ایرتگ اپل چیست؟ ردیاب هوشمند اپل

ایرتگ اپل چیست؟ ردیاب هوشمند اپل

معرفی ایرتگ توسط اپل

اپل در ماه آوریل سال 2021 و پیش از معرفی سیستم عامل iOS 15 یک محصول جدید به نام AirTag را معرفی کرد. اما ایرتگ اپل چیست و چطور کار می کند؟ به زبان ساده ایرتگ یک اکسسوری کوچک است که مانند GPS به لوازم شما وصل می‌شود تا گم‌شان نکنید. با توجه به اینکه خیلی از ما گوشی و کیف پولمان را جا می‌گذاریم و گم می‌کنیم، می‌توان ایرتگ را وسیله‌ای کاربردی خصوصا برای لوازم غیر دیجیتال در نظر گرفت.

شیوه کار آن‌ها هم بدین صورت است که کافیست یکی از این ایرتگ ها را داخل کیف بیندازید، یا به گوشی وصل کنید تا هر جا که رفتید پیدا شوند. لوازمی که به ایرتگ مجهز شوند در رادار اپلیکیشن Find My اپل خواهند بود و به راحتی قابل ردیابی می‌باشند.

در واقع اپل با عرضه ایرتگ می‌خواهد اکوسیستم لوازم دیجیتالش را تکمیل‌تر کند و امنیت کاربران را هم بالا ببرد.

ابعاد اپل ایرتگ کوچک است و به راحتی به وسایلتان تگ می‌شود. همانطور که می‌دانید شکل ایرتگ دایره‌ای و مانند سکه است. قطر دایره 31.9 میلی متر و ضخامت آن 8 میلی متر است که وزنی نهایتا 11 گرمی را به آن داده است.



زنده باد باتری

باتری AirTag از نوع سکه‌ای CR2032 بوده و در صورتی که روزی 4 بار از Play Sound و 1 بار از Precision Finding استفاده کنید حدود 1 سال دوام دارد. بعد از یک سال گوشی آیفون به شما اطلاع می‌دهد که باتری در حال تمام شدن است و می‌توانید آن را جایگزین کنید.


مقاوم در برابر آب

تصور کنید به محض تگ کردن کلیدهایتان به ایرتگ دسته کلید بیفتد داخل یک حوضچه کوچک آب. خب جای نگرانی ندارد، زیرا ایرتگ اپل در برابر آب، قطرات و خاک مقاوم است و دارای استاندارد IP67 می‌باشد. یعنی می‌تواند برای 30 دقیقه تا نهایت عمق 1 متری آب دوام بیاورد.


راه اندازی اپل ایرتگ


وصل کردن ایرتگ به گوشی آیفون کار سختی نیست. فقط کافیست آن را از جعبه خارج کنید و نزدیک به گوشی خود قرار دهید تا بهم وصل شوند. بعد از این باید اسم ردیاب اپل و ایموجی و سایر ویژگی‌های آن را تعیین کنید که در مقاله بالا به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

بعد از اتصال ایرتگ به آیفون وارد اپلیکیشن Find My شوید. در این قسمت لیست تمام وسایلی که به آن‌ها ایرتگ وصل شده با جزییات آخرین مکانی که در آن بوده‌اند نمایش داده می‌شود. مثلا شما می‌توانید مکان اپل واچ (دارای ایرتگ) را روی نقشه ببینید یا چک کنید که آخرین بار در چه موقعیتی بوده است.

بیشتر بدانید: ردیابی گوشی اندروید با اپلیکیشن Google Find My Device


اپل ایرتگ چطور کار می کند؟

پیدا کردن اشیا با بلوتوث

اگر از بازی های کودکی چیزی یادتان باشد، بازی اشیای پنهان شده را هم باید به خاطر داشته باشید. قانون این بازی به این صورت است که چند نفر وسیله‌ای را در خانه قایم می‌کنند و یک نفر باید آن را پیدا کند. هر چقدر بازیکن به محل پنهان شدن شی نزدیک‌تر یا از آن دورتر شود بقیه بازیکن‌ها با گفتن نزدیک نزدیک و دور دور راهنمایی‌اش می‌کنند.


ایرتگ هم چنین ساز و کاری را برای پیدا کردن لوازم شما در نظر می‌گیرد. اگر وسیله‌ای که ردیاب هوشمند اپل را به آن وصل کرده‌اید نزدیک و در رنج بلوتوث باشد، گوشی آیفون می‌تواند شما را به سمت آن هدایت کند. این قابلیت که Precision Finding نام دارد می‌تواند به کمک UWB فاصله شما از ایرتگ و مسیر رسیدن به آن را نشان دهد.

- وارد اپلیکیشن Find My شوید

- داخل تب Items دنبال گزینه Find Nearby بگردید

- روی نقشه می‌توانید مکان ایرتگ و مسیر رفتن به سمت آن را ببینید.

UWB یا Ultra WideBand یک تکنولوژی دقیق است که در چیپ U1 ایرتگ‌ها به کار رفته است. این فناوری می‌تواند فواصل و مسیرها را با دقت بیشتری تشخیص دهد تا راحت‌تر وسایل گمشده را پیدا کنید. زمانی که حرکت می‌کنید قابلیت Precision Finding به کمک دوربین، ARKit، شتاب سنج و ژیروسکوپ مکان را پیدا می‌کند و با فرمان‌های صوتی، لمسی و چشمی شما را به سمتش هدایت می‌کند.

نکته 1: وضعیت ایرتگ در ایران اما با جاهای دیگر متفاوت است و متاسفانه به دلیل اینکه قابلیت جستجوی دقیق از نقشه اپل استفاده می‌کند، فعلا نمی‌توانیم در ایران از آن استفاده کنیم.

با مطالعه مقاله ترفندهای استفاده از ایرتگ اپل فوت و فن ایرتگ دستتان می آید.


قابلیت پیدا کردن دقیق با استفاده از فرمان صوتی


اسپیکر داخلی Apple AirTag زمانی که به کیف پول گمشده تان (که ایرتگ به آن وصل است) نزدیک می‌شوید بوق می‌زند تا اگر همان نزدیکی‌ها زیر میز افتاده بود بتوانید راحت پیدایش کنید.

- در قدم اول با گوشی آیفون 12 یا 11 وارد اپلیکیشن Find My شوید.

- سپس به تب Item در اپلیکیشن بروید و گزینه Play Sound را بزنید.

- صدای بوق را دنبال کنید تا ایرتگ را پیدا کنید.

-راه دیگر هم این است که با فرمان صوتی Hey Siri, Find my wallet ازش بخواهید تا مکان کیف پول را پیدا کند.

این قابلیت فقط برای گوشی‌های آیفون زیر در دسترس است:

iPhone 11 / 11 Pro / 11 Pro Max

iPhone 12 / 12 Mini / 12 Pro / 12 Pro Max


نکته 2: اپل ایرتگ را طوری طراحی کرده که برای افراد نابینا هم قابل استفاده باشد. بنابراین اگر کسی که چشمش ضعیف است بخواهد بدون دیدن نقشه از قابلیت Precision Finding استفاده کند، فرمان‌های صوتی کمکش خواهند کرد و مسیر را برایش می‌خوانند.


پیدا کردن اشیا با شبکه Find My

اگر هم وسایلتان را در جایی خیلی دورتر مثلا کنار ساحل یا باشگاه که از محدوده بلوتوث خارجند گم کرده‌اید، شبکه Find My باز هم می‌تواند آن را ردیابی کند. برای این کار دو راه دارید:


استفاده از شبکه Find My


میلیون‌ها گوشی و دستگاه اپل در این شبکه وجود دارند که می‌توانند سیگنال بلوتوث ایرتگ شما را شناسایی کنند و مکان آن را برای شما بفرستند. ساز و کار ایرتگ گم شده به این صورت است که یک سیگنال بلوتوثی امن می‌فرستد تا باقی دستگاه‌های شبکه Find My بتوانند آن را شناسایی کنند.

این دستگاه‌ها مکان ایرتگ شما را به iCloud می‌فرستند و شما می‌توانید با رفتن به اپلیکیشن Find My ایرتگ را پیدا کنید. تمام این فرایند به صورت ناشناس و رمزنگاری شده انجام می‌شود و کاملا امن است.

علاوه بر این بهینه‌تر هم هست و نگرانی شما از بابت باتری و مصرف دیتا را هم از بین می‌برد.


استفاده از حالت Lost Mode


راه دیگری که دارید این است که ردیاب اپل را در حالت Lost Mode یا گمشده قرار دهید. اینطوری هر وقت که به محدوده بلوتوثی آن نزدیک شوید یا شبکه Find My آن را پیدا کند، برایتان نوتیفیکیشن فرستاده می‌شود. مراحل قرار دادن در حالت گمشده:

- وارد اپلیکیشن Find My شوید

- در زیر تب Items گزینه Lost Mode را فعال کنید

- برای اینکه به اپل اطلاع دهید ایرتگ گم شده باید شماره خود را وارد کنید


نکته 3: یادتان باشد که حتما هنگام راه‌اندازی ایرتگ شماره موبایل خودتان را وارد کنید. چون اگر کسی ایرتگ شما را پیدا کند، می‌تواند با کمک دستگاه‌های دارای NFC (اندروید یا آیفون) به صفحه مشخصات آن برود و با شما تماس بگیرد.

نکته 4: البته شماره وارد شده باید توسط اپل پشتیبانی شود و مال آمریکا یا کشورهای غیر از ایران باشد. به همین دلیل این قابلیت عملا در ایران قابل استفاده نمی‌باشد.


امنیت اپلیکیشن Find My چقدر است؟


از آنجایی که ایرتگ اپل با مکان یابی در ارتباط است، ممکن است خیلی از افراد در خرید ایرتگ احساس امنیت نکنند. به همین دلیل اپل لازم دید که در مورد امنیت این دستگاه توضیح دهید. مهم‌ترین نکاتی که باعث حفاظت از حریم خصوصی شما می‌شوند را در چند مورد اشاره کرده‌ایم:

- فقط شما از لوکیشن ایرتگ مطلع خواهید بود.

- تاریخچه مکان‌های شما در ایرتگ ذخیره نمی‌شود.

- دستگاه‌هایی (مثل گوشی آیفون) که برای پیدا کردن ایرتگ موقعیت مکانی آن را به شما رله می‌کنند کاملا ناشناس هستند.

- موقعیت مکانی ایرتگی که در شبکه Find My شناسایی شده رمزنگاری شده است و خود فرستنده هم از آن اطلاعی ندارد.

- حتی خود اپل هم موقعیت مکانی ایرتگ یا اطلاعات دستگاهی که آن را برایتان پیدا کرده نمی‌داند.


نکته مهم دیگر این که ردیاب های اپل طوری طراحی شده‌اند تا اگر همراه کسی غیر از صاحب اصلی باشند با بوق زدن دیگران را مطلع کنند. در واقع اگر ایرتگ دوستتان اشتباهی داخل کیفتان افتاده باشد، گوشی آیفون شما با ارسال یک هشدار به شما اطلاع می‌دهد که ایرتگ شخصی دیگر در نزدیکی شماست. اگر متوجه این هشدار نشوید، خود ایرتگ دست به کار شده و انقدر بوق می‌زند تا پیدایش کنید و به صاحبش تحویل دهید.

این قضیه روی دیگری هم دارد و آن این است که کسی با انداختن ایرتگ خود در کیف شما بخواهد ادرس و مکان هایی که می‌روید را پیدا کند. لذا اپل همه این موارد امنیتی را در نظر گرفته تا کسی نتواند با ایرتگ جاسوسی شما را بکند.

بیشتر بدانید: ایرتگ ابزاری برای جاسوسی یا ردیابی اشیا گمشده

اگر بخواهید از ایرتگی یکی از دوستانتان دارد استفاده کنید، اول از همه نیاز دارید که آن را ریست کنید. ما در مقاله نحوه ریست کردن ایرتگ قدم به قدم این مراحل را به شما توضیح داده‌ایم.


ایرتگ با چه دستگاه‌هایی سازگاری دارد؟


همانطور که گفتیم ایرتگ هم مهره جدیدی در اکوسیستم اپل است و در نتیجه فقط گوشی‌ها، آیپادها و آیپدهای اپل هستند که می‌توانند به ایرتگ متصل شوند. در واقع شما برای مرحله اول اتصال گوشی به ایرتگ نیاز به Apple ID خواهید داشت.

البته اگر گوشی اندروید NFC دار دارید می‌توانید با کمک آن، ایرتگ گم شده را به صاحبش برگردانید.

- همه آیفون ها و آیپاد های اپل که دارای سیستم عامل iOS 14.5 و بالاتر هستند

- همه آیپد هایی که دارای iPadOS 14.5 و بالاتر هستند


بیشتر بدانید: اسمارت تگ و تایل در مقابل ایرتگ اپل


تاثیرات محیط زیستی

همانطور که می‌دانیم یکی از دغدغه های اصلی کمپانی های بزرگ دیجیتال مانند سامسونگ و اپل سازگاری‌های محیطی است. همانطور که اپل در باکس آخرین آیفون خود آداپتور شارژر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های حفظ محیط زیستی حذف کرد، در مورد ایرتگ نیز تمهیداتی اندیشیده است. اپل چرخه تولید تا انقضای ایرتگ را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گرفته که استفاده از مواد زیر کمترین آسیب را برای محیط زیست خواهند داشت:

- استفاده از فلز قلع بازیافت شده در لحیم کاری کیت مدار

- عاری از جیوه

- عاری از BFR

- عاری از PVC

- عاری از برلیوم

در مجموع باید گفت که ایرتگ در ایران از چند جهت تحریم است و نمی‌توان از همه قابلیت‌هایش استفاده کرد. بنابراین اگر قصد خرید ایرتگ اپل را دارید حتما مقاله جامع مشکلات ایرتگ در ایران را مطالعه کنید.