تفاوت آنر بند 6 و می بند 5 در چیست؟ کدام مچ بند را بخریم؟

تفاوت آنر بند 6 و می بند 5 در چیست؟ کدام مچ بند را بخریم؟

مقایسه Honor Band 6 و Mi Band 5

اسمارت بندها یکی از اکسسوری‌های دیجیتالی هستند که به طرز شگفت‌آوری در بین کاربران طرفدار پیدا کرده‌اند. این گجت‌ها در شروع کار به صورت دستبندهای سلامتی بدون نمایشگر وارد بازار شده و کم کم با اضافه کردن صفحه نمایش وارد فاز جدید و جالب‌تری شدند. در حال حاضر چند کمپانی نام‌آشنا بازار این محصولات را قبضه کرده که بی‌شک همه شما آن‌ها را می‌شناسید. در این میان شرکت‌های بزرگی از جمله آنر و شیائومی، سری‌های آنر بند و می بند خود را عرضه کردند و با استقبال بزرگ مخاطبان‌شان روبه‌رو شدند. اما تفاوت می بند 5 و آنر بند 6 در چیست؟ همانطور که می‌دانید می بند 5 آخرین نسخه از سری میبندهای شیائومی است که تاکنون عرضه شده و حالا با معرفی هانر بند 6 وارد رقابت سختی با این اسمارت بند جدید شده است. بند هوشمند آنر بند 6 در نوامبر 2020 در چین و در ژانویه 2021 به طور رسمی عرضه جهانی شد و با خبرهایی که پیش‌تر از آن منتشر شده بود توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

با عرضه دستبند سلامتی هانر بند 6 در اولین خبرها آن را به عنوان اسمارت بندی که مرز بین ساعت و بند هوشمند را کمرنگ کرده است معرفی کردند. دلیل این تیترها این بود که ظاهر آنر بند 6 در نسخه جدید به کلی عوض شده و شباهت زیادی به اسمارت واچ پیدا کرده بود. حالا این وسط تکلیف شیائومی چه می‌شود؟ شیائومی که همیشه به خاطر طراحی بهتر و زیباتر می بندهایش یک سر و گردن از آنربندها جلو بود این بار با وجود طراحی منحصر به فرد آنر با چالش جدیدی مواجه شده و باید در حوزه‌های دیگری با حریف قدرش رقابت کند.

پیش از بررسی تفاوت آنر بند 6 و می بند 5 باید این نکته را در نظر بگیریم که هر دوی این اسمارت بند ها جز پرچم‌داران حوزه خود محسوب می‌شوند و کیفیت قابل قبولی دارند. برای افرادی که مثل من تا حالا ارادت خاصی به می بندهای شیائومی داشتند هم باید جالب باشند که ببینند Honor در عرضه جدیدش چه قابلیت‌هایی را به این ساعت هوشمند اضافه کرده است.


قابلیت های مشترک می بند 5 و هانر بند 6

هر بار با عرضه یک بند جدید فقط تعداد محدودی از قابلیت‌های آن تغییر می‌کند و بیشتر قابلیت‌ها در تمام آن‌ها مشترک می‌باشد. هانر بند 6 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بسیاری از فیچرهایی که دارد با می بند 5 یکی است.

پایش سلامت بانوان:این بخش از اسمارت بند هانر مربوط به پایش عادت ماهانه بانوان است. تقریبا تمام خانم‌ها در گوشی‌هایشان یک برنامه Period Tracking دارند که وضعیت سلامت خود را با آن تحت نظر می‌گیرند. لذا واضح است که اگر یک بند دور مچ دستتان از چنین قابلیتی برخوردار باشد بسیار کمک کننده خواهد بود. Honor Band 6 می‌تواند زمان دقیق قاعدگی بانوان را پیش‌بینی کند و اطلاعات مفیدی از این دوران را در اختیارشان قرار دهد.

کنترل تماس و اعلانات:مانند Mi Band 5 هونر بند 6 نیز اعلانات را دریافت می‌کند و نشان می‌دهد. اگر بند به اینترنت گوشی وصل شود می‌توانید اعلان برنامه‌هایی مانند واتس اپ را نیز دریافت کنید. هنگام دریافت تماس هم با اینکه به دلیل نداشتن اسپیکر و میکروفون هیچ عنوان امکان پاسخ به تماس وجود ندارد ولی می‌توانید تماس را Reject کنید.

پایش ضربان قلب:هانر بند 6 از فناوری نظارتی TrueSeen 4.0 هواوی استفاده می‌کند. با اینکه آنر و هواوی از هم جدا شده‌اند ولی هنوز بسیاری از قابلیت‌های به کار رفته در آن متعلق به هواوی است. این فناوری می‌تواند در پس زمینه ساعت به پایش بپردازد و در پایان روز یک نمودار 24 ساعته از وضعیت قلب شما بدهد.

پایش کیفیت خواب:پایش خواب نیز یکی از فیچرهایی است که از هر بندی انتظار می‌رود به آن مجهز باشد. سنسور پایش خواب در دستبند آنر بند 6 TruSleep 2.0 است که قادر به تشخیص مراحل مختلف خواب و نظارت بر تنفس کاربر است. پس حتما قبل از خواب مچ بند هوشمند را دور دستتان ببندید تا وقتی از خواب بیدار شدید گزارشی کامل از کیفیت خواب و پیشنهاداتی برای بهبود آن داشته باشید.

اندازه‌گیری استرس - استرس می‌تواند تا حد زیادی بر سلامتی تاثیرگذار باشد. سطح بالای استرس فعالیت‌های روزمره ما را با اختلال رو به رو کرده و باید کنترل شود. سنسور TruRelax به کار رفته در هانر بند 6 می‌تواند سطح استرس کاربر را شناسایی کند و در صورت بالا بودن هشدارهای لازم را به او اعلام کند.

تشخیص فعالیت ورزشی:قطعا زمانی که ورزش می‌کنید انتظار دارید که اسمارت بند خودش ورزش را تشخیص داده و شروع به اندازه‌گیری کالری و زمان کند. اصلا مهم‌ترین کار دستبندهای سلامتی استفاده در هنگام ورزش است. هانر بند 6 می‌تواند 10 ورزش از جمله دو در فضای باز و خانه، پیاده روی در داخل و خارج خانه، دوچرخه سواری داخل و خارج از خانه، تمرینات آزاد، شنا در استخر، الپتیکال و دستگاه روئینگ را شناسایی و پایش کند. در عوض می بند 5 نیز می‌تواند 11 ورزش را به طور خودکار تشخیص داده و مانیتور کند که طناب زنی و یوگا نیز در بین آن‌ها می‌باشد. به این ترتیب این بار که به باشگاه می‌روید یا می‌خواهید به پیاده‌روی شبانه بپردازید اسمارت بندتان خودش همه چیز را تحت کنترل خواهد داشت.

شارژر مگنتی:پشت بدنه هانر بند 6 نیز مانند می بند 5 دارای یک درگاه برای شارژر مگنتی است. این شارژر در داخل بسته بندی موجود بوده و دارای دو پین است که با چسبیدن به محل اتصال زیر بند آن را شارژ می‌کند.

استاندارد مقاومت در برابر آب: اصلا خرید هانر بند 6 بدون اینکه بتوانیم با آن به استخر برویم چه فایده‌ای دارد؟ هر دوی این بندها مناسب استخر بوده و دارای استاندارد 5ATM هستند. استاندارد 5ATM به این معناست که Honor Band 6 می‌تواند فشاری معادل 5 بار را تحمل کند. این فشار معادل ارتفاع 50 متری زیر آب است و به معنای ضد آب بودن بند نیست. بلکه فقط به این معناست که بند می‌تواند چنین فشاری را تحمل کند و در برابر آب مقاوم است.

همانطور که اول گفتیم بسیاری از فیچرهای بندهای هوشمند باهم مشترک هستند. پس زمانی که می‌خواهیم تفاوت مچ بند هوشمند Mi Band 5 و Honor Band 6 را بررسی کنیم باید به نقاط اشتراک آن‌ها نیز اشاره کنیم. اما در ادامه با بررسی بخش های مختلف دستبند سلامتی هواوی توضیح خواهیم داد که چرا آنر بند در این نسخه از می بند 5 جلو زده است.


چرا آنر بند 6 از می بند 5 بهتر است؟

برای اینکه بتوانیم به طور کامل و دسته بندی شده دلایل برتری آنر بند 6 را برایتان روشن کنیم باید وارد جزئیات شده و تک تک قابلیت‌های جدید آن را بررسی کنیم.

صفحه نمایش بزرگ

یک نگاه به این اسمارت بند کافیست تا ساعت هوشمند ES هانر به یادمان بیاید. Honor در این بند هوشمند شیوه‌های طراحی را به وضوح تغییر داده است. دیگر از حالت خمیده نمایشگر خبری نیست و صفحه نمایش تخت و بزرگ است. در واقع به نظر می‌رسد که هواوی تمام تلاشش را کرده تا در این نسخه از هانر بند صفحه نمایشی با کمترین حاشیه را تولید کند. اندازه صفحه نمایش هانر بند 6 برابر با 1.47 اینچ بوده و به نسبت نمایشگر 1.1 اینچی می بند 5 بسیار پهن محسوب می‌شود. رزولوشن تصویر 368×194 است و پنل AMOLED و گلس 2.5D ظاهری زیبا و شیک به آن بخشیده‌اند.

پایش سطح اکسیژن خون

یکی از فیچرهایی که امسال بسیار طرفدار پیدا کرده قابلیت پایش سطح اکسیژن خون است. با آمدن کرونا افراد در نظارت احوالات خود بسیار وسواسی‌تر شدند و اکسیژن خون هم که یکی از مهم‌ترین المان‌ها در تعیین بیماری است بسیار مورد توجه قرار گرفت. قابلیتی که آن را در می بند 5 شیائومی نمی‌بینیم. اندازه گیری میزان اکسیژن خون به کمک سنسور SpO2 پشت بند انجام می‌شود که تراکم اکسیژن‌های موجود در جریان خون را اعلام می‌کند. اگر سطح اکسیژن خون کمتر از 90 باشد می‌تواند نشانه‌ای از خستگی، تپش قلب بالا، خواب آلودگی و بی حالی باشد.

باتری 180 میلی آمپر ساعتی

باتری Honor Band 6 دارای ظرفیتی 180 میلی آمپری است که با توجه به اسکرین بزرگش منطقی محسوب می‌شود. این درحالیست که Mi Band 5 از یک باتری لیتیومی 125 میلی آمپر تغذیه می‌کند. هرچند هر دوی این کمپانی‌ها طول عمر باتری را 14 روز اعلام کرده‌اند.

زبان فارسی

شاید بتوان گفت یکی از تعیین کننده‌ترین ویژگی‌هایی که در خرید آنر بند 6 دخیل است پشتیبانی از زبان فارسی است. بسیاری از گجت هایی که وارد ایران می‌شوند قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی را ندارد و این مسئله کیفیت تجربه کاربری را به طرز مشهودی پایین می‌آورد. به همین دلیل بسیار مهم است که دستبند سلامتی Honor Band 6 می‌تواند اعلانات و پیام‌های دریافتی را به زبان فارسی نشان دهد. این در حالیست که می بند 5 از فارسی پشتیبانی نکرده و حروف برعکس نشان داده می‌شوند. مسلما برای یک کاربر ایرانی که می‌خواهد گوشی‌اش به طور مداوم به بند وصل باشد این‌چنین مشکلی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.


مشکلات آنر بند 6 در مقابل می بند 5

در تیتر قبلی ویژگی‌هایی که سبب می‌شود خرید دستبند هوشمند Honor Band 6 انتخاب بهتری نسبت به شیائومی می بند 5 باشد را بررسی کردیم. این قابلیت‌ها فاصله‌ای زیاد بین این دو گجت انداخته و انر بند 6 را به گزینه‌ای پیشروتر تبدیل می‌کند. هرچند هنوز قابلیت‌هایی وجود دارند که می بند 5 در آن‌ها بهتر عمل کرده است و ما می‌خواهیم به آن‌ها نیز اشاره کنیم.

آنر بند 6 شاتر دوربین ندارد

می بند 5 از قابلیتی پشتیبانی می‌کند که آنر بند به آن مجهز نیست. این بند می‌تواند به عنوان شاتر دوربین عمل کند؛ این یعنی هر زمان بخواهید عکس دست جمعی بگیرید می‌توانید از مچ بند تان به عنوان ریموت استفاده کنید. برای این کار کافیست که می بند را به گوشی وصل کنید تا ساعت تبدیل به ریموت عکس‌برداری شود و با یک تاچ روی نمایشگر عکس بگیرید.

قید پایش یوگا و طناب زنی را بزنید

در کنار تمام ورزش‌های معمولی که اکثر بندها پشتیبانی می‌کنند، ورزش هایی مثل یوگا و طناب زنی سبب تفاوت دستبند سلامتی هانر بند 6 و می بند 5 شده‌اند. این ورزش‌ها که برای اولین بار به بندهای شیائومی اضافه شده‌‌اند در گجت هانر وجود ندارند. بنابراین اگر یوگا کار می‌کنید خرید می بند 5 انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

واچ فیس های تحریم شده

آنر بند 6 دارای 9 واچ فیس پیش فرض و بالای 60 واچ فیس قابل دانلود است. واچ فیس های داخلی برای صرفه‌جویی در مصرف باتری اکثرا تیره هستند و برای استفاده از واچ فیس های دیگر نیز باید از طریق اپ Huawei Health اقدام کنید. هرچند لازم به ذکر است که اخیرا به دلیل تحریم هواوی دسترسی به این واچ فیس‌ها محدود شده است.

بندهای جایگزین محدود

درست است که بند Honor Band 6 نیز قابل تعویض و جایگزینی می‌باشد ولی تنوع بندهای می بند 5 را ندارد. می بندها دارای مجموعه عظیم و متنوعی از بندهای سیلیکونی، فلزی و چرمی می‌باشند که بسیاری از آن‌ها در سری می‌بند 3 و 4 نیز مشترک است. به علاوه نصب بند مچ بندهای شیائومی بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. این در حالیست که بند اسمارت بند هانر به شیوه خاصی طراحی شده و نمی‌توان نسخه‌های قدیمی را روی آن استفاده کرد.

در بررسی تفاوت Honor Band 6 و Mi Band 5 تقریبا به این نتیجه می‌رسیم که هواوی در سال جدید محصولی ارائه کرده که با وجود همه کم و کاستی‌هایش توانسته رقیب شیائومی خود را شکست دهد. البته مشکلاتی که تحریم بودن هواوی برای کاربران ایجاد کرده کمی کیفیت تجربه کاربری آن را پایین می آورد و حتی شاید باعث شود که خیلی ها قید خرید مچ بند هوشمند هانر بند 6 را بزنند. در نهایت با اینکه در مقایسه Honor Band 6 و Mi Band 5 هانر بند برنده می‌شود ولی نمی‌توان تلاش آنر برای ارائه ظاهری شبیه به اسمارت واچ را کاری مهم و تاثیرگذار تلقی کرد.

با عرضه نسخه 6 می بندها مقاله بررسی تفاوت آنر بند 6 و می بند 6 می‌تواند در خرید ساعت کمک‌تان کند.