با این 16 روش باتری گوشی خود را نجات دهید! مناسب اندروید و آیفون

با این 16 روش باتری گوشی خود را نجات دهید! مناسب اندروید و آیفون

چگونه از باتری موبایل محافظت کنیم؟ روش های زیر را دنبال کنید!

هنگ کردن، خاموش شدن و کاهش سرعت، نشانه‌هایی از اتمام عمر باتری موبایل شماست. باتری هم مانند سایر قطعات دیجیتال عمر محدودی دارد و پس از این مدت باید به فکر خرید باتری جدید برای موبایل خود باشید. ممکن است به دلیل استفاده نادرست از موبایل، عمر باتری شما کاهش پیدا کند و خیلی زودتر از موعد مقرر نیاز به خرید باتری جدید داشته باشید.

راهکارهایی وجود دارد که عمر باتری موبایل شما را بیشتر می‌کند. در این مطلب قصد داریم ساده‌ترین و موثرترین روشهای افزایش طول عمر باتری موبایل را به شما آموزش دهیم. تنها با انجام دادن چند کار ساده می‌توانید از خراب شدن باتری جلوگیری کنید و تا چندین سال باتری موبایل خود را سالم و سرحال نگه دارید. روش‌های افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل عبارت‌اند از:




1- کاهش مدت زمان روشن بودن نمایشگر

اولین کاری که برای محافظت از باتری موبایل خود می‌توانید انجام دهید، کاهش مدت زمان روشن بودن نمایشگر است. هرچقدر صفحه موبایل شما بیشتر روشن باشد، استفاده از انرژی باتری هم بالاتر می‌رود. بنابراین همیشه سعی کنید این پارامتر را در پایین‌تر میزان خود قرار دهید. 30 ثانیه، بهترین انتخاب برای زمان روشن ماندن نمایشگر است. برای تنظیم مدت زمان روشن ماندن نمایشگر به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و عدد نشان داده شده در برابر تایمر را روی 30 ثانیه یا 1 دقیقه قرار دهید.


2- کاهش شدت نور صفحه 

علاوه بر مدت زمان، شدت نور صفحه هم ارتباط مستقیمی با عمر باتری موبایل دارد. دومین گام برای افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل کاهش شدت نور صفحه است. حتما دیده‌اید که بسیاری از مردم عادت دارند صفحه موبایلشان خیلی روشن و شفاف باشد اما این موضوع باعث آسیب دیدن باتری و نمایشگر خواهد شد.


3- شارژ صحیح باتری موبایل

اشتباهات زیادی در نحوه شارژ کردن گوشی وجود دارد که ممکن است باعث آسیب دیدن باتری موبایل شود. برای افزایش طول عمر باتری موبایل خیلی زود این اشتباهات را بدانیم و از انجام دادن آن‌ها به شدت دوری کنیم. این اشتباهات شارژ کردن باتری موبایل عبارت‌اند از:

ــ‌ اتصال طولانی مدت گوشی به پریز برق

ــ باتری را تا 100 درصد شارژ کردن

ــ خالی شدن باتری تا 0% و سپس شارژ کردن

ــ استفاده از گوشی در حال شارژ

ــ زود شارژ کردن گوشی در حالی که هنوز شارژ دارد

ــ استفاده از شارژرهای تقلبی و بی‌کیفیت

ــ شارژ گوشی با لپ‌تاپ یا کامپیوتر

برای اینکه باتری گوشی شما در اثر این اشتباهات خراب نشود، کارهایی که در بالا گفته شد را به هیچ‌وجه انجام ندهید. گاهی وقت‌ها انجام دادن و گاهی وقت‌ها انجام ندادن بعضی از کارها موجب افزایش طول عمر باتری موبایل می‌شود.


چطور طول عمر لپ تاپ را افزایش دهیم؟


4- استفاده از قابلیت بهینه سازی انرژی

همه‌ی گوشی‌ها حالتی برای استفاده بهینه از انرژی باتری دارند. این حالت به نام Power Saving یا Low Power Mode شناخته می‌شود. در صورتی که یک کاربر عادی هستید و استفاده معمولی از گوشی دارید، حتما این قابلیت را فعال کنید. با فعال کردن حالت بهینه‌سازی انرژی، اپلیکیشن‌ها و نور نمایشگر موبایل شما تغییر می‌کند و در پایین‌تر سطح استفاده از انرژی قرار می‌گیرد. این کار باعث افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل شما می‌شود.


5- خاموش کردن اینترنت

ساعاتی را بدون اینترنت سپری کنید! اگر منتظر پیام کسی نیستید یا در محفلی حضور دارید که نیازی به اتصال به اینترنت نیست، حتما اینترنت گوشی خود را خاموش کنید. این کار هم باعث کاهش مصرف بسته‌ی اینترنت و هم باعث کاهش مصرف باتری می‌شود. با روشن بودن اینترنت، حتی زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، موبایل شما در حال دریافت دیتا بوده و به همین دلیل باتری به صورت پنهانی مصرف می‌شود.

می‌توانید گوشی خود را روی حالت هواپیما (Airplane mode) قرار بدهید. در این صورت حتی کوچکترین استفاده از دیتای اینترنت گوشی و سایر برنامه‌هایی که به اینترنت نیاز دارند انجام نخواهد شد. همچنین اتصال به دستگاه‌های دیگر هم غیرفعال می‌شود که همین موضوع باعث افزایش طول عمر گوشی موبایل خواهد شد.


6- کم کردن رفرش ریت صفحه

چند سالی‌ست که گوشی‌های پرچمدار با نمایشگرهایی عرضه می‌شوند که نرخ تازه‌سازی صفحه (Refresh Rate) در آنها بسیار بالاست. به عنوان مثال آیفون‌های جدید نمایشگری با رفرش ریت 120 هرتز دارند که این موضوع تاثیر زیادی روی مصرف باتری دارد. اگر گوشی شما هم از این ویژگی جدید بهره می‌برد باید بدانید که می‌توانید با کاهش رفرش ریت، عمر باتری موبایل خود را بیشتر کنید. کافی‌ست به بخش تنظیمات نمایشگر موبایل بروید و Refresh Rate را به جای عددهای بالا، روی عدد 60 قرار بدهید.


7- غیرفعال کردن فعالیت برنامه‌ها در پس‌زمینه

وقتی گوشی را قفل کرده‌اید و روی مبل قرار می‌دهید هنوز به اینستاگرام و واتساپ و تلگرام متصل است و در حال دریافت اطلاعاتی‌ست که شاید به درد شما بخورد. حتی زمانی که گوشی را در دست گرفته‌اید و دارید آخرین پست‌های اینستاگرام را نگاه می‌کنید، اپلیکیشن‌های دیگر در حال دانلود اطلاعات هستند تا آن را به شکل نوتیفیکیشن به شما نشان بدهند. این حالت باعث می‌شود مصرف باتری گوشی شما خیلی بالا برود. غیرفعال کردن برنامه‌های پس‌زمینه ساده‌ترین کاری‌ست که می‌توانید انجام بدهید.

اگر استفاده زیادی از اینستاگرام، توییتر یا گوگل مپ ندارید، می‌توانید استفاده آنها از دیتا در حالت پس‌زمینه را غیرفعال کنید. این موضوع به افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل شما کمک فراوانی می‌کند.


8- فعال کردن حالت تیره (Dark Mode)

فعال کرده دارک مود یا حالت تیره به طور مستقیم روی مصرف باتری موبایل شما تاثیرگذار است. باتری موبایل برای روشن کردن هرکدام از پیکسل‌های نمایشگر انرژی مصرف می‌کند و در صورتی که گوشی را در حالت Dark Mode قرار بدهید، پیکسل‌های اضافی خاموش می‌شود و به همین سادگی در مصرف باتری موبایل صرفه‌جویی خواهید کرد. این قابلیت علاوه بر افزایش طول عمر باتری موبایل، باعث می‌شود تابش نور صفحه به چشم شما آسیب نزند. البته این قابلیت فقط در گوشی های که نمایشگر AMOLED دارند وجود دارد.


9- بررسی مداوم وضعیت سلامت باتری

یکی دیگر از روش های افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل، نصب اپلیکیشن‌های سنجش سلامت باتری و بررسی مداوم آن است. در گوشی‌های آیفون اپلیکیشن سلامتی باتری وجود دارد و با مشاهده‌ی آن می‌توانید برنامه‌هایی که در 24 ساعت تا 10 روز گذشته بیشترین مصرف باتری را داشته‌اند مشاهده کنید. در گوشی‌های اندرویدی چنین اپلیکیشن وجود ندارد و باید از گوگل پلی یا بازار اپلیکیشن‌های سنجش سلامت باتری را دانلود کنید.


بیشتر بدانید: اگر به دنبال پاوربانک خوب می‌گردید اینجا دو پاوربانک محبوب بیسوس را با هم مقایسه کرده‌ایم!


10- غیرفعال کردن موقعیت مکانی (GPS)

پس از نصب بسیاری از اپلیکیشن‌ها، اجازه دسترسی به موقعیت مکانی شما (Location) از شما خواسته می‌شود. بسیاری از کاربران این اجازه را همان اول به اپلیکیشن می‌دهند و این شروعی‌ست بر استفاده زیاد از باتری موبایل! وقتی یک اپلیکیشن چه در صورتی که اجرا شود و چه زمانی که اجرا نشود از موقعیت مکانی شما داده استخراج کند یعنی باتری موبایل باید در خدمت این اپلیکیشن باشد. بنابراین بجر اپلیکیشن‌ها محدود، به سایر اپلیکیشن‌های گوشی خود اجازه دسترسی به موقعیت مکانی ندهید.


11- غیرفعال کردن دستیار صوتی

دستیار صوتی هم به انرژی نیاز دارد! دستیار صوتی همیشه به صورت پنهان در حال شنیدن صداهای محیط اطراف موبایل است تا زمانی که شما گفتید: « Hey Siri» فعال شده و درخواست شما را پاسخ بدهد. بنابراین طبیعی‌ست اگر دائم از باتری موبایل شما استفاده کند. اگر با دستیار صوتی گوشی خود کاری ندارید و اصلا از آن استفاده نمی‌کنید پس معقول‌ترین کار این است که غیرفعالش کنید تا به صورت مخفی باعث خراب شدن باتری گوشی شما نشود.


12- خاموش کردن ویبره

این یکی از کارهایی‌ست که تاثیر کمتری روی مصرف باتری دارد اما بی‌تاثیر هم نیست. اگر به واسطه شغلی که دارید پیام‌های متعددی دریافت می‌کنید و دائما گوشی شما در حال ویبره رفتن است، بدانید که این موضوع روی مصرف باتری هم اثر می‌گذارد. برای افزایش طول عمر باتری موبایل یکی دیگر از روش‌ها خاموش کردن ویبره موبایل است.


13- غیرفعال کردن بلوتوث و وای‌فای

بسیاری از کاربران تلفن همراه عادت دارند وای‌فای و بلوتوث گوشی خود را دائم روشن می‌گذارند. طبیعی‌ست که در اثر روشن ماندن این دو سخت افزار روی گوشی، مصرف باتری هم افزایش پیدا می‌کند. وای فای گوشی شما در هر لحظه مودم‌های مختلفی را رصد می‌کند و در صورتی که روشن باشد دائم در حال پیدا کردن مودم‌هاست و این روی مصرف باتری تاثیر می‌گذارد. پس در صورتی که از این قابلیت‌ها استفاده نمی‌کنید حتما آنها را خاموش کنید.


14- غیرفعال کردن جلوه‌های بصری و انیمیشن‌ها

اگر می‌خواهید باتری گوشی شما بیشتر عمر کند، از تماشای جلوه‌های بصری و انیمیشن‌هایی که در منوی اصلی گوشی نمایش داده می‌شود چشم‌پوشی کنید. با غیرفعال کردن این حالت، نمایشگر گوشی شما انرژی کمتری برای نمایش رنگ‌های مختلف و متحرک مصرف می‌کند.


15- خنک نگه داشتن موبایل

افزایش دمای محیط مساوی است با کاهش عمر باتری موبایل شما! بنابراین از قرار دادن گوشی در محیط‌های گرم و مرطوب به شدت خودداری کنید. گرمای زیاد روی باتری‌های لیتیومی تاثیر مخربی دارد و در عرض چند هفته باعث خراب شدن باتری می‌شود. از رطوبت هم غافل نشوید! باتری موبایل در مکان‌های خشک و خنک عمر بیشتری خواهد داشت.


16- تنظیم شبکه اینترنت موبایل

آنتن موبایل شما دائم در حال جستجوی شبکه‌های 3G و 4G با کیفیت در محیط است. در واقع آنتن انرژی زیادی برای جستجوی آنتن انجام می‌دهد و همین موضوع روی مصرف انرژی تاثیرگذار است. یکی از دلایل خالی شدن شارژ باتری موبایل در مسافرت یا در تاکسی و مترو همین موضوع است. در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی کافیست آنتن موبایل را روی یکی از شبکه‌ها ثابت کنید تا جا به جا شدن بین اینترنت 3G و 4G باعث آسیب رسیدن به باتری نشود. 

راهنمای توقف اپدیت ویندوز 11 برای همیشه


جمع‌بندی

گاهی اوقات با دست خودمان عمر باتری گوشی را کم می‌کنیم. استفاده نادرست از گوشی و روش‌های اشتباه شارژ کردن باتری از جمله عواملی هستند که باعث پایان عمر باتری می‌شوند. در این مطلب روش های افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل را به شما معرفی کردیم. شما چه روش دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.



سلیمان ۱۴۰۱/۱/۲۲ ۱۵:۳۳:۲۶
با سلام و تشکر از اطلاع رسانی خوبتون واقعا عالی بود

نویسنده مسترکالا ۱۴۰۱/۱/۲۴ ۱۵:۰۰:۵۲
سلام. خوشحالم که به کارتون اومده.