آیا شارژرهای وایرلس به باتری گوشی آسیب می زنند؟

آیا شارژرهای وایرلس به باتری گوشی آسیب می زنند؟

شارژر وایرلس و هرچیزی که باید در مورد آن بدانید

فناوری شارژ بی سیم چند سالی است که به بازار اسمارت فون ها آمده و از همان ابتدا شرکت هایی مثل نوکیا و سامسونگ از آن استفاده کردند. حالا در این روزها در کنار باقی شرکت ها؛ سه غول دنیای موبایل یعنی سامسونگ، هواوی و اپل نیز از این فناوری استفاده می کنند. این فناوری بخاطر عدم استفاده از پورت و راحتی در استفاده طرفداران زیادی پیدا کرده است بطوریکه موبایل های جدید قابلیتی دارند که می توانید از آن بعنوان شارژر وایرلس استفاده کنید و گوشی های دیگرتان را شارژ کنید.

اما شاید شما هم شنیده باشید که شارژرهای وایرلس در دراز مدت به باتری گوشی آسیب می زنند و به همین جهت تا امروز در خرید یا استفاده از آن ها منصرف شده اید. در ادامه می خواهیم بصورت کوتاه برای شما توضیح دهیم که آیا شارژرهای وایرلس عمر باتری گوشی را کم می کنند یا خیر؟ 

نحوه کارکرد و استانداردهای شارژ بی سیم

در شارژ بی سیم دو سری سیمپیچ به کار رفته؛ یکی از این سیمپیچ ها انرژی را به میدان مغناطیسی تبدیل می کند که می تواند بصورت بی سیم منتقل شود، سیم‌پیچ دیگر هم این میدان شناور را به انرژی تبدیل می کند؛ در حقیقت می‌توان گفت که این سیم‌پیچ‌ها به‌عنوان مبدل فعالیت می‌کنند. این جریان بصورت القایی منتقل می شود و در زبان ساده جریان برقی که در این بین رد و بدل می شود. علاوه بر روش محبوب القای مغناطیسی، روش دیگری با نام تشدید مغناطیسی وجود دارد. در این روش که فرق چندان زیادی با روش القایی ندارد، میدان مغناطیسی می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند و به همین خاطر، با استفاده از این روش امکان شارژ چند وسیله و گجت فراهم می‌شود؛ علاوه بر این در روش تشدید مغناطیسی، جریان‌های القایی می توانند به مواد بیشتر و ضخیم‌تری نفوذ کنند..

یکی از بزرگترین استانداردهایی که در شارژرهای بی سیم به کار گرفته می شود Qi نام دارد. این فناوری از هر دو روش پشتیبانی می کند ولی این دلیل بر این نمی شود که Qi از استاندارد دیگر که با نام AirFuel شناخته می شود هم پشتیبانی کند. در نتیجه باید در زمان خرید شارژر وایرلس و گوشی به استاندارد به کار رفته در آن ها دقت کنید.

مزایا و معایب شارژ وایرلس

بزرگترین مزیت شارژرهای بی سیم را می توان همان بی سیم بودن دانست. بدون اینکه نیاز باشد گوشی خود را از طریق کابل به شارژر متصل کنید یا به دنبال کابلی باشید که با پورت گوشی شما سازگار باشد. اما اگر بخواهیم از معایب این فناوری بگوییم، باید به سرعت شارژ پایینتر نسبت به شارژ کابلی اشاره کرد. درست است که استفاده از گوشی در زمانی که آن را روی پد شارژ وایرلس قرار داده اید سخت است اما بارها گفته شده که در زمانی که گوشی به شارژ متصل است با آن کار نکنید زیرا اینکار باعث داغ شدن بیشتر باتری گوشی و آسیب به آن می شود.

آیا شارژر وایرلس به باتری گوشی آسیب می زند؟

بزرگترین قاتل باتری تلفن های هوشمند بدون شک گرما است. در نتیجه نمی توان شارژر وایرلس را تنها مقصر دانست بلکه شارژ با کابل نیز می تواند دقیقا همین کار را بکند. اگر هنگام شارژ، قاب گوشی روی آن باشد یا گوشی را به درستی روی پَد شارژر قرار ندهید، ممکن است درجه حرارت گوشی از حد عمول بالاتر برود

اما اگر می خواهید در نهایت به یک جواب قطعی برسید و پاسخ سوال "آیا شارژرهای وایرلس عمر باتری گوشی را کم می کنند؟" را در یک کلمه دریافت کنید؛ باید بگوییم "خیر؛ خیالتان راحت"