چرا در ماشین وقتی با گوشی کار میکنیم حالمان بد میشود؟

چرا در ماشین وقتی با گوشی کار میکنیم حالمان بد میشود؟

بیماری حرکت: دلیل حال بدمان در ماشین به هنگام کار با موبایل

اگر شما فردی هستید که از بیماری حرکت رنج می‌برید، سفر با انواع مختلف وسایل نقلیه به دلیل مجموعه‌ای از علائم مانند سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع و حتی استفراغ می‌تواند دشوار باشد. اما کاملاً مشخص نیست که چرا برخی از افراد می‌توانند در طول رانندگی طولانی با تلفن خود کتاب بخوانند و بازی کنند، در حالی که برخی دیگر ناامیدانه برای استفاده از موبایلشان برای چند ثانیه در تلاش هستند. همچنین مشخص نیست که چرا برخی افراد فقط در انواع خاصی از وسایل نقلیه دچار بیماری حرکت می شوند و در برخی دیگر نه.

اگر اطلاعات چشم‌ها، گوش‌های درونی و حواس لامسه یا فشار با هم مطابقت نداشته باشند، می‌توانند باعث ایجاد احساس عدم تعادل یا عدم ثبات در ما شوند. به همین دلیل است که تصور می‌شود بیماری حرکت به دلیل عدم تطابق اطلاعات حواس ما ایجاد می‌شود. چشم‌ها و گوش داخلی ما، به بدن ما می‌گویند که در حال حرکت هستیم، حتی اگر در واقع ثابت بنشینیم. همچنین به همین دلیل است که هر چه ناهماهنگی حسی کمتری را در یک وسیله نقلیه تجربه کنیم، احتمال ابتلا به بیماری حرکت کمتر است. به عنوان مثال، سفر با ماشین در یک جاده صاف و مستقیم نسبت به سفر در یک جاده پر پیچ و خم با چاله های زیاد، ناهماهنگی حسی کمتری ایجاد می‌کند.

یک نظریه جایگزین (اما مرتبط) نشان می دهد که همه چیز به کنترل وضعیت بدن بستگی دارد. بر اساس این نظریه، بیماری حرکت فقط به دلیل عدم تطابق اطلاعات حسی اتفاق نمی افتد. وض، این ناتوانی ما در تنظیم وضعیت خود برای کاهش این عدم تطابق اطلاعات حسی است که باعث می شود احساس تهوع کنیم. در حالی که این منطقی است - به ویژه از آنجایی که ما همیشه نمی توانیم در هنگام سفر حرکت کنیم - شواهد زیادی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

چه کسانی ممکن است به بیماری حرکت مبتلا شوند؟

تخمین زده می‌شود که از هر سه نفر یک نفر در مقطعی دچار بیماری حرکت می شود. زنان و کودکان 2 تا 12 ساله بیشتر در معرض خطر هستند. با این حال، این وضعیت می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

این عوامل احتمال ابتلا به بیماری حرکت را افزایش می دهد:

علائم بیماری حرکت چیست؟

بیماری حرکت می تواند شما را غافلگیر کند. ممکن است یک لحظه احساس خوبی داشته باشید و سپس به طور ناگهانی برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

بیماری حرکت چگونه تشخیص داده می شود؟

شما می‌توانید به پزشک خانواده‌یتان علائم خود را توضیح دهید و اینکه چه چیزی باعث بروز این علائم می‌شود. پزشک خانواده شما همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و چشم‌ها و گوش‌های شما را بررسی خواهد کرد.

بیماری حرکت چگونه مدیریت یا درمان می‌شود؟

برای جلوگیری از بیماری حرکت یا درمان علائم، گزینه‌هایی دارید. درمان بیماری حرکت عبارتند از:
آنتی هیستامین‌ها: معمولاً برای درمان آلرژی استفاده می شود، آنتی هیستامین ها همچنین می‌توانند از بیماری حرکت جلوگیری کرده و علائم را کاهش دهند. فقط آنتی هیستامین‌هایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند موثر هستند.
چسب‌ها: چسب‌های پوستی اسکوپولامین (Transderm Scop®) یا قرص‌های خوراکی از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کنند. حداقل چهار ساعت قبل از سفر، چسب را پشت گوش خود بچسبانید. بعد از سه روز، پچ را بردارید و یک پچ جدید اعمال کنید. این دارو می تواند باعث خشکی دهان شود و فقط برای بزرگسالان تایید شده است.

عوارض بیماری حرکت چیست؟

بیماری حرکت عوارض زیادی ایجاد نمی‌کند. به ندرت، برخی از افراد نمی توانند جلوی سرفه کردن را بگیرند. استفراغ بیش از حد می تواند باعث کم آبی و فشار خون پایین (افت فشار خون) شود.

چگونه می‌توانم از بیماری حرکت جلوگیری کنم؟

این اقدامات می‌توانند شانس شما را برای بیمار شدن کاهش دهند یا علائم را در صورت بروز کاهش دهند:
گیاهان: رایحه‌های تسکین دهنده نعناع، زنجبیل یا اسطوخودوس را به صورت بخار، تنفس کنید. آب نبات‌های سفت ساخته شده با نعناع یا زنجبیل را بمکید.
رژیم غذایی و نوشیدنی: مقدار زیادی آب بنوشید. قبل از سفر، غذاهای کم چرب، ملایم و نشاسته‌ای را انتخاب کنید. از وعده‌های غذایی سنگین و غذاهای چرب، تند یا اسیدی که می‌توانند معده شما را ناراحت کنند، خودداری کنید.

هوای تازه: دریچه‌های هوا را به سمت خودتان قرار دهید و شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید.
به افق نگاه کنید: تلفن، تبلت یا کتاب را کنار بگذارید. در عوض، به یک شی در دوردست یا افق نگاه کنید.
دراز بکشید: در صورت امکان دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.
در سفر همیشه باید رو به جلو باشید. جایی که می نشینید نیز می‌تواند برای به حداقل رساندن عوارض بیمار حرکت، تفاوت ایجاد کند:
قایق: در وسط قایق در عرشه بالایی بنشینید.
اتوبوس: یک صندلی در کنار پنجره انتخاب کنید.
ماشین: روی صندلی سرنشین جلو بنشینید.
کشتی کروز: یک کابین به سمت جلو یا وسط کشتی رزرو کنید. اگر می توانید، یکی را در سطح پایین تر، نزدیکتر به آب انتخاب کنید.
هواپیما: در قسمت بال بنشینید.
قطار: صندلی پنجره رو به جلو را انتخاب کنید.