راهنمای خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال

ذخیره عکس، فیلم و فایل‌های شخصی در کامپیوتر کار خطرناکی است. هاردهای اکسترنال برای رفع این نگرانی تولید شده. به دلیل قیمت بالای هارد اکسترنال، برای خرید این دستگاه باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید تا پس از خرید پشیمان نشوید.
اینکه تمام اطلاعات شخصی خود را در یک حافظه قابل حمل ذخیره کنید، هم هیجان انگیز است و هم خطرناک! مقاومت بالا در برابر ضربه اولین قابلیتی است که یک هارد اکسترنال باید داشته باشد.

نکاتی که قبل از خرید هارد اکسترنال باید بدانید

هارد اکسترنالدقیقا چیست؟

هارد اکسترنال (خارجی) در نقطه مقابل هارد اینترنال (داخلی) قرار می‌گیرد. حافظه کامپیوتر و لپ تاپ از نوع هارد داخلی‌ است و کاربران به طور مستقیم دسترسی به آن ندارند. اما هارد اکسترنال مانند یک فلش مموری خیلی بزرگ است که به سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ متصل می‌شود تا فضای ذخیره‌سازی آن افزایش داده شود. برخلاف هارد اینترنال، هاردهای اکسترنال قابل حمل هستند و می‌توانید به دستگاه‌های مختلف متصل کنید.

انواع هارد اکسترنال چیست؟

هاردهای اکسترنال در سه نوع مختلف در بازار وجود دارند:

مزایا و معایب هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند که در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

مزایای هارد اکسترنال:

معایب هارد اکسترنال

بهترین ظرفیت برای هارد اکسترنال چقدر است؟

اگر سری به بازار زده باشید می‌بینید که هاردهای اکسترنال با ظرفیت‌های مختلفی وجود دارند. کمترین ظرفیت هارد اکسترنال 250 گیگابایت است. هاردهای با ظرفیت 1 و 2 ترابایت به دلیل قیمت و ظرفیت مناسبی که دارند، پرطرفدارتر از سایر ظرفیت‌ها هستند. البته هاردهای 4 و 5 ترابایتی هم طرفداران خاص خود را دارد.
در خرید هارد اکسترنال باید به نیاز خود توجه کنید. اگر فقط می‌خواهید فیلم و عکس‌های شخصی خود را در هارد ذخیره کنید، بهترین گزینه برای شما هارد 1 تا 2 ترابایت است. اما اگر می‌خواهید پروژه‌های سنگین دانشگاهی یا کاری خود را هم داشته باشید باید به فکر خرید هاردی با ظرفیت بیشتر باشید.

سرعت انتقال اطلاعات در هاردها چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کرد، سرعت انتقال فایل‌ها در آن است. ممکن است هارد اکسترنالی خریداری کنید که ظرفیت 5 ترابایتی داشته باشد اما برای انتقال یک فایل 1 گیگابایتی ناچار باشید ساعت‌ها منتظر بنشینید. برای اینکه هارد اکسترنالی با سرعت انتقال بالا خریداری کنید باید به دو نکته توجه داشته باشید:

مقاومت در برابر آسیب
در ابتدا گفتیم که ذخیره‌سازی مهم‌ترین فایل‌ها در یک حافظه‌ی قابل حمل، گرچه لذت‌بخش اما خطرناک است. در هنگام خرید هارد اکسترنال باید به این موضوع هم توجه داشته باشید. هاردهایی را خریداری کنید که هم به شکل ظاهری و هم در داخل بدنه، استحکاماتی برای مقابله با ضربه، رطوبت و آب برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. حتما در هنگام خرید به جعبه‌ی هارد توجه کنید و به دنبال علامت‌هایی با مضمون «مقاوم در برابر ضربه»، «ضد آب» و «محافظت شده در برابر شوک» باشید.

گارانتی مطمئن
«اطلاعاتم پرید!» این جمله را از زبان کسی می‌شنوید که تمام اطلاعات موجود در هارد اکسترنالش به دلایل نامعلوم پاک شده است. در این مواقع است که صحبت از گارانتی به میان می‌آید. در هنگام خرید هارد اکسترنال به شرکت گارانتی کننده هارد توجه کنید و مطمئن شوید که هارد اکسترنال شما حداقل 1 سال گارانتی بازگردانی اطلاعات، تعویض یا تعمیر خواهد داشت.

جمع بندی
در آخر باید به شرکت‌های معروف تولید کننده هارد اکسترنال هم اشاره کنیم. برندهای معروفی نظیر «سیلیکون پاور»، «توشیبا» و «وسترن دیجیتال» سالهاست در عرصه تولید تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات نظیر فلش مموری و هارد اکسترنال فعالیت می‌کنند. هاردهای اکسترنال به دلیل ذخیره کردن اطلاعات، فیلم‌ها و عکس‌های شخصی جزو تجهیزات مهم و حیاتی هستند. بنابراین قبل از خرید هارد اکسترنال حتما به نکاتی که گفته شد توجه داشته باشید تا محصولی تهیه کنید که علاوه بر کیفیت، مقاومت و عمر بالایی هم داشته باشد.