راهنمای خرید حافظه اس اس دی

راهنمای خرید حافظه اس اس دی

چگونه بهترین هارد SSD را انتخاب کنیم

برای ارتقاء کامپیوتر خانگی یا افزایش سرعت لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین کارها، خرید هارد درایو SSD است. برندها، ظرفیت‌ها و شکل‌های مختلفی از هارد SSD در بازار وجود دارد. حتی می‌توانید در همین لحظه اول قید هارد SSD اینترنال را بزنید و به سراغ یک هارد SSD اکسترنال بروید تا کارتان سریع‌تر راه بیفتد. اما حتما قبل از خرید هارد درایو SSD نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید بدانید.
هنوز بسیاری از مردم در حین خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ بیشتر از اینکه به نوع هارد درایو سیستم توجه کنند، به نکاتی مثل هسته‌ها و میزان فضای ذخیره‌سازی فکر می‌کنند. هاردهای HDD که روی اکثر لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شود، به دلیل قیمت کمتر و ظرفیت بالاتر، محبوبیت بیشتری دارند. اما هیچ چیز جای سرعت پردازش را نمی‌گیرد. با راهنمای خرید هارد درایو اس اس دی (SSD) همراه ما باشید.

درایو SSD چیست؟

هارد درایو حالت جامد (Solid State Drives) که به اختصار به آن SSD گفته می‌شود، چند سالیست که به عنوان جایگزین درایو دیسک سخت (HDD) مطرح شده است. برخلاف هاردهای HDD که اطلاعات به صورت سخت‌افزاری روی دیسک ثبت می‌شود، در هاردهای SSD تمام داده‌ها به صورت صفر و یک در حافظه ذخیره می‌شوند که این موضوع باعث کاهش مصرف انرژی و البته افزایش هزینه هاردهای SSD می‌شود. در زیر برخی از مزایا و معایب هاردهای SSD را ذکر کردیم:

به چه فرم هارد SSD نیاز دارید؟

هاردهای اینترنال SSD در 4 فرم تولید می‌شوند که شما باید با توجه به سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاپی که دارید، هارد SSD مخصوص به خود را تهیه کنید. این 4 فرم عبارت‌اند از:
1- هارد 2.5 اینچی (SATA): به احتمال 90% سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما از این فرم هارد SSD پشتیبانی می‌کند. هاردهای 2.5 یا همان SATA از متداول‌ترین هاردهای موجود در بازار هستند که روی کامپیوترهای قدیمی به خوبی کار می‌کنند.
2- هارد AIC SSD: هارد درایوهای فرم AIC SSD برخلاف هارد 2.5 اینچی مستقیم به پورت PCI سیستم کامپیوتر شما متصل می‌شوند و به همین دلیل، سرعت پردازش، نوشتن و خواندن بالایی دارند.
3- هارد M.2 SSD: جدیدترین نسل از هاردهای SSD، هارد درایو مدل M.2 است. این هاردها به دلیل اندازه بسیار کوچکی که دارند، در لپ‌تاپ‌های بسیار باریک استفاده می‌شوند. البته می‌توان از آن برای کامپیوترهای خانگی هم استفاده کرد. این هاردها با ظرفیت‌های تا 8 ترابایت هم عرضه شده‌اند.
4- هارد U.2 SSD: از نظر ظاهری، این فرم از هاردهای SSD شباهت زیادی به هاردهای SATA قدیمی دارند. هاردهای U.2 SSD از رابط PCIe برای برقراری ارتباط با مادربورد استفاده می‌کند. این هاردها کمی بزرگتر از M.2 SSD هستند و به همین دلیل ظرفیت‌های بالاتری را پشتیبانی می‌کنند.

اس اس دی اینترنالیا هارد SSD اکسترنال؟

چرا یک نسخه‌ی اکسترنال تهیه نمی‌کنید؟! برای بسیاری از کاربران، خرید هارد SSD اکسترنال انتخاب بهتری است. این هاردها را می‌توانید به راحتی حمل و نقل کنید و نیازی نیست دائما متصل به کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما باشند. اکثر کسانی که به دنبال هارد SSD اکسترنال می‌روند، افزایش سرعت پردازش، برای آنها خیلی مطرح نیست. هاردهای SSD اکسترنال در طرح‌ها و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند که در این بین، هارد درایوهای SSD کمپانی لنوو در بازار ایران طرفداران بسیار زیادی دارد.

به درایو SSDبا چه ظرفیتی نیاز دارید؟

سوال بسیار مهمی‌ست. ممکن است هزینه زیادی کنید و یک هارد SSD با ظرفیت بسیار بالا خریداری کنید، اما اصلا به کار شما نیاید. حتما می‌دانید که عمر هاردهای SSD هم محدود است و نمی‌توانید تا ابد از فضای خالی آن را داشته باشید. بنابراین در حین خرید هارد SSD ظرفیت مورد نیاز خود را بخرید. ظرفیت‌های متعددی برای هارد SSD عرضه شده که عبارت‌اند از:
کلاس 128 گیگابایتی: به هاردهای SSD موجود در این کلاس ظرفیت اصلا نزدیک نشوید. به دلیل وجود ماژول‌های بسیار کم، سرعت بسیار پایینی دارند و تنها با نصب چند بازی و نرم‌افزاری روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ دیگر فضایی نخواهید داشت. مهم‌تر اینکه با چند هزار تومان بیشتر، می‌توانید به کلاس بعدی بروید!
کلاس 250 گیگابایتی: هاردهای SSD موجود در این کلاس ظرفیتی، به نسبت کلاس قبلی بهتر هستند اما اگر کاربری هستید که علاوه بر نصب بازی و نرم‌افزار، فیلم و آهنگ‌های متعددی روی سیستم استفاده می‌کنید، بهتر است یک کلاس دیگر بالا بروید.
کلاس 500 گیگابایتی: اگر بودجه اندکی دارید، در این راهنمای خرید هارد درایو SSD بهترین پیشنهادی که می‌توانیم کنیم این است که از کلاس ظرفیتی 500 گیگابایتی خرید کنید. هاردهای SSD با ظرفیت 500GB همیشه جذابیت و مشتریان بسیاری دارند.
کلاس 1 ترابایتی: پس از هاردهای کلاس 500 گیگابایتی، هارد درایوهای SSD کلاس 1 ترابایتی هم جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند. فضای کافی برای ذخیره برنامه‌ها، بازی‌ها و فایل‌ها در این هاردها وجود دارد.
کلاس 2 ترابایتی: اگر فایل‌های بزرگ فیلم و سریال دارید یا به بانک بازی‌های ویدیویی برای دوستان خود تبدیل شده‌اید، یک هارد SSD با ظرفیت 2 ترابایت برای شما مناسب‌تر خواهد بود.
کلاس 4 ترابایتی و بالاتر: بعید است به هارد درایو SSD با ظرفیت 4 ترابایت نیاز داشته باشید مگر اینکه از آن برای کار حرفه‌ای استفاده کنید. در بسیاری از استودیوهای فیلمسازی، آهنگسازی و حتی طراحی گرافیک از هاردهای کلاس 4 ترابایت و بالاتر استفاده می‌شود.

چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟
هارد اس اس دی با توجه به ظرفیت، تکنولوژی، برند و مشخصات فنی، قیمت‌های متنوعی دارد. شما می‌توانید با 100 هزار تومان هم یک هارد SSD داشته باشید اما باید ببینید چه چیزی برایتان ارزش بیشتری دارد. در زیر چند نمونه هارد SSD با قیمت مختلف را به شما نشان می‌دهیم:

جمع‌بندی
راهنمای خرید هارد درایو SSD را مطالعه کردید. در این مطلب علاوه بر معرفی انواع هاردهای اینترنال SSD، مقایسه‌ای بین این هارد و هاردهای HDD هم داشتیم و در ضمن آن را با هارد درایو SSD اکسترنال هم مقایسه کردیم. با خرید هارد SSD علاوه بر افزایش سرعت انتقال داده‌ها، سرعت پردازش سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاپ هم افزایش پیدا می‌کند. نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. از تجربیات خود در زمینه خرید هارد SSD بگویید.