کدام قابلیت مهم ایرتگ در ایران تحریم است؟

کدام قابلیت مهم ایرتگ در ایران تحریم است؟

مشکلات ایرتگ در ایران کدامند؟ بالاخره ایرتگ بخریم یا نه؟

ایرتگ محصول جدید کمپانی اپل و یک ردیاب هوشمند است. این اکسسوری به وسایل شما وصل می‌شود و با کمک شبکه Find My اپل در هر مکانی قابل ردیابی است.

قیمت این کالا حدودا 40 دلار است و یکی از محصولات ارزان قیمت اپل به شمار می‌رود. همین مسئله باعث می‌شود خیلی از افرادی که قصد خرید ایرتگ را دارند، نسبت به مشکلات ایرتگ در ایران کنجکاو باشند.

همانطور که می‌دانید اپل یک برند آمریکایی است و به صرف همین نکته انتظار می‌رود تا خیلی از قابلیت های لوازم تولیدی آن در ایران تحریم باشد. حالا با بررسی کامل اپل ایرتگ متوجه شدیم که همینطور هم هست و یکی از مهم ترین قابلیت های این اکسسوری اصلا در ایران کار نمی‌کند.

با توجه به همین موضوع می‌خواهیم در این مقاله به مشکلات ایرتگ در ایران بپردازیم. در آخر هم نتیجه می‌گیریم که آیا ایرتگ 40 دلاری با توجه به تحریم هایی که دارد ارزش خرید خواهد داشت یا خیر.


مهم ترین فاکتور رقابتی ایرتگ در ایران کارایی ندارد

یکی از اصلی ترین مشکلات ایرتگ در ایران مربوط به قابلیت Precision Finding است. در مقاله مقایسه ایرتگ و تایل دیدیم که این قابلیت یکی از مهمترین فاکتورهای رقابتی ردیاب اپل نسبت به تایل و بقیه است. بنابراین عدم پشتیبانی آن در ایران خیلی برای کاربران اپل ناامید کننده خواهد بود. در واقع ردیاب های دیگر هم می‌توانند مکان لوازم شما را در نقشه مشخص کنند. اما اینکه آن وسیله در طبقه هفتم یک ساختمان قرار دارد یا کنار درب خروجی آن روی زمین افتاده فقط توسط ایرتگ و با Precision Finding قابل تشخیص است.

قابلیت جستجوی دقیق با کمک تکنولوژی اولترا واید بند UWB کار می‌کند که در چیپ U1 ایرتگ ها و دستگاه های سازگار با آن به کار رفته است. Precision Finding برای پیدا کردن ایرتگ در فاصله های نزدیک مثلا داخل اتاق یا خانه به کار می‌رود. تنها کافیست آیفون را در دستتان بگیرید و در جهتی که نقشه به آن اشاره می‌کند حرکت کنید. 

به همین سادگی این نقشه شما را به مکان دقیق ایرتگ گم شده می‌رساند.

بیشتر بدانید: ترفندهای ایرتگ را یاد بگیرید


اما مشکل ایرتگ در ایران این است که الگوریتم مسیریابی ایرتگ کاملا به سیستم ناوبری نقشه اپل وابسته است. از طرفی هیچ کدام از پنج مورد ناوبری Apple Maps در داخل ایران فعال نیست. خودتان دو دو تا چهارتا کنید متوجه می‌شوید که چرا این قابلیت عملا در ایران بلا استفاده است.

دلیل اینکه اپل مپس در ایران هیچ سیستم ناوبری ندارد هم مربوط به تحریم های این شرکت علیه ایران است و چیزی نیست که به این زودی‌ها عوض شود. پس خرید ایرنگ به امید اینکه بعدا تحریم ها برداشته شود خیلی تصمیم هوشمندانه‌ای نیست.


لزوم فعال سازی تایید هویت دو مرحله ای اپل آی دی

از مشکلات ایرتگ در ایران مورد دیگری هم وجود دارد که مربوط به فعال سازی تایید هویت دو مرحله ای یا Two-Factor Authentication است. 

کاربران ایرانی اپل اغلب نمی‌توانند آیفون خود را تایید دو مرحله ای کنند؛ زیرا باز هم به دلیل تحریم ها، اپل از پیش شماره تلفن های ایران پشتیبانی نمی‌کند. فعال نبودن این تایید هویت سبب می‌شود تا بعضی از قابلیت ها از جمله راه اندازی ایرتگ در دسترس شما نباید.

خیلی از افراد با خرید شماره مجازی معتبر این مشکل را دور زده و تایید دو مرحله ای را انجام می‌دهند. البته این روش هم ریسک های خودش را دارد و به همه پیشنهاد نمی‌شود.


نکته 1: اگر در خرید ایرتگ مصمم هستید و می‌خواهید با شماره مجازی آن را فعال کنید، یادتان باشد که حتما شماره مجازی غیر رایگان تهیه کنید. شماره مجازی رایگان یا موقت پس از مدتی از دسترس خارج می‌شود و آن وقت ممکن است اپل آی دی قفل شده و همه چیز را از دست بدهید.

نکته 2: این شماره زمانی که ایرتگ گم شده و کسی دیگر آن را پیدا می‌کند بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر ایرتگ شما در حالت Lost Mode باشد و توسط آیفون دیگری شناسایی شود، آن شخص می‌تواند با اسکن NFC ایرتگ اطلاعات تماس شما را پیدا کرده و ایرتگ را برگرداند.


کلام آخر

با بررسی مشکلات ایرتگ در ایران متوجه می‌شویم که این اکسسوری ساده که در کشور ما اصلا ارزان قیمت نیست، خیلی از جاهایش می‌لنگد.

ایرتگ در ایران نه قابلیت جستجوی دقیق دارد و نه با زبان خوش به اپل آی دی وصل می‌شود. در واقع شما مجبورید هزار و یک جور تحریم را دور بزنید و در نهایت باز هم نمی‌توانید دسته کلیدی را که داخل اتاق گم شده با سیستم ناوبری اپل مپس پیدا کنید. تازه در عین حال باید ریسک لاک شدن اپل آی دی را هم به جان بخرید.


در کل اگر به دنبال این هستید که همه لوازم جانبی اپل (هرچقدر گران‌تر بهتر!) را داشته باشید، ایرتگ می‌تواند با بلوتوث و شبکه Find My (دو گزینه ردیابی دیگر به جز جستجوی دقیق) وسایل‌تان را پیدا کند. اما اگر واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، این کالا ارزش خرید چندانی ندارد و پیشنهاد من این است که آن را نخرید.

علاوه بر این، بعضی باگ های امنیتی هم در مورد ایرتگ وجود دارد که بعید نیست کسی بخواهد از آن‌ها علیه شما سو استفاده کند. با اینکه اپل سیاست ساخت این محصول را بر روی حفظ حریم شخصی افراد و خصوصا کاربران اپل قرار داده اما هنوز هم راه هایی برای دور زدن این پروتکل ها وجود دارد. مخصوصا کاربران اندرویدی که به شبکه Find My وصل نیستند و نمی‌توانند حضور یک ایرتگ بیگانه را در بین وسایلشان تشخیص دهند. به همین دلیل این سوال پیش می آید که آیا باید نگران جاسوسی با ایرتگ بود یا نه؟


رضا مومنی ۱۴۰۰/۵/۴ ۰۷:۵۳:۵۶
بسیار عالی و صادقانه بین شد. برخلاف برخی از سایتها تبلیغی هم نبود تشکر از شما

نویسنده مسترکالا ۱۴۰۰/۵/۴ ۰۹:۳۱:۲۷
خیلی ممنونم از توجه‌تون. قصد ما هم همینه که واقع‌بینانه نگاه و نقد کنیم.