راه های تشخیص فلش مموری اصلی از فیک چیست؟

راه های تشخیص فلش مموری اصلی از فیک چیست؟

چگونه فلش مموری اصل را تشخیص دهیم

امروزه خرید وسایل الکترونیکی و اطمینان از اصل بودن آن‌ها کار آسانی نیست؛ زیرا مانند سایر وسایل دیگر نمی‌توان صرفا با توجه به شکل ظاهری آن‌ها، از اصل بودنشان اطمینان حاصل کرد.
فلش مموری و رم نیز یکی از همین وسایلی هستند که اکثر افراد بدون دقت به اصل یا فیک بودنشان آن‌ها را خریداری می‌کنند و ممکن است بعد از استفاده به تقلبی بودنشان پی ببرند.
در این مقاله قصد داریم به طور مفصل نحوه تشخیص فلش مموری اصل و تمام روش‌های کارآمد را بررسی کنیم.
اگر شما هم تاکنون پس از خرید فلش مموری و رم پی برده‌اید که به جای جنس اصلی، نسخه تقلبی آن را به شما فروخته‌اند، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا از تکرار دوباره این اتفاق جلوگیری کنید.

انواع فلش مموری‌های تقلبی

منظور از فیک بودن یا تقلبی بودن فلش مموری چیست؟ آیا همه فلش مموری‌ها از یک نظر تقلبی هستند؟ پاسخ منفی است. فلش مموری‌ها و رم‌ها ممکن است از جهات مختلفی تقلبی باشند که حتما باید از انواع آن‌ها مطلع بود:
1- سرعت خواندن یا نوشتن پایین: این موضوع یکی از رایج ترین مواردی است که در فلش مموری‌های و رم‌های تقلبی وجود دارد. به عنوان مثال، روی فلش نوشته شده است «حداکثر سرعت تا 95 مگابایت بر ثانیه»، اما زمانی که با استفاده از فلش مموری در حال کپی کردن فایل هستید، ممکن است حتی با سرعتی کمتر از 5 تا 10 مگابایت بر ثانیه مواجه شوید.
2- حافظه کم: در این موارد ظرفیت واقعی فلش مموری یا رم با حافظه‌ای که در عمل به شما می‌دهد متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است یک رم 512 گیگابات در واقع فضای کافی فقط برای 16 گیگابایت داشته باشد.
3- برند تقلبی: بعضی از فلش مموری‌ها بر خلاف متن و نام برندی که روی بسته بندی شان نوشته شده است، حقیقتا توسط آن شرکت ساخته نشده‌اند.
4- حافظه غیرواقعی: خیلی از رم‌هایی که در انواع وبسایت‌های آنلاین به فروش می‌رسند، ظرفیت حافظه‌ای کاملا غیرواقعی را به کاربران نشان می‌دهند. به عنوان مثال بعضی وبسایت‌ها رم‌هایی با ظرفیت 2 ترابایت را به فروش می‌گذارند، در حالی که حداکثر ظرفیتی که یک رم می‌تواند داشته باشد 512 مگابایت است.
5- فلش مموری خراب: یکی دیگر از رایج‌ترین اتفاقاتی که ممکن است برایتان رخ دهد، این است که از فروشنده‌های غیر معتبر فلش مموری یا رم بخرید و در نهایت متوجه شوید به طور کامل خراب است و کار نمی‌کند.

تفاوت فلش مموری اصل با تقلبی

قبل از اینکه روش‌های تشخیص فلش مموری اصلی را معرفی کنیم، ابتدا باید بدانیم اصلا به چه فلش مموری‌هایی «تقلبی» می‌گویند.
به طور کلی، فراوانی فلش مموری‌های فیک و تقلبی به حدی رسیده است که از لحاظ ظاهری به اندازه‌ای مشابه فلش‌های اصلی هستند که تشخیص آن‌ها را بسیار سخت کرده است. اما فلش مموری‌های فیک، معمولا کیفیتی بسیار پایین‌تر از نسخه اصلی دارند و همچنین از تراشه‌هایی معیوب و با ظرفیت بسیار پایین ساخته شده اند.
البته نشانه‌های تقلبی بودن فلش مموری به همینجا ختم نمی‌شود. متاسفانه سازندگان این فلش مموری‌ها برنامه‌هایی روی آن‌ها نصب می‌کنند که ظرفیتشان را بیشتر از چیزی که واقعا هست نشان می‌دهد. به همین دلیل حتی با قرار دادن فلش مموری در دستگاه و مشاهده ظرفیت آن ممکن است تشخیص فلش مموری اصلی در این مواقع حتی غیرممکن باشد.
درواقع می‌توان گفت حافظه اصلی فلش مموری‌های فیک، حدود 1 تا 10 درصد چیزی است که روی فلش نوشته شده است یا در دستگاه نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، یکی از تفاوت‌های دیگری که فلش مموری‌های فیک نسبت به فلش‌های اصلی دارند، سرعت خواندن و نوشتن آن‌ها است. این سرعت در فلش مموری و رم‌های فیک بسیار پایین‌تر است.

چگونه فلش مموری اصل را تشخیص دهیم؟

روش‌های کارآمدی وجود دارد که به کمک آن‌ها احتمال تشخیص کارت حافظه و فلش اصل از تقلبی تا حد زیادی آسان‌تر شده است. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را جداگانه توضیح می‌دهیم.

توجه به ظاهر فلش مموری
اولین و آسان‌ترین روشی که برای تشخیص فلش مموری اصلی وجود دارد، دقت به شکل و خصوصیات ظاهری فلش است. فلش مموری‌های فیک معمولا از قطعات، رنگ‌ها و تراشه‌های بی کیفیت‌تری نسبت به نسخه‌های اصلی فلش استفاده می‌کنند. البته این روش به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد، زیرا شرکت‌های سازنده فلش مموری‌های فیک و تقلبی به خوبی می‌دانند چگونه این فلش‌ها را طراحی کنند که تفاوت چشمگیری با نسخه‌های اصلی نداشته باشند.
این شرکت‌ها حتی ممکن است از قطعات و تراشه‌های اضافه در ساخت فلش مموری فیک استفاده کنند تا وزن آن به وزن نسخه اصلی برسد. این روش معمولا زمانی کارآمد است که هر دو فلش مموری تقلبی و اصلی را کنار هم قرار دهید و با مقایسه ظاهر آن‌ها، به بی کیفیت‌تر بودن نسخه فیک پی ببرید.

توجه به بسته بندی فلش مموری
دقت به بسته بندی فلش مموری یکی دیگر از کارهایی است که حتما باید قبل از خرید انجام دهید. برای این کار باید مطمئن شوید بسته بندی فلش مموری حاوی اطلاعات ضروری در مورد محصول است؛ از جمله مشخصات و سرعت و UPC.

استفاده از ابزارهای تشخیص فلش مموری اصلی
یکی دیگر از روش‌هایی که برای تشخیص فلش اصل از تقلبی وجود دارد، این است که از ابزارهای تشخیص فیک یا اصل بودن فلش استفاده کنید.
به این منظور می‌توانید قبل از خرید فلش مموری یا رم، از فروشنده بخواهید با برنامه‌های تست فلش مموری آن را تست کند. همچنین می‌توانید خودتان یکی از این برنامه‌ها روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب کرده و اصلی بودن آن را بررسی کنید.
برای انجام این کار بهتر است دو برنامه مختلف را نصب و با هر دوی آن‌ها فلش مموری خود را امتحان کنید. در این صورت اگر نتایج به دست آمده مشابه بودند، می‌توانید از اصل یا فیک بودن فلش اطمینان حاصل کنید.
یکی از نرم افزارهای پرطرفداری که برای تشخیص فلش مموری اصل وجود دارد، RMPrepUSB نام دارد. با استفاده از این برنامه می‌توانید به سرعت فلش مموری خود را تست کنید. این برنامه همچنین قابلیت تست H2TESTW را دارد.
نحوه عملکرد این برنامه به این صورت است که ابتدا با استفاده از قابلیت تست سریع فلش مموری، بعضی از بلوک‌های حافظه فلش را بررسی می‌کند. اگر در این مرحله نتوانست فیک یا اصل بودن فلش را تشخیص دهد، با استفاده از قابلیت تست H2TESTW فلش را بررسی می‌کند که این مرحله ممکن است چند ساعت زمان ببرد.
یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توانید برای تشخیص فلش مموری اصلی استفاده کنید، Check Flash نام دارد. استفاده از این برنامه کاملا رایگان است و قادر است فلش مموری را با استفاده از تست‌های مختلف، تست سرعت نوشتن و خواندن، اطلاعات پارتیشن و موارد دیگر تشخیص دهد فلش فیک است یا اصل.

برنامه‌های دیگری که می‌توانید برای پی بردن به تفاوت فلش مموری اصل با تقلبی استفاده کنید عبارتند از:

گارانتی‌های معتبر فلش و رم در ایران

یکی از مهمترین نکاتی که باید برای تشخیص فلش مموری اصلی بدانیم، انواع گارانتی‌های معتبر در ایران هستند. در ادامه به تعدادی از معتبرترین این گارانتی‌ها به همراه خدماتشان اشاره خواهیم کرد:
آونگ: تمام استان‌های کشور را پوشش می‌دهد، مدت زمان نامحدود دارد، برای پذیرش کالا فقط به خود محصول نیاز دارد و به قابلیت ارتقا محصول نیز مجهز است.
داده پرداز متین: تمام استان‌های کشور را پوشش می‌دهد، مدت زمان نامحدود دارد (به جز برند Kingstar)، برای پذیرش کالا به هولوگرام و بسته بندی نیاز دارد و به قابلیت ارتقا محصول مجهز نیست.
ایران رهجو: تمام استان‌های کشور را پوشش نمی‌دهد، مدت زمان محدود 36 ماهه دارد، برای پذیرش کالا نیازمند هولوگرام و بسته بندی است و مجهز به قابلیت ارتقا محصول نیست.
داده پرداز رایانه تلاش: تمام استان‌های ایران را پوشش نمی‌دهد، مدت زمان نامحدود (فقط یک بار تعویض) دارد، برای پذیرش کالا به هولوگرام و بسته بندی نیاز دارد و به قابلیت ارتقا محصول مجهز نیست.
آسان سرویس: در صورت توقف تولید کالا، گارانتی مادام العمر آن به پایان می‌رسد، نیاز به بسته‌بندی و هولوگرام شرکت برای تعویض کالاست، ابتدا کالا را تعمیر و در صورت عدم امکان تعمیر آن را تعویض می‌کنند، امکان ارتقای محصول در صورت ناموجود بودن.

بهترین برندهای فلش مموری و رم

حالا که با تمام روش‌های تشخیص فلش مموری اصلی و رم‌های تقلبی آشنا شدیم، برای خرید آسان بهتر است تعدادی از پرطرفدارترین برندهای فلش مموری رم را نیز بشناسیم. در ادامه به تعدادی از محبوب‌ترین و پر استفاده ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

سخن نهایی
ممکن است فکر کنید تشخیص فلش مموری اصلی از فیک یکی از سخت‌ترین کارهایی است که باید قبل از خرید آن انجام داد. این موضوع درست است، اما پس از مطالعه این مقاله شما در این کار یک حرفه‌ای هستید.
در این مطلب تمام روش‌هایی را که می‌توانید به کمک آن‌ها فلش مموری و رم فیک را از اصل تشخیص دهید را ذکر کردیم، البته ممکن است برنامه‌های دیگری برای اینکار وجود داشته باشد یا شرکت‌های گارانتی کننده معتبر دیگری وجود داشته باشند که ما فقط برخی از آن‌ها را ذکر کردیم.
با اطلاع و بکارگیری این روش‌ها و همچنین شناختن معروف ترین برندها و گارانتی‌های فلش مموری، احتمال این که اشتباها فلش مموری یا رم فیک خریداری کنید تقریبا صفر خواهد بود.