آیا قرار گرفتن گوشی کنار کارت بانکی ضرر دارد؟

آیا قرار گرفتن گوشی کنار کارت بانکی ضرر دارد؟

آیا موبایل ها به کارت اعتباری آسیب می زنند؟

در کشورهای پیشرفته، کارت های اعتباری کم کم رو به حذف شدن هستند و جای خود را به موبایل هایی با فناوری NFC می دهند. اما در کشور ما هنوز این مسئله به صورت چشمگیر و همگانی جا نیفتاده است.

در کشو ما علاوه بر اینکه بانک ها چنین تکنولوژی را ارائه نداده‌اند، در صورت ارائه هم بسیاری از مردم به علت اعتماد نداشتن به تلفن های همراه، از آن استفاده نخواهند کرد.

به همین جهت حداقل تا به امروز در ایران هر فرد نیاز دارد که علاوه بر موبایل خود، کارت اعتباری بانکی، کارت مترو، کارت ملی، کارت سوخت و… را حمل کند که همگی علاوه بر اینکه جای زیادی در جیب می‌گیرند، به علت حساس بودن اطلاعات، نیاز به مراقبت زیادی هم دارند. 

برخی ترجیح می‌دهند کارت‌هایشان را در یک کیف پول قرار داده و عده‌ای هم دوست دارند آن را نزدیک موبایل‌شان نگه دارند تا همیشه حواسشان به آن‌ها باشد. خیلی وقت‌ها هم عجله داریم و موبال را داخل همان جیبی می‌گذاریم که کارت بانکی داخلش هست.

یکی از باورهایی که سال‌هاست بین مردم کل جهان رواج دارد این است که استفاده از کارت اعتباری (و دیگر کارت‌های دارای چیپ مغناطیسی) در کنار موبایل می‌تواند موجب از کار افتادن کارت شود.


این باور چقدر صحیح است؟

برای اینکه راحت تر این موضوع را درک کنیم، باید با سازوکار کلی کارت‌ها کمی آشنا شویم. 

هر وسیله‌ای که آهنربا یا قطعات مغناطیسی دارد، دارای میدان مغناطیسی مربوط به خود است که اندازه گیری آن با واحد گاوس انجام می شود. برای اینکه یکی از دو وسیله بتواند روی دیگری تاثیر داشته باشد باید میدان مغناطیسی قوی تری نسبت به آن داشته باشد.

طبق تحقیقات؛ کارت های اعتباری که دارای یک نوار مغناطیسی هستند، باید در برابر میدان مغناطیسی معادل 1500 گاوس قرار گیرند تا تحت تاثیر باشند (آسیب ببینند) این در حالیست که میدان مغناطیسی تولید شده توسط موبایل ها بین 2 تا 10 میلی گاوس است که مقدار بسیار کمتری است.


آیا کارت های اعتباری در مجاورت با موبایل ها آسیب می بینند؟

خواه ناخواه کارت های اعتباری که دارای نوار مغناطیسی هستند، پس از مدتی از کار میفتند، به همین جهت است که کارت های اعتباری تاریخ انقضا دارند. اگر شما یک آهنربا روی نوار مغناطیسی کارت اعتباری خود بگیرید ممکن است خاصیت مغناطیسی آن از بین برود اما این کاملا بستگی به قدرت آهنربا دارد. در نتیجه هر آهنربایی روی کارت شما تاثیر ندارد.


آیا موبایل شما یک میدان مغناطیسی تولید می کند؟

پاسخ مثبت است، اما به اندازه کافی قوی نیست که کارت های اعتباری شما را از بین ببرد. 

تنها منبع میدان مغناطیسی در تلفن همراه شما، آهنربای بسیار کوچک و ضعیفی است که در قسمت اسپیکر و چیپ NFC استفاده می شود و به کارت های اعتباری شما آسیب نمی رساند. حتی اگر بخواهید کارت های اعتباری خود را درست کنار موبایل در جیب حمل کنید، مشکلی ایجاد نمی کند.

بیشتر بدانید: آیا هندزفری بلوتوث به مغز آسیب می‌زند؟


تکلیف قاب های دارای جا کارتی چه می‌شود؟

بسیاری از قاب های کیفی و کتابی دارای یک جاکارتی کوچک در قسمت داخلی با بیرونی کیس هستند. همین سوال که «آیا قرار داد کارت بانکی کنار گوشی درست است یا نه» سبب شد تا بسیاری از ما نسبت به خرید این قاب ها دچار شک و تردید شویم. در حالی که همانطور که گفتیم میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط گوشی های موبایل هیچ وقت آنقدری زیاد نیست که بتواند به کارت بانکی آسیب وارد کند. بنابراین اگر تا به حال در خرید محصولاتی مثل کیف های موبایل که جای کارت اعتباری دارند یا جاکارتی های مخصوص موبایل، تردید داشته‌اید، حال می‌دانید که این نگرانی بی مورد بوده و حاصل یک تفکر اشتباه قدیمی بوده است.


بهروز دالوند ۱۴۰۰/۲/۲۵ ۱۶:۳۷:۳۵
ممنون از مستر کالا ممنون از علی سمیعی عزیز.