راهنمای خرید کارت حافظه موبایل و دوربین

راهنمای خرید کارت حافظه موبایل و دوربین

بهترین رم میکرو برای موبایل چیست

کارت حافظه چیست؟
کارت حافظه شبیه به یک فلش مموری کوچک است که شما می توانید آن را به گوشی و دوربین خود متصل کنید و تمامی رسانه ها و فایل های داده های خود را که فضای زیادی اشغال می کند را در این کارت حافظه ذخیره نمایید. کارت های حافظه دارای حجم 8 ،16 ، 32، 64، 128، 256 گیگابات در برند های مختلف به بازار عرضه شده است . البته درحال حاضر حافظه‌هایی تا حجم 2 ترابایت هم ساخته شده که در بازار طرفداران کمی دارد. در ادامه شما با انواع کارت حافظه دوربین و موبایل بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع کارت های حافظه دوربین و گوشی همراه

کارت های حافظه دوربین و موبایل داری انواع مختلفی نیز می باشد که در اینجا به چند مورد کوتاه آن اشاره خواهیم کرد:

1- کارت حافظه SD
کارت SD مخفف Secure Digital که یکی معروف ترین و بهترین مدل های کارت حافظه برای گوشی همراه ، دوربین و دیگر وسایل الکترونیکی است. فناوری SD توسط بیش از 400 برند تجهیزات الکترونیکی و بیش از 8000 مدل مختلف از جمله دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل استفاده های مکرر از این رم ، جزو استانداردهای صنعتی قرار گرفته است.

2- کارت حافظه CF
کارت CF مخفف CompactFlash که یکی دیگر از کارت های ذخیره سازی اطلاعات است. این کارت های حافظه معمولا در PDA ها ، دوربین های دیجیتال وسایر دستگاه های الکترونیکی قابل استفاده است. این کارت حافظه داری ظرفیت ذخیره سازی 2 مگابایت تا 128 گیگابایت است. البته این نوع کارت حافظه تقریبا منسوخ شده است.

3- کارت حافظه MMC
کارت MMC مخفف MultiMediaCard که به عنوان فلش مموری و رم در رادیو ماشین، تلفن های همراه ، دوربین های دیجیتال، PDA ها، پخش کننده های موسیقی MP3 و چاپگر ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه انواع مختلف و اندازه های کارت MMC مانند MMCP (MMCplus) و MMCM (MMCmobile / MMCmicro) وجود دارد. تصویر نمونه ای از کارت Kingston MMCM 1GB را نشان می دهد.

4- کارت حافظه XD-Picture
کارت XD-Picture، یک کارت حافظه فلش در دستگاه های االکترونیکی از جمله دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. Olympus و Fujifilm دو برند دستگاهی بودند که از این کارت حافظه استفاده کرده‌اند. ظرفیت آن تا 512 مگابایت برای نسخه اصلی تا 2 گیگابایت برای نسخه های H و M/M است.

5- کارت حافظه MicroSD
کارت MicroSD که به آن T-Flash یا TransFlash هم گفته می شود، یک کارت حافظه فلش قابل حمل است که در همه جا می توانید با خود حمل نمائید. این رم اولین بار توسط شرکت سن دیسک در سال 2005 وارد بازار شده است. در برخی از لپ تاپ ها که دارای یک اسلات MicroSD هستند می‌توان از این کارت حافظه برای ذخیره تصاویر و دیگر اطلاعات استفاده کنند. اگر کامپیوتر و لپ تاپ شما دارای این قابلیت نمی باشد می توانید از کارت خوان برای انتقال اطلاعات و ذخیره سازی اطلاعات استفاده نمائید.
این نوع حافظه در حال حاضر اکثرا در موبایل‌های هوشمند استفاده می‌شود و می‌تواند حافظه دستگاه شما را تا 2 ترابایت نیز اضافه کند.

6- کارت حافظه Micro SDHC
کارت SDHC مخفف Secure Digital High Capacity card یکی دیگر از کارت های ذخیره سازی اطلاعات است. این کارت حافظه با دیگر کارت های ذخیره سازی متفاوت عمل می کند و با دستگاه های SD سازگار نمی‌باشد.

7- کارت حافظه SmartMedia Card
کارت SM مخفف SmartMedia نوعی از کارت حافظه فلش است. این کارت جز اولین کارت های حافظه ای بوده است برای دوربین های دیجیتال و دیگر وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است. ظرفیت این کارت حافظه از 2 مگابایت تا 128 گیگابایت است.

8- کارت حافظه Sony Memory Stick
این کارت حافظه در سال 1998 توسط شرکت سونی معرفی شده است که برای معمولا برای محصولات سونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت سونی چند مدل از Memory Stick را منتشر کرد که شامل Memory Stick PRO، Memory Stick Duo، Memory Stick PRO Duo، Memory Stick Micro (M2) و Memory Stick PRO-HG است. ظرفیت این کارت حافظه از 4 مگابایت تا 256 گیگابایت که حداکثر ظرفیت اسمی آن 2 ترابایت است.

ظرفیت کارت های حافظه
کارت های حافظه در اندازه های مختلفی است. این در حالی است که کارت های حافظه قدیمی با مگابایت و کارت های حافظه جدید با گیگابایت یا ترابایت هم اندازه گیری می‌شود. ظرفیت کارت های ذخیره سازی معمولا به وضوح در بالای هر کارت ذکر شده است که به راحتی قابل مشاهده است. اگر برایتان سوال است چه ظرفیت کارت حافظه‌ای را برای گوشی و موبایل خود تهیه کنید، این در واقع به عوامل گوناگونی بستگی دارد.
اول باید بررسی کنید که موبایل شما تا چه حافظه‌ای را پشتیبانی می‌کند و سپس با توجه به کارایی که خودتان نیاز دارید و قیمت‌ها حجم حافظه‌ها را بررسی و خرید خود را انجام دهید.

سرعت کارت حافظه و کلاس بندی
هنگام خرید کارت حافظه به یکی از مواردی که بعد از ظرفیت کارت حافظه دقت کنید سرعت آن است. یعنی این که سرعت انتقال اطلاعات به کامپیوتر و لپ تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی بسیار مهم است. کارت حافظه سرعت خواندن و نوشتن برحسب واحد مگابایت بر ثانیه بیان می شود و هرچه بیشتر باشد سرعت کارت حافظه بیشتر خواهد بود.
کیفیت عملکرد یک کارت حافظه از روی سرعت آن ارزیابی خواهد شد اما کمتر تولید کننده‌ای سرعت خواندن و نوشتن واقعی رم را روی محصولات خود ذکر می‌کند. اکثرا اعدادی که روی محصولات گفته شده بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و درواقع این موارد در شرایط آزمایشگاهی و ایده‌آل است. اما اصطلاحاتی برروی کارت مانند Class 2 یا Class 10 برروی کارت های حافظه درج شده است که این اعداد حداکثر سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات برروی ram را مشخص می کند.
به عنوان مثال سرعت نوشتن و خواندن رم از کلاس 10 تحت هیچ شرایطی کمتر از 10 مگابایت برثانیه نخواهد بود وهرچه سرعت خواندن و نوشتن بیشتر باشد قیمت آن هم بالاتر خواهد بود. اما همه افراد به این سرعت کلاس نیاز نخواهند داشت. معمولا کسانی به این سرعت نیاز خواهند داشت که بخواهند با کیفیت بالا (HD) فیلم برداری کنند و در این شرایط سرعت نوشتن کارت حافظه بسیار مهم خواهد بود. در مجموع پنج کلاس اصلی حافظه داریم که به ترتیب عبارت اند از : کلاس 2 ،4 ، 6، 8، 10 است. برای کاربران عادی همان کلاس های 4 و 6 مناسب خواهد بود.

کارت‌های حافظه‌ی SDHC و SDXC
کارت های حافظه ی SDHC و SDXCاستاندارد دیگری به اسم UHS که مخفف Ultra High Speed است که سرعت باس رابط بیشتری را ارائه خواهد داد. تا به امروز سه تا از این استاندارد معرفی شده است.
در استاندارد UHS-I حداکثر سرعت آن 104 مگابیت برثانیه و استاندارد UHS-II حداکثر سرعت انتقال به 312 مگابایت در ثانیه رسیده است. برای استفاده از کارت های UHS-II حتما باید دستگاه تان از این کارت حافظه پستیبانی کند. چرا که فناوری UHS-II دارای 2 ردیف پین اتصالی می باشد. البته از فناوری نسل قدیمی خود پشتیبانی می‌کند . یعنی می‌توانید از UHS-II روی UHS-I استفاده کنید، اما سرعتی که به آن دست پیدا می‌کنید همانند UHS-I است.
استانداردهای UHS دارای چند کلاس معمولی است که حداقل سرعت نوشتن را تعیین خواهد کرد.این کلاس با U اینگلیسی نشان داده می شود و عددی هم درون انحنای آن نوشته شده است. در حال حاضر دوکلاس U1 و U2 را در اختیار خواهیم داشت. حداقل سرعت اولیه 10 مگابایت برثانیه و دومی 30 مگابایت برثانیه است. مدل U3 با سرعت بالای که دارد مناسب برای دوربین فیلم برداری است.

بهترین مدل های کارت حافظه میکرو برای گوشی همراه و دوربین

بهترین برند های کارت حافظه لکسار( Lexar) و سن‌دیسک (SanDisk ) از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به همین نسبت، قیمت‌شان هم کمی زیاد است. اما محصولات ترنسند (Transcend) و ای‌دیتا (ADATA) هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و قیمت معقول‌تری هم در قیاس با دو برند قبلی دارند.

جمع بندی
برای خرید کارت حافظه باید به فاکتورهایی از قبیل کلاس سرعت ، مقدار ظرفیت و ابعاد خود کارت دقت داشته باشید که دستگاه شما چه مقدار حاظه ای را پشتیبانی خواهد کرد و در نهایت به نسبت کارهایی که می خواهید انجام دهید دقت فرمائید.