نحوه بوت شدن بایوس در ویندوز 11

نحوه بوت شدن بایوس در ویندوز 11

چگونه در ویندوز 11 بایوس رو بوت کنیم؟

فرآیند POST (Power On Self-Test) در ویندوز 11 برای بهبود زمان استارت آپ کاربرد دارد. این فرآیند قابلیت‌های کمی را برای زدن دکمه‌های کیبورد (F1، F2، F10، F12 و DEL) و دسترسی به منوی بایوس باقی می‌گذارد. به همین دلیل، بوت شدن در BIOS در ویندوز 11 کمی با نسخه‌های قبلی مانند ویندوز 7 متفاوت است. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

تفاوت BIOS با UEFI
گاهی اوقات BIOS با UEFI به جای هم استفاده می‌شوند، اما BIOS کمی با UEFI متفاوت است. می‌توان گفت UEFI تکامل کاری است که بایوس قبلاً انجام می‌داد. UEFI مخفف Unified Extensible Firmware است، در حالی که BIOS یک Basic Input Output System است. هر دو عملکرد مشابهی دارند، اگرچه UEFI دارای ویژگی‌های مدرن‌تری مانندGPT (GUID Partition Table) و Secure Boot است. با این حال، UEFI از رکورد مستر بوت قدیمی استفاده شده توسط BIOS پشتیبانی نمی‌کند.

بنابراین برای مهاجرت از یک سیستم قدیمی با استفاده از MBR و BIOS به یک سیستم عامل پشتیبانی شده توسط UEFI، دیسک بوت باید به GPT تبدیل شود. در مورد ویندوز 11، Secure Boot و Trusted Platform Module (TPM) نیز باید فعال باشند. در این مقاله، ما به UEFI به عنوان BIOS اشاره خواهیم کرد، زیرا آنها تقریباً یک چیز را نشان می‌دهند و در بیشتر موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با وجود این موضوع، اجازه دهید به نحوه دسترسی به تنظیمات BIOS برگردیم.

دسترسی به بایوس
دو راه برای بوت شدن در بایوس در ویندوز 11 وجود دارند. یکی از طریق تنظیمات ویندوز و دیگری فشار دادن همزمان کلید Shift و دکمه Restart در منوی استارت است. در ادامه به این دو راه اشاره می‌کنیم:
از منوی استارت

از تنظیمات ویندوز

پیمایش گزینه‌های راه اندازی پیشرفته ویندوز

تنظیمات UEFI پس از راه اندازی به شما نمایش داده می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید بسته به سازنده دستگاه، ممکن است با گزینه‌های مختلفی از موارد ذکر شده در عکس زیر روبرو شوید.
بایوس دسترسی به چندین تنظیمات سطح پایین را برای کنترل دستگاه‌های سخت افزاری مانند عملکرد USB، اولویت بوت، راه‌اندازی ایمن و غیره فراهم می‌کند. رابط‌ مدرن UEFI طوری طراحی شده است که پیمایش و انتخاب تنظیمات را برای کاربر آسان می‌کند.