تفاوت مودم های LTE و TD-LTE چیست؟

تفاوت مودم های LTE و TD-LTE چیست؟

تفاوت مودم های TD-LTE و LTE در چیست؟

برای اینکه بتوانیم به یک شبکه جهانی متصل شویم نیازمند یک مودم خواهیم بود.دستگاه های مودم امروزه همراه با سرویس اینترنت توسط ارائه دهنده سرویس اینترنت به کاربران عرضه می شوند. ولی مودم ها در انواع و اقسام مختلف در بازار موجود می باشند که در اینجا قرار است تفاوت مودم های LTE و TD-LTE مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

مودم LTE چیست؟
LTE مخفف کلمه Long Term Evolution به معنای تکامل بلند مدت است. برخلاف تصور مردم، اینترنت LTE به معنای 4G نخواهد بود. در واقع اینترنت LTE بر روی شبکه پرسرعت 4G پایه گذاری شده است و خود LTE نسل جدید و مجزا محسوب نخواهد شد. اینترنت و مودم LTE مانند یک پل ارتباطی بین 3G و 4G عمل می کند. بعد از آن که اینترنت پرسرعت 4G معرفی شد به دلیل قوانین و استاندارد های سرعتی که بعضی از شبکه‌ها داشتند امکان ارائه سرعت شبکه 4G را داشتند و نتوانستند از عبارت 4G استفاده کنند. این استاندارد های سرعتی باعث شد که ارائه دهندگان اینترنت واژه و نوع ارتباطی LTE را ابداع کنند.
تکنولوژی LTE در حال حاضر یکی از سریع ترین شبکه های عملیاتی مخابراتی معرفی شده است. این شبکه به دو صورت FD-LTE و TD-LTE پیاده سازی می شود.

اینترنت LTE چیست؟
اینترنت LTE یا همان استاندارد FD-LTE که مخفف Frequency Duplexing است در توسعه نسل چهارم شبکه موبایل به کار می‌رود. این نوع اتصال با تقسیم پهنای فرکانسی، قابلیت دانلود و آپلود را برای کاربران به وجود می‌آورد. با این کار دانلود و آپلود همزمان برای کاربران امکان پذیر خواهد بود اما ممکن است به دلیل تقسیم این پهنای باند سرعت کمی افت داشته باشد.
این نوع اینترنت بیشتر در موبایل‌ها استفاده می‌شود اما می‌توان سیم‌کارت‌های با این قابلیت را در مودم‌های 4g یا LTE استفاده کرد.

اینترنت TD-LTE چیست؟
استاندارد TD-LTE که مخفف Time Duplexing است که در آن به جای تقسیم پهنای فرکانسی، دریافت و ارسال را بر روی یک پهنای باند فرکانسی و در بازه‌های زمانی متفاوت انجام می‌دهد. با این کار دیگر نیازی به باند محافظ بین بازه‌های فرکانسی دانلود و آپلود وجود ندارد و می‌توان از تمامی ظرفیت پهنای باند برای ارسال یا دریافت اطلاعات استفاده کرد. بنابراین سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در این روش افزایش می‌یابد.
این فناوری عموما در مودم‌های بی‌سیم خانگی استفاده می‌شود.

مقایسه مودم های LTE و TD-LTE
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت بین این دو فناوری در کاربرد چیست و آیا باید یک مودم LTE خریداری کنم یا مودم TD-LTE بخرم؟
در واقع، این دو مودم هر دو یک نسل از اینترنت را پشتیبانی می‌کنند. اما اینترنت های 4G را میتوانیم برروی گوشی های همراه خود استفاده کنیم ولی در مودم های TD-LTE این کار امکان پذیر نخواهد بود. از نظر قیمتی مودم 4G ارزان تر از مودم TD-LTE است. سرعت اینترنت فورجی بیشتر از تی‌دی‌ال‌تی‌ای است.

معرفی انواع مودم LTE و TD-LTE
مودم همراه 4G دی لینک D-Link DWR-910 M USB 4G/LTE
مودم همراه 4G دی لینک D-Link DWR-930M 4G/LTEمودم روتر 4G LTE تی پی لینک TP-Link TL-MR100مودم همراه 4G دی لینک D-Link DWR-932C 4G/LTE