آیا نمایشگر باتری روی پاوربانک دقیق است؟

آیا نمایشگر باتری روی پاوربانک دقیق است؟

چرا نمایشگر باتری روی پاوربانک دقیق نیست؟

یکی از بزرگترین ترس‌های افراد، به ویژه جوانان و نوجوانان این است که بیرون از خانه یا محل کار، در محیطی که امکان شارژ گوشی همراه وجود نداشته باشد با گوشی خاموش گیر بیافتند.
در این شرایط، تنها چیزی که ‌می‌‌تواند به داد افراد برسد و مشکل را حل کند، پاوربانک است. با این ابزار مفید ‌می‌‌توانید ساعت‌ها در خارج از منزل بدون نگرانی بابت تمام شدن باتری گوشی همراهتان سر کنید.
اما سوالی که ایجاد ‌می‌‌شوند، این است که هنگام خرید پاوربانک برای اولین بار، چگونه بفهمیم روشن یا خاموش بودن هرکدام از چراغ‌های نمایشگر باتری پاوربانک چه معنایی دارد.
به همین دلیل، در این مطلب سعی داریم تمام نکاتی را که باید راجع به پاور بانک و چراغ‌های آن بدانید با شما به اشتراک بگذاریم. اگر به تازگی پاوربانک خریده‌اید و هنوز نحوه عملکرد پاوربانک را به درستی نمی‌‌دانید، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نمایشگر باتری پاوربانک
‌می‌‌توان گفت قسمت اصلی هر پاوربانکی، چراغ‌های LED نشانگر باقی مانده شارژ پاوربانک هستند. معمولا هر پاوربانک چهار عدد چراغ کوچک LED دارند که نشان دهنده مقدار شارژ باقی مانده در پاوربانک هستند. همچنین هر کدام از این چراغ‌ها مقدار 25 درصد شارژ را نشان ‌می‌‌دهند.
بنابراین روشن بودن تمام چراغ‌های پاوربانک یعنی 100 درصد شارژ کامل دارد. البته بعضی از پاوربانک‌ها نیز یک صفحه نمایشگر دارند که به شکل عدد این درصد را نشان ‌می‌‌دهد.

علاوه بر این، بد نیست بدانید بعضی از انواع دیگر پاوبانک‌ها به جای چهار چراغ، دو چراغ قرمز و آبی دارند و حدس میزان شارژ پاوربانک در این مدل‌ها به آسانی مدل‌های دیگر نیست. اما اطلاعات دیگری که ‌می‌‌توان از این دو چراغ به دست آورد، عبارتند از:
چراغ آبی پایدار: پاوربانک در حال شارژ کردن گوشی است.
چراغ آبی چشمک زن: پاوربانک به شارژ نیاز دارد.
چراغ قرمز چشمک زن: پاوربانک در حال شارژ شدن است.
چراغ قرمز پایدار: پاوربانک کامل شارژ شده است.

در برخی از مدل‌ها نیز درصد باتری شارژ بصورت عددی روی نمایشگر نشان داده می‌شود. در این نوع پاوربانک‌ها گاها شدت جریان، ولتاژ و توان خروجی هم نمایش داده می‌شود.

اما دقت نمایشگر باتری یا نشانگر باقی مانده شارژ پاوربانک در چه حد بالا است؟
به طور کلی ‌می‌‌توان گفت دقت نمایشگر باتری پاوربانک یا چراغ شارژ آن در حالت عادی به درستی کار ‌می‌‌کند و روشن یا خاموش بودن هر کدام، همان معنایی را دارد که بالاتر گفته شد. اما این چراغ‌ها یا اعداد نوشته شده کاملا قابل استناد نیستند همچنین همیشه هم اینطور نیست و ممکن است وجود مشکلاتی از دقت نمایشگر باتری کم کنند.
برای مثال چراغ‌های LED نشان‌دهنده شارژ باقی‌مانده نمی‌توانند به شما دقیقا بگویند که ابتدای 25 درصد هستند یا انتهای 25 درصد! مثلا اگر یک پاوربانک دارای 4 چراغ باشد تا زمانی که شارژ آن به 76 درصد ظرفیت رسیده باشد چراغ چهارم هم روشن است و تفاوت آن با 100 درصد مشخص نیست!
در مورد نمایشگرهای عددی نیز همین موضوع صادق است و معمولا سیستم کارایی آن مشابه همان چهار چراغ LED است اما بصورت کاذب اعداد براساس زمان استفاده شده کم می‌شوند و به همین دلیل ممکن است خیلی دقیق نباشند.

پاوربانک‌ها و اختلالات احتمالی
بد نیست بدانید چراغ‌ها و درصدهای نشان دهنده شارژ پاوربانک همیشه هم درست کار نمی‌‌کنند و ممکن است گاهی اوقات دچار مشکل شوند.
برای این که بتوانید این اختلالات را حل کنید، ابتدا باید بدانید هر کدام به چه علت ایجاد ‌می‌‌شوند. در ادامه به سه مورد از رایج‌ترین مشکلاتی اشاره کرده‌ایم که برای نمایشگر باتری پاوربانک ایجاد ‌می‌‌شوند:
حتی زمانی که میزان شارژ پاوربانک به 100 درصد رسیده است، نمایشگر نشان ‌می‌‌دهد پاوربانک درحال شارژ است.
این مشکل زمانی رخ ‌می‌‌دهد که گوشی همراه شما جزو مدل‌هایی باشد که حتی پس از رسیدن به 100 درصد نیز هنوز هم شارژ دریافت ‌می‌‌کند.
بعضی از گوشی‌های همراه به این شکل برنامه ریزی شده‌اند که همزمان به کاربر نشان ‌می‌‌دهند گوشی 100 درصد شارژ شده است، اما در حال دریافت مقدار شارژ نهایی هستند.
از طرف دیگر، پاوربانک‌ها طوری طراحی شده‌اند که فقط در صورت پایین ماندن جریان برق به مدت حداقل 90 ثانیه، فرآیند شارژ کردن گوشی را قطع کنند.

هنگا‌می ‌‌که گوشی همراه را بعد از اتمام شارژ شدن از پاوربانک قطع ‌می‌‌کنم، چراغ‌های نمایشگر باتری پاوربانک خاموش نمی‌‌شوند.
تقریبا تمام پاوربانک‌ها طوری طراحی شده اند که تا 6 ثانیه بعد از قطع کردن گوشی موبایل، به کار کردن ادامه دهند.

آیا قطع شدن چراغ چشمک زن پاوربانک، به این معنی است که کامل شارژ شده است و باید آن را از برق کشید؟
در اکثر مدل‌های پاوربانک، قطع شدن چراغ چشمک زن به این معنی نیست که پاوربانک 100 درصد شارژ شده است و باید آن را از برق خارج کنید. بلکه خاموش شدن آن فقط برای جلوگیری از آسیب‌هایی است که در پی بیش از اندازه شارژ شدن پاوربانک ایجاد ‌می‌‌شود.
اما بهتر است در صورت خاموش شدن این چراغ، اجازه دهید پاوربانک 3 تا 5 دقیقه بیشتر در شارژ بماند.

نکات مهم برای افزایش ماندگاری پاوربانک

تا اینجای مطلب تمام نکات مهمی‌‌ را که باید برای کار با نمایشگر باتری پاوربانک بدانید گفتیم و همچنین اشاره کردیم هرکدام چه معنایی دارد.
اما برای استفاده صحیح از پاوربانک، صرفا این نکات کافی نیستند. بلکه باید بدانید چگونه و با چه شرایطی از پاوربانک نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری برایتان کار کند. در ادامه به تعدادی از مهمترین این نکات اشاره کرده‌ایم:
هرگز پاوربانک در حال شارژ را در دمای بالا یا زیر آفتاب قرار ندهید.
اجازه ندهید شارژ پاوربانک به زیر 20 درصد برسد و سریعا آن را به شارژ بزنید.
اگر تصمیم گرفتید برای مدتی طولانی از پاوربانک استفاده نکنید، حتما شارژ آن را 50 درصد نگه دارید. همچنین سعی کنید آن را هر 2 الی 3 ماه یک بار شارژ کنید تا برای مدت زیادی بدون شارژ باقی نماند.
از شارژ گوشی و پاوربانک به طور همزمان تا جای ممکن خودداری کنید. در مواقع ضروری انجام این کار آسیبی به پاوربانک وارد نمی‌‌کند، اما تکرار دائمی‌‌آن باعث کاهش عمر پاوربانک ‌می‌‌شود.
سعی کنید تعداد دفعات زیادی پاوربانک را با لپ تاپ یا کامپیوتر شارژ نکنید. تکرار این کار باعث کاهش ماندگاری پاوربانک خواهد شد.

سخن نهایی
پاوربانک‌ها با وجود کارآمد بودنشان در بسیاری از موقعیت‌های مهم، گاهی اوقات ممکن است در قسمت نمایشگر باتری پاوربانک یا بخش‌های دیگر مشکل پیدا کند و کاربر نیز هیچ آشنایی با آن نداشته باشد.
در این مقاله به مشکلات رایج پاوربانک اشاره کردیم و همچنین به این سوال که آیا نمایشگر باتری پاوربانک دقیق است پاسخ دادیم.