تلویزیون بهتر است یا ویدیو پروژکتور؟

تلویزیون بهتر است یا ویدیو پروژکتور؟

تلویزیون بخرم یا ویدئو پروژکتور؟

ما در این مقاله سعی بر مقایسه تلویزیون ها با ویدئو پروژکتورها و بیان ویژگی های هر کدام را داریم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را بین این دو محصول داشته باشید.
در گذشته اولین وسیله‌ی که برای تماشای فیلم و ویدیو و … به فکر افراد می آمد تلوزیون بود. اما امروزه با همه گیر شدن ویدئو پروژکتورها و پیشرفت تکنولوژی می توان گفت انتخاب بین این دو محصول دغدغه‌ی برای برخی افراد شده است. هر کدام از این دو گزینه دارای قابلیت ها و محدودیت های هستند که شما متناسب با شرایط خود می توانید یکی از این دو را برای خود انتخاب کنید. در ادامه با توضیح ویژگی های هر کدام از این دو محصول به شما کمک خواهیم کرد که کدام گزینه برای شما مناسب تر خواهد بود.
برای تماشای فیلم و ویدیو چندین ویژگی مهم مانند اندازه صفحه نمایش، روشنایی، کنتراست، رزولوشن و HDR، دقت رنگ، نصب و راه اندازی، کیفیت صدا، ویژگی های هوشمند، قابلیت حمل و استفاده در فضای باز، طول عمر و هزینه وجود دارد که در ادامه هر کدام از این ویژگی ها را برای تلویزیون و ویدئو پرژکتور توضیح داده و باهم مقایسه می کنیم.

اندازه صفحه نمایش:در زمان های گذشته اندازه صفحه نمایش های تلویزیون ها بسیار کوچکتر از ویدئو پروژکتورها بودند اما امروزه این اختلاف اندازه به نحوه‌ی کم شده است. شما می توانید در بازار تلویزیون های با اندازه‌ی 85 اینچ را تهیه کنید. البته ویدئو پروژکتور های مقرون به صرفه به شما صفحه‌ نمایشی نزدیک به 100 تا 120 اینچ با روشنایی ثابت،
رنگ مناسب و حتی کیفیت 4K به شما ارائه دهند. با اینکه در تولید تلویزیون های بزرگ انقلابی رخ داده است اما می توان گفت از نظر اندازه صفحه نمایش ویدئو پروژکتورها دست بالاتر نسبت به تلویزیون ها دارند. پس برنده‌ی این قسمت را می توان ویدئو پروژکتور دانست. قابل ذکر است به علت صفحه نمایش بزرگتر در ویدئو پروژکتورها چشمان کاربران نسبت به تلویزیون ها کمتر دچار خستگی خواهد شد.

روشنایی: روشنایی یکی از ویژگی های مهم ویدئو پروژکتورها خواهد بود. چون در هر چه مکان استفاده برای ویدئو پروژکتور روشن تر باشد نیاز به ویدئو پروژکتور با قدرت روشنایی بیشتری نیاز است که هرچه روشنایی ویدئو پروژکتورها بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد.
روشنایی پروژکتور ها بر حسب لومن اندازه گیری می شود که برای یک اتاق تاریک روشنایی بین 1300 تا 1500 لومن کافی خواهد بود. اما بر خلاف ویدئو پروژکتورها، تلویزیون ها در مکان های با نور زیاد نیز قابلیت خود را از دست نداده و شما بدون مشکل می توانید به تماشایی آن بپردازید.
یکی دیگر از نکات منفی ویدئو پروژکتورها عمر کم لامپ تصویر آن ها نسبت به تلویزیون بوده که مرور زمان کم نور شده و نیاز به تعویض دارد. البته تعویض لامپ نور این محصولات نیز شاید مقداری پر هزینه باشد. شما اگر اتاقی تاریک داشته باشید استفاده از ویدئو پروژکتور مناسب است اما به طور کلی اگر هزینه های خریداری و نگهداری برای شما قابل اهمیت است، تلویزیون بهترین گزینه برای شما خواهد بود چون که نور محیط تاثیری در تماشای آن نداشته و هزینه کمتری نیز پرداخت خواهید کرد. می توان گفت برنده این قسمت تلویزیون ها هستند.

کنتراست: کنتراست را نسبت تیره ترین قسمت تصویر به روشن ترین قسمت تصویر می گویند. هر چه این نسبت بیشتر باشد، وضوح تصویری بهتری را دریافت خواهید کرد. در این ویژگی تلویزیون ها دست بالاتری نسبت به پروژکتور ها داشته و عموما دارای کنتراست بالاتری هستند. در این قسمت نیز تلویزیون ها برنده خواهند بود.

رزولوشن و HDR: رزولوشن 4K و پشتیبانی از HDR یکی از ویژگی های بوده که به تازگی به بیشتر ویدئو پروژکتورها اضافه شده و این دستگاه ها می توانند از این وضوح تصویر پشتیبانی کنند. اما نکته قابل توجه این بوده که قیمت این نوع ویدئو پروژکتورها در مقایسه با تلویزیون های هم رده‌ی دارای قابلیت 4K قیمت بالاتری داشته و تصویر ارائه شده توسط پروژکتورها را نمی توان 4K واقعی دانست. پس شما می توانید با قیمت کمتری وضوح تصویری بهتر وبالاتری در تلویزیون داشته باشید. پس در این قسمت هم می توانیم تلویزیون ها را برنده بدانیم.

دقت رنگ: ویدئو پروژکتورهای با دقت رنگ بالا دارای قیمت مناسبی بوده و نیاز به پرداخت هزینه‌ی زیادی ندارید. از طرف دیگر تلویزیون ها برای ایجاد رنگ بهتر نیاز به پردازش های سنگینی هستند که باعث بالا رفتن قیمت تلویزیون می شود. در اکثر تلویزیون های 4K طیف وسیعی از رنگ را نسبت به ویدئو پروژکتورها تولید می کنند، مخصوصا تلویزیون های که از HDR پشتیبانی می کنند؛ که البته این فاصله (در میزان دقت رنگ) زیاد نبوده و می توان گفت در این مسئله نزدیک به هم هستند.

نصب و راه اندازی: راه اندازی و نصب ویدئو پروژکتورها مقداری سخت تر از تلویزیون ها است. شما برای استفاده از ویدئو پروژکتور نیاز به یک پرده نمایش و یا یک دیوار بزرگ رنگ شده و تمیز دارید. حالت قرار گیری ویدئو پروژکتور ها نیز بسیار مهم بوده و باید فاصله و زاویه مناسب آن را پیدا کنید. بیشتر پروژکتورها نیاز به فاصله ی زیادی نسبت به دیوار و یا پرده نمایش دارند تا بتوانند به شما تصویر مطلوب را ارائه دهند.
البته پروژکتورهای وجود دارند که قابلیت نمایش از نزدیک را داشته که قیمت بالاتری نسبت به بقیه پروژکتورها دارند. در مقابل تلویزیون ها شاید وزن بالای داشته باشند و احتمال شکستگی آن ها نیز وجود دارد اما پس از نصب بر روی دیوار و یا میز شما دیگر نباید نگران این دو مورد باشید. بعلاوه راه اندازی تلویزیون ها بسیار آسان بوده و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد. نکته دیگر اتصال دستگاه های دیگر به این دو محصول است که در تلویزیون ها به سادگی و با کابل HDMI این امر میسر شده ولی در ویدئو پروژکتورها شما نیاز به یک دستگاه فرستنده بی سیم داشته و یا باید از کابل های HDMI خیلی بلند استفاده کنید. در این مورد نیز تلویزیون ها برنده خواهند بود مگر اینکه از پروژکتور های لیزری و پرتاب پرتوی نزدیک استفاده کنید.

صدا و بلندگو: داشتن اسپیکر یا بلندگو در تلویزیون ها به یک امر طبیعی تبدیل شده است. بلندگوهای تلویزیون ها عموما نیاز کاربران خود را برطرف کرده و دارای کیفیت خوب و مناسبی هستند. در مقابل بعضی از ویدئو پروژکتورها دارای بلندگو بوده و بعضی دیگر دارای بلندگو نمی باشند.
شما در هنگام تهیه پروژکتور به این نکته توجه کنید که ویدئو پروژکتور مورد نظر شما دارای بلندگو است یا خیر، چون در نبود بلندگو، شما باید یک اسپیکر جداگانه تهیه کنید که باعث بالا رفتن هزینه های شما خواهد شد. اما به طور کل اگر شما علاقه به سیستم صوتی قدرتمند دارید نیاز است که آن را جداگانه تهیه کنید. در این قسمت نیز به علت داشتن بلندگو در تلویزیون ها، می توان گفت این محصول دست بالاتری را نسبت به ویدئو پروژکتورها دارند.

ویژگی های هوشمند: هوشمند بودن تلویزیون و یا ویدئو پروژکتورها شاید در حال حاضر یک نیاز باشد. امروزه خیلی از تلویزیون ها و پروژکتورها دارای قابلیت هوشمند هستند. در مورد هوشمند بودن، این دو محصول تفاوت خاصی ندارند. اما شما باید به سیستم عامل به کار رفته در محصول انتخابی توجه کنید؛ چون در بعضی از محصولات از سیستم عامل اندروید استفاده شده و در بعضی دیگر از سیستم عامل های دیگر، شما باید با توجه به نیازتان سیستم عامل مورد نیاز را انتخاب کنید. به طور کلی در این مورد تلویزیون ها و ویدئو پروژکتورها تفاوت خاصی ندارند.

قابلیت حمل و استفاده در فضای باز: تلویزیون ها به خاطر اندازه و وزن زیادی که دارند به سختی قابلیت جابجای خواهند داشت؛ حتی اگر این موارد را هم فاکتور بگیریم ریسک خرابی در هنگام جابجای تلویزیون ها بالا است. در مقابل ویدئو پروژکتورها به خاطره اندازه کوچک و وزن پایین قابلیت حمل و نقل دارند. حتی ویدئو پروژکتورهای برای جابجای و بیرون رفتن طراحی شده که می توانید در شب به دیدن فیلم و … بپردازید. در این قسمت می توان ویدئو پروژکتورها برنده دانست.

طول عمر: تلویزیون ها عموما هزینه نگهداری زیادی نداشته و خیلی کم اتفاق می افتد که این دستگاه ها دچار خرابی شوند؛ حتی در صورت خرابی هزینه های تعمیر تلویزیون ها زیاد نخواهد بود. اما همانطور که در قسمت های بالا گفتیم، یکی از مشکلات ویدئو پروژکتورها ضعیف شدن و خرابی لامپ تصویر بعد از استفاده است. به خاطر هزینه‌ی بالای تعویض لامپ تصویر شاید تهیه پروژکتور صرفه اقتصادی نداشته باشد. اما اگر شما مشکلی بابت پرداخت هزینه های این محصول ندارید می توانید با خیالی آسوده این محصول را تهیه کنید.

جمع بندی
اگر به نتایج مقایسه های بالا توجه کرده باشید می بیند که تلویزیون ها امتیازات بیشتری گرفته اند ولی این به این معنی نبوده که تلویزیون ها از پروژکتورها بهترند و یا بلعکس؛ برای خریدین یکی از این دستگاه ها ابتدا شما باید نیاز خود را شناسایی کرده و متناسب با نیاز تان یکی از این دو محصول را انتخاب کنید؛ چون هر کدام از این محصولات نیاز به شرایط و محیط خاص خود را دارند؛ بعلاوه تلویزیون ها و پروژکتورها هر کدام دارای قابلیت و کارای های ویژه خود بوده و نحوه ی استفاده از آن ها متفاوت است. اگر علاقه به دیدن فیلم در یک صفحه بزرگ را دارید می توانید از پروژکتورها استفاده کنید ولی این دستگاه نیاز به امکانات و محیطی خاص دارند. اگر تهیه این امکانات و محیط برای شما سخت است بهتر است از تلویزیون های به روز موجود در بازار استفاده کنید.
از لحاظ هزینه، هزینه ی خرید ویدئو پروژکتورها پایین تر از تلویزیون ها است. اما نکته قابل تامل درباره‌ی پروژکتورها هزینه نگهداری بالای آن و در عین حال شرایط و نیازهای اولیه برای نصب و استفاده از آن وجود دارد که شاید از لحاظ قیمتی نزدیک به تلویزیون ها باشند. اما تلویزیون ها با هزینه های نگهداری پایین و ارائه تصاویری با کیفیت و وضوح بالا و در عین حال با نصب و استفاده ی آسان شاید گزینه‌ی مناسب تری برای کاربران باشند.