راهنمای خرید موس پد

راهنمای خرید موس پد

چگونه بهترین موس پد را انتخاب کنیم؟

در عصر حاضر بیشتر افراد روزانه زمان زیادی را به کار با کامپیوتر می‌پردازند. یکی از لوازمی که عموما بیشترین استفاده را دارد موس است. حتی اگر با لپ‌تاپ کار کنید برای راحتی بیشتر یک موس جداگانه تهیه می‌کنید. برای کارایی بالا و تسلط به موس، شما نیاز به یک موس پد مناسب دارید. موس پدها عموما برای راحتی در عملکرد موس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع مختلفی از موس پد در رنگ‌ها، جنس‌ها، سایزها و طرح‌های مختلف وجود داشته که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. شما می‌توانید با توجه به نیاز و خواسته‌ی خود یک موس پد مناسب را انتخاب کنید. اگر قصد خرید یک موس پد مناسب را دارید، شما را دعوت به خواندن این مقاله می‌کنیم.

انواع موس پد
شاید برای شما سوال باشد که چگونه و با توجه به چه مواردی باید موس پد مناسب را انتخاب کنید. شما باید با توجه به نیازتان موس پدی انتخاب کرده که باعث عملکرد بهتر و راحت‌تر شما شود. موس پدها به سه دسته ساده، گیمینگ و طبی تقسیم می‌شوند.

موس پد ساده:
بیشتر موس پدهای موجود در بازار و یا خانه‌ها موس پدهای ساده و معمولی هستند که ابعاد بزرگی نداشته و اندازه‌ی آن متوسط است. جنس این پدها عموما از پارچه و یا پلاستیک صاف بوده که موس روی آن به راحتی حرکت می کند؛ بعلاوه قسمت زیرین آن از جنس پلاستیک ضد لغزش بوده که باعث می شود که هنگام کار با موس، پد موس تکان نخورده و جابجا نشود. به علت فراگیر بودن این موس پدها، شرکت های تولید کننده معمولا این موس پدها را در رنگ ها و طرح های زیاد و متفاوتی تولید می کنند که این کار باعث شده شما بتوانید به راحتی موس پدی با سلیقه و علایق خود را انتخاب کنید.

موس پد
طبی: این نوع موس پد در قسمت پایینی خود یک قسمت برآمده داشته که با قرارگیری دست روی موس، مچ دست روی این قسمت قرار گرفته و از خسته شدن و یا آسیب به دست در هنگام کار زیاد با ماوس جلوگیری می کند. اغلب جنس این ماوس پدها از پارچه بوده و در قسمت زیرین نیز از پلاستیک برای جلوگیری از لغزش استفاده کرده است. اصولا در ساخت موس پدهای طبی از جنس های مرغوب تر و با کیفیت تری استفاده می شود. اگر شما در طول روز مدت زیادی را به کار با کامپیوتر و موس می‌پردازید، بهترین گزینه برای موس پد، موس پدهای طبی خواهند بود؛ چون که از خستگی و آسیب به دست و مچ شما تا حد امکان جلوگیری خواهد کرد. از معایب این موس پدها می توان به کوچک بودن آن اشاره کرد که در هنگام استفاده شاید مقداری اذیت کننده باشد.

موس پد گیمینگ:
اگر گیمر باشید می‌دانید که سرعت، آزادی عمل و فضای زیاد برای موس در هنگام بازی بسیار موثر و مهم است. موس پد‌های گیمینگ اصولا دارای ابعاد بزرگی بوده که باعث می شود شما در هنگام بازی کردن احساس راحتی کرده و آزادی عمل بالایی را داشته باشید. گاهی موس پد ها آنقدر بزرگ هستند که شما می توانید کیبورد خود را نیز روی آن قرار دهید. مانند دسک پدها

آیا جنس پد موس ها مهم است؟

شاید برای شما سوال باشد که آیا جنس موس پد اهمیت زیادی دارد یا نه؛ باید گفت که جنس موس پد، متناسب با کاری که با آن انجام می دهید مهم است. جنس موس پدها در کل به دو دسته سفت و نرم تقسیم شده و دارای پنج نوع جنس است؛ موس پدهای شیشه‌ای، موس پدهای فلزی، موس پدهای پلاستیکی، موس پدهای از جنس مصنوعی و موس پدهای پارچه ای؛ موس پدهای سفت اغلب از جنس شیشه، فلز و یا پلاستیک بوده و موس پدهای نرم از جنس پارچه می باشند. هر کدام از این موس پد ها دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شاید شما موس پدهای شیشه‌ای را در بازار خیلی کم دیده باشید. این موس پدها به علت قیمت بالا، غیر قابل حمل بودن و احتمال شکسته شدن طرفداران زیادی ندارد؛ در مقابل این موس پدها بسیار زیبا و شیک بوده و به علت سفت بودن آن حرکت موس برای روی این نوع موس پد بسیار سریع بوده و کنترل موس راحت تر است.

موس پدهای فلزی اغلب از جنس آلومینیوم و یا آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند. حرکت روی این موس پدها به خاطر سطح صافی که دارند بسیار راحت و سریع است. از معایب این موس پدها می توان به قیمت بالا، وزن بالا و غیر قابل حمل بودن آن اشاره کرد.

موس پدهای پلاستیکی در بین گیمرها بسیار محبوب هستند. چون این موس پدها از نوع موس پد سفت بوده و دارای سطحی صاف است که حرکت و دقت موس بر روی این نوع موس پد بسیار بالا خواهد بود. عملکرد دقیق این موس پدها باعث شده اغلب گیمرها برای بازی و کارهای مهم از این نوع موس پد استفاده کنند.

جنس تشکیل دهنده موس پدهای مصنوعی از پلاستیک و یکسری مواد خاص است که روی آن نیز یک لایه مخصوص تشکیل شده است. این نوع موس پدها به علت جنسی که دارد، کنترل موس روی آن آسان نبوده و مقداری حرکت کردن روی آن سخت است؛ علاوه بر آن قیمت این موس پدها به خاطر جنس و مواد مورد استفاده در آن بسیار بالا خواهد بود.

اما میرسیم به موس پدهای با جنس پارچه، این موس پدها مانند موس پدهای پلاستیکی دارای محبوبیت بالایی می باشند. علت آن را هم می توان به قیمت پایین، و تولید راحت آن دانست. حرکت موس بر روی موس پدهای پارچه‌ای به علت جنس آن بسیار راحت و روان خواهد بود. علاوه بر آن جنس این موس پدها به گونه‌ای بوده که به راحتی خراب و یا فرسوده نمی‌شوند. از معایب این موس پد می توان به باز شدن از لبه ها اشاره کرد که با مراقبت و نگهداری درست می توانید از این قضیه جلوگیری کنید.

تمام این موس پدها برای شرایط و نیازهای مختلفی بوده و نمی توان گفت که کدام موس پد بود بد، و کدام موس پد خوب است. شما با توجه به شرایط و نیازتان باید بهترین موس پد را انتخاب کنید.

نکته‌ای برای گیمرها
موس پدهای سفت که از جنس پلاستیک و فلز بوده برای گیمرها بسیار مناسب خواهد بود؛ چون که حرکت ماوس بر روی این موس پدها بسیار سریع بوده و شما کنترل بالای بر روی موس خود خواهید داشت؛ دیگر قابلیت این موس پدها قابل شست‌ و شو بودن بیشتر آن ها است که به راحتی و با دستمالی مرطوب می توانید آن را تمیز کنید. ضد آب بودن این نوع از موس پدها باعث شده این موس پدها به گزینه‌ی مناسبی برای گیمرها تبدیل شوند؛ چون که گیمرها اغلب بسیار با موس کار کرده و باعث عرق دست آنها خواهد شد، پس بهتر است که موس پدی انتخاب کنند که بعد از استفاده در طولانی مدت خراب نشده و یا افت کیفیت پیدا نکند.
در مقابل موس پدهای پارچه ای و نرم برای موس های اپتیکال، لیزری و گیمینگ شاید مناسب نباشد. چون احتمال آن وجود دارد که سنسورهای آن با پدهای پارچه‌ای به مشکل برخورده و به خوبی عمل نکند.

آیا ابعاد موس مهم است؟

ابعاد موس پد به چند نکته مهم بستگی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به اندازه میز، نوع موس و کاربری شما اشاره کرد. اگر میز شما کوچک باشد، شما نمی‌توانید از موس پدهای بزرگ استفاده کنید. اگر موس شما دارای DPI پایینی باشد نیاز است که از موس پد بزرگ استفاده کرده و اگر DPI موس شما بالا باشد می توانید از موس پدهای کوچک نیز استفاده کنید.

نکته دیگر درباره‌ی استفاده از موس پد ضخامت و پایه ضد لغزش است که باید به آن توجه کنید. ضخامت استاندارد موس پدها 3 تا 3.5 میلی متر است. پایه ضد لغزش نیز باعث می شود در هنگام استفاده از موس، موس پد تکان نخورده و شما به راحتی با موس کار کنید. پایه های ضد لغزش معمولا پلاستیکی بوده و در پشت موس پدها قرار دارند و کارای آن چسبیدن به میز و تکان نخوردن در هنگام کار است.
در کل تمام این نکات بستگی به کاربری و نیاز شما داشته و شما باید تمام این نکات را در هنگام تهیه موس پد در نظر بگیرید.


برچسب: موس پد Meetion