مقایسه و بررسی ردیاب های هوشمند اپل ایرتگ، سامسونگ اسمارت تگ و تایل

مقایسه و بررسی ردیاب های هوشمند اپل ایرتگ، سامسونگ اسمارت تگ و تایل

رقبای اصلی ردیاب هوشمند اپل ایرتگ کدامند؟

این همه صحبت از ردیاب هوشمند اپل AirTag ما را به فکر تفاوت ایرتگ با ردیاب های دیگر می‌اندازد. خصوصا که حالا خبرهای احتمال جاسوسی با ایرتگ هم خیلی از کاربران اندرویدی را نگران کرده است.

جدای از این، ایرتگ مال شرکت اپل است و همه چیزش انحصاریست، پس چرا به دنبال برندهای دیگر که سیستم عامل اندروید را هم پوشش می‌دهند نرویم؟ تازه همه این ها را با فرض چشم پوشی از تحریم بودن مهمترین قابلیت ایرتگ در ایران گفتیم.

اول از همه باید گفت که ردیاب های هوشمند از اولین لحظه عرضه (خیلی پیش از ایرتگ) نگران کننده بودند. یعنی همیشه این انتظار می‌رفت که کسی بخواهد از آن‌ها برای استاک کردن اشخاص دیگر استفاده کند. با این حال با عرضه ایرتگ و استفاده اپل از شبکه Find My برای پیدا کرد اشیا، تمام این نگرانی ها شدت گرفتند.


اپل در لحظه عرضه و پس از آن ساز و کارهایی را ترتیب داد تا بتواند جلوی سو استفاده از ایرتگ را بگیرد. همانطور که سامسونگ در اسمارت تگ خود چنین پروتکلی را در نظر گرفت و حتی Tile هم دارد روی امن کردن دستگاهش کار می‌کند. با این حال ما همچنان دنبال راه هایی برای استفاده منفی از این اکسسوری هستیم. در ادامه می‌خواهیم به مقایسه ردیاب هوشمند ایرتگ، اسمارت تگ و تایل بپردازیم و ببینیم که کدامشان بیشتر به درد کار ما می‌خورد.


جاسوسی کردن در زندگی دیگران یا تعقیب کردنشان کاری کاملا غیرقانونی است و امنیت افراد را خدشه دار می‌کند، پس لطفا به هیچ وجه این کار را نکنید.


ردیاب هوشمند اپل - ایرتگ


شاید تفاوت ایرتگ و اسمارت تگ سوال اصلی خیلی از ما باشد. چرا که یکی از این ردیاب ها به کمپانی بی رقیب اپل و دیگری به پرچم دار گوشی های اندرویدی یعنی سامسونگ تعلق دارد. پس جزو هر کدام از این دو دسته که هستید تا آخر بررسی با ما همراه باشید.

ایرتگ ها طراحی ساده‌ای داشته و به جز ایموجی مخصوصی که هنگام خرید می‌توانید انتخاب کنید، هیچ تنوعی رنگ یا طرحی ندارند. این ردیاب ها قابل نصب نیستند و اگر می‌خواهید آن را به وسایلتان تگ کنید باید یک کاور ایرتگ هم بخرید، که واقعا اضافه کاریست!

در لیست خوب ها و بدهای زیر ویژگی‌های اصلی ایرتگ را نام بردیم:

بیشتر بدانید: ترفندهای ایرتگ
خوب‌هابدها

اتصال به شبکه گسترده Find My برای پیدا کردن ایرتگ گم شده و خارج از محدوده بلوتوث

برخلاف دو رقیب دیگرش، با ایرتگ نمی‌توان گوشی را به صدا در آورد


مجهز به استاندارد ضد آب IP67 که هیچ کدام از ردیاب های دیگر از آن برخوردار نیستند

نیاز به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید کاور آویز دارد

امکان ذخیره سازی اطلاعات تماس صاحب ایرتگ برای کمک به پیدا کردن آن

فقط از سیستم عامل اپل یعنی iOS پشتیبانی می‌کند

اتصال و جفت شدن آسان

بلندی صدای بوق ایرتگ قابل تنظیم نیست

هنگام جدا شدن از صاحبش اعلان می‌فرستد. (در سیستم عامل iOS 15 در دسترس است)

قابلیت Precision Finding ایرتگ در ایران تحریم است

-

برای اتصال به دستگاه های اپل نیاز به کد تایید هویت Apple ID دارد که در ایران دردسر ساز است

برای پیدا کردن ایرتگ، شما می‌توانید هم از بلوتوث استفاده کنید و هم - در صورتی که ایرتگ خارج از محدوده بود - از شبکه Find My کمک بگیرید. شاید شمار کاربران آیفون در ایران خیلی نباشد ولی در کشورهایی مثل آمریکا که کاربران زیادی دارد، پیدا کردن وسایل با این شبکه خیلی راحت است.

بیشتر بدانید:ردیابی گوشی اندرویدی گمشده از طریق گوگل Find My Device

ردیاب هوشمند سامسونگ - اسمارت تگ پلاس


نسخه پلاس اسمارت تگ مانند ایرتگ به شبکه Ultra Wide Band مجهز است. سیستم AR و رنج بلوتوثش هم با کمی تفاوت های جزیی شبیه به ایرتگ است. AR Finder حالتی شبیه به جستجوی سریع ایرتگ است که می‌تواند در فواصل نزدیک با راهنما شما را به اسمارت تگ تان برساند. یکی از تفاوت های ایرتگ اپل و اسمارت تگ سامسونگ در این است که اسمارت تگ از دوربین و فلش های راهنما به طور همزمان برای پیدا کردن استفاده می‌کند.


خوب‌هابدها
طراحی مناسب برای آویزان کردن بدون نیاز به پرداخت هزینه بیشتر برای کاور (برخلاف ایرتگ)
شبکه Galaxy Find به اندازه شبکه Find My گسترده و سریع نیست
قابل استفاده به عنوان ریموت کنترل برای لوازم خانه هوشمند سامسونگ
نسبت به دو ردیاب دیگر عمر باتری کمتری دارد. نهایتا 165 روز
AR دقیق و قابل اعتماد که از دوربین برای پیدا کردن تگ استفاده می‌کند
فقط مناسب دستگاه های Samsung Galaxy است
شبکه نسبتا قوی برای پیدا کردن اسمارت تگ گمشده‌ای که از رنج بلوتوث خارج است
برخلاف ایرتگ، در صورت جدا ماندن از صاحب نوتیفیکیشن نمی‌فرستد

در مقایسه اسمارت تگ و ایرتگ می‌فهمیم که شبکه گلکسی فاید هم مانند فاید مای از مجموعه گوشی های سامسونگ گلکسی تشکیل شده است. با این تفاوت که کاربران گلکسی خودشان تصمیم می‌گیرند عضو این شبکه باشند یا نباشند و در نتیجه تعدادشان کمتر است. به علاوه، قطعا وقتی در آمریکا زندگی می‌کنید کالای آمریکایی را ول نمی‌کنید بروید دنبال کالای چینی. بنابراین کاربران آیفون به صورت طبیعی در آمریکا بیشتر هستند و به تبع آن شبکه ردیابی قوی تری هم دارند.

از این جهت شاید بتوان گفت که مهمترین تفاوت SmartTag و AirTag در این است که شبکه اپل سریع تر و بهتر می‌تواند ایرتگ شما را پیدا کند تا شبکه سامسونگ. با این حال در ایران عملا کاربران گوشی سامسونگ خیلی بیشتر از کاربران اپل هستند، در نتیجه شاید شبکه ردیابی اشیا اینجا به نفع سامسونگ تمام شود.

بیشتر بدانید: نحوه ریست کردن ایرتگ را یاد بگیرید


ردیاب هوشمند تایل پرو - Tile Pro


اگر نه گوشی سامسونگ دارید و نه کاربر آیفون هستید این بخش مختص شماست. قبل از اینکه سر و کله سامسونگ و اپل پیدا شود، تایل یک ردیاب هوشمند عرضه کرد که بعد ها نسخه پرو آن هم به بازار آمد. این دستگاه به عنوان ردیاب دسته کلید شناخته می‌شد که در حال حاضر با برد بلوتوث 122 متری و صدای بلند محبوبیت زیادی بین کاربران دارد.


خوب‌ها
بدها
طراحی مناسب آویزان کردن بدون نیاز به صرف هزینه بیشتر برای کاور
برای استفاده از بعضی قابلیت هایش باید اشتراک سالیانه داشته باشید
در چند طرح متفاوت قابل خریداری است
خبری از Ultra Wide Band در این ردیاب نیست
رنج بلوتوث 122 که خیلی خیلی بیشتر از ایرتگ و اسمارت تگ است

قابلیت هایی مانند AR و Precision Finding را در تایل نمی‌بینیم

صدای بوقش قابل تنظیم است
شبکه خارج از محدوده بلوتوث تایل به اندازه ایرتگ و اسمارت تگ قوی نیست
هم مناسب دستگاه های iOS است و هم اندروید
-


در مقایسه تایل با ایرتگ مشخص می‌شود که با وجود سازگاری تایل با اکثر گوشی های هوشمند - چیزی که ایرتگ از آن برخوردار نیست - نبود شبکه ردیابی یکی از بزرگترین نقص هایش به شمار می‌رود. البته تایل قصد دارد تا به زودی با کمک شبکه Sidewalk آمازون چیزی شبیه به شبکه های Find My و Galaxy Find را روی ردیابش راه اندازی کند.


حالا که با مشخصات هر کدام از این سه ردیاب مطرح آشنا شدید خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام برایتان مناسب تر است. به طور خلاصه:

- اگر گوشی آیفون دارید ایرتگ برایتان بهتر است. چون اسمارت تگ روی آیفون کار نمی‌کند و تایل هم که هنوز به UWB مجهز نشده است. راه اندازی و اتصال ایرتگ به آیفون

- اگر گوشی سامسونگ دارید، به همان دلایل بالا بروید سراغ SmartTag.

- اگر هر گوشی دیگری غیر از این دو برند را دارید، یا مجبورید با تایل کنار بیایید و یا صبر کنید ردیاب بهتری تولید شود و جایش را بگیرد.

گزینه آخر هم این است که ردیاب هوشمند نخرید، چون حتی بهترین نوعش هم در ایران کارایی زیادی ندارد.  محصول جدید شرکت اپل را هم فراموش نکنید و به مقاله بررسی باتری پک مگ سیف اپل مناسب سری آیفون 12 هم سری بزنید.