راهنمای خرید شارژر وایرلس: آیا گوشی من استاندارد شارژ وایرلس دارد؟

راهنمای خرید شارژر وایرلس: آیا گوشی من استاندارد شارژ وایرلس دارد؟

حتما می‌دانید که چند سال اخیر تکنولوژی شارژ کردن گوشی همراه جهش های بزرگی داشته است. به طوری که ما شاهد همگانی شدن انواع روش های شارژ وایرلس یا بی سیم، انواع تکنولوژی های فست شارژ و انواع پورت های یو اس بی بودیم. مخصوصا در بحث شارژ بی سیم بسیاری از پاوربانک ها حالا به قابلیت شارژ بی سیم مجهز هستند و خیلی از ساعت های هوشمند که باتری با کیفیتی دارند فقط با شارژرهای وایرلس شارژ می‌شوند. همه این‌ها نشان می‌دهد که شارژ وایرلس چه اندازه در میان لوازم دیجیتال جا افتاده است.

به همین جهت خیلی از افراد علاقه مندند که برای راحتی خود از شارژ وایرلس استفاده کنند تا دیگر درگیر کابل نباشند. اما شارژ وایرلس در همه گوشی های هوشمند وجود ندارد و اکثرا گوشی هایی که ساخته سال 2020 به بعد هستند و جز پرچمداران برند خود محسوب می‌شوند به این قابلیت مجهز شده‌اند. برای اینکه گوشی شما از شارژ وایرلس پشتیبانی کند باید به استاندارد Qi مجهز باشد که همیشه در اطلاعات گوشی ذکر شده است.

بنابراین اگر قصد دارید شارژر وایرلس بخرید باید اول از همه مطمئن شوید که گوشی شما از آن پشتیبانی می‌کند!


از کجا بفهمیم گوشی ما شارژ وایرلس دارد یا نه؟ 

همانطور که قبلا در مقاله هر چیزی که باید درباره گوشی خود بدانید توضیح داده‌ بودیم روش های زیادی برای فهمیدن اینکه آیا گوشی شارژ وایرلس دارد یا نه وجود دارد.

- سایت gsmArena

- سایت برند گوشی

- پک بسته بندی

شما می‌توانید از هر کدام از روش های بالا بفهمید که آیا گوشی مورد نظرتان از استاندارد بی سیم Qi پشتیبانی می‌کند یا نه.

ما در این مقاله می‌خواهیم گوشی آیفون 13 پرو مکس را به عنوان مثال در نظر گرفته و همه روش های بالا را با آن چک کنیم. شما هم بسته به گوشی ای که دارید روش ما را تکرار کنید تا ببینید که گوشی تان شارژ وایرلس دارد یا نه.


از طریق سایت GSM Arena

سایت جی اس ام یکی از معتبرترین سایت های بررسی گوشی موبایل و ساعت هوشمند است که می‌تواند اطلاعات دقیق و درستی از گوشی های تازه منتشر شده و حتی خیلی قدیمی را در اختیارتان بگذارد. یک نسخه ایرانی از این سایت هم وجود دارد اما ما پیشنهاد می‌کنیم به همان سایت اصلی مراجعه کنید.

قدم اول: به سایت gsmarena.com بروید. در باکس بالای صفحه اسم گوشی مورد نظرتان (در اینجا iPhone 13 Pro Max) را به انگلیسی سرچ کنید. روی آن کلیک کنید تا صفحه مربوط به گوشی باز شود.



قدم دوم: در این صفحه اطلاعات متفاوتی دیده می‌شود که با تیترهای قرمز رنگ دسته بندی شده‌اند. از آنجایی که ما می‌خواهیم بفهمیم گوشی مان شارژ وایرلس دارد یا نه باید به بخش باتری که با تیتر قرمز BATTERY مشخص شده مراجعه کنیم.

پس به پایین صفحه اسکرول کنید تا به تیتر باتری برسید.

برای دسترسی سریع تر می‌توانید Ctrl+F را بگیرید و در باکسی که باز می‌شود بنویسید Battery. تیتر مربوطه با رنگ زرد هایلایت می‌شود.



قدم سوم: در قسمت Charging می‌بینید که دو استاندارد شارژ وایرلس مگ سیف و Qi برای این گوشی در نظر گرفته شده است. در انتهای استاندارد ها حداکثر توانی که گوشی با آن شارژ می‌شود هم نوشته شده است، زیرا بهتر است همیشه بدانید گوشی شما چند وات است و از چه توان شارژری پشتبانی می‌کند.

ما در اسم تمام شارژرها حداکثر توان کلی آن‌ها را هم نوشته‌ایم؛ لذا هنگام خرید شارژر وایرلس از مسترکالا حتما حواستان به توان ذکر شده در انتهای نام محصول باشد.



اگر در این قسمت هیچ اطلاعاتی در مورد شارژ Wireless یا استاندارد Qi پیدا نکردید احتمالا گوشی شما از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کند.

اما برای اینکه مطمئن شوید می‌توانید راه های دیگر را هم بررسی کنید.


مراجعه به سایت برند گوشی

برندها با عرضه هر مدل گوشی یک صفحه با اطلاعات کامل از آن محصول را منتشر می‌کنند که به توضیح کامل قابلیت ها و استانداردهای آن گوشی می‌پردازد. پس اگر گوشی هواوی یا سامسونگ یا شیائومی و هر برند دیگری دارید ابتدا باید وارد سایت اصلی آن برند شوید.

برای اینکه اشتباه نکنید ما سایت رسمی برندهای مطرح گوشی را اینجا برایتان می‌نویسیم.

- سایت شیائومی: وارد این سایت شده و بسته به گوشی‌ای که دارید در یکی از دسته بندی های Poco Phone / Redmi Phone / Mi Phone دنبال مدل گوشی تان بگردید.

- سایت هواوی: در نوار سرچ سایت مدل گوشی را بنویسید تا صفحه مربوطه را پیدا کند.

- سایت سامسونگ: وارد سایت شوید و مدل گوشی را سرچ کنید.

اما حالا می‌خواهیم همین روش را با گوشی ایفون 13 پرو مکس قدم به قدم انجام دهیم تا ببینیم شارژ وایرلس دارد یا نه؟ البته صفحه اطلاعات گوشی در هر برندی با دیگری متفاوت است اما فقط کافیست بدانید که دنبال چه چیزی می‌گردید.


قدم اول: وارد سایت اپل شوید در بالای صفحه دسته بندی iPhone را انتخاب کنید. در این قسمت می‌بنید که گوشی های جدید آیفون لیست شده‌اند. پس iPhone 13 Pro را انتخاب کنید. صفحه اطلاعات ایفون 13 پرو و پرو مکس یکی است.

قدم دوم: در صفحه‌ای که باز می‌شود به دنبال گزینه Tech Specs بگردید. در این صفحه اطلاعات فنی مربوط به آیفون 13 پرو و پرو مکس ذکر شده است.



قدم سوم: به پایین صفحه اسکرول کنید تا برسید به عنوان Power and Battery. در این قسمت می‌توانید ببیند که مشخصات توان و شارژ گوشی به طور مفصل نوشته شده‌ است.



اگر در این قسمت هم اطلاعاتی مبنی بر وایرلس بودن شارژ گوشی تان پیدا نکردید به احتمال 99 درصد گوشی شما از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کند.


بررسی پک بسته بندی گوشی

در مرحله آخر راحت ترین راه ممکن را انتخاب کرده‌ایم تا بفهمیم چه گوشی هایی شارژ وایرلس دارند؟ باکس گوشی را بردارید و به پشت آن نگاه کنید. سازندگان گوشی معمولا اطلاعات مهمی که می‌خواهند برای تبلیغات روی آن مانور بدهند را در روی پک محصول درج می‌کنند. 

پس اگر گوشی شما شارژ وایرلس داشته باشد باید حتما اثری از علامت Qi یا کلمه Wireless Charging روی آن ببینید. به علاوه می‌توانید بخش Charge دفترچه راهنما را نیز مطالعه کنید.

اگر در هیچ کدام از این قسمت ها اشاره‌ای به شارژ وایرلس نشده بود یعنی گوشی شما از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند.


اگر می‌خواهید شارژر وایرلس بخرید

اگر با بررسی موارد بالا فهمیدید که گوشی شما قابلیت شارژ وایرلس دارد، باید حتما توان شارژ آن را هم بدانید. همانطور که در قدم سوم روش سایت GSM توضیح دادیم توان شارژ گوشی اهمیت زیادی در انتخاب شارژر دارد.

پس مثلا اگر گوشی شما توان 18 وات دارد فرقی نمی‌کند که شارژر یا کابلی که می‌خرید 100 وات باشد یا 18 وات؛ زیرا گوشی شما نهایتا می‌تواند ورودی 18 وات دریافت کند. شارژرهای توان بالا هم با تشخیص قدرت گوشی شما فقط همان 18 وات را به آن می دهند تا باتری نسوزد.

پس بهتر است پولتان را دور نریزید و یک شارژر وایرلس 18 یا 20 وات با گلکی مشابه همین توان را تهیه کنید.

در بعضی موارد اما استثنائاتی وجود دارد و آن هم مربوط به استاندارد شارژ وایرلس اختصاصی برند است.

مثلا همین برند اپل شارژ وایرلس مگ سیف را برای گوشی های سری 12 به بعد خود در نظر گرفته که فقط روی آیفون جواب می‌دهد و هیچ ربطی به استاندارد شارژ بیسیم qi ندارد. توان شارژ با این استاندراد خیلی بیشتر از Qi است و نیازمند شارژرهایی است که از آن پشتیبانی کنند.


چه گوشی هایی شارژ وایرلس دارند؟

در جدول زیر متداول‌ترین گوشی هایی که دارای شارژ وایرلس هستند را نوشته‌ایم تا اگر گوشی شما هم بین آن‌ها بود پیدایش کنید.


----Apple iPhone 8 به بعدApple iPhone 12 Mini / 12 / 12 Pro / 12 Pro MaxApple iPhone 13 Mini / 13 / 13 Pro / 13 Pro MaxApple
-Samsung Note 10 Plus 5G / Samsung Note 10 Plus / Samsung Note 10
Samsung S10 Plus / Samsung S10 5G / Samsung S10 / Samsung S10e
Samsung Z Fold 3 5G / Samsung Z Fold 2 5G / Samsung Z Fold Flip / Samsung Z Flip 3 5G
Samsung Note 20 Ultra 5G / Samsung Note 20 Ultra / Samsung Note 20 5G / Samsung Note 20
Samsung S20 Ultra 5G /Samsung S20 Ultra / Samsung S20 Plus 5G / Samsung S20 Plus / Samsung S20 5G / Samsung S20 / Samsung S20 FE / Samsung S20 FE 5G
Samsung S21 Ultra 5G / Samsung S21 Plus 5G / Samsung S21 5G / Samsung S21 FE 5G
Samsung
---Xiaomi Mix 4
Xiaomi Mi 9
Xiaomi Mi 10 Ultra / Xiaomi Mi 10 Pro 5G / Xiaomi Mi 10 5G / Xiaomi Mi 10sXiaomi Mi 11 Ultra / Xiaomi Mi 11 Pro / Xiaomi Mi 11
Xiaomi
Huawei Mate 20 Pro
Huawei Mate 30 Pro
Huawei Mate 40 Pro 4G
Huawei Mate 40 Pro 5G
Huawei P30 Pro
Huawei P40 Pro
Huawei P50 Pro
Huawei
-----OnePlus 8 Pro
OnePlus 9 Pro / OnePlus 9
OnePlus
-LG wing 5G
LG G8 ThinQ
LG Velvet 5G
LG G8X ThinQ
LG V50 ThinQ 5G
LG V60 ThinQ 5GLG
Honor Magic 3 Pro Plus / Honor Magic 3 Pro
Oppo Find X3 Pro
Google Pixel 5
Nokia XR20
Meizu 18s Pro
Sony Xperia 1 III / Sony Xperia 1 II
Vivo iQOO 8 Pro / Vivo X70 Pro+Other



یاسمین کریمی ۱۴۰۰/۷/۲۱ ۱۹:۲۸:۰۵
سلام. طبق این مقاله متوجه شدم Iphonex به صورت وایرلس شارژ میشه اما توانش رو متوجه نشدم. آیا پاوربانک وایرلس 13000 ایکس او XO PB85 wireless توان 18 3 آمپر براش مناسبه؟

نویسنده مسترکالا ۱۴۰۰/۷/۲۲ ۰۹:۳۶:۴۱
سلام. توان وایرلس ایفون ایکس 7.5 واته و هر پاروبانکی بگیرین نهایتا همین ورودی رو بهتون میده. ولی واسه شارژ سیمی می‌تونین تا 15 وات هم ورودی بگیرین.

اصغر صفری ۱۴۰۰/۷/۱۹ ۱۱:۴۰:۲۸
سلام گوشی من آیفون 7 ئلاس هست ینی شارژ وایرلس نداره؟

نویسنده مسترکالا ۱۴۰۰/۷/۱۹ ۱۱:۴۲:۱۶
سلام. نه متاسفانه آیفون‌ها از سری 8 به بعد شارژ وایرلس دارن