راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید بهترین مودم

به دلیل پیشرفت‌های روزافزون در فناوری و نیازهای بشر به اینترنت، خرید یک مدل مودم حتی از نون شب هم واجب‌تر شده است! امروزه در هر واحد مسکونی، اداری یا تجاری از مودم استفاده می‌شود تا کاربران بتوانند به اینترنت وصل شوند. از سویی دیگر، بازار مملوء از انواع و اقسام مودم‌ها در برندها، مشخصات و قیمت‌های مختلف است. بنابراین از یک طرف دست شما برای خرید مودم باز است و از طرف دیگر، به تنوع زیاد باعث شده تا نتوانید مودم مناسب نیازهای خود را خریداری کنید. به همین دلیل، ما در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا مودم مورد نظر خود را تهیه کنید.

مودم چیست؟

مودم دستگاهی است که شبکه محلی (LAN) و شبکه ارائه دهنده اینترنت وصل می‌کند. مودم به عنوان ایستگاه دریافت اینترنت عمل می‌کند و پل ارتباطی شما با ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) است. بدون مودم نمی‌توانید به اینترنت کابلی، DSL یا ماهواره‌ای دسترسی داشته باشید.
مودم داده‌هایی را که از طریق کانال‌های ارتباطی در دسترس ارسال و دریافت می‌کند. کانال‌ها ممکن است بسته به گزینه‌هایی که ارائه دهندگان خدمات در اختیار مشتریان قرار می دهند، متفاوت باشند. این کانال‌ها اغلب شامل فیبرهای نوری، کابل‌های کواکسیال و حتی خطوط تلفن باشند. هنگامی که داده‌ها به صورت جریان‌های دیجیتال رمزگشایی می‌شوند، مودم نیز مسئولیت تبدیل فرم آنالوگ را بر عهده می‌گیرد تا از طریق خطوط تلفن ارسال شود.
اگر بخواهیم به طور فنی‌تر توضیح دهیم،مدولاسیون یک موج دیجیتال را بر روی موج حامل فرکانس رادیویی آنالوگ (RF) قرار می‌دهد تا داده‌ها را از شبکه اینترنت ارائه دهنده شما بگیرد یا آنها ارسال کند. دمدولاسیون به صورت معکوس عمل می‌کند، موج حامل فرکانس رادیویی آنالوگ را از داده‌های دیجیتالی که شبکه خانگی شما توانایی استفاده دارد جدا می‌نماید.

انواع مودم
چند نوع مودم در بازار وجود دارند که باید قبل از خرید در مورد آنها اطلاعات خود را کامل کنید. به همین خاطر، در ادامه به انواع مختلف مودم اشاره می‌کنیم:
1- مودم Dial-Up
این مودم قدیمی‌ترین یا بهتر بگوییم منسوخ‌ترین دستگاه‌ها برای دسترسی به اینترنت هستند. یک دهه پیش، مودم‌های Dial-Up که برای اتصال مستقیم به خطوط تلفن استفاده می‌شدند، بسیار محبوب بودند. افرادی که از طریق این مودم‌ها از اینترنت استفاده می‌‌کردند، قادر به استفاده از خط تلفن در بازه زمانی معین نبودند. معمولاً افراد یک کارت اینترنت با پسورد و یوزر خریداری می‌کردند و از طریق آن به صورت محدود به اینترنت متصل می‌شدند.

2- مودم DSL
DSL مخفف Digital Subscriber Line است، به این معنی که مودم می‌تواند دستگاه‌های شما را به خط مشترک دیجیتالی که با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود توافق کرده‌اید متصل ‌کند. بنابراین، کاربران می‌توانند حتی در حالی که به اینترنت متصل هستند، به تلفن خود نیز دسترسی داشته باشند. مودم DSL یک اتصال اینترنت بسیار پرسرعت است که به صورت وای فای کار می‌کند و جایگزینی عالی برای مودم Dial-Up محسوب می‌شود.

3- مودم کابلی
مودم کابلی یک دستگاه سخت افزاری است که برای اتصال کامپیوتر به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) و از طریق خط تلویزیون کابلی محلی استفاده می‌شود. این مودم دارای دو رابط است که یکی به خروجی شبکه تلویزیون کابلی و دیگری به یک کامپیوتر یا تلویزیون وصل می‌شود. این مودم همچنین از کابل کواکسیال ساخته می‌شود. پس اگر به دنبال سرعت فوق العاده بالای اینترنت هستید، مودم‌های کابلی بهترین دستگاه‌هایی بازار هستند.

4- ترکیب مودم روتر
این محصول عملکرد دو دستگاه یعنی روتر و مودم را در یک دستگاه واحد ارائه می‌دهد. اساساً، اگر ترکیبی از مودم و روتر را می‌خواهید، برای دریافت اینترنت بی‌سیم نیازی به تهیه روتر بی‌سیم ندارید. با این حال، توصیه می‌کنم از مودم مستقل به علاوه روتر جداگانه استفاده کنید زیرا عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. اما ترکیب مودم و روتر از نظر هزینه بهتر باشد.

نکات مهم در خرید مودم

خرید مودم مناسب برای سرویس اینترنت مهم است. به همین دلیل می‌بایست در زمان خرید دستگاه مناسب به نکات مهمی به شرح زیر توجه کنید:
1- سازگاری مودم با ISP
بررسی کنید که مودم جدید بالقوه شما با ISP سازگار است. برای هر ارائه دهنده اینترنت کابلی یک مودم کابلی DOCSIS و برای هر ارائه دهنده‌ای که اتصال DSL را ارائه می‌دهد به یک مودم DSL نیاز دارید. برای اینترنت فیبر نوری، به چیزی نیاز دارید که ترمینال شبکه نوری (ONT) نامیده می‌شود و احتمالاً بهترین کار این است که آن را از ISP خود دریافت کنید.

2- قیمت مودم
هرچه بیشتر برای خرید مودم هزینه کنید، ویژگی‌های بهتر و جدیدتری به دست می‌آورید. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید یک مودم با قیمت پیدا کنید که اتصال اینترنت شما را برای بهترین سرعت بهینه کند. برای مثال، مودم روتر 2 آنتن دی لینک D-Link DSL-2750U N300 Adsl2 Plus می‌تواند براساس قیمتی که دارید، محصول همه کاره باشد. باید در نظر داشته باشید که خرید مودم باکیفیت هزینه اولیه بیشتری دارد اما می‌تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی زیادی در هزینه‌های شما شود.

3- بررسی سرعت اینترنت
یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی که هنگام خرید مودم باید به آن توجه کرد، سرعت اینترنت است. وقتی مودم شما فقط می‌تواند سرعت 100 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند، پرداخت هزینه به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت برای سرعت 500 مگابایت در ثانیه معنایی ندارد. این بدان معناست که سرعت‌های بالاتر از 100 مگابیت در ثانیه را نخواهید داشت و در اصل، هینه اضافی برای اینترنت پرسرعت پرداخت می‌کنید.
اگر مطمئن نیستید در حال حاضر به چه سرعت اینترنتی نیاز دارید، این امکان را دارید یک تست سریع سرعت اینترنت را انجام دهید. تست سرعت می‌تواند سرعت دانلود و آپلود را به شما می‌گوید. به خاطر داشته باشید که این سرعت‌ها احتمالاً در طول روز و هفته در نوسان هستند، بنابراین می‌توانید چندین تست سرعت انجام دهید و آنها را میانگین بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری از سرعت اینترنت خود داشته باشید.

4- تعداد پورت‌های مودم
اگر به دنبال سرعت پایه و دسترسی اولیه به اینترنت هستید، مودم‌های یک پورت خوب هستند. اما اگر سرعت بیشتر می‌خواهید و قصد این را دارید از روتر نیز استفاده کنید، لازم است مودم‌هایی با چندین پورت را انتخاب کنید.
در صورت خرید مودم کابلی به دو پورت اترنت نیاز خواهید داشت. این امر فضایی را برای سرعت‌های بالا و اتصالات بی‌سیم گسترده ایجاد می‌کند، مشروط بر اینکه روترها به ترکیب اضافه شوند. علاوه بر این، روتری که قصد خرید آن را دارید، باید استانداردهای ISP را داشته باشد، که اصلی‌ترین آن 802.3ad است.
5- سبک طراحی مودم
در بیشتر موارد، طراحی مودم هنگام خرید نادیده گرفته می‌شود. اما مودم ها دارای طراحی مینیمال و اغلب در رنگ‌های مشکی و سفید تولید می‌شوند. بنابراین برای بیشتر سبک‌های دکوراسیون منزل اعم از کلاسیک و مدرن مناسب هستند. از نظر ابعادی نیز مودم‌ها اغلب کوچک و جمع و جور طراحی می‌شوند. پس نباید مشکلی بابت اشغال فضا داشته باشید.
پس وقتی نوبت به بررسی جنبه‌های فیزیکی می‌رسد، باید چراغ‌های LED روی دستگاه را بررسی کنید که مشخص کننده میزان پاسخگویی مودم شما به درخواست‌های مختلف است. وجود تعداد کمی از ای چراغ‌ها، عیب یابی دستگاه را به صورت بصری برای شما ممکن می‌سازد.
6- میزان امنیت مودم
درک این نکته مهم است که هنگام استفاده از مودم نگرانی‌های امنیتی متعددی وجود دارد زیرا این دستگاه محاسباتی پل ارتباطی شما با اینترنت است. به همین دلیل است که باید بهترین مودم کابلی را شناسایی کنید که از قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها پیروی می‌کند.
باید ببینید که آیا مودم به مواردی مانند WPS یا Wi-Fi Protected Setup مجهز است که هدف آن حفاظت از اطلاعات محرمانه و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز است. همچنین باید مراقب ویژگی‌های دیگری مانند رمزگذاری AES، پروتکل‌های امنیتی WPA، فاکتورهای WEP و TKIP باشید.
همچنین باید نظرات مردم در فضای آنلاین را بخوانید. به عنوان مثال، مودم‌های دارای Intel Puma 6 مستعد آسیب پذیری‌های نرم افزاری هستند که ممکن است به منابع نادرست اجازه هک دستگاه و دسترسی به وب سایت‌های مخرب را بدهد. همیشه این امکان را دارید یک آنتی ویروس خوب روی سیستم خود نصب کنید.
7- پشتیبانی مشتری و گارانتی
در صورت خرید هر کالای الکترونیکی، باید به ضمانت نامه‌ها و سیستم پشتیبانی مشتری مرتبط با آن نگاه کنید. در بیشتر موارد، دستگاه دارای گارانتی شش ماهه تا یک ساله است که تقریباً توسط هر فروشنده‌ای که با تجهیزات شبکه الکترونیکی سروکار دارد، ارائه می‌شود. با این حال، همیشه باید به سراغ تولیدکنندگان معتبر بروید که خدمات مشتری خوبی را بعد از خرید به شما ارائه می‌دهند.

خرید مودم‌های کابلی
اگر از یک ارائه دهنده اینترنت کابلی استفاده می‌کنید، به یک مودم کابلی DOCSIS نیاز دارید. DOCSIS مخفف Data over Cable Service Interface Specification است و به زبان ساده، به ISP شما اجازه می‌دهد اینترنت کابلی را به مودم و سپس به دستگاه‌هایتان تحویل دهد.
DOCSIS 3.1 جدیدترین پروتکل است و به مودم شما اجازه می‌دهد تا سرعت هزار مگابیت بر ثانیه را مدیریت کند. مودم‌های DOCSIS 3.1 معمولاً هزینه بیشتری دارند، بنابراین اگر نمی‌خواهید برای سرعت بالاتر هزینه نمی‌کنید،DOCSIS 3.0 گزینه خوبی خواهد بود.
مودم کابلی شما همچنین دارای فناوری اتصال کانال است که به شما می‌گوید مودم چند کانال برای دانلود و آپلود داده‌های اینترنت دارد. هرچه کانال‌های بیشتری داشته باشد، داده‌های بیشتری می‌تواند بین دستگاه‌های شما و مودم جابجا شوند.
لینک کانال معمولاً به صورت دو عدد مانند 24×8 یا 8×4 نوشته می‌شود شماره اول به شما می‌گوید چند کانال برای دانلود داده‌ها در دسترس هستند، در حالی که شماره دوم به شما می‌گوید چند کانال برای آپلود وجود دارند. به عنوان مثال، یک مودم با اتصال کانال 24×8 دارای 24 کانال آماده دانلود داده و 8 کانال برای آپلود داده است.

خرید مودم‌های DSL
همه اینترنت DSL یکسان نیستند، بنابراین مهم است که با ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید تا ببینید از کدام نسل استفاده می‌کند. چندین نسل مختلف از فناوری DSL وجود دارند، بنابراین انتخاب یک مودم DSL که از ISP شما پشتیبانی می‌کند، مهم است. در ادامه نگاهی گذرا به برخی از نسل‌های مختلف فناوری DSL و سرعت‌هایی که هر کدام از آنها پشتیبانی می‌کنند، آورده‌ایم:

بهترین برند مودم

یکی مهمترین موارد در زمان خرید مودم مناسب، بررسی برند تولید کننده است. هر برند می‌تواند از نظر کیفیت ساخت، قیمت، ویژگی‌ها و غیره، متمایز از دیگری باشد. با این حال، در ادامه به بهترین برندهای مودم در بازار کشور اشاره می‌کنیم:
تی پی لینک TP-Link، دی لینک D-link، ایسوس (Asus)، هواوی (Huawei)، یوتل (UTEL)، سیسکو (Cisco)، زایکس (ZYXEL)

کلام آخر
خرید مودم مناسب می‌تواند عملکرد شبکه را افزایش دهد که به نوبه خود باعث بهبود بهره‌روی شما می‌شود. پس توصیه می‌کنیم در زمان خرید مودم به مواردی مهمی مانند، نوع دستگاه، برند تولید کننده، مشخصات دستگاه، قیمت و شرایط فروش توجه کنید. همچنین مهم است به این نکته توجه داشته باشید که مودم را برای چه فضایی خریداری می‌کنید. مودم مناسب منزل متفاوت از مودم مورد نیاز فضای اداری و تجاری است. در هر صورت، یک مودم خوب می‌تواند شما را برای سال‌ها از خرید دستگاه جدید بی‌نیاز کند.