راهنمای خرید ویدیو پروژکتور

راهنمای خرید ویدیو پروژکتور

راهنمای خرید بهترین پروژکتور

نمایش فیلم روی پرده‌ی سینما اولین مواجهه ما با ویدئو پروژکتور بود. دستگاه‌های آپارات سینما، جد بزرگ ویدئو پروژکتورهای کنونی هستند. حالا این روزها با تولید ویدیو پروژکتورهای دیجیتال، کیفیت تصاویر افزایش داشته و حتی بسیاری از افراد در خانه‌های خود از ویدئو پروژکتور برای تماشای فیلم استفاده می‌کنند.

اگر قصد خرید ویدیو پروژکتور دارید و از میان تعداد انبوه برندها و مدل‌ها نمی‌دانید کدامیک را انتخاب کنید، باید نکاتی را در این خصوص بدانید. با راهنمای خرید ویدئو پروژکتور همراه ما باشید تا در ادامه به معرفی مدل‌ها، برندها و قیمت این دستگاه دیجیتال بپردازیم.

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدیو پروژکتور یک دوربین برعکس است که به جای دریافت نور، از لنز آن نور منتشر شده و روی محیطی منعکس می‌شود. این دستگاه الکترونیکی سیگنال‌های صوتی و تصویری را از منبعی مانند کامپیوتر، موبایل، فلش مموری یا کارت حافظه دریافت کرده و پس از پردازش، به صورت نور، روی پرده یا دیوار می‌تاباند.

 برخی از ویدیو پروژکتورها از لامپ و برخی دیگر از نور لیزر به عنوان منبع تامین کننده نور استفاده می‌کنند. شاید به جای کلمه‌ی «ویدیو پروژکتور» کلمات دیگری نظیر «پروجکشن»، «پروژکتور»، «پروژکتور دیجیتال» یا «پروژکتور سینما» هم به گوش شما خورده باشد که همه‌ی اینها تعریفی از دستگاه ویدیو پروژکتور است. 

کاربردهای ویدئو پروژکتور
برای اینکه کاربردهای ویدیو پروژکتور را بهتر متوجه شوید خوب است دلیل ساخت این دستگاه را بدانید. برای تماشای تصاویر در اندازه‌های خیلی بزرگ، استفاده از تلویزیون یا نمایشگرهای LCD و LED هزینه‌های زیادی دارد و به همین دلیل کمپانی‌های برتر دنیا به فکر تولید ویدیو پروژکتور افتادند. البته حتما می‌دانید که تکنولوژی پروژکتور در سالن‌های سینما، خیلی قبل‌تر از اختراع تلویزیون وجود داشت اما استفاده از این روش در ابعاد کوچکتر، قدمت زیادی ندارد. از جمله کاربردهای ویدیو پروژکتور می‌توان به نمایش فیلم با اندازه دلخواه روی پرده یا دیوار اشاره کرد. همچنین این روزها از ویدیو پروژکتورهای دیجیتال برای ارائه‌های درسی و سمینارهای حرفه‌ای هم استفاده می‌شود. 



نکاتی که هنگام خرید پروژکتور باید بدانیم
در ادامه مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید ویدئو پروژکتور باید بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها از نظر «اندازه» در چند دسته زیر قرار می‌گیرند:

ویدیو پروژکتورهای جیبی (Pico): به ویدیو پروژکتورهای کوچک که به راحتی قابل حمل هستند، جیبی یا pico گفته می‌شود. این ویدیو پروژکتورها اغلب کیفیت نوردهی بالایی ندارند و برای استفاده‌های موقت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی (Home theater): دسته‌ای از ویدیو پروژکتورها هستند که در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروژکتورها می‌توانند روی میز قرار بگیرند یا روی سقف نصب شوند.

ویدیو پروژکتورهای چند رسانه‌ای (Multimedia): شباهت زیادی به پروژکتورهای سینمای خانگی دارند با این تفاوت که از این ویدیو پروژکتورها برای کلاس‌های درس و مکان‌های اداری بیشتر استفاده می‌شود.

ویدئو پروژکتورهای بزرگ: در سالن‌های سینما یا تئاتر از این ویدیو پروژکتورها استفاده می‌شود که شدت تابش و قدرت بالایی دارند. 



این دستگاه از نظر «تکنولوژی» ساخت هم در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار می‌گیرد که عبارت است از:

ویدئو پروژکتور DLP : این کلمه که از عبارت پردازش نور دیجیتال (Digital Light Processing) به آن دسته از پروژکتورهایی اطلاق می‌شود که از تراشه‌هایی برای بازتابش و تولید نورهای رنگی استفاده می‌کنند. این مدل از پروژکتورها بیشتر در سالن‌های سینما مورد استفاده قرار می‌گیرند و تماشای فیلم‌های سه بعدی با آنها هم بسیار جذاب است.

ویدئو پروژکتور LCD : این دستگاه دیجیتال از ترکیب سه پنل کریستال مایع برای تولید نور استفاده می‌کند؛ هر کدام از پنل‌های مخصوص یکی از رنگ‌های اصلی (قرمز، آبی و سبز) هستند. ویدئو پروژکتورهای LCD قیمت کمتری دارند و البته عمر لامپ‌های آن هم کمتر است. مصرف پایین انرژی، قیمت مناسب و روشنایی بالا از جمله مزایای این پروژکتورها است.

ویدئو پروژکتور LCoS : این دستگاه، ترکیبی از دو مدل LCD و DLP بوده و از آینه‌ها برای تاباندن نور و از پنل‌های کریستال مایع برای مسدود کردن نور استفاده می‌کند. توانایی تولید نور سیاه در این پروژکتورها بسیار بالاست و به همین دلیل بالاترین کنتراست را در بین پروژکتورها دارند.

منبع نور ویدئو پروژکتور
ویدئو پروژکتورها از نظر منبع تامین کننده نور، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

نور لامپ: اولین و ساده‌ترین ویدئو پروژکتورهای دنیا از نوع لامپی بودند. این روزها از لامپ به ندرت به عنوان منبع تامین نور پروژکتور استفاده می‌شود. اما لامپ‌هایی که امروزه به عنوان منبع نور این دستگاه الکترونیکی در نظر گرفته می‌شوند بسیار پیشرفته‌اند (لامپ‌های تنگستن).

نور لیزر: این دسته از پروژکتورها سریعترین شکل از انتشار نور را دارند. از جمله‌ ویژگی‌های پروژکتور لیزری باید به روشنایی بسیار زیاد، سطوح سیاه عمیق و طیف رنگی گسترده اشاره کرد. در ضمن این پروژکتورهای نیازی به تعویض لامپ هم ندارند.

نور LED: پروژکتورهای با منبع نور LED شدت نور بالایی ندارند و به همین دلیل مناسب منازل و مکان‌هایی است که نور قابلیت مدیریت دارد. معمولا از LED برای پروژکتورهای ارزان قیمت‌تر استفاده می‌شود.

میزان روشنایی (Brightness) پروژکتور
روشنایی اولین پارامتر است! واحد اندازه‌گیری و سنجش میزان روشنایی یک پروژکتور را «لومن» می‌گویند. در هنگام خرید ویدئو پروژکتور، باید به عدد لومن آن توجه داشته باشید. اگر شدت روشنایی یک پروژکتور کم باشد، تصاویر بی‌کیفیت و تار دیده می‌شوند. هرچقدر محیطی که می‌خواهید پروژکتور را در آن نصب کنید، تاریک‌تر باشد، میزان لومن یا شدت نور پروژکتور شما هم باید بالاتر باشد. به عنوان مثال اگر در اتاقی که نور طبیعی دارد، به پروژکتور با میزان روشنایی 1000 لومن نیاز دارید، این عدد برای یک اتاق بدون پنجره، حدود 2000 لومن می‌شود. بنابراین ما به شما پیشنهادهای زیر را ارائه می‌دهیم:


رزولوشن (Resolution) ویدئو پروژکتور
تعداد پیکسل‌های هر تصویر را رزولوشن آن می‌گویند. رزولوشن ویدئو پروژکتورها اغلب با دو عدد (مثلا 800 در 600 پیکسل) نمایش داده می‌شود. هرچقدر رزولوشن بالاتر باشد، تصویر خروجی کیفیت و وضوح بالاتری خواهد داشت. از ویدئو پروژکتورهای با رزولوشن Full HD و 4K بیشتر برای سینماها استفاده می‌شود.

کنتراست (Contrast) ویدئو پروژکتور
به تفاوت بین نور روشن و تاریک کنتراست گفته می‌شود. ویدئو پروژکتورها با میزان کنتراست متفاوت تولید و روانه بازار می‌شوند. به عنوان مثال اگر کنتراست یک ویدئو پروژکتور 10000:1 باشد یعنی تفاوت روشن‌ترین نور 10000 برابر روشن‌تر از تاریک‌ترین نور است. با این تعریف هر چقدر عدد کنتراست یک پروژکتور بالاتر باشد کیفیت تصویر و رنگ‌ها در آن بهتر است. در هنگام خرید ویدئو پروژکتور اگر قصد دارید از آن در محیطهای با نور روشن استفاده کنید، حتما پروژکتور با کنتراست بالاتر را انتخاب کنید.

پورت‌ها و اتصالات ویدئو پروژکتور
پورت‌های متعددی روی بدنه ویدئو پروژکتورها قرار داده می‌شود. هرچقدر پورت‌های ورودی و خروجی پروژکتور بیشتر باشد، امکانات بیشتری خواهد داشت و طبیعتا قیمت آن هم گران‌تر خواهد بود. در گذشته بیشتر ویدئو پروژکتورهای ورودی VGA داشتند اما این روزها پورت‌های HDMI به عنوان ورودی اصلی پروژکتور در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در زمان خرید ویدئو پروژکتور توجه کنید که ورودی HDMI داشته باشد. درست از بعضی از ویدیو پروژکتورها دارای اسپیکر هم هستند اما عموما این اسپیکرها قوی نیستند. برای اینکه بهترین اسپیکر را خرید کنید می‌توانید از راهنمای جامع خرید اسپیکراستفاده کنید.

بهترین برندهای ویدئو پروژکتور
 اگر سری به بازار فروش لوازم دیجیتال بزنید با برندهای متعدد تولید کننده ویدئو پروژکتور مواجه می‌شوید. اما در این میان، کمپانی‌های اندکی هستند که محصولات خود را با کیفیت بالا و گارانتی مطمئن عرضه می‌کنند. از میان برندهای تولید کننده ویدئو پروژکتور می‌توان به شیائومی، اپسون، انکر، وانکیو و سونی اشاره کرد.

قیمت ویدئو پروژکتور
راهنمای خرید ویدئو پروژکتور بدون اشاره‌ای به قیمت این دستگاه الکترونیکی معنایی ندارد. اگر سری به بازار زده باشید، ویدئو پروژکتورها با توجه به امکاناتی که دارند قیمت‌گذاری شده‌اند. به عنوان مثال ویدئو پروژکتور هوشمند شیائومی مدل Wanbo T2 Max که یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار ایران است، با قیمتی در حدود 6 میلیون تومان روانه بازار شده است. این ویدئو پروژکتور قابل حمل بوده و اسپیکر قدرتمندی هم دارد. پایین‌ترین قیمت ویدئو پروژکتور در بازار ایران در حدود 3 میلیون تومان و بالاترین قیمت در حدود 89 میلیون تومان است که به ویدئو پروژکتور شرکت اپسون تعلق دارد.

در این مطلب، راهنمای خرید ویدئو پروژکتور مناسب را مطالعه کردید. موضوعاتی نظیر انواع پروژکتور، قیمت، برندها و ویژگی‌هایی که باید یک ویدئو پروژکتور خوب داشته باشد را با هم مرور کردیم. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که در بهتر است قبل از خرید این دستگاه، محیطی که قرار است ویدئو پروژکتور در آن نصب شود را بررسی کنید، ابعاد و نور محیط تاثیر مستقیمی روی انتخاب ویدئو پروژکتور شما دارد. نظر شما چیست؟ کدام ویدئو پروژکتور را پیشنهاد می‌کنیم؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.