آمپدانس و حساسیت در هدفون ها به چه معناست؟

آمپدانس و حساسیت در هدفون ها به چه معناست؟

آمپدانس در هدفون ها به چه معناست؟

چند وقتی است که در تمام صفحات مربوط به خرید لوازم جانبی این سوال مطرح است که آیا به هنگام خرید هدفون باید به آمپدانس آن توجه کرد یا خیر؟ آیا بالا بودن آمپدانس بهتر است یا پایین بودنش؟
به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به طور کامل مفهوم آمپدانس و تاثیر آن بر شنوایی شما توضیح دهیم تا از این پس به خوبی بدانید که به هنگام خرید ایرفون باید آمپدانس بالا خریداری کنید یا پایین.

آمپدانس چیست؟

از همین ابتدا به شما توضیح دهیم که متوجه شدن مفهوم آمپدانس برای انتخاب یک هدفون مناسب براساس نیازتان، امری ضروری است پس به این مفهوم همانند یک فرمول خشک فیزیک نگاه نکنید، زیرا توجه به آن دنیای شنوایی شما را تغییر خواهد داد.
در حقیقت به میزان مقاوم هدفون در برابر صدا، اصطلاحا آمپدانس گفته می‌‎شود و واحد آن اهم (Ohm) است و معمولا بین 8 تا 600 اهم است.

چرا آمپدانس بلندگو اهمیت دارد؟

زمانی آمپدانس بلندگو مشکل ساز می­شود که بلندگو با آمپلی فایر هماهنگ نباشد. به عنوان مثال، اگر یک آمپلی فایر برای بلندگوی 8 اهم طراحی شده باشد، تنها حداکثر توان خود را تولید می‌کند. اگر آمپدانس‌­های بلندگو کمتر از حد ایده‌آل وصل شوند، راندمان بلندگو کاهش یافته و ممکن است باعث اعوجاج شدن در خود بلندگو شود.
بلندگوی دارای آمپدانس بار کم (کمتر از 4 اهم) اما متصل به آمپلی فایری که فقط می‌­تواند بار بلندگوهای آمپدانس بالا (بیش از 8 یا 16 اهم) را تحمل کند، فشار بیشتری به بلندگو وارد می‌کند؛ زیرا برای بیرون راندن سیگنال‌های موسیقی از طریق مرزهای آمپدانس بالاتر، سخت‌تر از حد معمول فعالیت می‌کند.

هدفون با چه آمپدانسی برای من مناسب است؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که چه استفاده‌ای از ایرفون می‌کنید. آیا برای آهنگ گوش دادن به دنبال خرید هدفون هستید یا برای کارهای حرفه‌ای؟
به عنوان مثال برای کارهای روزانه و موبایل ایرفون با آمپدانس پایین‎تر به عبارتی کمتر از 25 اهم مناسب‌تر است. لازم به ذکر است در این ایرفون‌های سیم پیچی‌های کمتر با سیم ضخیم‌تر وجود دارد.
اما اگر به دنبال یک هدفون حرفه‌ای برای کار در استودیو هستید در این صورت باید آمپدانس بالا را انتخاب کنید. معمولا این هدفون‌ها بالای 25 اهم هستند. در این نوع هدفون‌ها سیم پیچی‌ها بیشتر است.

اگر به روند تولید نگاه کنیم، می‌توانیم حدس بزنیم که تهیه سیم نازک‌تر و پیچیدن سیم‌پیچ‌های بیشتر گران‌تر خواهد بود و به همین دلیل هر چقدر که سیم نازک‌تر و تعداد پیچش‌ها بیشتر باشد صدای تولید شده رساتر نیز خواهد بود

حساسیت هدفون و هنزفری
تولیدکنندگان هدفون و بلندگو رتبه‌بندی حساسیت محصولات خود را در فرکانس 1 کیلوهرتز (میانگین) برای 1 میلی‌وات (میلی‌وات) توان نشان می‌دهند. با این حال، آمپدانس بلندگو با 1 وات اندازه گیری می‌­شود و تعداد کمی از هدفون­‌ها می‌توانند چنین مقدار قابل توجهی از قدرت را تحمل کنند. علاوه بر این، نزدیکی مبدل هدفون با گوش شنونده، حساسیت بالایی را تنها با چند صدم میلی وات قدرت تضمین می‌کند. برای اندازه‌گیری حساسیت یک جفت هدفون، اغلب آنها در انتهای کانال گوش مصنوعی قرار می‌گیرد. بنابراین، حساسیتی معمولاً بین 90 تا 120 دسی بل ایجاد می‌شود.

هدفون‌­ها و هنزفری­‌ها نیز درست مانند بلندگوها، مقاومت خاصی در برابر جریان الکتریکی منتقل شده توسط آمپلی فایر دارند: این همان آمپدانس است که بر حسب اهم بیان می‌شود و بسته به مدل، اغلب بین 8 تا 600 اهم متغیر است.

سازندگان تجهیزات صوتی، آمپدانس هدفون را نیز همانند بلندگوها، با فرکانس 1 کیلوهرتز (میانگین) اندازه گیری می کنند، اما در واقعیت، آمپدانس براساس فرکانس (از کم تا زیاد) متفاوت است. با نزدیک شدن به فرکانس رزونانس مکانیکی مبدل، می‌­تواند دو، سه یا چهار برابر شود که با نیاز به تولید توان بیشتر، کار آمپلی فایر را پیچیده می‌کند.
گفته می‌شود که آمپدانس بین 20 تا 40 اهم، انتخاب مناسبی برای شنوندگان معمولی موسیقی و 64 یا بالاتر، برای عاشقان صوت است.