راهنمای خرید دستگاه بخور سرد

راهنمای خرید دستگاه بخور سرد

هر آنچه باید در مورد دستگاه بخور سرد بدانید

اگر تاکنون به علت ابتلا به بیماری‌هایی مانند خشکی پوست، سرماخوردگی، برونشیت و خشکی سینوس‌ها به پزشک مراجعه کرده‌اید، احتمالا پزشک به شما پیشنهاد کرده است دستگاه بخور سرد تهیه کنید.

دستگاه بخور به دستگاهی گفته می‌شود که آب یا مایعات دیگر را به بخار تبدیل و در هوای اطراف منتشر می‌کند. این کار باعث مرطوب و تازه شدن هوای محیط می‌شود.
البته دستگاه بخور سرد صرفا برای درمان بیماری‌ها یا اختلالات خاص به کار نمی‌رود، بلکه رطوبت دلنشینی را برای هوای منزل به ارمغان می‌آورد که احساس خوشایندی به ساکنین منزل منتقل می‌کند.
اگر قصد خرید دستگاه بخور سرد را دارید و نکات استفاده از دستگاه بخور سرد را نمی‌دانید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
در این راهنمای استفاده از دستگاه بخور سرد سعی داریم تمام نکات مربوط به استفاده از این دستگاه را مرور کنیم و ببینیم مزایای دستگاه بخور سرد چه نکاتی هستند. همراه ما باشید.

انواع دستگاه بخور سرد

اولین موضوعی که باید قبل از طرز استفاده از دستگاه بخور سرد بدانید، انواع دستگاه‌های بخور هستند. دستگاه‌های بخور سرد انواع مختفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مزایای دستگاه بخور سرد

موضوع دیگری که در راهنمای استفاده از دستگاه بخور سرد به آن می‌پردازیم، مزایای دستگاه بخور سرد است.
بالاتر به تعدادی از مزایایی که با استفاده از دستگاه بخور سرد از آن‌ها بهره‌مند می‌شوید اشاره کردیم. در ادامه به تعداد دیگری از این فواید می‌پردازیم:

طرز استفاده از دستگاه بخور سرد

حالا که با انواع دستگاه بخور سرد آشنا شدیم، نوبت به طرز استفاده از دستگاه بخور سرد می‌رسد. ممکن است ابتدا فکر کنید استفاده از این دستگاه نکته خاصی ندارد، اما تنها یک اشتباه کافی است تا دستگاه بخورتان برای همیشه از کار بیوفتد.

به همین دلیل در ادامه طرز استفاده از دستگاه بخور سرد را در مراحل جداگانه توضیح داده‌ایم تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

مرحله اول
قبل از هر چیز باید دفترچه راهنمای استفاده از دستگاه بخور سردی را که خریداری کرده‌اید مطالعه کنید. ممکن است دستگاهی که خریداری کرده‌اید، نکته خاصی برای استفاده مرتبه اول داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید دستگاه‌های بخور نیازی به مونتاژ ندارند و بلافاصله بعد از باز کردن جعبه قابل استفاده هستند.

مرحله دوم
راهنمای استفاده از دستگاه بخور سرد، انتخاب محل مناسبی برای قرار دادن دستگاه است. قبل از انتخاب محل دستگاه بخور سرد باید بدانید این دستگاه حتما باید حدود 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.
نکته دیگر این است که دستگاه بخور باید روی ارتفاع قرار بگیرد تا بتواند به خوبی بخار سرد را در محیط کار یا منزلتان پخش کند.
دقت داشته باشید که دستگاه بخور سرد را نباید در آشپزخانه، در مجاورت شومینه و وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، رادیاتور و بخاری قرار دهید.

مرحله سوم
حالا که محل قرارگیری دستگاه بخور سرد را انتخاب کردید، نوبت به پر کردن مخزن آب دستگاه می‌رسد. برای شروع ابتدا دستگاه را بشویید تا از تمیز بودن آن مطمعن شوید.
معمولا اکثر دستگاه‌های بخور سرد در قسمت انتهایی یک درپوش پلاستیکی دارد. برای پر کردن مخزن آب دستگاه، باید این درپوش را باز کنید و از همان قسمت در مخزن آب بریزید.
شما می‌توانید مخزن دستگاه را با آب لوله کشی، آب مقطر یا آب جوش پر کنید. اما توصیه ما استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده است؛ زیرا آب تصفیه شده فارغ از هر نوع املاح است و به افزایش عمر و ماندگاری دستگاه کمک زیادی می‌کند.

نکات استفاده از دستگاه بخور سرد هنگام پر کردن آن عبارتند از:

مرحله چهارم
پس از ریختن آب مخزن با نکات گفته شده، نوبت به روشن کردن و استفاده از دستگاه بخور سرد می‌رسد. نکته‌ای که قبل از روشن کردن دستگاه بخور باید مد نظر داشته باشید، این است که این دستگاه‌ها از برق 220 ولت استفاده می‌کنند.
حال کافی است دستگاه را به برق متصل کنید و دکمه روشن آن را بزنید. اگر دوست دارید همراه با بخار آب بوی خوشی در منزل بپیچد، می‌توانید مقداری روغن معطر به آب اضافه کنید. البته ابتدا مطمئن شوید دستگاه بخور مورد نظرتان این قابلیت را دارد.
در غیر این صورت به هیچ عنوان نباید به دستگاه بخور (چه سرد و چه گرم) روغن معطر اضافه کنید. بهتر است نکات زیر را نیز پس از روشن کردن دستگاه برای دفعه اول به یاد داشته باشید:

مدت زمان استفاده از دستگاه بخور سرد
یکی دیگر از مباحثی که در نکات استفاده از دستگاه بخور سرد از اهمیت زیادی برخوردار است، مدت زمان استفاده از آن است. خیلی از افراد پس از خرید دستگاه دائما آن را روشن می‌گذارند که این کار کاملا اشتباه است.
در راهنمای استفاده از دستگاه بخور سرد حتما باید به این نکته توجه کنید که پس از رسیدن رطوبت محیط به مقدار مناسب 30 تا 50 درصد است، باید دستگاه را خاموش کنید.
برای این که بتوانید مقدار رطوبت هوا را به درستی اندازه بگیرید، حتما کنار دستگاه بخور یک رطوبت سنج نیز قرار دهید. در صورتی که سهل انگاری کنید و رطوبت هوای اتاق بیش از حد بالا رود، شرایط مناسب را برای رشد میکروارگانیسم‌ها و افزایش خستگی، حساسیت و کاهش انرژی فراهیم خواهید کرد.
البته بعضی دستگاه‌های بخور سرد این قابلیت را دارند که بر اساس میزان رطوبت موجود در هوا روشن یا خاموش شوند. این دستگاه‌ها به محض رسیدن رطوبت محیط به بیش از حد استاندارد خاموش شده و با پایین رفتن آن مجددا روشن می‌شوند.

نکات مهم تمیز کردن مخزن دستگاه بخور سرد

بدون اطلاع از نکات مربوط به تمیز کردن دستگاه بخور، نمی‌توانید انتظار ماندگاری بالایی از دستگاه داشته باشید. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین نکات تمیز کردن دستگاه بخور اشاره می‌کنیم:

راهنمای خرید دستگاه بخور سرد

در این بخش از راهنمای استفاده از دستگاه بخور، به نکات مهمی‌اشاره می‌کنیم که قبل از انتخاب و خرید دستگاه بخور مورد نظر حتما باید بدانید.

قیمت دستگاه
مسلما اولین موردی که مد نظر اکثر افراد برای خرید دستگاه بخور سرد قرار می‌گیرد، قیمت دستگاه است. هزینه خرید دستگاه بخور سرد می‌تواند تحت تاثیر عوامل زیادی بالا یا پایین باشد.
به عنوان مثال، هر چقدر دستگاه بخور پرتاب بیشتری داشته باشد و بخار خروجی آن محیط بزرگتری را پوشش دهد، قیمت دستگاه افزایش می‌یابد. بنابراین اگر برای یک محیط متوسط یا کوچک نیاز به دستگاه بخور دارید، نیازی نیست هزینه بالایی بپردازید.
عامل مهم دیگر، فناوری به کار رفته در ساخت دستگاه است. مثلا دستگاه‌های اولتراسونیک در مقایسه با دستگاه‌های تبخیری (با قدرت پوشش برابر) قیمت بیشتری دارند.
البته در راهنمای خرید دستگاه بخور سرد باید توجه داشته باشید که صرفا قیمت خود دستگاه هزینه آن محسوب نمی‌شود، بلکه هزینه‌های نگهداری و استفاده از آن نیز به حساب می‌آیند.
مثلا هر ماه هزینه اضافه‌ای به قبض آب منزلتان افزوده می‌شود و در صورت خرید دستگاه بخور تبخیری، باید هزینه تعویض فیلتر آن را نیز در نظر بگیرید. همچنین دستگاه بخور التراسونیک میزان قابل توجهی برق مصرف می‌کند.

نگهداری از دستگاه
صرف نظر از این که کدام مدل از دستگاه بخور سرد را خریداری کرده‌اید، نگهداری درست از دستگاه اهمیت بالایی دارد.
دستگاه را به طور منظم تمیز کرده و از عدم رشد کپک و قارچ در مخزن مطمعن شوید. به محض خالی شدن مخزن دستگاه آن را پر کنید. در صورت خرید دستگاه بخور تبخیری، باید هر چند وقت یک مرتبه فیلتر آن را تعویض کنید.

فضای مورد نظر
یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید دستگاه بخور سرد باید مورد توجه قرار دهید، فضا و محیط مورد نظرتان است. مدل‌ها و برندهای زیادی از دستگاه بخور در بازار وجود دارند که هر کدام مختص به پوشش مساحت خاصی ساخته شده‌اند.
اگر می‌خواهید برای اتاق یا محیط کوچکی دستگاه بخور تهیه کنید، بهتر است دستگاه‌های بخور قابل حمل رو میزی یا شارژی را در نظر بگیرید. این دستگاه‌ها محیط‌هایی تا مساحت 30 متر مربع را پوشش می‌دهند.
در غیر این صورت، بهتر است دستگاه‌های بخور با ابعاد بزرگتر را در نظر بگیرید که فضاهایی تا حداکثر 50 تا 100 متر مربع را پوشش می‌دهند.

سخن نهایی
دستگاه بخور سرد از آن دسته وسایلی به شمار می‌آید که وجود آن در هر منزلی باعث افزایش شادابی محیط خانه و جلوگیری از خستگی، خشکی پوست و شماری از بیماری‌های دیگر می‌شود.
البته اگر قصد خرید دستگاه بخور سرد را دارید، حتما باید قبل از خرید به عواملی مانند فضای مورد نظر، قیمت دستگاه، نحوه تمیز کردن و نگهداری آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از دستگاه ببرید.