آیا شارژر وایرلس به باتری موبایل آسیب می رساند؟

آیا شارژر وایرلس به باتری موبایل آسیب می رساند؟

آیا استفاده از شارژر وایرلس برای موبایل مشکلی به وجود می آورد؟

شارژر وایرلس (بی‌سیم) جدیدترین روش شارژ کردن باتری گوشی هوشمند شماست. این دستگاه‌ها روند شارژ کردن را آسان می‌کنند و شلوغی کابل‌های شارژ که فضا را اشغال می‌کنند و به هم می‌پیچند را از بین می‌برند. با اینکه در بازار انواع و اقسام شارژرهای وایرلس موجود هستند اما کاربران اغلب این سوال را دارند که: «آیا شارژر وایرلس به باتری آسیب می‌رساند؟» پس قبل از اینکه به بازار بروید و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید، بیایید در مورد اثرات شارژر وایرلس بر باتری دستگاه‌های هوشمند صحبت کنیم.

شارژر وایرلس چگونه کار می‌کند؟

انتقال برق بین شارژر وایرلس و باتری تلفن همراه شما به ترتیب از طریق یک فرستنده و یک گیرنده برق که در داخل این دستگاه‌ها قرار دارند انجام می‌شود. برخلاف شارژ سیمی، هیچ انتقال مستقیم برقی به باتری وجود ندارد. شارژ باتری به صورت بی‌سیم از اصول الکترومغناطیس و از طریق شارژ القایی استفاده می‌کند.

فرستنده و گیرنده سیم پیچ‌هایی هستند که برق از آنها عبور می‌کند. هنگامی که دستگاه خود را روی یک پد شارژر وایرلس قرار می‌دهید، الکتریسیته در سیم پیچ‌های فرستنده دستگاه یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این میدان مغناطیسی باعث می‌شود الکتریسیته از گیرنده‌ای که در دستگاه شما قرار داده شده است عبور کند.

استانداردهای مختلف شارژر وایرلس چیست؟

دو استاندارد محبوب‌ترین شامل استاندارد Qi (کنسرسیوم برق بی‌سیم) و استاندارد PMA (اتحادیه مسائل مربوط به انرژی) هستند. این دو استاندارد در طیف متفاوتی از طول موج‌ها کار می‌کنند که اولی بین باند 100 کیلوهرتز و 250 کیلوهرتز و دومی بین باند 277 کیلوهرتز و 357 کیلوهرتز کار خواهند کرد. استاندارد Qi بر بازار تسلط دارد و حتی توسط اپل نیز پذیرفته شده است.

آیا شارژر وایرلس برای باتری ایمن است؟

شک در مورد ایمنی شارژر وایرلس در درجه اول از شنیدن کلمات «میدان‌های الکترومغناطیسی» یا «EMFs» ناشی می‌شود. اگرچه شارژرهای بی‌سیم مقدار مشخصی تابش تولید می‌کنند اما مقدار آن بسیار کم است. علاوه بر این، شارژرها فقط در صورت استفاده فعال هستند. نگرانی دیگر اتلاف گرما است. همه اقلام الکترونیکی تا حدی گرما تولید می‌کنند.

گرمای تولید شده ممکن است تا حدودی بر انرژی منتقل شده به باتری شما تأثیر بگذارد. با این حال، با آزمایش‌های گسترده و تکامل در پروتکل‌های ایمنی، شارژرهای بی‌سیم برای شارژ کردن باتری ایمن شده‌اند. بسیاری از لوازم جانبی شارژ وایرلس دارای مجموعه‌ای از پروتکل‌های ایمنی هستند که اغلب شامل خاموش شدن خودکار شارژر پس از رسیدن به ظرفیت کامل باتری یا خاموش شدن شارژر در زمان گرمای بیش از حد هستند.

آیا شارژر وایرلس برای سلامت باتری بهتر از شارژ سیمی است؟

هر دو نوع شارژ تقریباً تأثیر یکسانی روی باتری دارند. تفاوت در مدت زمانی است که دستگاه خود را شارژ می‌کنید. از آنجایی که انتقال نیرو منجر به تولید گرما نیز می‌شود، افزایش دما باید در نظر گرفته شود. با شارژ سریع، نرخ شارژ بیشتر باعث داغ شدن گوشی شما می‌شود.

افزایش دما معمولاً از طرف شارژرهای سیمی بیشتر است. اگر شارژر وایرلس دارای گواهی Qi باشد، تمام اقدامات احتیاطی لازم در دستگاه در نظر گرفته شده‌اند تا از آسیب ناشی از شارژ بیش از حد و گرم شدن زیاد باتری جلوگیری شود. همچنین تعدادی از شارژرهای بی‌سیم با فن‌های خنک کننده و سایر لوازم جانبی به فروش می‌رسند.

همچنین هر دو نوع شارژر ویژگی‌های شارژ سریع را ارائه می‌دهند. با این حال، شارژر سیمی نسبتاً سریعتر از شارژر وایرلس دستگاه شما را شارژ می‌کند زیرا به طور مستقیم به گوشی وصل هستند. شارژرهای بی‌سیم حدود 20 تا 30 درصد توان خود را در طول فرآیند انتقال انرژی از دست می‌دهند. انتخاب بین شارژر سیمی و وایرلس در نهایت به میزان راحتی شما در استفاده از آنها بستگی دارد.

آیا شارژر وایرلس عمر باتری را کاهش می‌دهد؟

اجازه دهید ابتدا اصطلاح عمق تخلیه (DoD) را بررسی کنیم تا ایده بهتری در مورد تاثیر شارژر وایرلس بر عمر باتری به دست آوریم. برای اینکه باتری شما بیشتر دوام بیاورد، مقداری که باتری بین شارژها خالی می‌شود باید کاهش یابد. بنابراین، عمر باتری گوشی در واقع زمانی افزایش می‌یابد که عمق تخلیه که میزان شارژ باتری مصرف ‌شده است، کمتر شود.

ظرفیت باتری‌ها معمولاً پس از 500 دوره شارژ 20 درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، استفاده مدام از شارژر وایرلس را نمی‌توان مقصر کاهش عمر باتری دانست. اگر به طور مکرر از تلفن همراه یا ابزارهای دیگری استفاده می‌کنید، ممکن است دستگاه‌های خود را به دفعات روی شارژر بی‌سیم قرار دهید. با این حال، این موضوع جای نگراتی ندارد زیرا بسیاری از گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتالی از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که با شارژ شدن در فواصل زمانی کوتاه مشکلی نخواهند داشت.

چرا شارژر وایرلس باتری را خالی می‌کند؟

از آنجایی که برق تنها در یک جهت با شارژر وایرلس منتقل می‌شود، شارژر نمی‌تواند باتری دستگاه شما را تخلیه کند. بررسی کنید که آیا دستگاه شما با یک شارژر سیمی شارژ می‌شود یا خیر؟ اگر این کار را کرد، پس این احتمال وجود دارد که شارژر وایرلس شما خراب شده و این تصور را ایجاد کرده که باتری را خالی می‌کند. کاهش درصد باتری گوشی بیشتر به دلیل مشکلات نرم افزاری مانند موارد زیر رخ می‌دهد:
به روز رسانی مداوم اپلیکیشن‌ها
روشن نگه داشتن بلوتوث و موقعیت مکانی
روشن نگه داشتن نمایشگر در حالت همیشه روشن
همچنین خالی شدن باتری گوشی می‌تواند به یک مشکل سخت افزاری بالقوه مربوط باشد.

چرا گوشی هنگام شارژر وایرلس بیش از حد گرم می‌شود؟

اگر شارژر وایرلس شما دارای پروتکل‌های لازم برای محافظت در برابر گرمای زیاد نباشد، ممکن است منجر به داغ شدن بیش از حد گوشی شما شود. این امر معمولاً در مورد شارژرهای تایید نشده‌ای که از استانداردهای شناخته شده پیروی نمی‌کنند صدق می‌کند. اگر مشکل از شارژر نیست، ممکن است کاور آن مشکل داشته باشد.

همه کاورهای تلفن همراه را نمی‌توان همزمان با شارژر وایرلس استفاده کرد. برای مثال، روکش‌های فلزی و پوشش‌های محافظ ضخیم می‌توانند گرما را به دام بیندازند که به نوبه خود تلفن شما را بیش از حد گرم می‌کنند. یک مشکل سخت افزاری نیز ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد گوشی در هنگام شارژ شدن از طریق شارژر وایرلس شود.

آیا شارژر وایرلس می‌تواند باتری تلفن گوشی را بیش از حد شارژ کند؟

باتری‌ها را نمی‌توان حتی با یک شارژر وایرلس بیش از ظرفیت خود شارژ کرد. با این حال، اگر پروتکل‌های مناسب در شارژر بی‌سیم شما وجود نداشته باشند، ادامه انتقال انرژی می‌تواند باعث گرمای بیش از حد گوشی شما شود.

ما همچنین توصیه نمی‌کنیم که باتری خود را تا 100 درصد شارژ کنید. در حالت ایده آل، شارژ نگه داشتن باتری تا 80 درصد مفید است. همیشه شارژ کردن باتری گوشی به ظرفیت کامل می‌تواند منجر به تحلیل رفتن سریعتر باتری و کاهش عمر آن شود.

نکاتی که باید در مورد شارژر وایرلس به خاطر بسپارید
اگرچه شارژر وایرلس روشی بی ‌دردسر برای شارژ کامل باتری‌های شماست اما بایدها و نبایدهایی وجود دارند که باید آنها را رعایت کنید:

انواع شارژر وایرلس
شارژر وایرلس ها انواع مختلفی دارند که معمولی‌ترین آن‌ها همان مدل‌های تختی است که بین شارژر وایرلس‌ ها بسیار مرسوم است. علاوه بر این مدل‌های زیر نیز از انواع شارژر وایرلس هستند:

استند و شارژر وایرلس
این نوع شارژر وایرلس دقیقا مشابه همان شارژر وایرلس های معمول است اما استند دارند. در این حالت شما می‌توانید استفاده راحت‌تری از گوشی خود هنگام شارژ داشته باشید.

هولدر شارژر وایرلس
هولدرهای شارژر وایرلس برای افرادی به کار می‌آید که عموما در خودرو خود هستند و می‌خواهند در همین حین گوشی خود را شارژ کنند. این نوع درواقع هولدرهایی هستند که در قسمت جلویی آن‌ها دارای شارژر وایرلس هستند و پس از گذاشتن گوشی روی آن شارژ بصورت وایرلس شروع می‌شود.

پاوربانک وایرلس
همان پاوربانک‌های معمولی هستند اما در قسمتی از بدنه دارای یک پد شارژ بی سیم هستند که به راحتی می‌توانید گوشی خود را روی آن قرار دهید تا شارژ شود.

شارژر وایرلس مگنتی
این نوع شارژر وایرلس درحال حاضر برای موبایل‌های آیفون با نام مگ‌سیف ساخته شده‌اند. این شارژر وایرلس دقیقا مشابه مدل‌های پیشین عمل می‌کند اما دارای آهنربا است تا برای شارژ دچار مشکلی نشوید.

کلام آخر
شارژرهای وایرلس راهی عالی برای شارژ مجدد باتری گوشی شما هستند. با این حال، معایبی نیز برای آنها وجود دارند. در مقایسه با شارژرهای سیمی، شارژرهای بی‌سیم به طور موثر از برق استفاده نمی‌کنند. آنها را نمی‌توان با لوازم جانبی گوشی همراه استفاده کرد یا برای تحویل شارژ نیاز به تراز کردن سیم پیچ‌ها دارند. در هر صورت، اگر شارژر وایرلس از برند معتبر تولید شده باشد و استانداردهای بازار را داشته باشد، به باتری صدمه‌ای نمی‌زند. امیدواریم به شما کمک کرده باشیم در مورد تاثیر شارژر وایرلس بر باتری گوشی و سایر دستگاه‌ها بیشتر آموخته باشید.