فناوری aptX چیست؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟

فناوری aptX چیست؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟

پیشرفت تکنولوژی تاثیرات بسیار زیادی بر بهبود کیفیت صوت و تصویر گذاشته است اما با بررسی سطحی خواهیم فهمید تغییرات تصویر در سال های اخیر بیشتر از بهبود ها و اصلاحات صوتی بوده است.

یکی از این فناوری ها که اخیراً برای افزایش کیفیت صوت عرضه شده، فناوری aptX نام دارد که در این مقاله به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.


انتقال صدا

برای انتقال داده همیشه دو راه با سیم و بدون سیم وجود دارد. در انتقال با سیم، داده ها با کیفیت و سرعت زیادی، همان گونه که ضبط شدند، منتقل می شوند اما این اتفاق با همان کیفیت در انتقال بی سیم رخ نمی دهد. 

توسعه دهندگان در تلاش اند که کیفیت حالت با سیم را در انتقال بی سیم پیاده سازی نمایند؛ از این رو، کدک های مختلفی ایجاد کرده اند که با فشرده سازی داده ها، کار انتقال آن ها را آسان تر و سریع تر کند. این فشرده سازی با حذف کردن بخش هایی ناشنیدنی از موسیقی انجام می شود که ممکن است روی کیفیت آن تاثیر گذار باشد. یکی از اولین کدک های فشرده سازی برای انتقال فایل های صوتی، کدک SBC بوده است که در حال حاضر هم مورد استفاده قرار می گیرد و در ادامه درباره آن هم توضیح خواهیم داد.

بیشتر بدانید: بهترین هندزفری بی سیم بلوتوث بیسوس


aptX چیست ؟

aptX کدک رمزگشایی صدا است که در تلاش است، بالاترین کیفیت صدای ممکن را از طریق بلوتوث دریافت کنید. این فناوری توسط شرکت Qualcomm ایجاد شده و پشتیبانی می شود.

به زبان ساده تر می‌توان گفت aptX همانند لوله ای قطور بین دستگاه فرستنده (مثلاً گوشی) و دستگاه گیرنده (مثلاً هندزفری) عمل می کند که داده ها برای عبور از آن به فشرده سازی و حذف اطلاعات نیاز ندارند و اینکار تنها با کاهش اندازه داده ها صورت می گیرد.

بنابراین aptX کیفیتی نزدیک به CD یا مشابه کیفیت اصلی صدای ضبط شده ارائه می دهد.


چگونه از aptX استفاده کنیم؟

ابتدای امر باید توجه داشته باشید که aptX یک فناوری است که برروی سخت افزار فرستنده و گیرنده اعمال می‌شود در نتیجه امکان اینکه بتوانید قابلیت aptX را به دستگاه‌های خود اضافه کنید؛ نیست.  برای اینکه بتوانید از قابلیت aptX استفاده کنید باید هندزفری، هدفون یا اسپیکر بلوتوث شما دارای این قابلیت باشد. هندزفری های بلوتوث مناسب مکالمه را بشناسید.

علاوه بر این نیاز دارید تا تلفن همراه شما از این کدک انتقال صدا پشتیبانی به عمل بیاورد.ذکر این نکته لازم است که چون این فناوری توسط شرکت کوالکام تولید شده است بیشتر در گوشی‌هایی آن را مشاهده می‌کنیم که دارای پردازنده‌های این شرکت هستند. 

هر زمان که شما دو شرط بالا را رعایت کنید عموما دستگاه بصورت خودکار از این کدک استفاده می‌کند و در صورتی که این مورد رخ نداد باید ب تنظیمات بلوتوث بروید و هندزفری بلوتوث خود را انتخاب کنید. گزینه تنظیمات که جلوی نام هندزفری قرار گرفته را انتخاب و کدک را روی aptX قرار دهید.

برای استفاده از این قابلیت لازم است که گوشی شما هم از آن پشتیبانی کند. اگر یکی از دو دستگاه گیرنده و فرستنده از این قابلیت پشتیبانی نکنند، کیفیت صدا کاهش چشم گیری خواهد داشت. اتفاقی که برای خود من رخ داده است.


ویژگی های aptX

همانطور که گفته شد، مهم ترین ویژگی Qualcomm aptX الگوریتم فشرده سازی غیر مخرب آن است. علاوه بر آن، از تاخیر کمتر از 130 میلی ثانیه و داده های صوتی 48kHz و 16 بیتی پشتیبانی می کند.

در حال حاضر ورژن های مختلفی از این فناوری ارائه شده اند از جمله: aptX Adaptive ، aptX HD  aptX Low Latency و aptX.


آیا aptX زیادی بزرگ شده است ؟

در حال حاضر داشتن AptX برای هندزفری ها و هدست هایی که از آن پشتیبانی می کنند مزیت بزرگی به حساب می آید که تاثیر زیادی بر قیمت آنها دارد. بنابراین لازم دیدیم توضیحات کوتاهی درباره آن ارائه دهیم:

مورد بعدی که باید قبل از انتخاب بررسی کرد، امکانات کدک SBC است. این کدک اخیراً پیشرفت زیادی در زمینه انتقال داده ها داشته و مثل قدیم مخرب عمل نمی کند و صدا را با کیفیت بسیار بالایی انتقال می دهد. برای مثال هیچ یک از تولیدات شرکت Apple دارای aptX نیستند اما صدا همچنان با کیفیت منتقل می شود.

کدک SBC نهایتاً از بیت ریت 345kbps می تواند پشتیبانی کند در حالی که aptX از بیت ریت 385kbps اینکار را انجام می دهد و تفاوت محسوسی بین این دو حس نخواهید کرد اما aptX HD تا بیت ریت 570kbps را ساپورت می کند که مسلماً تفاوت بین آنها محسوس خواهد بود به شرطی که فایل صوتی بیشتر از 320 را داشته باشید !

بیشتر بدانید: آیا خرید هدفون بلوتوث بی سیم برای گیم مناسب است؟

اغلب فایل های صوتی که در سراسر اینترنت وجود دارد و نرم افزار های پخش موسیفی در اختیار شما قرار می دهند، 320kbps است.

البته aptX فناوری آینده داری است و هیچ بعید نیست با افزایش محصولاتی که دارای این قابلیت هستند کم کم موسیقی های با کیفیت بیشتر از 320kbps همگانی شوند تا به موسیقی با لذت بیشتری گوش دهیم.

اگر برای خرید اسپیکر دو به شک هستید ما در مقاله راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث و خانگی همه نکاتی که باید پیش از خرید در نظر بگیرید را بررسی کرده‌ایم.


امیر مهدی زاده ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۱۱:۲۹:۰۳
با سلام من هنذف ی را با این سیتم به بلوتوث وصل کردم ولی یک گوشی موزیک پخش میکنه یک گوشی تلفن جواب میده هردو باهم یک کارو نمیکنن موزیکو نمیشه به صورت استریو گوش کرد مجبور شدم به صورت قدیم وصل کنک