امواج بلوتوث برای سلامتی مضرند: واقعیت یا شایعه؟

امواج بلوتوث برای سلامتی مضرند: واقعیت یا شایعه؟

آیا امواج بلوتوث برای سلامتی مضرند؟ تکنولوژی بلوتوث و اتصال وایرلس چند سالی می‌شود که بین هستند و خیلی از پیشرفت های بعدی بر شانه‌های این فناوری عظیم بنا شده‌اند. پس به نظرم منصفانه است تا یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهیم تا بفهمیم چقدرش واقعیت دارد و چقدرش بی پایه و اساس است.

خصوصا که حالا ما به صورت روزمره از هندزفری های بلوتوث و ساعت های هوشمند استفاده می‌کنیم و اگر خطری داشته باشد بهتر است از آن آگاه شویم. اول از همه می‌خواهیم بدانیم طرز کار بلوتوث چطور است و آیا خطرناک به نظر می‌رسد؟

بیشتر بدانید: ساعت های هوشمند با پشتیبانی از زبان فارسی


بلوتوث چطور کار می کند؟

بلوتوث یکی از استانداردهای ارتباط بی سیم (در کنار WiFi) است که روی بسیاری از دستگاه های جدید کار گذاشته شده است. دو دستگاهی که از بلوتوث پشتیبانی کنند با ارسال سیگنال های مشخص و ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی فرکانس بالا بهم متصل می‌شوند. سوالی که در مورد خطرناک بودن امواج بلوتوث پیش میاید هم دقیقا مربوط زمان اتصال دو دستگاه است. زیرا در این زمان امواج بلوتوثی بین دو دستگاه وجود دارد که اجازه می‌دهد تا اطلاعات منتقل شوند.


بلوتوث ها سه دسته بندی دارند که برد بلوتوث را تعیین می‌کند:

کلاس 1: برد تا 100 متر

کلاس 2: برد تا 10 متر

کلاس 3: برد کمتر از 10 متر

اکثر هدفون های بلوتوثی، اسپیکرها و ساعت های هوشمنددر کلاس 2 و 3 قرار دارند.


مضر بودن امواج بلوتوث چطور ارزیابی می شود؟

ما در زندگی روزمره تحت امواج الکتریکی بسیار زیادی قرار داریم که بلوتوث هم یکی از آن‌هاست. با این حال امواج بلوتوث حتی از امواج گوشی های هوشمند یا مودم ها هم کمتر است. اما روش اندازه گیری این امواج چطور است؟

برای اندازه گیری میزان تشعشعات الکترومغناطیسی مقیاسی به نام SAR وجود دارد که قدرت جذب تشعشعات توسط بدن انسان را مشخص می‌کند. سازمان حفاظت در برابر امواج رادیویی میزان خطرناک بودن این امواج را به صورت زیر اعلام کرده است:

میزان تشعشات وارد شده بر بدن نباید از میزان 2 Watts/Kg بیشتر باشد.


امواج گوشی های موبایل و هدفون های بلوتوث چقدر است؟


اگر به سایت Federal Office for Radiation Protection سری بزنید، می‌توانید میزان SAR بعضی از گوشی های هوشمند را در آن ببینید. ما هم برای شفافیت بیشتر موضوع، میزان SAR چند دستگاه شناخته شده را در اینجا نوشته‌ایم:


گوشی Huawei P30: میزان SAR برای کل بدن 0.85 وات بر کیلوگرم و برای گوش 0.33 وات بر کیلوگرم است.

گوشی آیفون 11: مقدار SAR در کل بدن 0.99 و برای گوش 0.95 است.

گوشی سامسونگ گلکسی S10: مقدار SAR برای کل بدن 1.56 و برای گوش 0.48 است.

و همانطور که می‌بینید همه این مقادیر در بازه امن SAR قرار دارند.

بیشتر بدانید: هدفون های بلوتوث مناسب مکالمه


هدفون های بلوتوث خطرناک نیستند

اپل ایرپاد که یکی از اولین هندزفری های کاملا بی سیم به شمار می‌رود دارای بلوتوث کلاس 1 است. کلاس 1 دارای بیشترین شدت میدان مغناطیسی است، در حالی که خیلی از هندزفری ها از کلاس های 2 یا 3 برخوردارند. با همه این اوصاف ایرپادز دارای مقدار 0.466 W/Kg بوده و کمتر از محدوده 2 وات است پس بقیه هندزفری ها حتما از آن کمتر هستند.

در واقع شما با خرید هندزفری بلوتوث و استفاده از آن به جای اسپیکر خود گوشی، دارید به خودتان لطف هم می‌کنید. چون میدان مغناطیسی گوشی ها از هندزفری بیشتر است و وقتی آن‌ها را نزدیک گوشتان می‌برید تاثیرش بدتر می‌شود.



بالاخره بلوتوث برای بدن مضر است یا نه؟

در حال حاضر هیچ تحقیق علمی نتوانسته ثابت کند که امواج بلوتوث برای بدن مضر هستند و البته هیچ تحقیق علمی هم به طور قطع این فرضیه را رد نمی‌کند. اما طبق ارزیابی های انجام شده بسیاری از لوازم الکترونیکی مانند گوشی و هندزفری دارای امواج ناچیزی هستند که برای بدن چندان مضر نیست.


حتما هر چند ماه یک بار با این خبر مواجه می‌شوید که «نزدیک بودن به گوشی های هوشمند باعث سرطان می‌شود». یا «بلوتوث مانند امواج مایکروویو مغز شما را می‌پزد»! خب حالا می‌خواهیم در این مورد شفاف سازی کنیم:

شایعه: امواج بلوتوثی به DNA آسیب می‌زنند.

واقعیت: درست است که بلوتوث مانند مایکرو ویوها از امواج رادیویی با فرکانس مشابه استفاده می‌کند، اما در میزان انرژی منتقل شده با هم فرق دارند. به طور کلی مایکروویوها به برق 1200 وات نیاز دارند که در مقایسه با توان 100 میلی واتی بلوتوث بسیار زیاد است. 

پس بله اگر شما هم با فرکانس 2.4 گیگاهرتز تحت چنین امواج قدرتمندی قرار بگیرید ممکن است ساختار DNA تان دچار مشکل شود، اما امواج بلوتوث به هیچ وجه انقدر قوی نیستند.

بنابراین نتیجه گیری نهایی من با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر داریم این است که آسیب های بلوتوث مانند همه امواج رادیویی دیگر تبدیل به تاثیرات محیطی شده است. مثل آلودگی هوا که در حد نرمال کمی آسیب زاست ولی در دراز مدت ممکن است آسیب های جدی وارد کند. بلوتوث هم همینطور است؛ احتمالا هیچکس به خاطر داشتن یک هندزفری بلوتوث یک شبه دچار سرطان نمی‌شود، اما قطعا در کنار بقیه امواج رادیویی موجود در پیرامون ما تاثیرات مشخصی بر سلامتی دارند.

آیا قرار گرفتن کارت بانکی در کنار گوشی باعث خراب شدن آن می‌شود؟ شایعه یا واقعیت بعدی را در مقاله بالا بخوانید.