راهنمای خرید کیبورد

راهنمای خرید کیبورد

نکاتی که در هنگام خرید کیبورد باید به آن توجه کرد

اگر شما در طول روز با کامپیوتر کار می کنید، می دانید که داشتن یک کیبورد مناسب و استاندارد ضروری است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید انواع مختلفی از کیبوردها در انواع مختلف با کاربری های مختلف هستیم. ما در این مقاله سعی بر این داریم که انواع کیبورد با کارای آن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با توجه به نیازتان بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

انواع کیبورد
کیبورد ها اصولا برای تایپ کردن استفاده می شوند؛ اما هستند کیبوردهای که کارایی و ویژگی های دیگری نیز دارند. به طور کلی کیبوردها به چندین دسته تقسیم می شوند. کیبوردهای گیمینگ، کیبوردهای مخصوص تایپ، کیبوردهای استاندارد، کیبوردهای بی سیم (وایرلس، بلوتوثی)، کیبوردهای مکانیکی و کیبوردهای لپ‌تاپی از رایج ترین کیبوردهای موجود در بازار می باشد که در ادامه به بررسی این کیبوردها خواهیم پرداخت.

کیبوردهای استاندارد: این کیبوردها معمول ترین و ساده ترین نوع کیبورد می باشند؛ این کیبورد ها معمولا دارای 104 دکمه بوده و طراحی ساده‌ای دارند. در این نوع کیبوردها از کلیدهای اضافه استفاده نمی شود. بیشتر از این نوع صفحه کلید برای کارهای روزمره و عادی استفاده می شود. قیمت کیبوردهای استاندارد معمولا مناسب بوده و قیمت بالایی ندارند.

کیبوردهای مکانیکی: این نوع کیبورد بیشتر مورد توجه افراد حرفه‌ای مانند گیمرها، برنامه نویسان و تایپرها قرار می گیرد. در این نوع از صفحه کلید مانند دیگر صفحه کلیدها از پلاستیک مکانیزم قیچی استفاده نشده و از فنر در ساخت آن استفاده شده است؛ این فنر باعث شده تا عمل کلیک کردن روانتر و سریع تر اتفاق بیفتد. علاوه بر روان تر و سریع تر شدن عملیات تایپ، این نوع سوئیچ باعث عمر بیشتر و مقاومت بالای کیبوردهای مکانیکی نسبت به کیبوردهای معمولی می شود. یکی از قابلیت های این نوع صفحه کلید، قابلیت تعویض دکمه ها در هنگام خراب شدن دکمه بوده که در کیبوردهای معمولی این عمل امکان پذیر نمی باشد.

کیبوردهای گیمینگ: این نوع کیبورد مخصوص افرادی بوده که به بازی و گیم علاقه زیادی دارند. در این نوع از کیبوردها از کلیدهای اضافه، نورپردازی RGB و … استفاده می شود که باعث جذابیت این نوع کیبوردها می شود. سایز صفحه کلیدهای گیمینگ معمولا از صفحه کلیدهای معمولی بیشتر بوده و جنس این نوع کیبوردها مقاوم تر و محکم تر خواهد بود. فرایند کار این مدل‌ها برخلاف کیبوردهای معمولی با پلاستیک و قطعات قیچی شکل نیست، بلکه در آن‌ها از فنر استفاده شده تا عمل کلیک کردن را راحت‌تر و دقیق‌تر کند. قیمت کیبوردهای گیمینگ به علت قابلیت ها و نورپردازی های به کار رفته در آن مقداری از کیبوردهای معمولی بالاتر است.

کیبوردهای مخصوص تایپ (ارگونومیک): این نوع کیبوردها معمولا برای افرادی که روزانه چندین ساعت به تایپ کردن می پردازند و برنامه نویسان مناسب بوده و دارای طراحی ارگونومی هستند. اولین نکته در این نوع از کیبورد ها راحتی دستان و نوع قرار گرفتن مچ روی کیبورد است؛ به گونه‌ای که انگشتان قشنگ رو کلید ها قرار گرفته و دست و مخصوصا مچ بعد از کار زیاد خسته نشود. کلیدها در این صفحه کلیدها بسیار نرم و بی صدا هستند. سوئیچ های به کار رفته در صفحه کلیدهای مخصوص تایپ معمولا مکانیکی و با ارتفاع متوسط هستند. البته در بعضی از این نوع کیبوردها ارتفاع دکمه کمتر و یا بیشتر بوده که این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد. علت استفاده از سوئیچ های مکانیکی در این نوع از کیبورد ها واکنش پذیری و تاخیر کم در پاسخگویی می باشد. این امر موجب شده است که افراد برنامه نویس و افرادی تایپیست از این نوع از کیبوردها استفاده کنند.

کیبوردهای بی سیم: شاید بیشتر کیبوردهای که دیده اید از طریق سیم به سیستم متصل شده باشند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی طریقه های اتصال کیبورد ها نیز متفاوت و به روز شده است. امروزه کیبوردهای بی سیم از دو طریق بلوتوث و وایرلس (دانگل) می توان به کامپیوتر و لپ‌تاپ متصل کرد. کیبوردهای وایرلسی از طریق یک USB (دانگل) به کامپیوتر متصل می شود و فرمان ها را منتقل می کند. بدی این نوع از صفحه کلیدهای بی سیم پر کردن یکی از درگاهای سیستم شما می باشد. نوع دیگر از اتصال بی سیم، اتصال بلوتوثی است. در این نوع اتصال کیبورد از طریق بلوتوث به دستگاه شما متصل می شود و دیگر نیاز به دانگل و پر شدن یکی از درگاه های USB شما نمی باشد. چون در این نوع از کیبوردها سیم وجود نداشته، این کیبوردها از باتری برای تامین برق خود استفاده می کنند.

کیبوردهای لپ‌تاپی: کسانی که دارای لپ تاپ بوده و روزانه وقت زیادی را با سیستم به برنامه نویسی و تایپ می پردازند نیازه بوده که یک کیبورد برای خسته نشدن و عملکرد بالاتر داشته باشند. از این رو کیبوردهای لپتاپی بهترین گزینه می باشند. اصولا صفحه کلیدهای لپ‌تاپی دارای ابعاد کوچک و وزن پایین تر نسبت به کیبوردهای معمولی می باشند. یکی از علت های ابعاد کوچک این کیبورد ها اشغال فضا کم و قابلیت جابجای کیبورد می باشد. بعضی از کیبوردهای لپ تاپی فاقد قسمت عدد در سمت راست بوده که باعث جمع و جور شدن کیبورد می شود. صفحه کلیدهای لپ‌تاپی هم از طریق سیم و با USB به لپ تاپ متصل شده و هم می توانند بیسیم بوده و از طریق بلوتوث و وایرلس به سیستم شما متصل شود. در بعضی از کیبوردهای لپ تاپی از تاچ پد نیز استفاده شده که کارای آن مانند عملکرد موس است.

جمع بندی و معرفی چند کیبورد
به طور کلی شما باید اول نیاز خود را شناسایی کرده و بدانید برای چه کاری نیاز به صفحه کلید یا کیبورد دارید. بعد از شناسایی نیاز و با دیدن چندین کیبورد به راحتی می توانید بین کیبوردها بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه ما به شما چندین کیبورد را به شما معرفی می کنیم که می توانید این کیبوردها را از سایت مسترکالا تهیه کنید.

کیبورد دو حالته شیائومی Xiaomi Keyboard Air 85 MWXKT01
کیبورد 85 کلید
اتصال وایرلس / بلوتوث
ضخامت تنها 7.8 میلی متر
ابعاد 24.5×125.5×320.5 میلی متر

کیبورد دو حالته گرین لاین Green Lion Dual Mode Portable Wireless
کیبورد 97 کلید
اتصال دو گانه با بلوتوث و دانگل
دارای تاچ پد و D-PAD
کلیدهای چند منظوره (FN)
سازگار با اندروید، ویندوز 8/10 و مک

کیبورد بلوتوثی سامسونگ Samsung Trio 500 Smart Keyboard EJ-B3400
کیبورد 79 کلید
اتصال بلوتوث 5.0
سازگار با اکوسیستم سامسونگ
ابعاد 15.6×127.4×280.4 میلی متر

کیبورد سیمی گیمینگ ایکس او XO KB-01
طراحی گیمینگ و مکانیکی
کیبورد 104 دکمه
دارای کلیدهای چند منظوره Fn
بک لایت RGB
ساخته شده از فلز و پلاستیک مقاوم ABS

کیبورد سیمی گیمینگ T-Dagger Tanker T-TGK202 RGB Backlight
طراحی گیمینگ
25 کلید بدون تداخل
بک لایت RGB
کلید Fn