راهنمای خرید رینگ لایت؛ عکس‌های حرفه‌ای بگیرید!

راهنمای خرید رینگ لایت؛ عکس‌های حرفه‌ای بگیرید!

رینگ لایت چیست و به چه دردی می‌خورد؟

اگر یک استریمر، ولاگر یا کسی هستید که به خاطر موقعیت شغلی ناچارید دائم در حال مکالمه تصویری باشید، نورپردازی خوب برای شما بسیار ضروری است. رینگ لایت (Ring Light) ابزار ساده‌ای است که برای پرنور کردن چهره استفاده می‌شود. این ابزار نورپردازی در گذشته بیشتر توسط شرکت‌های فیلم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما این روزها خرید رینگ لایت حتی توسط افراد عادی هم انجام می‌شود.

استریمر و ولاگرهای حرفه‌ای می‌دانند که نورپردازی درست چهره، چقدر روی بازدید یک ویدیو تاثیرگذار است. ضعف عمده‌ای که ویدیوهای مبتدی دارند، نورپردازی اشتباه و سایه‌هایی‌ است که روی چهره ایجاد می‌شود که با وجود رینگ لایت این مشکل به طور کامل برطرف شده است. برای خرید رینگ لایت باید به چند نکته مهم توجه کنیم که در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.


رینگ لایت چیست؟

اگر بخواهیم واژه رینگ لایت (Ring light) را ترجمه تحت‌اللفظی کنیم، به نوری که به صورت حلقه باشد، رینگ لایت گفته می‌شود. منبع اصلی این نور، می‌تواند لوله دایره شکل فلورسنت باشد یا چراغ‌های LED. رینگ لایت ها با هدف نورپردازی سریع و راحت برای افرادی که قصد دارند در سریعترین زمان تصویربرداری با کیفیتی داشته باشند، طراحی شدند. 



چرا باید از رینگ لایت استفاده کنید؟

بسیاری از افراد معروف در اینستاگرام و یوتیوب برای ضبط ویدیوهای خود از رینگ لایت استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد اگر بدانید، رینگ لایت بیشتر به وسیله‌ی ولاگرهای حوزه آرایشگری و مُد که در اینستاگرام یا یوتیوب فعالیت می‌کردند، معروف شد. به دلیل شکل ظاهری رینگ لایت و نزدیکی زیاد آن به صورت، ولاگرهایی که میکاپ چهره انجام می‌دهند به شدت از این ابزار نورپردازی استقبال کردند. اما 6 دلیل عمده برای استفاده از رینگ لایت می‌توان ذکر کرد:

1) رینگ لایت تکنولوژی ساده‌ای دارد و حتی افراد تازه‌کار هم می‌توانند به راحتی از آن برای نورپردازی استفاده کنند.

2) رینگ لایت به ولاگرها این امکان را می‌دهد که ویدیوهای حرفه‌ای ضبط کنند.

3) فضایی که رینگ لایت اشغال می‌کند به نسبت تجهیزات نورپردازی استودیویی بسیار کم است.

4) با استفاده از رینگ لایت، نور به شکل نرم و ملایم در تمام سطح صورت پخش می‌شود و نقص صورت افراد را به طور کامل می‌پوشاند.

5) وقتی دوربین خیلی به چهره نزدیک باشد، نورپردازی با رینگ لایت عالی خواهد بود.

6) انعکاس حلقه‌ای از نور در چشم افراد، جلوه‌ی زیبایی به چهره‌ی آنها می‌دهد که همین موضوع جذابیت ویدیو را بیشتر می‌کند.



نکاتی که قبل از خرید رینگ لایت باید بدانید

رینگ لایت‌ها با اندازه و شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارند. آیا خرید یک رینگ لایت خیلی پرنور یا بزرگ شما را به هدفی که دارید می‌رساند؟ قبل از خرید رینگ لایت، نکاتی وجود دارد که باید بدانید.

اندازه رینگ لایت

هرچقدر اندازه رینگ لایت بزرگتر باشد، نور ملایم‌ و نرم‌تری را برای تولید ویدیو به شما می‌دهد. اندازه‌های رایج در بازار، رینگ لایت‌های 10 تا 20 اینچ هستند. اندازه‌های 10 و 12 برای زمانی مناسب است که می‌خواهید فقط از چهره خود فیلمبرداری کنید. اما اگر قصد دارید در ویدیو، علاوه بر چهره، بخشی از بدن هم مشخص باشد، باید رینگ لایت‌های بزرگتر خریداری کنید.



قابلیت تنظیم میزان نوردهی

بهتر است رینگ لایتی که خریداری می‌کنید قابلیت تنظیم شدت نوردهی داشته باشد. روی بدنه یا کابل رینگ لایت کلیدهایی برای کنترل شدت نور قرار داده می‌شود تا شما چند حالت مختلف نوردهی را امتحان کرده و بهترین حالت را برای فیلمبرداری انتخاب کنید. اگر رینگ لایت چنین قابلیتی نداشته باشد ناچارید با دور یا نزدیک کردن رینگ لایت، شدت نوردهی آن را تنظیم کنید.



قابلیت تنظیم دمای رنگ نور

در برخی از رینگ لایت‌ها شما می‌توانید دمای رنگ نور را هم تنظیم کنید. با این قابلیت می‌توانید به ویدیوی خود رنگ گرم یا سرد بدهید که ارتباط مستقیم با سوژه و هدف شما از فیلم‌برداری دارد. کلیدهایی برای تنظیم دمای رنگ رینگ لایت روی آن قرار داده می‌شود تا کاربران به راحتی از بین چند حالت، آن مورد را که هدف آنها نزدیکتر است انتخاب کنند. 


شاخص رندر رنگ (CRI) بالا

هرچقدر شاخص رندر رنگ (Color Render Index) در رینگ لایتی که خریداری می‌کنید بالاتر باشد، رنگ‌ها طبیعی‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسند. برای خرید رینگ لایت با شاخص رندر رنگ خوب، به دنبال عدد CRI بین 90 تا 95 باشید. اگر در مشخصات فنی رینگ لایتی که قصد دارید بخرید، این عدد ذکر نشده، احتمالا محصولی که انتخاب کردید کیفیت نوردهی بالایی ندارد.


پایه قرار گیری موبایل روی رینگ لایت

در هنگام خرید رینگ لایت خوب است به این نکته توجه داشته باشید که آیا می‌خواهید موبایل روی آن نصب کنید؟ این روزها اکثر رینگ لایت‌ها با پایه قرارگیری موبایل طراحی می‌شوند که کار فیلمبرداری با موبایل را بسیار راحت کرده است. در واقع شما می‌توانید موبایل خود را در وسط رینگ لایت قرار بدهید و عکس سلفی بگیرید یا ویدیویی برای یوتیوب یا اینستاگرام ضبط کنید.

برای برخی دیگر از رینگ لایت‌ها پایه بلند در نظر گرفته می‌شود که بتوان آن را روی زمین قرار داد. ارتفاع این پایه‌ها قابل تنظیم است. بنابراین اگر می‌خواهید رینگ لایت را روی زمین قرار بدهید، حتما دنبال محصولی به همراه پایه باشید. 



منبع نور رینگ لایت؛ فلورسنت یا LED؟

رینگ لایت‌ها در در مدل با منبع نور فلورسنت و LED تولید می‌شوند. نورهای فلورسنت که شبیه به نور مهتابی هستند، در گذشته بیشتر استفاده می‌شدند و فضای داخل لوله‌های رینگ لایت را روشن می‌کنند. در عوض، رینگ لایت‌های از نوع LED نورپردازی را با چراغ‌هایی که روی سطح بدنه وجود دارد انجام می‌دهند.

انتخاب رینگ لایت از نوع LED چند مزیت دارد:

- چراغ‌های LED در مقابل چراغ‌های فلورسنت، مقاومت بالاتری دارند. چراغ فلورسنت ممکن است در اثر ضربه بشکند و جیوه موجود در آن محیط را سمی کند.

- چراغ‌های LED در اثر روشن بودن، محیط را گرم نمی‌کنند.

- برای رسیدن به CRI بالاتر که نوری زنده و طبیعی به شما می‌دهد، چراغ‌های LED بیشتر کمک می‌کنند.

- دوام و عمر چراغ‌های LED به نسبت چراغ‌های فلورسنت خیلی بیشتر است.


 

منبع تامین انرژی

می‌توانید رینگ لایتی خریداری کنید با کابل مستقیم به پریز برق متصل شود یا یک رینگ لایت با باتری قابل شارژ بخرید. اگرچه بیشتر رینگ لایت‌های موجود در بازار با کابل اتصال به پریز عرضه شده‌اند اما رینگ لایت‌هایی که باتری داشته باشند، طرفداران بیشتری دارند. با استفاده از این رینگ لایت‌ها شما می‌توانید حتی در فضای باز هم ویدیو ضبط کنید. 


قیمت رینگ لایت

رینگ لایت با توجه به اندازه، منبع نور و امکاناتی که دارد، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه شده است. به عنوان مثال رینگ لایت بیسوس (Baseus) قیمتی در حدود 250 هزار تومان دارد. این در حالیست که رینگ لایت جویروم که به همراه پایه 160 سانتی متری عرضه شده، قیمتی در حدود 1.5 میلیون تومان دارد.


جمع‌بندی

برای خرید رینگ لایت باید بدانید که از این ابزار نورپردازی به چه منظور می‌خواهید استفاده کنید. پس از پاسخ به این سوال، متوجه می‌شوید که کدام اندازه، کدام منبع نور و کدام قابلیت‌ها برای شما اهمیت بیشتری دارد. نورهای LED به نسبت نور فلورسنت، قابلیت‌های بیشتری را به شما می‌دهند. علاوه بر این، هر چقدر قطر رینگ لایت شما بزرگتر باشد، نوری ملایم و نرم‌تر به سوژه تابانده می‌شود. نظر شما چیست؟ کدام نوع از رینگ لایت کاربرد بیشتری دارد؟ تجربیات خود از خرید رینگ لایت را با ما به اشتراک بگذارید.