راهنمای رفع مشکلات دستگاه بخور سرد

راهنمای رفع مشکلات دستگاه بخور سرد

راهنمای رفع مشکلات بخور سرد

با فرا رسیدن فصول سرد سال، محیط داخلی خانه یا محل کار بسیار خشک می‌شود و دستگاه بخور سرد بهترین راه حلی است که برای از بین بردن این خشکی استفاده می‌شود.
دستگاه بخور سرد فواید درمانی بسیاری دارد و همچنین از رشد بسیاری از بیماری‌های میکروبی در محیط جلوگیری می‌کند.
اما این دستگاه‌ها نیز با تمام فوایدی که دارند، بالاخره زمانی با مشکل مواجه می‌شوند و باید دانست در این مواقع چگونه باید مشکلات ایجاد شده را رفع کرد.
به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تمام مشکلات دستگاه بخور سرد را ذکر و برای هر کدام، یک یا چند راهکار در اختیارتان قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر دستگاه بخور سردتان مشکلی ندارد، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بدانید بعدا چگونه با آن برخورد کنید.

انواع خرابی دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد درست مانند هر دستگاه دیگری می‌تواند با انواع مختلفی از مشکلات و اختلالات روبرو شود که در ادامه رایج‌ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.
بخار ندادن دستگاه بخور آب سرد
یکی از رایج‌ترین مشکلات دستگاه بخور سرد، بخار ندادن دستگاه با وجود روشن بودن آن است، گاهی اوقات نیز ممکن است بخار دستگاه بسیار کم باشد.
البته قبل از هر چیز به این موضوع توجه کنید که اگر مساحت منزل یا محل کارتان زیاد است، باید یک دستگاه بخور سرد تهیه کنید که بتواند به اندازه مساحت محیط مورد نظر بخار تولید کند. در غیر این صورت بخار دستگاه برای محیط مورد نظر بسیار کم خواهد بود و فکر می‌کنید مشکل از دستگاه است.
اما در صورتی که قدرت و میزان بخاردهی دستگاه با محیط سازگار است و با این وجود بخار کمی ‌تولید می‌کند، این مشکل می‌تواند به خاطر یکی از دلایل زیر باشد:

تمیز نکردن صحیح دستگاه
اگر دستگاه بخور را به طور منظم و به شکل صحیح تمیز نکنید، به مرور زمان از حجم بخار آن کم شده یا به کلی بخار نمی‌دهد.
بد نیست بدانید دستگاه بخور سرد را باید پس از هر بار خالی شدن به طور کامل تمیز کنید تا تمام املاح و رسوب موجود در آن از بین برود. در انتهای مقاله روش صحیح تمیز کردن دستگاه بخور سرد را توضیح می‌دهیم تا با انجام آن از اکثر مشکلات دستگاه بخور سرد در امان بمانید.

قرار نگرفتن سوپاپ در جای درست
تمام دستگاه‌های بخور سرد یک سوپاپ دارند که اگر این قطعه به درستی در جای خودش قرار نگیر، دستگاه بخار تولید نمی‌کند. بنابراین دقت کنید که همیشه مخزن به درستی روی سوپاپ قرار بگیرد.

کثیف شدن صفحه اولتراسونیک
یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود حجم بخار دستگاه بخور سرد کم شود یا اصلا بخار ندهد، کثیف بودن صفحه اولتراسونیک دستگاه است. برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق بهتر است آن را هفتگی تمیز کنید.

عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه بخور سرد
استفاده نکردن طولانی مدت از دستگاه بخور سرد یکی دیگر از علت‌های خرابی دستگاه بخور سرد است. در صورتی که برای مدت طولانی از دستگاه بخور سرد استفاده نکنید و تمام این مدت آب در دستگاه باشد، رسوبات مختلف در دستگاه رسوب کرده و در نتیجه میزان بخاطر دستگاه به شدت افت می‌کند.
اگر قصد دارید برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نکنید، حتما آب آن را به طور کامل خالی و مخزن را خشک کنید.
البته مشکل بخار کم دستگاه بخور سرد ممکن است در دستگاه‌هایی که به تازگی خریداری شده‌اند نیز دیده شود. در این شرایط باید اجازه دهید دستگاه 1 تا 2 ساعت به کار کردن ادامه دهد تا حجم بخاطر خروجی به میزان دلخواه برسد.

استفاده از آب تصفیه نشده در دستگاه بخور سرد
یکی دیگر از علت‌های ایجاد مشکلات دستگاه بخور سرد استفاده آب غیر تصفیه در مخزن دستگاه است. آب تصفیه نشده میزان زیادی املاح و رسوبات در خود دارد و همین موضوع باعث کاهش میزان بخاطر آب یا قطع شدن بخار دهی دستگاه می‌شود.
برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است همیشه از آب تصفیه شده یا جوشیده برای دستگاه بخور استفاده کنید.

سرویس نکردن دستگاه بخور سرد
اگر برای مدت طولانی دستگاه بخور را سرویس نکنید، احتمال این که بخار ندهد یا حجم بخاردهی آن خیلی کم شود زیاد است. به طور کلی بهتر است دستگاه بخور هر 15 روز یک بار سرویس شود.

رسوب گرفتن، خرابی یا کثیف بودن فیلتر
یکی دیگر از دلایلی که باعث بخار ندادن دستگاه بخور سرد می‌شود، کثیف بودن یا رسوب گرفتن فیلتر دستگاه است. در صورت بخار ندادن دستگاه، فیلتر آن را بررسی کنید و اگر کثیف بود، باید آن را رسوب گیری کنید.
به طور کلی بهتر است هر 15 روز یک بار علاوه بر سرویس و تمیز کردن دستگاه بخور سرد، فیلتر را هم تمیز کنید تا خروج بخار سرد از دستگاه به حالت اول برگردد.

ریختن اسانس در مخزن آب
یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که برخی افراد با دستگاه بخور سرد انجام می‌دهند، ریختن اسانس در آب مخزن است. با انجام این کار نه تنها چگالی آب به شدت زیاد می‌شود و میزان بخاردهی دستگاه تا حد زیادی پایین می‌آید، بلکه باعث آسیب به مخزن وحتی ترکیدن آن خواهد شد.
اگر خیلی علاقمند به انجام این کار هستید، در وهله اول دنبال دستگاه‌های بخور سردی باشید که دو مخزن جداگانه برای آب و اسانس خوشبو کننده داشته باشند. در غیر این صورت، اجازه مخلوط کردن آب و اسانس را در یک مخزن مشترک ندارید.

روشن نشدن دستگاه بخور
یکی دیگر از مشکلات دستگاه بخور سرد، روشن نشدن دستگاه است. شایع ترین دلیل ایجاد این مشکل معمولا از سمت جریان الکتریکی دستگاه، دوشاخه یا سیم به شمار می‌رود که در این صورت، باید پریز و کابل برق را بررسی کنید و با ولت سنج، مطمئن شوید جریان الکتریسیته در آن برقرار است.
اگر جریان الکتریسیته مشکلی نداشت، نوبت به بررسی رطوبت سنج می‌رسد (در صورت داشتن رطوبت سنج). برای این کار باید رطوبت سنح را بررسی کنید و مطمئن شوید کالیبره و سالم است. در صورت عدم تنظیم صحیح یا خراب بودن آن، احتمالا دستگاه روشن نمی‌شود.
همچنین ممکن است در صورت چفت نشدن هر دو بخش بدنه دستگاه و سوپاپ در جای درست، دستگاه بخور سرد روشن نشود.

بوی نامطبوع دستگاه بخور سرد
اگر مدتی است احساس می‌کنید بوی بخار دستگاه بخور تغییر کرده یا بوی نامطبوعی دارد، احتمالا زمان زیادی است که آن را تمیز نکرده‌اید. چرا که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آب برای مدت طولانی در دستگاه راکد بماند و کپک بزند.
همچنین هرگز نباید برای از بین بردن این بوی بد و کپک‌های ایجاد شده، از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید، زیرا این شوینده‌ها آسیب‌های جدی به دستگاه وارد می‌کنند. برای تمیز کردن صحیح دستگاه بخور، از راهنمایی که در انتهای مقاله آورده‌ایم استفاده کنید.

چکه کردن یا آب دادن دستگاه بخور سرد
یکی دیگر از مشکلات دستگاه‌ بخور سرد ایجاد می‌شود، چکه کردن آب است. این خرابی دستگاه بخور احتمالا به دلیل شکستگی و نشتی دستگاه‌های انتقال آب دستگاه است که با بررسی آنها می‌توانید بفهمید کدام یک نشتی دارد.
یکی دیگر از علل چکه کردن دستگاه بخور اب سرد، ترک برداشتن دیواره مخزن آن است. از رایج‌ترین دلایلی که باعث ترک برداشتن دیواره مخزن می‌شود، اضافه کردن اسانس به آب است.
زمانی که به آب دستگاه اسانس اضافه می‌کنید، آب بسیار غلیظ شده، گاز زیاده تولید می‌شود و در نهایت مخزن دستگاه از فشار گاز ترک برمی‌دارد. به خوبی دیواره مخزن را بررسی کنید و در صورت یافتن ترک یا سوراخ، اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید.

سر و صدای زیادی دستگاه بخور اب سرد
قبل از هر چیز این موضوع را مدنظر قرار دهید که تقریبا تمام دستگاه‌های بخور آب سرد مقدار کمی‌ صدا تولید می‌کنند و نمی‌توان انتظار داشت که دستگاه کاملا بی صدا باشد، پس تولید مقدار کمی سر و ‌صدا از دستگاه طبیعی است.
اما اگر صدای دستگاه بخور سرد شما بیش از حد زیاد است و مزاحمتان می‌شود، این موضوع طبیعی نیست. به طور کلی دستگاه‌های بخور سرد دو نوع صدا تولید می‌کنند که معمولا باعث شکایت کاربران می‌شوند:
- صدایی شبیه هورت کشیدن آب: این صدا به دلیل تخلیه آب از مخزن به سمت مخزن کوچک و صفحه اولتراسونیک است. این صدا تقریبا در تمام دستگاه‌های بخور وجود دارد و راه خاصی برای کاهش آن نیست.
- صدای کار کردن صفحه اولتراسونیک: این صدا شبیه به صدای وزوز کردن است که به مرور زمان و استفاده بیشتر از دستگاه، بیشتر می‌شود.
در ادامه توصیه‌هایی را ذکر کرده‌ایم که به کاهش این صداها کمک می‌کنند:
- سرویس منظم و به موقع دستگاه
- طوری مخزن آب را پر کنید که هوای کمتری بگیرد (حباب در آب مخزن وجود نداشته باشد)
- محل قرارگیری دستگاه باید صاف و محکم باشد

نحوه تمیز کردن دستگاه بخور سرد
تمیز کردن دستگاه بخور یکی از ضروری‌ترین کارهایی‌ است که باید برای مراقبت و حفظ دستگاه از مشکلات دستگاه بخور سرد به طور منظم و به شکل صحیح انجام دهید. در غیر این صورت، آسیب‌های زیادی به دستگاه وارد شده و در نهایت ماندگاری آن به شدت کاهش می‌یابد.
در ادامه، تمام مراحل تمیز کردن دستگاه بخور سرد را به همراه نکات هر مرحله برایتان شرح داده‌ایم:
1- دستگاه بخور اب سرد را از برق بکشید و آب آن را کاملا خالی کنید.
2- مقداری جوش شیرین یا سرکه را به عنوان ماده تمیز کننده را درون مخزن و کفی آن بریزید و اجازه دهید 15 دقیقه بگذرد.
3- حالا با استفاده از یک برس یا مسواک نرم، محل‌هایی را که جرم و رسوب دارند به دقت تمیز کنید.
4- بعد از اینکه رسوب‌های دستگاه بخور را کاملا تمیز کردید، مخزن و کفی آن را با آب سرد بشویید.
5- مخزن را خشک کرده و تا چند ساعت از آن استفاده نکنید تا بوی سرکه از آن خارج شود.
برای تمیز کردن فیلترهای دستگاه نیز می‌توانید همزمان با تمیز کردن مخزن، فیلترهای دستگاه را نیز درون مایعی از سرکه و آب یا جوش شیرین و مایع ظرف شویی قرار دهید و بعد از گذشت 20 دقیقه، با برس یا مسواک آنها را تمیز کنید.
پس از تمیزکاری فیلترها، آنها را نیز مانند مخزن درون فضای باز قرار دهید تا بوی سرکه و رطوبتشان کاملا از بین برود.

معرفی بهترین مدل‌ها و برندهای بخور آب سرد
اگر مشکل دستگاه بخور سردتان با استفاده از تمام راهکارهای بالا رفع نشد، احتمالا وقت آن رسیده است که یک دستگاه بخور جدید بخرید. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین برندهای دستگاه بخور سرد را ذکر می‌کنیم که کمک زیادی به خریدتان خواهند کرد:

سخن نهایی
در این مقاله تعدادی از مهمترین و رایج ترین مشکلاتی را ذکر کردیم که ممکن است برای دستگاه‌های بخور سرد ایجاد شوند. همچنین برای هر مشکل، به یک یا چند راهکار اشاره کردیم که می‌توانید با استفاده از آنها دستگاه را به راحتی در منزل تعمیر کنید.
البته اگر با وجود امتحان تمام راهکارهای گفته شده نتوانستید دستگاه را تعمیر کنید، می‌توانید با مطالعه لیست بهترین دستگاه‌های بخور سرد، یک خرید مطمئن داشته باشید.