سال 2023 از دنیای گوشی های هوشمند چه توقعی داریم؟

سال 2023 از دنیای گوشی های هوشمند چه توقعی داریم؟

در سال 2023 چه چیزهایی در دنیای موبایل می بینیم؟

گوشی های هوشمند سال 2022 خوب بودند، اما اگر سازندگان گوشی های اندرویدی بخواهند اپل را پشت سر بگذارند گوشی های 2023 باید بهتر باشند.

سهم بازار گوشی های اندروید در ایالات متحده و کانادا کمتر از اپل است و اخیرا آیفون برای اولین بار بیش از 50 درصد از کل بازار ایالات متحده را به خود اختصاص داده. احتمالا دلیل آن مربوط به اکوسیستم باشد: هیچ کدام از شرکت ها، اکوسیستمی مانند اپل ارائه نکرده است. مشخصا گوگل و سامسونگ تلاش خود را کرده اند در حالی که با یکدیگر نیز در رقابت اند؛ بنابراین این پلت فرم بخش بندی شده است. ما از نزدیک نظاره گر خواهیم بود تا ببینیم در سال 2023 اندروید چگونه وارد رقابت می شود.

منتظر چه چیزی باشیم:
خانواده پرچمدار سامسونگ گلکسی S23 که شامل گلکسی S23، S23 Plus و S23 Ultra می شود، اولین سری از گوشی های هوشمندی خواهد بود که در 3 ماهه اول سال عرضه می شود. ورود آن ها باعث می شود مسیر دیگر دستگاه های اندرویدی برای ادامه سال مشخص شود. آیا در سال 2023 ما را هیجان زده خواهد کرد؟
کنفرانس توسعه دهندگان گوگل و اپل به ترتیب در مه و ژوئن برگزار می شود. در آن زمان همه قابلیت های جدید اندروید و iOS را متوجه خواهیم شد. این بهترین شاخص است تا بفهمیم اکوسیستم های مربوطه روی چه موضوعاتی متمرکز شده است.
در حوزه گوشی های تاشو برندهایی مثل هوآوی و اوپو به میدان آمدند و این دسته از گوشی های هوشمند بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در حال حاضر گزینه های تاشوی زیادی پیش روی ماست، اما آیا در سال 2023 خرید آن ها توجیه پذیر خواهد بود؟

رقابت در اندرویدی ها
گوگل عادت دارد ویژگی های منحصر به فرد را روی گوشی های Pixel خود قرار دهد. همیشه یک دلیل فنی برای انحصار وجود دارد؛ با این حال تمام هدف تراشه Tensor این بود تا با تقویت قابلیت های هوش مصنوعی بتواند گوشی های هوشمند بیشتری بفروشد. اما این سیاست در عمل منجر به چندپارگی بیشتر در سیستم عامل اندروید خواهد شد. حتی با توجه تلاش های گوگل برای یکپارچه سازی از طریق کد منبع اندروید و ارائه به روزرسانی های تدریجی در Play Store، تا زمانی که گوگل، سامسونگ و دیگر برندهایی مثل وان پلاس در رقابت با یکدیگراند؛ نابرابری ادامه خواهد داشت.

شرکت های که باید به آن توجه کنید:
گوگل: سازنده اندروید در تلاش است تا یک برند مستقل ایجاد کند و در عین حال کد منبع را برای رقبای دیگر مثل سامسونگ و موتورولا تامین کند. آیا با Pixel سهم بازار قابل توجهی را از آن خود خواهد کرد یا یا اندروید همچنان برای رقابت با آیفون اپل به سامسونگ متکی است؟
اپل: شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل ممکن است آیفون SE بعدی خود را به تعویق بیاندازد و در دراز مدت بر روی گوشی های بالا رده تا میان رده تمرکز کند. اگر به آمار فروش آن در ایالات متحده توجه کنید، به نظر می رسد که این استراتژی به خوبی جواب می دهد.
وانپلاس: کمپانی که تحت مالکیت اوپو قرار گرفته است و گوشی های مانند Find X5 و Find N را به فروش می رساند. دومی تاشو و رقیب Z Fold سامسونگ است. از سال 2021 که اوپو مالک وان پلاس شد ردپای مفهوم طراحی اوپو از انحنا در لبه ها گرفته تا رابط کاربری اندروید 13 در محصولات وان پلاس دیده می شود.

آنچه روی خواهد داد
تاشوها در سال 2023 در کانون توجه قرار خواهند گرفت و گزینه مقرون به صرفه تری به بازار معرفی خواهد شد. گوشی گلکسی Z Fold 4 سامسونگ یک گزینه چشمگیر و البته گران باقی خواهد ماند. اگر گوگل پیکسل تاشو عرضه و کد منبع اندروید برای آن آماده شود، دیگر سازندگان اندرویدی وارد رقابت می شوند و احتمال دارد اپل ناچار به تسلیم و ساخت گوشی تاشوی خود شود.