راهنمای خرید موس گیمینگ

راهنمای خرید موس گیمینگ

نکاتی که قبل از خرید موس گیمینگ باید در نظر بگیرید

گیمرها زمانی می توانند از بازی کردن لذت ببرند که تجهیزاتی متناسب با سبک بازی خود را داشته باشند. این تجهیزات باعث راحتی، سرعت عمل بالا و دقت در بازی خواهد شد. اگر گیمر باشید می دانید که موس نقش بسیار مهمی در هنگام بازی ایفا می کند. شما می توانید با ماوس های معمولی نیز به بازی کردن بپردازید؛ ولی این موس ها حس بازی با موس های گیمینگ را نخواهد داشت.

موس های گیمینگ ویژگی و کاربردهای خاص خود را داشته که باعث شده کاربر، کاربری راحت‌تری را با این نوع موس ها تجربه کنند. به همین دلیل موس های گیمینگ را می توان از موس های معمولی جدا کرد. چون موس های معمولی در هنگام بازی دارای تاخیر بوده و سرعت آن در مقایسه با موس های گیمینگ بسیار پایین خواهد بود.
برای انتخاب بهترین گزینه، بهتر است که اول نیاز خود را شناسایی کرده و متناسب با آن به خرید موس گیمینگ بپردازید. ما در این مقاله سعی داریم به شما برای خرید موس گیمینگ کمک کنیم.

نکات مهم در خرید ماوس گیمینگ

موس‌های گیمینگ اغلب دارای طراحی های خاص، نورپردازی های RGB، دکمه‌های زیاد و DPI بالا می باشند. تمام این موارد در انتخاب موس گیمینگ می تواند مهم و کاربردی باشد.
بیشتر موس‌های گیمینگ دارای طراحی ارگونومی هستند. این طراحی باعث شده که استفاده از موس راحت و بدون خستگی باشد، بعلاوه این نوع طراحی باعث بالا رفتن سرعت عمل در هنگام بازی نیز خواهد شد. نورپردازی و RGB در موس های گیمینگ باعث زیبایی موس و محیط شده و بعلاوه این امر باعث القای حس خوب و رقابتی به بازیکن نیز خواهد شد.
اما می‌رسیم به DPI موس ها که شاید مهمترین نکته در انتخاب موس های گیمینگ باشند. DPI را می توان رزولوشن سنسور موس دانست؛ DPI بالا به این معنی بوده که شما با کمترین حرکت موس می توانید مقدار زیادی جابجایی را تجربه کنید. به طور خلاصه می توان گفت DPI بالا یعنی حساسیت و دقت بالای موس؛ اما بالا بودن DPI همیشه خوب نیست. در برخی از بازی‌ها نیاز است که DPI موس پایین باشد تا شما بتوانید عملکرد بهتر و با دقت‌تری داشته باشید. به همین دلیل در بیشتر موس های گیمینگ شما می توانید DPI موس را متناسب با نیاز خود تنظیم و انتخاب کنید.

به طور کلی شما در انتخاب موس گیمینگ باید به این نکات توجه داشته باشید:
سبک بازی: یکی از نکات مهم در انتخاب موس گیمینگ نوع بازی است که می خواهید انجام دهید. چون شاید هر بازی نیاز به یک نوع موس داشته باشد. برای مثال شما در بازی RTS و MMO نیاز بیشتری به دقت و عملکرد دقیق‌تر نسبت به بازی FPS دارید.

نوع سنسور: امروزه بیشتر موس ها از لحاظ سنسور به 2 نوع لیزری و اپتیکال تقسیم می شوند. سنسورهای اپتیکال یا نوری از یک چراغ LED برای شناسایی سطح (موس پد) استفاده می کنند و بهتر است از سطح های صاف و مات برای این موس ها استفاده شود. موس های لیزری نیز از لیزر (غیر قابل دید) برای شناسایی سطح استفاده می کنند و شما می توانید تقریبا در تمام سطوح از این موس استفاده کنید.
سنسور موس های لیزری دقت و حساسیت بالاتری نسبت به موس های اپتیکال دارند. اما به خاطر حساسیت بالای موس های لیزری، بیشتر گیمرها سمت این موس نمی روند؛ چون این موس ها حساسیت بالایی داشته و با تکان کوچک موس، نشانگر موس خیلی سریع حرکت می کند. این نکته برای گیمرها بسیار مهم بوده و موس های اپتیکی به دلیل نداشتن تاخیر و کنترل بهتر و راحت تر گزینه‌ی مناسب تری برای گیمرها خواهند بود. از دیگر نکات مثبت موس‌های اپتیکال، قیمت پایین تر نسبت به موس‌های لیزری است.

موس بی سیم گیمینگ بخریم یا با سیم؟

در گذشته موس های بی سیم به دلیل داشتن تاخیر، برای بازی کردن مناسب نبودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فناوری تولید این موس ها نیز پیشرفت داشته و دیگر تفاوت چندانی بین موس‌های سیمی و بی‌سیم وجود ندارد. البته تنها تفاوت این موس ها قیمت آنها بوده که موس های بی‌سیم قیمت بالاتری نسبت به موس های سیم دار دارند.
موس های بی‌سیم به 2 نوع رادیویی (RF) و بلوتوثی تقسیم می شوند که موس رادیویی توسط دانگل USB به سیستم شما متصل شده و موس بلوتوثی نیز از طریق بلوتوث به سیستم شما متصل خواهد شد. موس‌هایی که بلوتوثی هستند ممکن است تاخیر بیشتری نسبت به موس‌های وایرلس داشته باشند.

نقطه در هر اینچ (DPI)
همانطور که در بالاتر اشاره شد DPI را می توان رزولوشن سنسور موس دانست. اگر بخواهیم DPI را تعریف کنیم باید گفت میزان نقطه‌های قابل شناسایی برای موس در یک اینچ را DPI آن موس می گویند. برای مثال اگر موس شما دارای دی پی آی 1200 باشد؛ با تکان دادن یک اینچی (2.54 سانتی متر) این موس نشانگر آن 1200 پیکسل جابجا می شود.
قابل ذکر است وقتی از یک مانیتور بزرگ و یا چند مانیتور به صورت همزمان استفاده می کنید بهتر است از موس‌های با DPI بالا برای عملکرد بهتر استفاده کنید.

وزن: یکی از موارد مهم در انتخاب موس‌ها وزن آن می باشد. تکان دادن و جابجایی موس یکی از اصلی ترین کارها در هنگام بازی کردن می باشد. پس بهتر است موس گیمینگ خود را با وزن مناسب انتخاب کنید؛ این کار باعث آزادی عمل شده و کار با موس را راحت می کند. در برخی از موس ها گیمینگ امکان تنظیم وزن موس نیز وجود دارد و شما می توانید با وزنه‌های تعبیه شده، وزن موس را زیاد یا کم کنید.

حالت قرار گیری دست: نحوه در دست گرفتن موس بسیار حائز اهمیت خواهد بود. شکل و طراحی موس باید به گونه‌ای باشد که کاربر را خسته نکرده و باعث آزادی عمل آن بشود. در دسترس بودن کلیدها، راحتی و خسته کننده نبودن موس از نکات بسیار مهم است. چون اگر این نکات رعایت نشود کاربر سریع خسته شده و نمی تواند مدت زمان زیادی از موس استفاده کند.

نورپردازی و سفارش سازی: نورپردازی و RGB یکی از قابلیت های موس های گیمینگ بوده که باعث ایجاد فضای زیبا و خاص می شوند. بعلاوه بعضی از موس‌های گیمینگ قابلیت این را داشته که بتوانید نورپردازی آن را تنظیم کنید.
شاید دیده باشید که بر روی بعضی از موس‌ها تعداد زیادی کلید وجود دارد که هر کدام می‌توانند کارای خاص را در بازی و یا ویندوز انجام دهند.
در بعضی موارد این امکان وجود دارد که کلیدهای موس‌ را سفارشی سازی کنید. شما با استفاده از این قابلیت می توانید با توجه به نیازتان دستورهای را برای بعضی از کلیدها در نظر گرفته و از آن استفاده کنید.
شما با در نظر گرفتن این نکات و نیازتان می توانید بهترین موس گیمینگ را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.