6 ترفند ایرتگ که بهتر است یاد بگیرید

6 ترفند ایرتگ که بهتر است یاد بگیرید

لوازم دیجیتال هم بالاخره فوت و فن هایی دارند که خوب است بدانیم تا استفاده راحت تری از آن‌ها داشته باشیم. مخصوصا وقتی اکسسوری جدیدی وارد بازار می‌شود و هنوز اطلاعات خیلی زیادی درباره آن در دسترس نیست. اپل هم به تازگی ردیاب هوشمند AirTag را معرفی و وارد بازار کرده که ظاهری شبیه استیکر دارد و به وسایل شما تگ می‌شود تا اگر گم شدند بتوانید پیدایشان کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا چند تا از مهم ترین ترفندهای ایرتگ اپل را در اینجا معرفی کنیم.


نکته: بسیاری از ترفندهای زیر در مورد پیدا کردن ایرتگ گم شده هستند. پس حتما یادتان باشد که برای پیدا کردن ایرتگ باید قبل از گم شدنش آن را به Apple ID خود وصل کرده باشید. بعد از گم شدن دیگر کاری از دستتان بر نمی آید.


ترفند 1: پیدا کردن شماره سریال ایرتگ

اولین مورد از ترفندهای ایرتگ این است که بفهمیم چطور شماره سریال ایرتگ را پیدا کنیم؟

اما شاید بپرسید اصلا چرا باید این کار را بکنیم و چه نیازی به شماره سریال داریم؟ شماره سریال هر محصول یک عدد منحصر به فرد است و به نوعی شناسنامه آن محسوب می‌شود. بنابراین هر کالای دیجیتالی که شماره سریال نداشته باشد حتما مشکل دار است.

روش اول: اپلیکیشن Find My را چک کنید

- ابتدا برنامه Find My را باز کنید.

- وارد تب آیتم ها شوید.

- ایرتگ مورد نظر را پیدا کرده و روی اسم آن کلیک کنید.

- شماره سریال ایرتگ دقیقا در زیر نام آن نوشته شده است.


بیشتر بدانید: شبکه Find My یکی از مهم ترین تفاوت های AirTag و Tile


روش دوم: از قابلیت NFC استفاده کنید

- قسمت بالای گوشی آیفون را به سمت سفید رنگ ایرتگ بچسبانید. (البته بخش NFC خوان گوشی‌های غیر آیفون ممکن است جای دیگری باشد. پس در این صورت همان قسمت را به ایرتگ بچسبانید)

- نوتیفیکیشنی که ظاهر می‌شود را باز کنید.

- در صفحه وبی که باز می‌شود می‌توانید سریال نامبر ایرتگ را ببینید.



روش سوم: زیر باتری را نگاه کنید

- کاور فلزی باتری ایرتگ را به سمت داخل فشار دهید و سپس در خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید.

- کاور را بردارید و سپس باتری را خارج کنید.

- شماره سریال داخل بدنه ایرتگ نوشته شده است.

- باتری را دوباره جا بزنید، به طوری که سمت مثبت آن به سمت بیرون باشد.

- کاور باتری را سر جایش بگذارید و مطمئن شوید که سه زبانه آن دقیقا بر سه شکاف ایرتگ منطبق شوند.

- کاور را در جهت ساعت گرد بچرخانید تا کیپ شود.



ترفند 2: اعلام گم شدگی ایرتگ

دومین مورد از ترفندهای ایرتگ را به اعلام گم شدگی آن‌ها اختصاص دادیم. می‌دانید زمانی که ایرتگ را گم کردید چکار باید کنید؟ کار اصلی ایرتگ ها این است که به وسایلمان بچسبند تا اگر چیزی را گم کردیم بتوانیم راحت پیدایش کنیم. اما آیا می‌دانیم اگر کیفمان را با ایرتگ متصل به آن در مکانی جا بگذاریم چطور باید دنبالش بگردیم؟

بهترین راه استفاده از اپلیکیشن Find My است. در این حالت شما باید ایرتگ مورد نظر را به عنوان آیتم گم شده در این اپلیکیشن مشخص کنید.



فعال کردن حالت Lost Mode

- برای اعلام گمشدگی باید اول از همه حالت Lost Mode را فعال کنید.

- وارد بخش آیتم در اپلیکیشن Find My شوید.

- حالت Lost Mode را فعال کنید.

- دستورالعملی که در گوشی تان نمایش داده می‌شود را دنبال کنید تا بتوانید شماره تماس‌تان را وارد کنید. به علاوه زمانی که مکان ایرت تغییر کند اپلیکیشن Find My برایتان نوتیفیکیشن می‌فرستد.

- گزینه Activate را بزنید.

برای خاموش کردن حالت Lost Mode هم می‌توانید همین گزینه را غیرفعال کنید.


وقتی اعلام گم شدگی می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

با اعلام گمشدگی می‌توانید یه پیام به ایرتگ ضمیمه کنید و در آن اطلاعات تماستان را قرار دهید. اگر کسی این آیتم را پیدا کند، می‌تواند با گوشی آیفون، وبسایتی که پیام گم شدگی شما در آن نوشته شده را ببیند و با شما تماس بگیرد.

بیشتر بدانید: آیا بعضی از قابلیت های ایرتگ در ایران تحریم است؟ 


ترفند 3: پیدا کردن یک ایرتگ گم شده

اگر متوجه شوید که یک ایرتگ گمشده در اطرافتان است باید چکار کنید؟ سومین ترفند ایرتگ به این اختصاص دارد که بدانیم در این شرایط چه کاری باید انجام دهیم.

کمپانی اپل، ایرتگ را به شبکه قوی و فوق العاده Find My مجهر کرده و می‌تواند به کمک دستگاه های آیفون کاربران متفاوت، مکان تقریبی ایرتگ ها را در هر فاصله ای پیدا کرد. 


اگر یک ایرتگ یا وسیله ای که ایرتگ به آن متصل شده را پیدا کردیم چه کنیم؟

- با استفاده از NFC آیفون یا هر گوشی NFC داری به ایرتگ وصل شوید.

- نوتیفیکیشن دریافت شده را باز کنید و وارد وبسایت شوید. در این وبسایت سریال نامبر ایرتگ و سایر اطلاعات مربوط به آن را خواهید دید.

- اگر صاحب ایرتگ متوجه گم شدن وسیله خود شده باشد حتما اعلام گم شدگی کرده و حالت Lost Mode را فعال کرده است.

- پس باید در وبسایت باز شده شماره تماسی از آن شخص هم وجود داشته باشد. با آن شماره تماس بگیرید و و اطلاع دهید که ایرتگ پیش شماست.



اگر ایرتگ شخص دیگری را بین وسایل‌مان پیدا کردیم چه کنیم؟

اگر کاربر آیفون باشید و ایرتگ شخص دیگری بین وسایلتان باشد پیامی با عنوان AirTag Found Moving With You مواجه خواهید شد. این پیام نشان می‌دهد که شما دارید یک ایرتگ گم شده را با خودتان جا به جا می‌کنید و کسی که آن را گم کرده (اگر نزدیک باشد) می‌تواند مکان شما را ببیند.

اصلا ممکن است ایرتگ به کیفی که دوستتان به شما قرض داده متصل باشد. در هر صورت اگر با این پیام مواجه شدید باید مراحل زیر را طی کنید:

- روی پیام کلیک کنید.

- گزینه Continue را بزنید. اگر نمی‌دانید ایرتگ کجای وسایل است روی Play Sound کلیک کنید. (اگر متوجه شدید که Play Sound کار نمی‌کند و ایرتگ بوق نمی‌زند چند حالت وجود دارد: 1. ایرتگ دیگر پیش شما نیست. 2. صاحب ایرتگ نزدیک شماست)

- اگر ایرتگ به کیفی که قرض گرفته‌اید وصل شده، می‌توانید Pause Safety Alerts را بزنید تا نوتیفیکیشن‌های ایرتگ ناشناس برای مدت یک روز قطع شود. اگر ایرتگ را از اعضای خانواده Family Sharing Group قرض گرفته باشید می‌توانید نوتیفیکیشن ها را برای بازه یک روزه تا همیشه قطع کنید.

- اگر ایرتگ گم شده و در حالت Lost Mode باشد، می‌توانید با رفتن به بخش Learn About This AirTag شماره سریال آن را پیدا کنید تا ببینید اطلاعات تماسی از صاحبش هست یا نه.

- اگر نگران امنیت خود هستید و می‌خواهید ایرتگ را غیرفعال کنید روی گزینه Instructions کلیک کرده و با طی مراحل مشخص آن را Disable کنید. 



نکته: اگر ایرتگی که همراه شماست اعلام گمشدگی نشده باشد یا نتوانید صدایش را در آورید، این احتمال وجود دارد که کسی در حال جاسوسی شماست. خصوصا اگر شما کاربر اندروید بوده و به آیفون و شبکه Find My دسترسی نداشته باشید. مقاله ایرتگ ابزاری برای پیدا کردن اشیای گم شده یا جاسوسی اطلاعات کاملی در این باره در اختیارتان می‌گذارد.


اگر در حین حرکت صدای بیپ ایرتگ را شنیدید، می‌توانید با کمک NFC اطلاعات صاحب را پیدا کرده و با او تماس بگیرید.


ترفند 4: ردیابی ایرتگ در مک

در چهارمین مورد از ترفندهای ایرتگ می‌خواهیم از مک برای ردیابی ایرتگ کمک بگیریم. کافیست اپ Find My را در مک بوک نصب داشته باشید و سپس مراحل زیر را طی کنید.



مکان آیتم گم شده را ببینید

- در برنامه Find My وارد بخش آیتم شده و ایرتگی که می‌خواهید مکانش را پیدا کنید انتخاب کنید.

- اگر آیتم قابل ردیابی باشد: مکان و زمانی که ایرتگ آخرین بار در آنجا بوده روی نقشه قابل دیدن است. اگر دور آیتم یک دایره آبی دیدید، یعنی مکان اعلام شده تقریبی است.

- اگر آیتم قابل ردیابی نباشد: زیر نام آیتم با پیام No Location Found مواجه خواهید شد. اگر می‌خواهید هر زمان که لوکیشن ایرتگ مشخص شد نوتیفیکیشن دریافت کنید، روی علامت سوال روی نقشه کلیک کنید و Notify When Found را بزنید.


مسیریابی آیتم در نقشه

- در برنامه Find My وارد بخش آیتم شده و ایرتگی که می‌خواهید مکانش را پیدا کنید انتخاب کنید.

- روی دکمه علامت سوال روی نقشه کلیک کنید و Direction را بزنید. می‌توانید Control-Click هم کنید. برنامه Map باز می‌شود و مسیریابی را از مکان شما نشان می‌دهد.


ترفند 5: چک کردن باتری ایرتگ

باتری ایرتگ از نوع سکه ای CR2032 و غیرقابل شارژ می باشد، اما می‌تواند تا یک سال شارژدهی کند. در پنجمین بخش از ترفند های ایرتگ یاد می‌گیریم که چطور باقی مانده شارژ باتری ایرتگ را تشخیص دهیم.

1. برنامه Find My را در آیفون باز کنید.

2. وارد بخش آیتم شوید.

3. حالا روی ایرتگی که می‌خواهید باتری‌اش را بدانید کلیک کنید.

4. میزان باتری در زیر اسم ایرتگ مشخص است. تغییر اسم ایرتگ

با اینکه آیکون باتری میزان دقیق شارژ باقی مانده را نشان نمی‌دهد ولی حداقل کمک می‌کند تا دید مختصری نسبت به آن داشته باشید. حالا که می‌دانید کی شارژ باتری تمام می‌شود می‌توانید در زمان مناسب باتری را عوض کنید.



ترفند 6: عوض کردن باتری ایرتگ

قبل از اینکه بخواهید باتری ایرتگ را عوض کنید باید اول از همه ایرتگ را از ایفون‌ (آیپد یا آیپاد) جدا کنید.

- ایرتگ را برعکس کنید تا روی سفید آن به سمت پایین باشد.

- حالا کاور باتری را به داخل فشار داده و در جهت پادساعتگرد بچرخانید تا باز شود. 

- باتری را خارج کرده و باتری جدید را داخلش بگذارید.

- یادتان باشد که روی مثبت باتری باید بیرون باشد.



در نهایت راه اندازی و اتصال ایرتگ به آیفون و ریست کردن ایرتگ هم دو تا از آخرین ترفندهای ردیاب هوشمند اپل به شمار می‌رود که قبلا در مقالات جداگانه به طور مفصل به آن ها پرداخته‌ایم.