انواع موس های کامپیوتر را بشناسید؛ کدام موس به درد شما می خورد؟

انواع موس های کامپیوتر را بشناسید؛ کدام موس به درد شما می خورد؟

معرفی انواع موس های کامپیوتر 

تصور عموم این است که یک کامپیوتر دو مدل موس دارد: با سیم و بی سیم. این تصور اشتباه را همین حالا از ذهن خود پاک کنید. در این مطلب قصد داریم انواع موس های کامپیوتر را به شما معرفی کنیم تا قبل از خرید، اطلاعات کاملی داشته باشید. 

بعد از جنگ جهانی دوم، دانشمند بریتانیایی، رالف بنجامین (Ralph Benjamin) دستگاه مربعی شکلی را ثبت اختراع کرد؛ این دستگاه را مادر ماوس‌های کنونی می‌دانند. اما با گذشت زمان و تاسیس شرکت‌های کامپیوتری بیشتر، استفاده از ماوس برای کار با کامپیوتر به امری طبیعی تبدیل شد. حالا گرچه سالهای زیادی از موس مربعی شکل رالف بنجامین می‌گذرد اما عملکرد اصلی این دستگاه همچنان تغییر نکرده و صرفا ساختار، ظاهر و تکنولوژی تغییر کرده است. موس‌ها انواع گوناگونی دارند. در ادامه انواع موس های کامپیوتر را با توجه به تکنولوژی و کارکرد آنها معرفی می‌کنیم.

موس ها را می‌توان به دو روش دسته‌بندی کرد:

__ انواع موس کامپیوتر بر اساس تکنولوژی

__ انواع موس کامپیوتر بر اساس کاربرد

 

انواع موس کامپیوتر بر اساس تکنولوژی

به طور کلی موس های کامپیوتر از نظر شیوه اتصال به دستگاه مقصد به دو دسته موس های با سیم (سوکت USB یا PS/2) و موس های بی‌سیم (بلوتوث یا دانگل وایرلس) تقسیم می‌شوند. بنابراین دیگر انواع موس های کامپیوتر را از نظر شیوه اتصال به دستگاه مقصد بررسی نمی‌کنیم.

در این بخش، موس های کامپیوتر با توجه به تکنولوژی ساخت و پردازش اطلاعات آن‌ها دسته‌بندی شده‌اند:


اسطوره موس مکانیکی (غلتک توپی)




اولین و قدیمی‌ترین دسته از انواع موس های کامپیوتر، موس‌های مکانیکی هستند که به آنها موس غلتکی یا توپی هم گفته می‌شد. این روزها خبری از ساخت این موس‌ها نیست اما کاربران دهه شصتی و دهه هفتادی کامپیوتر دقیقا با شیوه کار این موس‌ها آشنا هستند. توپی زیر موس قرار داشت که با حرکت موس روی میز کامپیوتر حرکت می‌کرد و این حرکت باعث حرکت نشانگر موس روی مانیتور کامپیوتر می‌شد. موس‌های غلتکی به دو دلیل طرفداران خود را از دست داد: اول، کثیف و مستهلک شدن زودهنگام غلتک موس و دوم تولید موس‌های نوری و لیزری که قدرت پردازش سریع‌تری داشتند.


موس نوری کاربردی




موس‌های نوری بعد از موس‌های مکانیکی وارد بازار شدند. تکنولوژی پردازش داده‌ها در این دستگاه اینطور است که نوری از نوع LED در زیر بدنه موس قرار داده شده که لحظه به لحظه به سطح زیر موس می‌تابد. در صورتی که موس را روی سطح حرکت بدهید، فرکانس‌هایی پردازش شده و به کامپیوتر ارسال می‌شود. موس‌های نوری در مقایسه با موس‌های مکانیکی، در برابر کثیفی سطح آسیب‌پذیر نیستند و روی تمام سطوح (بجز شیشه و اجسام شفاف) می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته بهتر است از موس کامپیوتر روی سطحی تمیز مانند موس پد استفاده شود.


موس لیزری حرفه ای




موس‌های لیزری این روزها پرطرفدار‌ترین دسته از انواع موس های کامپیوتر هستند. تفاوت آن‌چنانی در تکنولوژی موس نوری و لیزری وجود ندارد و تنها تفاوت این است که موس‌های لیزری می‌توانند حتی روی سطوح شیشه‌ای و پلاستیکی شفاف هم کار کنند؛ قابلیتی که موس‌های نوری ندارند.


موس سه بعدی یا Joystick




اگر به «دسته بازی پلی‌استیشن» یا «جوی استیک ضبط خودرو» نگاهی بیندازید موس سه بعدی را می‌بینید. این موس‌ها که با حرکت انگشتان دست فرمان کاربر را دریافت می‌کنند کاربری متفاوتی دارند. موس 3D گرچه به صورت اختصاصی برای کامپیوتر خانگی (PC) طراحی نشده اما این موس را هم باید در دسته‌بندی موس های کامپیوتر قرار بدهیم چون برای بخش کامپیوتری دستگاه‌های بزرگتر کارخانجات تولید شده اند. از موس‌های سه بعدی در بسیاری از کارخانجات به منظور کنترل اهرم حمل بار یا جا‌به‌جایی‌های خط تولید استفاده می‌شود. بنابراین یکی دیگر از انواع موس های کامپیوتر، موس سه بعدی یا جوی استیک است.


روش های افزایش طول عمر لپ تاپ و باتری آن


انواع موس کامپیوتر بر اساس کاربرد

موس های کامپیوتر از نظر کاربرد و ظاهری که دارند در دسته‌بندی دیگری قرار می‌گیرند. این تفاوت ظاهری یک سری قابلیت ها به این دسته ها اضافه می‌کند که سبب می‌شود هر کسی بسته به نیازش یکی از این انواع موس را انتخاب کند.


موس های مخصوص گیمرها




گیمرها در تمام تجهیزات، دسته‌ای ویژه به خود اختصاص داده‌اند. اگر سری به فروشگاه‌های لوازم جانبی کامپیوتر بزنید، حتما اولین موس‌هایی که می‌بینید، موس‌های گیمینگ (مخصوص بازی) است. موس‌های گیمینگ چند ویژگی منحصر به فرد دارند که در موس‌های معمولی کمتر مشاهده می‌شود:

کلید تنظیم دقت حسگر: با توجه به اینکه گیمرها در طول انجام بازی دوست دارند دقت حسگر نشانگر موس را کاهش یا افزایش دهند، کلیدی برای تنظیم DPI یا دقت حسگر روی این موس‌ها در نظر گرفته شده است.

نورپردازی: گیمرها دوست دارند در اتاقی تاریک بنشینند و با نورپردازی کیبورد و موس و هدست گیمینگ، فضای اتاق را هیجان‌انگیز کنند. به همین دلیل موس‌های گیمینگ با نورپردازی‌های متنوع و گاهی افراطی تولید می‌شوند.

دکمه‌های بیشتر و قابل برنامه‌ریزی: بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده موس گیمینگ، کلیدهایی برای شلیک اسلحه، روی موس قرار می‌دهند تا کار گیمر راحت‌تر شود. وجود دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی از دیگر ویژگی‌های یک موس گیمینگ است.

کابل بلند و ضخیم‌تر: اگر موس گیمینگ از نوع با سیم باشد حتما کابلی بلندتر از 1.5 متر دارد و روکشی از نوع پارچه یا کنف، دور کابل پلاستیکی را پوشانده تا از گزند آسیب‌های احتمالی در امان بماند.


موس ارگونومیک و طبی




موس‌های ارگونومیک یکی دیگر از محبوب‌ترین دسته در انواع موس های کامپیوتر هستند. با توجه به افزایش بروز بیماری‌های ناشی از استفاده طولانی‌مدت از موس مانند «سندروم تونل کارپال» که باعث بروز درد در مچ افراد می‌شود، تولیدکنندگان موس، این دستگاه را با طراحی ارگونومیک روانه بازار می‌کنند. موس‌های ارگونومیک نقطه ثقل و محل قرارگیری انگشتان و کف دست را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که کمتر دچار آسیب شود.


موسی برای دست چپ ها




بسیاری از موس‌های گیمینگ و حتی ارگونومیک برای افراد راست دست طراحی شده‌اند. این روزها، موس‌هایی برای افراد چپ دست هم تولید می‌شود اما پرطرفدارترین مدل موس برای افراد چپ دست، موس‌های با قابلیت استفاده دو دست هستند. این موس‌ها از نظر طراحی بدنه، متقارن هستند.


موس با پا دیده بودید؟




آخرین دسته از انواع موس های کامپیوتر، مدلی‌ست که برای افراد با معلولیت جسمی طراحی شده است. موس‌های با پا همانطور که از نام آن پیداست با استفاده از پاشنه، کف و انگشتان پا کار میکنند.


موس عمودی




باله‌ی یک کوسه را تصور کنید! این دقیقا چیزی‌ست که در لحظه‌ی اول در یک موس عمودی می‌بینید. همانطور که از نام این موس پیداست با دکمه‌های اصلی (کلیک راست و چپ) در کناره‌های موس طراحی شده است. این موس برای آن دسته از کاربرانی که دچار مچ درد هستند یا به بیماری‌های ناشی از استفاده طولانی مدت از موس‌های عادی دچار شده‌اند قابل استفاده است. موس‌های عمودی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار وارده به مچ در حین کار را به حداقل برسانند.


موس ساکت




برای کاربرانی که به صدای کلیک‌های موس حساسیت دارند، موس‌های silent یا بی‌صدا تولید شده است. تکنولوژی به کار رفته در این موس‌ها به گونه‌ایست که با فشار دادن کلیدهای موس به هیچ عنوان صدایی تولید نمی‌شود. این موس‌ها برای مکان‌های اداری و کتابخانه‌های عمومی کاربرد فراوانی دارد.


موس لپ تاپ معمولی




اکثر موس‌های کوچکی که در بازار وجود دارند، برای لپ‌تاپ طراحی شده‌اند. قابل حمل بودن، قیمت ارزان‌تر و طراحی خاص باعث شده در بین انواع موس‌های کامپیوتر، دسته‌ای جداگانه برای موس های لپ تاپ در نظر گرفته شود. 

راهنمای توقف اپدیت ویندوز 11 به صورت دائمی


در این مطلب تمام مدل‌های موس موجود در بازار را به شما معرفی کردیم. انواع موس های کامپیوتر با توجه به تکنولوژی ساخت، شیوه اتصال و کارکرد در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. قبل از خرید موس کامپیوتر حتما به این نکته توجه داشته باشید که کدام نوع موس نیاز شما را برآورده می‌کند. موس‌های گیمینگ گرچه امکانات بیشتری دارند اما گران قیمت‌تر هم هستند و شاید برای یک کاربر خانگی معمولی استفاده نداشته باشد. بنابراین در خرید موس خیلی دقت کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید. شما از کدام نوع موس کامپیوتر استفاده می‌کنید؟ به نظر شما کدام یک از انواع موس کامپیوتر متناسب کاربری شماست؟