همه چیز درباره نور آبی صفحه نمایش و راه های جلوگیری از آن

همه چیز درباره نور آبی صفحه نمایش و راه های جلوگیری از آن

مضرات نور آبی و راه های محافظت از چشم در برابر آن

همه ما این روزها به دلایل مختلف از دستگاه هایی مثل موبایل، تلویزیون، تبلت و لپ تاپ که دارای نمایشگر هستند استفاده می کنیم و مدت زمان زیادی به صفحه نمایش آن ها خیره می شویم. جالب است بدانید نگاه کردن به این نمایشگرها می تواند برای چشم ما بد باشد. این نمایشگرها می توانند به واسطه ساطع کردن نور آبی باعث مشکلات و بیماری های مختلف برای چشمان شما شود.
در این مقاله سعی داریم در کنار توضیح در مورد مضرات نور آبی، راه های محافظت از چشم ها را به شما نشان دهیم.

نور آبی چیست؟

نور سفید یا مرئی که از خورشید ساطع می شود دارای 7 طیف رنگی مختلف است:
قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش

که نور آبی یا Blue Light یکی از این 7 رنگ است و علاوه بر خورشید از لامپ های فلورسنت و LED نیز منتشر می شود. هر رنگ در طیف نور مرئی دارای طول موج و سطح انرژی متفاوتی است. نور آبی نسبت به رنگ های دیگر دارای طول موج کوتاه تر و انرژی بالاتری است.
تحقیقات پزشکی نشان می دهد آسیب های چشمی و نور آبی موج کوتاه با طول موج بین 415 تا 455 نانومتر به هم مرتبط است. این در حالی است که نور مورد استفاده در LED گوشی های هوشمند، تلویزیون، تبلت و لپ تاپ نیز دارای طول موج بین 400 تا 490 نانومتر است.

نور آبی و بیماری های چشمی و غیر چشمی

مقادیر زیاد از نور آبی می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش دهد. به همین خاطر نگرانی هایی در رابطه با نور آبی صفحه نمایش ها به وجود آمده است. با این اوصاف متخصصان معتقدند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. متخصصان معتقدند بین 50 تا 70 درصد کاربران رایانه تحت تاثیر فشار دیجیتال یا سندروم بینایی کامپیوتر CVS قرار می گیرند. این بیماری خود را با علائمی همچون خشکی، تحریک چشم و تاری دید نشان می دهد.
نور آبی ممکن است به شبکیه چشم شما آسیب برساند که به آن سمیت یا تحریک نوری گفته می شود. میزان آسیب به طول موج و زمان نوردهی دارد. تحقیقات نشان داده فیلتری که 94 درصد نور آبی را حذف می کند می تواند آسیب های چشمی را کاهش دهد.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نور آبی منجر به تغییرات دائمی بینایی شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که نور آبی ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (یک بیماری شبکیه) را افزایش دهد.
همچنین قرار گفتن در معرض نور آبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی در طول شب پشت سیستم کار می کنند و به نمایشگر خیره می شوند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های سینه، پروستات و کولورکتال هستند.

نور آبی و خواب
زمان تماشای صفحه نمایش به خصوص در هنگام شب با خواب ضعیف مرتبط است. نور آبی انتشار یافته از نمایشگر موبایل، لپ تاپ و دیگر وسایل مشابه ریتم شبانه روزی و چرخه خواب شما را به هم می زند. در این زمان به مغز شما سیگنال می رسد و زمانی که باید در حال خوابیدن باشد، بیدار می شود. با مطالعه ای که انجام شده است؛ 2 ساعت در معرض نور آبی قرار گرفتن در شب باعث کاهش یا ترشح هورمون خواب یا ملاتونین می شود. بهتر است تا 3 ساعت قبل خواب از این دستگاه ها استفاده نکنید.

راه های محافظت از چشم در برابر نور آبی

بسته به این که منبع نوری که چشمان شما را در معرض تابش نور آبی قرار داده است روش های مختلفی می توان برای محافظت از چشم در نظر گرفت.
یکی از این ابزار ها عینک های مخصوص کامپیوتر است. این عینک ها منحصرا برای فیلتر کردن نور آبی و فرابنفش طراحی و ساخته شده است. البته عینک های طبی و آفتابی نیز ممکن است دارای عدسی هایی باشند که از این قابلیت پشتیبانی کند.
نمایشگرهای لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی های موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی که به تازگی وارد بازار می شود اغلب دارای آپشن Blue Light Filter است و با فعالسازی آن انتشار نور آبی توسط صفحه نمایش محدود می شود و از نورهای گرم تر استفاده می شود تا راحتی چشم را در پی داشته باشد و به ریتم خواب شما آسیبی نرسد.
یکی دیگر از روش های محافظت از چشم ها در برابر نور آبی می تواند استفاده از گلس ها و محافظ هایی باشد که گاها شرکت ها برای محصولات پر فروش موبایل، لپ تاپ و مانیتورهای رومیزی روانه بازار کرده اند که علاوه بر محافظت فیزیکی از نمایشگر، تابش نور آبی را نیز فیلتر می کنند.
در صورتی که از لوازم الکترونیکی مثل تبلت و لپ تاپ استفاده می کنید می توانید از نرم افزار های کاهش نور آبی نمایشگر استفاده کنید.

جمع بندی نهایی
همانطور که در این مقاله توضیح دادیم نور آبی یک طیف از 7 طیف اصلی نور مرئی با طول موج خاص خودش است. ثابت شده است که این پرتو نوری ممکن است سلامت چشم را به خطر بیاندازد و منجر به خستگی چشم و بیماری های چشمی از جمله سندروم بینایی کامپیوتر و آسیب به شبکیه شود. همچنین بر دیگر قسمت های بدن اثر می گذارد و ممکن است باعث بر هم خوردن ریتم خواب و یا حتی سرطان های خاص شود.
به کمک روش هایی که اشاره کردیم به راحتی می توانید از شدت تابش نور آبی به چشمانتان بکاهید و در راستای محافظت از آن ها قدم بردارید. این روش ها شامل زدن عینک های مخصوص، فعال کردن گزینه فیلتر نور آبی، گلس ها و محافظ های فیلتر کننده نور آبی می باشد.