ایرتگ ابزاری برای ردیابی اشیا گم شده یا جاسوسی؟

ایرتگ ابزاری برای ردیابی اشیا گم شده یا جاسوسی؟

آیا ایرتگ امن است؟

هم زمان با معرفی ایرتگ خیلی از افراد تئوری هایی را در مورد امکان جاسوسی با ایرتگ مطرح کردند. با اینکه اپل کلی تلاش کرده بود تا خیال مخاطبانش را از بابت حریم شخصی و امنیت راحت کند ولی مثل اینکه خیلی از اندرویدی ها (مثل خودم) نظر دیگری دارند.

ایرتگ ها اصولا جز لوازم جاسوسی به شمار نمی آیند و نمی‌توانند صدا، گوشی، پیام‌ها و .. را ردیابی کنند. اما در صورتی که شخصی تصمیم بگیرد از آن برای استاک کردن استفاده کند به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

برای اینکه مشکل عدم امنیت ایرتگ را به درستی درک کنیم لازم است اول با نحوه کار با ایرتگ آشنا باشیم. قبلا در مقاله ایرتگ چیست و چطور کار می‌کند توضیح دادیم که ایرتگ دو روش مکان یابی دارد:

  1. جستجوی دقیق
  2. شبکه Find My


قابلیت جستجوی دقیق در ایران کار نمی‌کند و چیزی که اینجا باعث می‌شود تا حریم شخصی ما کمی تحت شعاع قرار گیرد همین شبکه Find My است.

بیشتر بدانید: مشکلات ایرتگ در ایران کدامند؟

با کمک این شبکه هر دستگاه آیفونی که از نزدیکی ایرتگ گمشده شما رد شود اطلاعات مکانی و زمانی‌اش را به iCloud اپل می‌فرستد و شما می‌توانید بفهمید که ایرتگ‌تان کجاست.

البته تمام این فرایند ارسال مکان به صورت ناشناس و رمزنگاری شده انجام می‌شود. بنابراین شخصی که از کنار ایرتگ رد می‌شود کاملا ناشناس است و حتی خود اپل هم اطلاعی از موقعیت ایرتگ ندارد.

اما ردیاب های اپل طوری طراحی شده‌اند تا در صورتی که توسط شخصی غیر از صاحب خود (آیفونی که اپل آی دی به آن متصل شده) حمل شوند، دیگران را از وجود خود مطلع کنند.

مثلا اگر ایرتگ شخص دیگری برای دو روز داخل کیف شما باشد و شما ندانید، ابتدا پیامی با عنوان AirTag Found Moving With you دریافت می‌کنید و اگر این پیام را نبینید خود ایرتگ بعد از سه روز شروع به بوق زدن می‌کند تا پیدایش کنید.


ایرتگ ابزاری برای جاسوسی کاربران گوشی های اندروید

اما اگر گوشی شما آیفون نباشد چه؟ در واقع اگر شما با گوشی های اندرویدی کار کنید چطور می‌توانید بفهمید که یک ایرتگ بین وسایل تان پنهان شده و موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کند؟ با گوشی اندروید دیگر خبری از Find My و نوتیفیکیشن نیست و تنها راهی که دارید امکان غیرفعال کردن ایرتگ است که اپل لطف کرده و برای کاربران اندروید در نظر گرفته است. اما حتی با وجود این امکان، مشکل جاسوسی با ایرتگ کاملا حل نمی‌شود:

1. اول اینکه اگر کسی قصد جاسوسی و تعقیب شما را داشته و ایرتگی را داخل ماشین‌تان انداخته باشد، شما تنها سه روز بعد از حضور آن بین وسایلتان مطلع می‌شوید. زیرا اپل یک بازه سه روزه در نظر گرفته که اگر ایرتگ تا آن زمان به آیفون اصلی متصل نشد با بوق زدن اعلام حضور کند.

پس شما می‌توانید سه روز بعد با شنیدن بوق (تازه اگر بشنوید) ایرتگ را پیدا کرده و غیرفعالش کنید. پس کسی که قصد تعقیبتان را دارد سه روز تمام برای این کار وقت خواهد داشت!


2. دومین مشکل این است که حتی این بازه 3 روزه هم قابل دور زدن است! تنها کافیست شخص استاکر قبل از اینکه بازه سه روز سر بیاید خودش را به نزدیکی ایرتگ برساند. این کار با توجه به اینکه آن شخص به راحتی به موقعیت مکانی شما دسترسی دارد، اصلا سخت نخواهد بود. زمانی که آیفون اصلی ایرتگ به آن وصل شود بازه سه روزه ریستمی‌شود و ایرتگ تا سه روز دیگر بوق نخواهد زد. 

بیشتر بدانید: چطور ایرتگ را ریست کنیم؟

پس به طور خلاصه کسی که قصد جاسوسی شما را دارد تنها کافیست از دو چیز مطمئن شود:

اول اینکه شما گوشی اندروید و غیر آیفون دارید.

دوم اینکه هر سه روز یک بار خودش را به نزدیکی شما برساند و جلوی بوق زدن ایرتگ را بگیرد.


آیا این مشکل امنیتی فقط مخصوص ایرتگ است؟

مشکلات امنیتی ایرتگ برای ردیاب های هوشمند دیگری مانند Tile هم مطرح است، اما نکته اینجاست که شبکه تایل بسیار محدودتر بوده و تنها چند میلیون کاربر فعال دارد. می‌بینم که این عدد در مقایسه با شبکه میلیاردی کاربران آیفون که در سرتاسر جهان پخش شده‌اند چندان نگران کننده به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بدانید: تفاوت ردیاب ایرتگ و تایل در چیست؟

البته گفته می‌شود که اپل چندین مورد امنیتی برای کاربران در نظر گرفته که در مورد آن‌‌ها صحبتی نشده است:

1. اگر ایرتگی به طور مکرر و مشکوک توسط یک کاربر اندروید حمل شود، اپل می‌تواند خودش به صورت ریموت و زودتر از بازه سه روزه غیرفعالش کند.

2. اگر یک کاربر آیفون از ایرتگش برای جاسوسی کاربران اندرویدی استفاده کند، اپل پیامی برایش می‌فرستند و می‌خواهد که با مدرکی عدم صحت این ماجرا را اثبات کند.


با این حال نمی‌توان از اپل انتظار داشت که خیلی سفت و سخت با این مسائل برخورد کند، چون در این صورت هدف اصلی ایرتگ ها که پیدا کردن وسایل است زیر سوال می‌رود.

به طور مثال فرض کنیدکه یکی از اعضای خانواده شما (مثلا برادر) که آیفون ندارد، ایرتگ شما را به کوله پشتی اش تگ می‌کند تا موقع باشگاه رفتن گمش نکند. اینطوری شما به راحتی می‌توانید در صورت گم شدن کیف ردیابی‌اش کنید و شخص امنی هم هستید. اما اگر اپل به خاطر نزدیک بودن ایرتگ به گوشی اندروید برادرتان سریعا ایرتگ را غیرفعال کند، قطعا هیچ کدام از شما از این اتفاق خوشحال نخواهید شد.


اگر در این موقعیت بودید چکار کنید؟

اگر حس کردید کسی ایرتگی را در لوازمتان پنهان کرده و همه جا تعقیب‌تان می‌کند بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

- شرط عقل حکم می‌کند که اول از همه وسایلتان را زیر و رو کنید. اگر ایرتگ داخل کیف یا زیر صندلی ماشین بودن پیدا کردنش راحت است و مشکل حل می‌شود.

- دقت کنید که در چه مکان‌هایی تعقیب می‌شوید و لوازمی که آن روزها همراهتان بوده را چک کنید.

- از بلوتوث ترکر استفاده کنید تا همه لوازم بلوتوثی اطرافتان را شناسایی کند. از آنجایی که ایرتگ هم سیگنال بلوتوث می‌فرستد با این ابزار پیدا خواهد شد.

- در اخر اینکه ایرتگ پیدا شده را غیرفعال کنید

بیشتر بدانید: نحوه راه اندازی و اتصال ایرتگ به گوشی آیفون

برای غیر فعال کردن ایرتگ اول از همه باید شماره سریال آن را پیدا کنیم. در مقاله ترفندهای ایرتگ چند روش برای پیدا کردن سریال نامبر معرفی کرده‌ایم.

اما اینجا باز طور خلاصه بگویم که اگر کاربر اندروید هستید با درآوردن باتری ایرتگ شماره سریالش را خواهید دید. به علاوه در آوردن باتری ایرتگ خودش باعث غیرفعال شدن حالت ردیابی ایرتگ می‌شود و استاکر دیگر نمی‌تواند موقعیت مکانی شما را ببیند.



حرف آخر

اپل تمام تلاش خودش را کرده تا این اکسسوری ابزاری برای ردیابی وسایل باقی بماند، اما ما همیشه راهی برای استفاده منفی از تکنولوژی و دور زدن دیوارهای امنیتی آن پیدا می‌کنیم. مثلا همین ایرتگ که به راحتی می‌تواند ما را در پیدا کردن دسته کلید کمک کند را در آنی تبدیل به یک ابزار جاسوسی و آزار و اذیت کردیم.

شاید تنها راهی که در اینجا می‌تواند کمک کننده باشد این است که اپل با همکاری گوگل شبکه فایند مای را به گوشی های اندروید هم گسترش دهد. اینطوری امکان جاسوسی درصد زیادی از کاربران گوشی های هوشمند کمتر می‌شود.

که این تئوری هم با توجه به اپل بودن اپل بسیار بعید به نظر می‌رسد!