ساعت های هوشمند چه پارامترهایی را اندازه گیری می‌کنند؟

ساعت های هوشمند چه پارامترهایی را اندازه گیری می‌کنند؟

اصلا ساعت های هوشمند به چه دردی می خورند؟

ساعت های هوشمند امروزه صرفا یک ابزار پوشیدنی همگانی شده‌اند و با انواع و اقسام قیمت‌ها، ظاهرها و قابلیت‌ها به کاربران ارائه می‌شوند. از دستبندهای سلامتی مثل Mi Band که همیشه قیمت پایینی دارند گرفته تا ساعت های هوشمند گارمین و اپل واچ که هر کدام به نوعی مخاطبین خاص خود را دارند.

بسیاری از ما ساعت های هوشمند را برای بررسی اعلانات استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین ویژگی برای این ساعت‌ها این است که از زبان فارسی پشتیبانی کنند تا بتوانیم پیام‌ها را دور مچمان ببینیم. اگر نمی‌دانید کدام ساعت ها جز این دسته هستند بهتر است مقاله ساعت های هوشمند با پشتیبانی از زبان فارسی را در مستر بلاگ بخوانید.

اما بهتر است یادمان نرود که کارایی اصلی ساعت ها و دستبندهای هوشمند سلامتی از ابتدا برای ردیابی وضعیت سلامت و فعالیت های ورزشی بوده است. امروزه اسمارت واچ ها به نسبت قبل اطلاعات زیادتری در اختیار کاربران می گذارند که می‌خواهیم در این مطلب به برخی از آن ها بپردازیم.

بیشتر بدانید: تفاوت ساعت جی تی آر 2 و جی تی آر 2 ای


ردیابی وضعیت قلب - Heart Rate Monitoring


Heart Rate: یکی از اولین مواردی که در ساعت های هوشمند مشاهده می‌شود ضربان قلب است. برای اندازه گیری ضربان قلب، ساعت های هوشمند از تکنولوژی به نام PPG استفاده می‌کنند که با فرستادن نور سبز به جریان خون و اندازه گیری بازتاب آن، ضربان قلب را می‌سنجد.

در واقع خون نور سبز را جذب و نور قرمز را بازتاب می‌دهد، به همین جهت در برخی ساعت ها در کنار PPG سنسور اینفرارد هم به کار رفته تا با ترکیب بازتاب نور قرمز از اینفرارد و نور سبز، ضربان قلب بدست آید. راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند را فراموش نکنید.

Resting Heart Rate: در واقع همان ضربان قلب نرمال بر اساس سن شماست.

Max Heart Rate: اندازه گیری بالاترین میزان ضربان قلب شما در روز، هفته یا ماه

Minimum Heart Rate: اندازه گیری پایین ترین میزان ضربان قلب شما در روز، هفته یا ماه

Avg Heart Rate: میانگین ضربان قلب شما در طول هفته یا ماه


ردیابی فعالیت - Activities


SpO2: میزان غلظت اکسیژنی که در خون است.

Vo2 Max: اندازه گیری بیشترین میزان اکسیژن استفاده شده در طول یک فعالیت ورزشی.

ECG: همان نوار قلب است که در واقع ضربان قلب شما را پیاپی در طول یک روز جمع آوری کرده و به صورت نوار قلب روی نمودار می‌آورد.

Calories: میزان کالری سوزانده شده در فعالیت‌هایی که توسط ساعت جمع آوری می‌شود. برای مثال ورزش، قدم زدن، دویدن و...

Step: تعداد قدم هایی که شما در طول یک روز برداشته‌اید را جمع آوری می‌کند. تعداد قدم ها براساس ژیروسکوپ یا همان شتاب سنج اندازه گیری می‌شود. در برخی ساعت ها جی پی اس نیز به کمک این سنسور می‌آید و همراه با هم تعداد قدم های شما و مسافتی را که طی کرده‌اید ثبت می‌کنند.

PAI: یک سیستم امتیازدهی بر اساس فعالیت های روزانه شماست که معمولا بصورت روزانه یا هفتگی، تعدادی فعالیت را به شما پیشنهاد می‌کند و براساس آن امتیازی به شما می‌دهد. این فاکتور را می‌توان یکی از تفاوت های آنر بند 6 با می‌بند 6 به شمار آورد.


ردیابی وضعیت خواب - Sleep Monitoring


Deep Sleep: میزانی که شما در شب گذشته به خواب عمیق فرو رفته‌اید.

REM sleep: میزان خواب REM را اندازه گیری می‌کند. خواب REM در واقع مرحله‌ای از خواب هر انسان است که به مرحله سوم خواب معروف است. در این مرحله فشار خون بالا می‌رود، ماهیچه ها موقتا غیرفعال شده و چشم ها حرکت سریع دارند.

Light Sleep: جمع آوری زمان خواب سبک یا خواب آرام که در واقع مرحله دوم خواب است. در این مرحله ضربان قلب پایین می‌آید و فرد در این زمان به سادگی از خواب می‌پرد.

Awake: زمانی که شما بین خواب بیدار بوده‌اید.

Sleep Score: براساس زمان بیدار شدن و خوابیدن، مدت زمان خوابیدن و زمان هر کدام از مراحل خواب، امتیازی از 0 تا 100 به شما داده می‌شود که هرچه به 100 نزدیکتر باشید یعنی خواب بهتر و درست‌تری داشته‌اید. برخی ساعت های هوشمند هم در اپلیکیشن پیشنهادهایی برای بهتر شدن خواب به شما می‌دهند.

Fall Sleep: زمانی که به خواب رفته‌اید.

Wake Up: زمانی که بیدار شده‌اید.

Naps: مدت زمان خواب های کوتاه روزانه یا اصطلاحا چُرت زدن.


ردیابی وضعیت پریود بانوان - Women Health


به کمک این قابلیت ساعت یک تقویم از دوره عادت ماهانه خانم‌ها تهیه می‌کند. وقتی برای بار اول اطلاعات شروع و پایان دوره را وارد کنید، ساعت کم کم الگوی دوره را تشخیص داده و دوره بعدی را به طور خودکار برایتان پیش‌بینی می‌کند. این مورد را می‌توان به عنوان یکی از تفاوت های ساعت آمازفیت GTS 2 Mini با GTS 2 و GTS 2e نام برد.

بعضی از ساعت‌ها در روزهای خاصی از دوره مانند دوره تخمک‌گذاری برایتان اعلان می‌فرستند تا مطلع‌تان کنند.


جمع بندی

مواردی که در بالا نام بردیم تعدادی از اصلی‌ترین پارامترهای اندازه گیری شده توسط ساعت های هوشمند هستند. اکثر ساعت ها این پارامترها را دارند ولی بعضی از آن‌ها هم ممکن است قابلیت های بیشتری داشته باشند. پس بهتر است قبل از خرید همه موارد را بررسی کنید تا در دام 8 اشتباه رایج در خرید ساعت هوشمند نیفتید.