تمام نسخه های بلوتوث و ویژگی های آن

تمام نسخه های بلوتوث و ویژگی های آن

معرفی تمام نسخه های بلوتوث

امروزه بلوتوث، یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های روز دنیا محسوب می‌شود که همه ما به وسیله بلوتوث می‌توانیم پیام ها، عکس‌ها و…دیگر اطلاعات رادر فواصل بسیار کم برای هم ارسال نمائیم.
ازاین تکنولوژی می‌توانید به صورت راحت و ایمن اطلاعات خود را به دستگاه‌هایی دیگرانتقال دهید. این فناوری دارای کاربرد‌های بسیار زیادی می‌باشد که در ادامه شما با تاریخچه، نحوه عملکرد و نسخه‌های آن بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه تکنولوژی بلوتوث Bluetooth

درسال 1994، تکنولوژی بلوتوث توسط فردی به نام هارتسن که وظیفه آن یافتن راه حلی برای ارتباط امواج رادیویی با برد کوتاه بوده اختراع شده است. هارتسن می‌خواسته یک نوع عملکردی جدید با امکانات بسیار خوبی را به گوشی اضافه کند که بدون استفاده کابل اطلاعات و داده‌ها را به سیستم منتقل و فروش را افزایش یابد. این فناوری تا به امروز ازیکی از پرطرفدارترین تکنولوژِی‌های روز دنیا معرفی شده است که در ادامه شما با نحوه عملکرد این فناوری بیشتر آشنا خواهید شد.

نحوه عملکرد فناوری بلوتوث
فناوری بلوتوث یکی از بهترین تکنولوژی ارتباطی سیمی با برد کوتاه است که در میلیون‌ها دستگاه مانند تلفن‌های همراه، هدفون ها، هدست‌ها، هندزفری‌ها، تجهیزات پزشکی، موس، کیبورد، کنسول‌های بازی، پخش کننده موسیقی و فیلم قابل حمل و. . مورد استفاده قرار گرفته است. تفاوت بلوتوث با دیگر تکنولوژی‌های رادیویی انتقال اطلاعات درفواصل کم است.
اگر برایتان سوال پیش آمده که تفاوت وای فا با بلوتوث چیست، باید بدانید وای فا و بلوتوث از تکنولوژی‌های بدون سیم برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی این دو تکنولوژی این که از وای فا در درجه اول برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت وازبلوتوث برای انتقال داده‌ها از طریق دستگاهای الکتریکی در فواصل کم استفاده می‌نمائید.
بلوتوث دارای تراشه‌های کوچک کامپیوتری که در یک فرکانس مشخص عملیات دستگاه‌های دیگر که دارای بلوتوث می‌باشد را شناسایی می‌کند و بعد ارسال اطلاعات را به آن‌ها انجام می‌دهد. ارتباط بین دو دستگاه بلوتوث از طریق یک شبکه کوتاه برد به نام piconet انجام می‌شود.

انواع کاربرد های تکنولوژی بلوتوث
1- انتقال فایل بین دو کامپیوتر
درصورتی که دو کامپیوتر بدون شبکه باشند و در نزدیکی یک دیگر قرار داشته باشند شما می‌توانید از طریق بلوتوث برای ارسال اطلاعات به سیستم خود استفاده نمائید.
2- انتقال فایل بین دستگاه‌ها
درصورتی که دستگاه‌های شما مانند گوشی همراه و تبلت و یا کامپیوتر‌های که دارای قابلیت بلوتوث است می‌توانید بدون استفاده از کابل USB عکس‌ها و اطلاعات خود را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهید.
3- اتصال لوازم جانبی
یکی دیگر از کاربردهای بلوتوث برقراری ارتباط بین لوازم‌های جانبی با اسمارت فون‌ها، لپ تاپ، تبلت و… است. برای انجام این کار شما نیاز به لوازم‌های دارید که قابلیت اتصال به بلوتوث را داشته باشند مانند: ماوس، کیبورد، هدست و هدفون، لوازم‌های بازی، چاپگر‌ها، ساعت‌های هوشمند و… است.

انواع نسخه های بلوتوث چیست؟

نسخه 1.0 تا 1.2

اولین نسخه بلوتوث، نسخه 1.0 بوده که درسال 1999 ارائه شد. انتقال داده این نسخه با حداکثر سرعت حدود 723.2 کیلوبایت بر ثانیه که این محدوده سرعت فقط بین دستگاه‌های که فواصل آن 10 متر بوده انجام می‌شد. بلوتوث 1.1 دوسال بعد در سال 2001 با بهبود فرایند جفت گیری و سازگاری با دیگر دستگاه‌ها ارائه شد. نسخه 1.2 در سال 2005 معرفی شد که دستگاه‌های مانند هدفون، هدست، لپ تاپ، گوشی همراه و… به این تکنولوژی مجهز شدند. در این نسخه 1.2 سرعت انتقال اطلاعات به 1 مگابیت در ثانیه تغییر پیدا کرد. همچنین با وجود پیشرفت‌های نسخه 1.2، اما پهنای باند کافی برای انتقال و کیفیت صدا وجود نداشت. این سه نسخه جزء اولین ورژن‌های بلوتوث کلاسیک بوده که در حال حاضر منسوخ شده اند.

نسخه 2.0 تا 2.1

ورژن 2.0 درسال 2005 معرفی شد که سرعت انتقال داده ها از 1 مگابیت به 3 مگابیت در ثانیه تغییر پیدا کرد. در این نسخه بلوتوث 2.0 ،مشکلات و اختلالات در نسخه قبلی کمی کاهش یافت. ولی در نسخه 2.1 که در سال 2007 ارئه شده مشکلات نسخه قبلی را از همه جهات بهبود داد. همچنین در این نسخه 2.1 افزایش حد فاصل برد بلوتوث به 33 متر رمزگذاری شد. البته لازم به ذکر است انتقال و کیفت صدا در حد متوسط باقی ماند و تغییری در آن صورت نگرفت.

قابلیت های نسخه 3 بلوتوث

نسخه 3.0 در سال 2009 ارائه شد که در این نسخه تغییرات خوبی صورت گرفت. این نسخه بلوتوث سرعت انتقال داده به 24 مگابیت برثانیه افزایش پیدا کرد. همچنین امکان انتقال داده‌های صوتی و رادیویی بهتری را برای کاربران فراهم نمود. یکی از قابلیت‌های خوب این ورژن بلوتوث 3.0 استفاده از اتصالات وای فا برای ارسال اطلاعات است. یکی از نقاط ضعف بلوتوث 3.0 مصرف انرژی بالای آن بود که به سرعت باتری دستگاه‌های داری بلوتوث را خالی می‌کرد اما در نسخه 4 این مشکل کاملا برطرف شد که در ادامه در مورد نسخه 4 با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های نسخه 4.0 تا 4.2

این نسخه بلوتوث 4.0 در سال 2010 به عنوان Smart Bluetooth یعنی بلوتوث هوشمند به بازار معرفی شد. این ورژن بلوتوث به دستگاه‌های کوچک‌تر مانند ردیاب تناسب اندام، سمعک و هدفون‌ها این اجازه را خواهد داد که با مصرف انرژِی کمتری، پروسه جفت شدن به دستگاه‌های بلوتوثی را انجام می‌دهد. در نسخه بلوتوث 4.0 برد بلوتوثی آن به 60 متر افزایش یافت که به کاربران این اجازه را خواهند داشت که در فواصل دورتری به دستگاه خود متصل شوند.
بلوتوث 4.1 که در سال 2015 معرفی شد که سه نوع برزورسانی مهمی را انجام داد یک اتصال بلوتوث به LET، دوم امکان بهبودی برقراری ارتباط مجدد، سوم بهبود انتقال اطلاعات بین نرم‌افزار‌ها است. همچنین نسخه 4.1 بیشتر یک بروزرسانی نرم افزاری است تا سخت افزاری، دستگاه‌هایی که از نسخه 4.0 پشتیبانی می‌کنند با نسخه 4.1 هم سازگار است.
بلوتوث 4.2 بیشتر با برنامه‌های اینترنت اشیا مرتبط است که امنیت و سرعت این نسخه بلوتوث از 4.1 بیشتراست. این بلوتوث داری IPV6 است که به دستگاه‌های دیگر این امکان را خواهد داد که مستقیما از طریق آدرس IP به دستگاه BT 4.2 دسترسی داشته باشد. ویژگی‌های دیگر این بلوتوث 4.2 عبارتند از: سرعت 2.6 برابری از 4.1، 10 برابر ظرفیت بیشتر، انتقال داده از طریق اینترنت است.

قابلیت های بلوتوث نسخه 5.0 تا 5.2

نسخه 5.0 در سال 2016 ارائه شده که سرعت انتقال داده‌ها به 50 مگابیت برثانیه و برد آن 240 مترافزایش پیدا نمود. بلوتوث 5.0 داری مصرف انرژی کمی است که به اینترنت اشیا این اجازه را خواهد داد که تعداد پیام بیشتری را منتقل نمائید.
نسخه 5.1 درسال 2019 ارائه شد که دو روش مختلف برای شناسایی جهت معرفی کرده که یکی زاویه دریافت Angle of Arrival) با اختصار AoA، دیگری زاویه ارسال (Angle of Departure) با اختصار AoD نام دارد. یکی از دو دستگاه باید آرایه‌ای از آنتن‌های چندگانه داشته باشد و داده‌های دریافتی از آن آنتن‌ها برای شناسایی جهتی که سیگنال بلوتوث به دستگاه می‌رسد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نسخه 5.2 درسال 2020 ارائه شد که به عنوان بلوتوث LE Audio معرفی شد که کیفیت صدا و مصرف انرژی در این بلوتوث کاملا بهبود یافت. این بلوتوث از کد LC3 به عنوان ارتباطی کم استفاده می‌کند که بتواند داده‌های که در حال انتقال می‌باشد را از حالت فشرده خارج کند که امکان اتصال به چندین دستگاه را برای شما فراهم می‌نمائید.

جمع بندی
همانطور که در بالا گفتیم از بلوتوث شما می‌توانید برای انتقال اطلاعات در فواصل کم برای اتصال به هدفون و ساعت هوشمند می‌توانید استفاده نمائید. ممکن است در سیستم‌های قدیمی کامپیوتر قابلیت بلوتوث وجود نداشته باشد شما می‌توانید یک دانگل USB برای برقراری ارتباط بلوتوث خود تهیه کنید تا بتوانید هدفون بلوتوثی خود را به کامپیوتر متصل نمائید.