نحوه فعال سازی گاد مود در ویندوز 10 و 11

نحوه فعال سازی گاد مود در ویندوز 10 و 11

حالت گاد مود در ویندوز 10

احتمالا تاکنون اسم حالت گاد مود (حالت خدا) را در ویدوز شنیده‌اید و می‌دانید چه ویژگی‌هایی دارد. البته این حالت برعکس اسمش ربطی به خدا و مفاهیم معنوی ندارد.
بلکه حالت گاد مود در ویندوز 10 و 11 یک آیکون در دسکتاپ شما قرار می‌دهد که قابلیت دسترسی دو مرحله‌ای و سریع به هر تنظیماتی را که نیاز دارید برایتان فراهم می‌کند. این حالت همچنین بیش از 200 منوی تنظیمات را در اختیارتان قرار می‌دهد.

حالت گاد مود ویندوز همزمان با نسخه ویستای ویندوز در سال 2007 منتشر شد و از همان زمان بدون هیچ تغییری با محبوبیت زیادی مواجه شده است که می‌توانید آن را در ویندوز 10 و 11 فعال کنید.
ساختن منوی گاد مود ممکن است کار آسانی باشد، اما از آنجایی که نیاز به وارد کردن تعداد زیادی کاراکتر دارد به خاطر سپردن آن کار سختی است.
اگر داشتن این قابلیت در دسکتاپ برایتان جالب است، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در این مطلب قصد داریم تمام کارهایی را که برای فعال سازی گاد مود ویندوز نیاز دارید مرحله به مرحله توضیح دهیم.

مراحل فعال سازی گاد مود ویندوز

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

برای این که کارتان آسان‌تر شود، نام بالا را کپی و پیست کنید. بعد از انجام این کار، آیکون پوشه ساخته شده تبدیل به یک آیکون شبیه کنترل پنل می‌شود. به همین راحتی، حالا شما گاد مود را در ویندوز فعال کرده اید.

دلایل فعال سازی گاد مود ویندوز

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از جستجو در منوی تنظیمات کنترل پنل ویندوز که دائما در حال تغییر است خسته شده‌اید، فعال سازی گاد مود ویندوز می‌تواند پیشنهاد خوبی برایتان باشد.
در واقع گاد مود یک اسم مستعار است و نام واقعی این حالت «میانبر کنترل پنل ویندوز» است، اما حوالی سال 2010 بعضی از بلاگ نویس‌ها آن را به گاد مود تغییر دادند که نام بردن از آن بسیار آسان‌تر است.
اولین باری که این حالت کشف یا اختراع شد، به عنوان یک ویژگی پاور یوزر از آن یاد می‌شد، اما این ویژگی فقط یک دسترسی سریع را به تمام تنظیماتی که در ویندوز قرار دارند فراهم می‌کند.

به عنوان مثال، زیر گزینه Date and Time می‌توانید automatic daylight savings را فعال یا غیرفعال یا منطقه زمانی، زمان و تاریخ محلی خود را تنظیم کنید. شما همچنین می‌توانید ساعت‌های مختلفی را برای منطقه‌های زمانی مختلف تنظیم کنید.
البته تنظیمات پیشرفته بیشتری دیگر مانند Environment Variables یا قابلیت ساخت یا فرمت پارتیشن‌های‌هارد دیسک نیز در حالت گاد مود قابل دسترسی هستند.

حتما این سوال برایتان پیش آمده است که چرا به روش عادی از طریق کنترل پنل به این تنظیمات دسترسی نداشته باشیم؟
همانطور که قبلا گفته شد، گاد مود یک دسترسی سریع را برای کنترل هر چیزی در ویندوز در اختیارتان قرار می‌دهد، شامل تنظیماتی که در اپلیکشین تنظیمات عادی پیدا نخواهید کرد. بعضی از آنها در زیرمنوها و دسته بندی‌های جزئی‌تر قرار دارند و پیدا کردنشان کار آسانی نیست.

به عنوان مثال، برای رسیدن به گزینه Environment Variables که بالاتر به آن اشاره کردیم از طریق تنظیمات باید این مسیر را طی کنید:
Settings - System - About - Advanced System Settings
و از طریق کنترل پنل از این طریق که کمی‌کوتاه‌تر است می‌توانید آن را پیدا کنید:
Control Panel - System - Advanced System Settings

در حالی که با فعال سازی گاد مود ویندوز، تنها با یک کلیک در پوشه گاد مود می‌توانید به این گزینه دست پیدا کنید.
یکی دیگر از مزایای فعال سازی گاد مود ویندوز، این است که به شما اجازه می‌دهد به آسانی برای هر تنظیماتی میانبر بسازید.

به عنوان مثال، اگر از تنظیمات بلوتوث استفاده زیادی دارید، کافی است این گزینه را از پوشه گاد مود بکشید و در دسکتاب بیندازید. با انجام این کار، تنها با یک کلیک می‌توانید به تنطیمات موردنظرتان دسترسی پیدا کنید.
راهکار جایگزین برای انجام این کار، رفتن به پوشه System32 (Local Disk - Windows - System32)، یافتن fsquirt.exe و کلیک راست روی آن است. سپس در منوی ظاهر شده، گزینه Create shortcut را انتخاب کنید. سپس ویندوز به شما می‌گوید که میانبر نمی‌تواند آنجا تشکیل شوید و آیا می‌خواهید آن را در دسکتاپ بسازید یا خیر. در این مرحله شما گزینه Yes را انتخاب می‌کنید.

البته که تنظیمات خیلی زیادی در گاد مود وجود دارد که هیچوقت از آنها استفاده نخواهید کرد، احتمالا اکثر آنها، اما تعداد کمی ‌از تنظیمات در این حالت وجود دارند که دائما به کار می‌آیند.
به عنوان مثال، گزینه‌های بک آپ و ذخیره سازی مجدد از تنظیمات پر استفاده‌ای هستند که با دم دست داشتنشان می‌توانید زمان کمتری صرف پیدا کردنشان کنید.

همچنین اکثر گزینه‌هایی که زیر بخش Display وجود دارند کاربردی هستند. به عنوال مثال من از گزینه‌های Show or hide file extension و Show hidden files and folders استفاده خیلی زیادی دارم.
از طرف دیگر، برای کاربران تازه کار یا افرادی که جدیدا ویندوز 11 را نصب کرده‌اند، تمام گزینه‌های زیر Getting Started اطلاعات مفیدی در اختیارشان قرار می‌دهند.
حتی اگر مدت زیادی از آخرین باری می‌گذرد که از حالت گاد مود استفاد کرده‌اید، اسکرول کردن بین گزینه‌های آن بعد از مدت زمان زیاد ممکن است جالب باشد و اطلاعات جدیدی به شما اضافه کند. ممکن است چیز جدیدی در آن پیدا کنید که بدون استفاده از گاد مود و فقط با یک کلیک غیر قابل دسترسی است.

حتما شما هم تاکنون این اتفاق را تجربه کرده‌اید که بعد از جستجو برای تنظیمات خاصی در ویندوز، سرانجام از پیددا کردن آن ناامید شده‌اید.
در این صورت، خبر خوب این است که با فعال سازی گاد مود ویندوز دیگر نیازی نیست ساعت‌ها دنبال تنظیمات موردنظرتان بگردید.
تنها کافی است با دنبال کردن مراحل گفته شده در این مقاله و فعال سازی گاد مود ویندوز، با یک کلیک در کمتر از چند دقیقه تنظیمات موردنظرتان را پیدا کنید.