راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند

راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند

تبِ خرید ساعت هوشمند این روزها به بالاترین حد خود رسیده است. کمپانی اپل به تنهایی در سه ماهه دوم سال 2021 حدود 9.5 میلیون اپل واچ فروخته که این نشان از محبوبیت بالای این گجت دارد. در کنار اپل، کمپانی سامسونگ حضور دارد که با عرضه گلکسی واچ رقیب بسیار جدی اپل است. با این وجود، به دلیل قیمت نسبتا بالای ساعت های هوشمند اپل و سامسونگ، کمپانی‌های متعددی اقدام به تولید ساعت هوشمند کرده‌اند که چه از نظر قیمت و چه امکانات، نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می‌کنند.

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید یک ساعت معمولی، ساعت هوشمند خریداری کنند. اتصال ساعت هوشمند به موبایل باعث شده امکانات و قابلیت‌های آن چندین برابر شود و فقط به عنوان یک صفحه‌ی نمایش‌دهنده ساعت نباشد. شاید شما هم قصد داشته باشید ساعت هوشمند بخرید. از انواع مدل‌های ساعت هوشمند اطلاع دارید؟ از یک ساعت هوشمند چه امکاناتی باید انتظار داشته باشیم؟ در ادامه قصد داریم نکاتی به منظور راهنمای خرید ساعت هوشمند به شما بیان کنیم.

ساعت هوشمند دقیقا چیست؟ به چه دردی می‌خورد؟

ساعت هوشمند (Smart watch) به دسته‌ای از ساعت‌های مچی گفته می‌شود که می‌توانند به گوشی یا دستگاه‌های دیگر متصل شوند. قابلیت‌هایی نظیر سنجش ضربان قلب، اکسیژن خون و پایش وضعیت خواب از جمله ویژگی‌هایی‌ است که بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارند. در واقع، کاربران بعد از خرید ساعت هوشمند، یک ساعت مچی با امکاناتی مشابه تلفن همراه خواهند داشت.

ساعت هوشمند برای افراد با نیازهای مختلف تولید می‌شود. ورزشکاران، افرادی که نمی‌توانند دائم گوشی در دست بگیرند، کسانی که می‌خواهند وضعیت جسمی و خواب خود را دائم رصد کنند، کسانی‌اند که به دنبال خرید ساعت هوشمند هستند.

کدام یک از انواع ساعت هوشمند به درد شما می‌خورد؟

ساعت های هوشمند در سه دسته تولید و به بازار عرضه می‌شوند که دسته‌ی اول از همه متداول‌تر است. در صورتی که قصد خرید دارید مقاله بهترین ساعت های هوشمند سال 2021 را از دست ندهید.

ساعت هوشمند ساده: اپل واچ نمونه‌ای از یک ساعت هوشمند ساده است. ساده بودن به معنای بدون امکانات بودن نیست. ساعت‌های هوشمند ساده به گوشی متصل می‌شوند و می‌توانند پیام‌های موبایل را به صورت پاپ آپ به شما نشان دهند و امکانات و قابلیت‌های متعددی دارند.

ساعت هوشمند هیبریدی: اصطلاح «ساعت هیبریدی» را بیشتر در بازار فروش لوازم دیجیتال می‌شنوید. ساعت‌هایی که ظاهرا شبیه به ساعت‌های آنالوگ (عقربه‌ای) هستند اما در واقع به چیپست و سیستم عامل مجهز شده‌اند را ساعت هیبریدی می‌گویند. با نگاه کردن به این ساعت‌ها تصور می‌کنید یک ساعت آنالوگ معمولی است اما تمام امکانات یک ساعت هوشمند را دارد

ساعت هوشمند ورزشی: به دلیل ظاهری که دارند شاید بهتر باشد به این ساعت‌ها، دستبند هوشمند بگوییم. ساعت‌های هوشمند ورزشی را Fitness Tracker یا دستبند سلامتی هم می‌گویند و برای ورزشکاران و کسانی که می‌خواهند میزان سوخت و ساز بدن خود در حین ورزش را اندازه‌گیری کنند قابل استفاده است. این ساعت‌های ورزشی اغلب اندازه کوچکی دارند و بسیار سبک هستند.

ساعت هوشمند با سیستم عامل یا بدون سیستم عامل؟

در راهنمای خرید ساعت هوشمند، یکی از مهمترین نکات، سیستم عامل ساعت است. دنبال ساعت هوشمندی هستید که بتوانید روی آن برنامه نصب کنید؟ در این صورت ساعت های بدون سیستم عامل به دردتان نمی‌خورند. ساعت ها معمولا در دو دسته قرار می‌گیرند:

ساعت‌های دارای سیستم عامل:کمپانی‌های معروف در زمینه تولید ساعت هوشمند، این گجت‌های پوشیدنی را با سیستم عامل بخصوصی عرضه می‌کنند. معروف‌ترین سیستم عامل‌های مخصوص ساعت هوشمند عبارت اند از:

سیستم عامل WearOS گوگل: این سیستم عامل که ابتدا به آن Android Wear می‌گفتند، تمام برنامه‌های اندرویدی مخصوص ساعت هوشمند را اجرا می‌کند. کاربران می‌توانند اپ‌های اختصاصی اندروید را روی این ساعت هم داشته باشند.

سیستم عامل WatchOS اپل: برخلاف سیستم عامل گوگل، این سیستم عامل شرکت اپل فقط با دستگاه‌های همین شرکت کار می‌کند. اپلیکیشن‌های مخصوص اپل واچ‌ها از طریق اپ استور قابل دانلود و نصب روی ساعت است.

سیستم عامل Tizen سامسونگ: سیستم عامل تایزن به طور مشترک توسط سامسونگ و اینتل توسعه داده شده و رابط کاربری بسیار راحتی دارد. این سیستم عامل با هر دو مدل گوشی‌های اندرویدی و آیفون سازگار است

سیستم عامل FitBit: کمپانی فیت بیت را بیشتر برای دستبندهای سلامتی و ردیاب می‌شناسند. سیستم عامل مخصوص این کمپانی، از دستیارهای صوتی گوگل و آمازون الکسا هم پشتیبانی می‌کند.

سیستم عامل گارمین: گارمین یکی از معروف‌ترین برندهای تولید کننده ساعت هوشمند در دنیاست. سیستم عامل اختصاصی این برند قابلیت اتصال به گوشی‌های اندرویدی و آیفون را دارد و اپلیکیشن‌های متعددی برای ورزش کردن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ساعت های بدون سیستم عامل:در کنار ساعت‌های هوشمندی که با سیستم عامل خاص به بازار عرضه می‌شوند، بسیاری از شرکت‌ها ساعت‌هایی بدون سیستم عامل بخصوص و صرفا با پوسته‌ی ظاهری WatchOS یا WaerOS تولید کرده‌اند. ساعت‌های هوشمند ارزان قیمت از این دسته هستند. این ساعت‌ها قابلیت اتصال به گوشی‌های اندروید و iOS را دارند اما خیلی نمی‌توانید روی اپلیکیشن‌های آن حساب ویژه‌ای باز کنید. دانلود و نصب اپ روی این ساعت‌ها عملا غیر ممکن است و فقط باید از اپ‌های خود ساعت استفاده کنید.

نمایشگر ساعت هوشمند؛ LCD یا AMOLED؟
اکثر ساعت‌های هوشمندی که قابلیت نمایش عکس رنگی دارند، به نمایشگر LCD یا AMOLED مجهز هستند. اینکه بتوانید محتوای تصویری روی ساعت را با رنگ‌های شفاف و روشن تماشا کنید، از موضوعاتی‌ است که شرکت‌های بزرگ دنیا هم روی آن کار می‌کنند. کمپانی اپل در اولین نسل از ساعت‌های هوشمند خود، از نمایشگر OLED به جای LCD استفاده کرد که دلیل اصلی، ضخامت کمتر OLED بود. سامسونگ هم از سال 2013 از این نمایشگرها برای ساعت‌های هوشمند خود استفاده کرد. در راهنمای خرید ساعت هوشمند به شما یاد می‌دهیم که حتما به جنس و نوع نمایشگر هم توجه داشته باشید.

قابلیت لمسی بودن نمایشگر هم موضوع بسیار مهمی است. بسیاری از ساعت‌های هوشمند چینی موجود در بازار ایران، از طریق دکمه‌های فیزیکی، هدایت می‌شوند و نمایشگر لمسی ندارند. ساعت های هوشمند اپل، سامسونگ، شیائومی، ریلمی، زد تی ای و وان پلاس با نمایشگرهای لمسی در بازار ایران عرضه شده‌اند.

اگر دنبال ساعتی هستید که صفحه‌اش خاموش نشود و بتوانید از آن مثل ساعت های معمولی استفاده کنید، حتما سراغ ساعت های هوشمندی بروید که دارای نمایشگر AMOLED و نتیجتا دارای قابلیت Always ON Display هستند.

طراحی ظاهری؛ ساعت هوشمند چه شکلی می خواهید؟
ساعت گرد یا مربعی؟ مسئله این است! این روزها بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت واچ، اقدام به تولید ساعت‌های گرد به جای مربعی کرده‌اند. هدف این است که کاربران حس ساعت‌های آنالوگ قدیمی را داشته باشند. علاوه بر شکل نمایشگر ساعت، بند آن هم اهمیت زیادی دارد. بند سیلیکونی، کنفی و فلزی محبوب‌ترین بندهای مخصوص ساعت هوشمند هستند. اگر ظاهر ساعت برای شما خیلی مهم است، حتما بجز خود ساعت، برای خرید بند ساعت هم وقت بیشتری بگذارید.

امکانات و ویژگیها؛ چه قابلیتی از ساعت هوشمند انتظار دارید؟
رقابت اصلی لوازم دیجیتال هوشمند در امکانات است. در خرید ساعت هوشمند، بعد از اینکه برند مورد علاقه خود را انتخاب کردید، حالا وقت آن می‌رسد که امکانات، اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های خاص ساعت را بررسی کنیدپارامترهای قابل اندازه گیری توسط ساعت های هوشمند به طور مختصر در زیر اشاره شده‌اند:

سنجش سلامتی: ساعت‌های هوشمند به حسگرهایی برای سنجش فشار خون، ضربان قلب، میزان اکسیژن خون و نوار قلب مجهز شده‌اند. این امکانات جذابیت‌های یک ساعت هوشمند را بیشتر می‌کنند.

سنجش تحرک و کالری: برخی از ساعت‌های هوشمند به حسگر گام‌شمار و سنجش میزان کالری مصرفی مجهز هستند. حتی برخی از ساعت‌ها در صورتی که مدت زمان زیادی در یک مکان ساکن باشید به شما هشدار می‌دهند تا تحرک داشته باشید.

پایش حرکات ورزشی: جدیدترین قابلیتی که در ساعت‌ها قرار داده شده، وجود حرکت‌های ورزشی متنوع در آنهاست. در واقع حسگر ساعت هوشمند با توجه به نوع ورزشی که انجام می‌دهید میزان کالری شما را محاسبه می‌کند و با ارسال اطلاعات به تلفن همراه شما، با دلیل و مدرک و نمودار به شما نشان می‌دهد که چقدر به هدف خود (افزایش یا کاهش وزن) نزدیک شده‌اید. این ویژگی حتی برای انواع ورزش شنا هم قابل استفاده است.

پایش وضعیت خواب: اگر از آدم‌هایی هستید که می‌توانید در حال خواب به دست خود ساعت ببندید حتما این قابلیت برای شما جذاب خواهد بود. با سنجش وضعیت خواب، ساعت به شما می‌گوید که در شب گذشته چند ساعت خواب مفید داشته‌اید و بدن شما به چه مقدار خواب نیاز دارد.

پشتیبانی از سیم کارت: برخی از ساعت‌های هوشمند شیار سیم‌کارت دارند و می‌توانید با قرار دادن سیم‌کارت در آن، با خود ساعت هوشمند با دیگران تماس بگیرید و صحبت کنید. این قابلیت به خصوص برای افرادی که نمی‌توانند در محیطی که هستند از گوشی موبایل استفاده کنند بسیار کاربرد دارد.

مجهز به دوربین: اگر ساعت هوشمندی داشته باشید که سیم‌کارت‌خور هم باشد، می‌توانید با خرید بسته اینترنت از طریق ساعت هوشمند، تماس تصویری برقرار کنید که قابلیت جذابی محسوب می‌شود.

کنترل با صدا (دستیار صوتی): وجود میکروفن و اسپیکر روی ساعت هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که از طریق دستیار صوتی، دستورات خود را به موبایل یا ساعت بدهید. این قابلیت روی برخی از ساعت های هوشمند وجود دارد.

نمایش اعلانات: یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ساعت های هوشمند، نمایش اعلانات تلفن همراه مانند پیام‌ها و تماس‌های ورودی روی نمایشگر ساعت است. اینکه بتوانید از طریق ساعت به این اعلانات (نوتیفیکیشن ها) واکنش نشان بدهید یا پاسخ پیام را بدهید، کار شما را راحت می‌کند. پشتیبانی از زبان فارسی در اعلانات ساعت هوشمند یکی از قابلیت هایی است که اکثر ما به دنبال آن هستیم و در خرید ساعت یک امتیاز محسوب می‌شود

تماس بلوتوثی: بعد از اتصال ساعت به موبایل، حالا دیگر نیازی نیست برای هرکاری گوشی به دست بگیرید. به عنوان مثال برای تماس گرفتن می‌توانید از طریق دستیار صوتی ساعت هوشمند فرمان برقراری تماس با مخاطب خود را بدهید و سپس از طریق هندزفری بلوتوث، به تماس پاسخ بدهید. به همین راحتی. دیگر نیازی نیست گوشی را از جیب خود بیرون بیاورید

کنترل موسیقی: یکی دیگر از دغدغه‌های افرادی که با موبایل، موسیقی گوش می‌دهند، کنترل موسیقی است. روی بسیاری از ساعت های هوشمند، قابلیت کنترل پخش موسیقی قرار داده شده که با آن می‌توانید حجم صدا را کم و زیاد کنید یا آهنگ بعدی را زودتر گوش بدهید

ضبط صدا: به لطف وجود میکروفن و اسپیکر در برخی از ساعت های هوشمند شما می‌توانید علاوه بر برقراری تماس، صدای خود را هم ضبط کنید. این قابلیت، به ویژه برای زمان‌هایی که می‌خواهید به طور پنهانی صدایی را ضبط کنید قابل استفاده است.

طول عمر باتری؛ چند ساعت شارژ باتری را نگه دارد؟تمام امکاناتی که تا این لحظه گفتیم تنها در صورتی قابل استفاده است که ساعت هوشمند به یک باتری با ظرفیت بالا مجهز باشد. تمام شدن شارژ ساعت، از دغدغه‌هایی‌ست که کاربران این گجت دارند. بنابراین قبل از خرید ساعت هوشمند میزان ظرفیت و ماندگاری باتری آن را بررسی کنید. اینکه ساعت هوشمند شما چه ظرفیتی دارد و شارژ باتری آن چه زمانی تمام می شود ارتباط نزدیکی با اندازه نمایشگر ساعت، رزولوشن و نوع قابلیت های پایش آن دارد.

یکی از اشتباهات در خرید ساعت هوشمند عدم توجه به ماندگاری باتری است. به همین دلیل ما در مقاله بهترین ساعت از نظر باتری، ساعت ها را بسته به داشتن یا نداشتن سیستم عامل رده بندی کرده‌ایم تا هیچ نکته‌ای در خریدتان از قلم نیفتد.

جمع‌بندیاگر به دنبال خرید یک ساعت لاکچری هستید و بودجه کافی دارید به شما توصیه می‌کنیم اپل واچ یا گلکسی واچ خریداری کنید.

اما اگر دنبال ساعت هوشمندی کاربردی و با قیمت مناسب هستید، ساعت های هوشمند شیائومی، آنر و وان پلاس بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

اگر بودجه کافیندارید هم در نهایت باید بروید سراغ ساعت‌های چینی و ارزان قیمت. امیدوارم این راهنمای خرید ساعت هوشمند برای شما مفید بوده باشد.

شما کدام ساعت هوشمند را ترجیح می‌دهید بخرید؟ اگر تا اینجای مقاله را با ما بوده‌اید شاید سوالاتی در مورد نحوه اتصال ساعت ها داشته باشید که در مقاله سوالات پر تکرار ساعت های هوشمند به طور مفصل به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.