چراغ سبز ساعت های هوشمند چیست؟

چراغ سبز ساعت های هوشمند چیست؟

چراغ سبز ساعت های هوشمند چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در این سال ها ساعت های هوشمند به علت داشتن قابلیت های مختلف از جمله قابلیت های سلامتی طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند. شما می توانید با استفاده از ساعت های هوشمند به پایش سلامتی خود از قبیل پایش ضربان قلب، اکسیژن خون، سطح استرس و … بپردازید.
شاید دیده باشید که در قسمت پشتی ساعت های هوشمند قسمتی وجود داشته که گاهی از خود نور سبز چشمک زن ساطع می کند. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی و این عملکرد نور سبز چشمک زن بپردازیم.

سنسور PhotoPlethysmoGraph
سنسور PPG که مخفف PhotoPlethysmoGraph بوده وظیفه آن ساطع کردن نور سبز در ساعت های هوشمند می باشد. این سنسور به محاسبه و پایش ضربان قلب می پردازد. نوع عملکرد این ساعت را در ادامه توضیح خواهیم داد.

چرا چراغ سبز ساعت، چشمک میزند؟

به علت اینکه خون ما قرمز رنگ بوده، می تواند رنگ سبز را جذب کند. در قسمتی پشتی ساعت های هوشمند چراغ LED متصل به فتو دیود (photodiode) حساس به نور استفاده می شود. این سنسور میزان جریان خون را در هر زمانی از مچ دست به دست می آورد.
عملکرد این سنسور به این گونه بوده که، با چشمک زدن های و ساطع کردن نور سبز از طریق LED می تواند ضربان قلب شما را در دقیقه بشمارد. این عمل با ساطع کردن و نور سبز از طریق مچ دست به خون اتفاق می افتد. ساعت های هوشمند تعداد دفعاتی که نور سبز از توسط خون جذب می شوند را شمرده و اطلاعات آن را به ما ارائه می دهند.
شاید برای شما سوال باشد که چرا از نور سبز استفاده می شود؟ علت استفاده نور سبز برای سنسور ضربان قلب، تاثیر کم نورهای اطراف و دقت بالای آن در زمان محاسبه ضربان قلب است.

عملکرد چراغ سبز در ساعت های هوشمند
ساعت هوشمند با استفاده از سنسور PPG می تواند چندین بار ضربان قلب شما را در طول روز گرفته و به شما گزارش دهد. شما اگر ورزشکار باشید حتما خاصیت این قابلیت را بیشتر درک کرده و می دانید که اندازه گیری ضربان قلب هنگام تمرین های ورزشی چقدر حائز اهمیت است. بیشتر ساعت های هوشمند به صورت خودکار با شروع فعالیت ورزشی، شروع به اندازه گیری و پایش سلامتی شما از جمله ضربان قلب می کنند.

آیا نور سبز ساعت برای پوست شما خطرناک است؟

طبق تحقیقات انجام شده نور سبز ساطع شده از ساعت های هوشمند برای بدن انسان ضرری نخواهد داشت؛ چون که این نور دارای فرکانس پایینی بوده و مانند نور طبیغی مضر نخواهد بود. بعلاوه نور سبز چشمک زن دارای ماهیت غیر یونیزه کننده است، که ایمن بوده و به سلول های پوست و بدن آسیب نمی رساند. تنها هدف پرتوی نور سبز این بوده که متوجه حرکت سلول های خونی شما شود و میزان ضربان قلب شما را تشخیص دهد.

چرا از نور قرمز و یا رنگ های دیگر در سنسورهای سلامتی استفاده نمی شود؟
شاید برای شما سوال باشید که چرا نور سبز برای اندازه گیری و پایش سلامتی استفاده می شود؟ یکی از علت های استفاده از نور سبز، قرمز بودن رنگ خون بدن انسان و جذب نور سبز می باشد. یکی از علت های عدم استفاده از دیگر رنگ ها مانند قرمز، منعکس شدن این نورها می باشد؛ چون که عملکرد این سنسور با میزان جذب نور سبز توسط خون انجام می پذیرد.

آیا اندازه گیری میزان ضربان قلب با این سنسور قابل اعتماد است؟
بیشتر سنسورهای سلامتی برای اطلاع از وضعیت سلامتی شما بوده و تا حد قابل قبولی قابل اعتماد است. اما شما در صورت احساس مشکل در سلامتی خود بهتر است با پزشک صحبت کرده و به اطلاعات داده شده توسط ساعت هوشمند اکتفا نکنید. اما هنگام انجام پایش سلامتی بهتر است شما فعالیت نداشته و یکجا ساکن باشید.
بعلاوه ساعت هوشمند شما باید حدود یک انگشت از استخوان مچ دست فاصله داشته باشد. بهتر است در طول انجام این عملیات دست و بازوی خود را تکان ندهید تا اطلاعات به دست آمده صحیح باشند؛ البته اگر مشکلی در هنگام اندازه گیری پیش آید، خود ساعت هوشمند به شما هشدار داده و عملیات را دوباره باید انجام دهید.
مدت زمانی که ساعت هوشمند، عملیات پایش سلامتی را انجام می دهد متناسب با سنسور ساعت هوشمند متفاوت است. زمان اندازه گیری سلامتی در ساعت های هوشمند قابل تنظیم بوده و شما می توانید 1 دقیقه، 10 دقیقه، 15 دقیقه یک بار و یا هر نیم ساعت یک بار آن را تنظیم کنید. حتی شما می توانید این حالت را به صورت 24 ساعت روز فعال کنید که این کار باعث مصرف بالای باتری خواهد شد. قابل ذکر است عواملی مانند آب و هوا (سرما گرما)، رطوبت، استرس و احساس اضطراب، کافئین، نیکوتین و داروها می توانند در نتایج پایش سلامتی شما تاثیر گذار باشند.

چگونه چراغ سبز پشت ساعت هوشمند را خاموش کنیم؟
اگر این نور شما را اذیت می کند شما می توانید به تنظیمات ساعت رفته و مانیتورینگ ضربان قلب خود را خاموش کنید. برای خاموش کردن این قابلیت کافی است به منوی ساعت هوشمند و قسمت ضربان قلب (Heart Rate) رفته و آن را خاموش (off) کنید. در بعضی از ساعت های هوشمند خاموش کردن این قابلیت کمی متفاوت است و نیاز است که به اپلیکیشن ساعت دسترسی داشته باشید. برای مثال برای خاموش کردن چراغ سبز اپل واچ باید شما اپلیکیشن ساعت را (اپل واچ) باز کرده و به قسمت Privacy بروید. سپس قسمت Health را انتخاب کرده تا صفحه مربوط به سنسورها باز شوند. در این مرحله Heart Rate را انتخاب کرده و می توانید آن را خاموش کنید.