چرا حسگر اثر انگشت زیر صفحه با گلس پرایوسی کار نمی کند؟

چرا حسگر اثر انگشت زیر صفحه با گلس پرایوسی کار نمی کند؟

چرا در گلس پرایوسی حسگر اثر انگشت زیر صفحه کار نمی کند؟

نصب گلس برای گوشی های موبایل تقریبا به یک قانون نانوشته تبدیل شده است که بیشتر افراد برای حفاظت از صفحه نمایش موبایل خود از آن استفاده می کنند.
گلس های پرایوسی و یا حریم شخصی از جدیدترین محافظ صفحه های موجد در بازار است. این گلس به طور کامل پنل نمایشگر گوشیتان را می پوشاند. گلس پرایوسی به گونه ای بوده که فقط شما می توانید از روبرو صفحه نمایشگر گوشی خود را ببینید (زاویه 90 درجه) و در غیر این صورت صفحه گوشی به صورت سیاه و تاریک دیده می شود.
اهمیت این خصوصیت در مکان های عمومی و شلوغ مانند مترو و اتوبوس بیشتر درک می شود زیرا دیگر نگران نگاه دیگران به گوشی خود نخواهید بود. اما این گلس یک مشکل دارد! مشکل این نوع گلس ها نیز عدم تطابق با سنسور اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است. در ادامه به بررسی این مشکل خواهیم پرداخت.

تولیدکنندگان گوشی های همراه چند سال است که در بعضی از گوشی های ساخت خود از سنسور اثر انگشت در زیر صفحه نمایش استفاده می کنند. سنسورهای زیر صفحه نمایش به طور کلی به 2 دسته‌ی التراسونیک و نوری (Optical ,Ultrasonic) تقسیم می شوند. می توان این سنسورها را یک نوع اسکنر در نظر گرفت؛ هنگامی که انگشت خود را روی قسمت اثر انگشت گوشی قرار می دهید،
با دوربین یا سنسور دیگر از الگوی انگشت شما عکس می گیرد. سپس آن را با داده های بیومتریک گوشی شما مطابقت می دهد. اگر مطابقت داشته باشد، قفل تلفن شما فوراً باز می شود. در ادامه به توضیح مختصری از اسنکرهای التراسونیک و اسکنرهای نوری می پردازیم.

اسکنر نوری (Optical) چیست؟
اسکنرهای نوری نور روشنی را به انگشت شما می تابانند (اغلب به عنوان انیمیشن روی صفحه ظاهر می شود). سپس توسط دوربین زیر صفحه نمایش از اثر انگشت نورانی شما عکس می گیرد و مطمئن می شود که با اثر انگشت ثبت شده در حافظه ثبت شده مطابقت دارد. اگر اینطور باشد، قفل گوشی باز خواهد شد.
بسیاری فکر می کنند که اسکنر نوری در بین این دو فناوری (اپتیکال و التراسونیک) از امنیت کمتری برخوردار است؛ زیرا از یک دوربین ساده برای گرفتن عکس اثر انگشت استفاده می کند. با این حال، اغلب به طور قابل توجهی این اسکنر سریعتر است. بسته به بهینه سازی نرم افزار، می تواند به اندازه بهترین اسکنر اثر انگشت فیزیکی سریع باشد. اسکنر های نوری را در تلفن های OnePlus و بسیاری از دستگاه های میان رده خواهید دید.

اسکنر التراسونیک (Ultrasonic) چیست؟
اسکنرهای التراسونیک معمولا به عنوان بهترین در بین این دو فناوری (اپتیکال و التراسونیک) در نظر گرفته می شوند. به جای نور، آنها از امواج صوتی التراسونیک استفاده می کنند که از انگشت شما منعکس می شود تا یک تصویر سه بُعدی دقیق را ثبت کنند. این تکنیک مشابه روشی است که در دستگاه های سونوگرافی پزشکی استفاده می شود.
اسکنرهای التراسونیک به طور قابل توجهی ایمن تر از اسکنرهای اپتیکال (نوری) هستند؛ زیرا جعل کردن یک تصویر سه بعدی از اثر انگشت بسیار سخت خواهد بود. سنسور التراسونیک نسبت به سنسورهای نوری پایدارتر بوده و در شرایط چالش برانگیز تر، مانند زمانی که دستان شما خیس یا کثیف هستند، کار می کنند. می توانید این سنسور های کوچک را در دستگاه های پیشرفته ای مانند سری Galaxy سامسونگ پیدا کنید.

حال چرا وقتی از گلس های پرایوسی برای گوشی های دارای اسکنر در زیر صفحه استفاده می شود، دیگر سنسور اثر انگشت کار نکرده و انگشت شما را نمی شناسد؟
همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، سنسورهای اثر انگشت با اسکن اثر انگشت شما و تطابق آن با اسکن ثبت شده عمل می کنند. با توجه به اینکه گلس های حریم شخصی (پرایوسی) مقداری تیره رنگ هستند جلوی اسکن اثر انگشت شما را خواهند گرفت و قسمت اسکنر نمی تواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد.
چون در اسکنرهای نوری با تابیدن نور به انگشت شما عمل شناسایی انجام می شود و با وجود گلس پرایوسی عملیات شناسایی اثر انگشت دچار اختلال شده و عملا دیگر سنسور اثر انگشت شما کار نخواهد کرد.
در اسکنرهای التراسونیک نیز به همین صورت بوده و اسکنر اثر انگشت در این نوع سنسور با تابش امواج صوتی به انگشت شما یک تصویر سه بُعدی از اثر انگشت شما ثبت می کنند که گلس حریم شخصی در این اسکن اختلال ایجاد کرده و از شناسایی اثر انگشت شما جلوگیری می کند. به همین دلیل است که گلس های پرایوسی با سنسورهای اثر انگشت سازگاری نداشته و در عملکرد اسکنرها اخلال ایجاد خواهد کرد.

جمع بندی
به طور کلی بهتر است افرادی که گوشی های دارای سنسور اثر انگشت در قسمت صفحه نمایش هستند از این نوع گلس (گلس های حریم شخصی) استفاده نکرده و گلس های سازگار با گوشی و سنسور اثر انگشت را تهیه کنند. البته یکی از مشکلات این گونه گوشی ها، عدم سازگاری با گلس ها بوده و فقط این مشکل مربوط به گلس پرایوسی نیست. پس بهتر است در هنگام تهیه محافظ صفحه نمایش به سازگاری قسمت اثر انگشت با گلس توجه کنید. گوشی های که سنسور اثر انگشت آن در قسمت کناری یا پشت گوشی بوده مشکلی برای استفاده از گلس های پرایوسی نخواهند داشت.