بازی کردن شغل شماست، یک مدل صندلی با تمام ویژگی‌های لازم را خریداری کنید. اما اگر تازه کار هستید یا گاهی اوقات بازی می‌کنید، صندلی با چند ویژگی ابتدایی را برای شروع در نظر بگیرید. اکنون می‌توانید با ارزیابی مقدار بودجه و نیازهای شخصی خود، صندلی مناسب را خریداری کنید.