تغییرات نسخه جدید سیستم عامل آیفون iOS 15

تغییرات نسخه جدید سیستم عامل آیفون iOS 15

نسخه جدید سیستم عامل اپل iOS 15 رونمایی شد

اپل نسخه جدید سیستم عامل آیفون را در سال 2021 رونمایی کرد و گفت تا پاییز این سال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. تغییراتی که در سیستم عامل iOS 15 اعمال شده بیشتر در بخش ارتباط تصویری با دیگران تمرکز دارد و می‌توان گفت در جهت شرایط مربوط به همه‌گیری کرونا می‌باشد.

به گفته اپل این آپدیت بر روی گوشی‌های زیر اعمال خواهد شد:

iPhone 13 / iPhone 13 Mini / iPhone 13 Pro / iPhone 13 Pro Max

iPhone 12 / iPhone 12 Mini / iPhone 12 Pro / iPhone 12 Pro Max

iPhone 11 / iPhone 11 Pro / iPhone 11 Pro Max

iPhone XS / iPhone XS Max / iPhone XR / iPhone X

iPhone 8 / iPhone 8 Plus

iPhone 7 / iPhone 7 Plus

iPhone 6S / iPhone 6S Plus

iPhone SE (1st/2nd Gen)

iPod Touch (7th Gen)

بیشتر بدانید: با همه لوازم جانبی ایفون 13 آشنا شوید

تغییرات فیس تایم در نسخه iOS 15


SharePlay - حتی وقتی دوستانتان را نمی‌بینید هم با آن‌ها وقت بگذرانید

از آنجایی که به دلیل کرونا روابط حضوری کمرنگ‌تر شده‌اند و افراد معمولا به صورت مجازی جلسه برگزار می‌کنند، فیس تایم می‌تواند خیلی کار راه انداز باشد. همین موضوع هم باعث شده تا اپل در نسخه جدید سیستم عامل iOS وقت زیادی را صرف بهبود قابلیت های فیس تایم کند. از جمله این قابلیت ها می‌توان به SharePlay اشاره کرد که حالا اجازه می‌دهد تا:

- با هم ببینید

- با هم گوش کنید

- با هم به اشتراک بگذارید

تماشای آنلاین فیلم: شما می‌توانید در حال فیس تایم با دوستانتان فیلم استریم کنید. پخش فیلم با این روش به هماهنگ‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و مانند یک دورهمی دوستانه مجازی است. با هم دیگر بخندید، هیجان زده شوید و لذت ببرید.


اگر نگران این هستید که صدای فیلم اجازه ندهد با دوستان‌تان حرف بزنید باید بگویم که صدا به طور خودکار طوری تنظیم می‌شود تا بتوانید در هنگام تماشا حرف هم را بشنوید.

پخش موسیقی: در حالی که با هم صحبت می‌کنید یک آلبوم موزیک انتخاب کنید و همه باهم به آن گوش دهید. به علاوه همه می‌توانند آهنگ بعدی را ببینند و به لیست پخش، آهنگ جدید اضافه کنند.


اشتراک صفحه گوشی: امکان دیگری که برایتان فراهم شده این است که می‌توانید صفحه گوشی را با هر کسی که با او فیس تایم می‌کنید به اشتراک بگذارید. با هم فیس تایم کنید و در عین حال آلبوم عکس‌های قدیمی را ببینید یا برنامه کمپ بعدی را بچینید.

نکته: به هر حال ممکن است کسی که با او فیس تایم می‌کنید گوشی آیفون نداشته باشد، آنوقت چه؟ به کاربران گوشی‌های غیر آیفون که می‌خواهند از این قابلیت ها بهره‌مند شوند پیشنهاد می‌شود که از آخرین ورژن Chrome یا Edge استفاده کنند. این نکته را هم در نظر بگیرید که برای ارسال ویدیو لازم است گوشی از استاندارد کدینگ H.264 پشتیبانی کند.


Spatial Audio - شبیه‌سازی یک جلسه کاری واقعی


خب علاوه بر دورهمی های دوستانه خیلی از جلسات کاری ما هم از طریق همین تماس‌های تصویری انجام می‌شود. به همین دلیل اپل تصمیم گرفت تا در نسخه جدید سیستم عامل اپل iOS 15 قابلیت صدای فضایی یا Spatial Audio را فعال کند.

این آپدیت جدید می‌تواند فضای یک سالن جلسه واقعی را برای شما تداعی کند و طوری صدا را به گوش شما برساند که انگار دارید از گوشه‌های مختلف اتاق جلسه آن را می‌شنوید.

نکته: لازم به ذکر است که برای استفاده از این قابلیت باید گوشی آیفون شما از چیپ A12 Bionic یا بالاتر بهره مند شده باشد.

افزایش صدای ایرپاد در گوشی های آیفون


Grid View - همه چیز منظم و سر جای خود 


وقتی با چند نفر تماس فیس تایم برقرار می‌کنید می‌توانید صفحه را جدول بندی کنید. اینطوری مدیریت گروه‌های تعداد بالا راحت تر است و چیزی قاطی نمی‌شود. برای اینکه بفهمید چه کسی اسپیکرش روشن است و صحبت می‌کند هم تصویر شخص داخل صفحه هایلایت می‌شود.


Portrait Mode - تمام تمرکز روی خودتان است


حالت پرتره دوربین را که دیده‌اید؟ اپل آن را در فیس تایم هم فعال می‌کند. حالا تمرکز تصویر فقط روی خودتان است نه پس زمینه.


Mic Modes - میکروفون‌های بهتر، مکالمه شفاف‌تر


سیستم عامل آی او اس 15 دارای سه حالت میکروفون

- Standard

- Voice Isolation

- Wide Spectrum

است که بسته به محیطی که در آن هستید و استفاده‌ای که از فیس تایم دارید به کارتان می آیند.

اپل با ایزوله کردن صدا در سیستم عامل iOS 5 توانسته نویزهای پس زمینه را کاهش دهد و صدای شما را در مرکز قرار دهد. در این مود میکروفون با کمک علم یادگیری ماشین صداهای محیطی و نویزها (صدای سگ یا تلویزیون در خانه) را بلاک می‌کند تا صدای شما با بیشترین ولوم و شفافیت ممکن شنیده شود.

برای زمانی که در کنسرت هستید یا می‌خواهید صدای پس زمینه هم در تماس شنیده شود با فعال کردن حالت طیف گسترده Wide Spectrum می‌توانید صدای محیط را هم بدون فیلتر شدن بشنوید.


FaceTime Links - برنامه ریزی کنید و تماس بگیرید


اگر می‌خواهید برای ساعت یا روز خاصی با دوستتان فیس تایم کنید، حالا امکانش فراهم شده است تا برایش برنامه ریزی کنید. تنها کافیست یک لینک فیس تایم (برای روز و ساعت مشخص) بسازید و از طریق پیامک یا واتس اپ برای هر کسی که خواستید بفرستیدش.

علاوه بر این می‌توانید یک ایونت در Calendar ایجاد کنید تا همه بدانند دقیقا کی باید با شما فیس تایم کنند.


از جمله دیگر تغییرات سیستم عامل iOS 15 می‌توان به امکان دعوت از دوستان به فیس تایم اشاره کرد. این تماس‌ها هم کماکان مانند هر تماس فیس تایمی انکریپت شده و امن هستند. این قابلیت محدودیت سیستم عامل ندارد و حتی اگر کسی که با او فیس تایم می‌کنید از سیستم عامل Android یا Windows استفاده کند هم مشکلی پیس نمی‌آید.


تغییرات پیام ها و Memoji ها در آی او اس 15


Shared With You: حالا هر چیزی که در برنامه iMessage با شما به اشتراک گذاشته شود، چه عکس باشد و چه لینک در بخش جداگانه Shared with you به شما نمایش داده خواهد شد. شما هم می‌توانید از همان‌جایی که هستید و بدون نیاز به رفتن iMessage به آن‌ها جواب دهید.

این قابلیت برای فایل‌هایی که در اپلیکیشن‌های دیگر با شما شیر می‌شوند هم اعمال شده است.


Memoji: کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که برای مموجی‌هایتان لباس انتخاب کنید و خودتان را با استیکرهای جدید ابراز کنید.


Photo Collections: تصاویری که در مسیج برایتان ارسال می‌شوند به صورت آلبوم و کالکشن در می آیند تا بتوانید بین‌شان ورق بزنید. به جای اینکه صدها عکس به صورت پیام‌های جداگانه برایتان ارسال شود، همه به صورت یک آلبوم در قالب یک پیام نشان داده می‌شوند. فقط کافیست روی عکس کلیک کنید تا همه عکس‌ها را ببینید.


تغییرات بخش اعلانات و نقشه iOs 15


اعلانات: در سیستم عامل iOS 15 نوتیفیکیشن ها طراحی جدیدی پیدا می‌کنند. حالا اگر کسی در واتس اپ برایتان پیام بفرستد عکس پروفایلش هم در بخش اعلانات نمایش داده می‌شود. به علاوه برای اینکه خیلی سریع بتوانید پیام‌هایتان را ببینید، آن‌ها را به صورت هوشمند به ترتیب اهمیت و برنامه‌هایتان نمایش می‌دهد.


نقشه: نقشه جزئیات بیشتری از جاده‌ها، درختان و ساختمان‌ها را نمایش می‌دهد. بعضی مکان‌های مهم به صورت سه بعدی به نمایش در می‌آیند. این ویژگی در حالت Dark Mode با Day Mode فرقی ندارد. 

نکته: لازم به ذکر است که تغییرات نقشه فقط روی دستگاه‌های اپل که به تراشه A12 Bionic و بالاتر مجهز هستند کار می‌کند. در آپدیت نرم افزاری که سال آینده ارائه می‌شود پشتیبانی از CarPlay هم اضافه خواهد شد.

در نقشه جدید شما می‌توانید جزییات زیر را هم مشاهده کنید:

  1. تونل‌ها
  2. خط عابر پیاده
  3. مسیر دوچرخه سواری
  4. پرسپکتیو خیابانی
  5. نقشه رانندگی
  6. مسیریابی با واقعیت افزوده
  7. لوازم نقلیه نزدیک


این نقشه رانندگی تصادف هایی که در جاده رخ داده و همینطور شرایط ترافیکی را به شما نمایش خواهد داد. اگر آیفون شما به چیپ A12 Bionic به بالا مجهز باشد هم می‌توانید راهنمای قدم به قدم یک مسیر را به صورت واقعیت افزوده ببینید.

حتما برایتان پیش آمده که در جایی از شهر باشید که خیلی با سیستم حمل و نقل عمومیش آشنا نیستید. با کمک قابلیت‌های جدید نقشه در سیستم عامل iOS 15 می‌توانید ایستگاه‌های نزدیک و زمان حرکت آن‌ها را ببینید و مسیرهای مورد علاقه‌تان را پین کنید.


تغییرات اپلیکیشن سافاری Safari


نوار آدرس: بالاخره اپل هم که باشی مجبوری مرورگرت را آپدیت کنی. اپل تصمیم گرفته سافاری را مطابق با استانداردهای جستجوی روز تغییر دهد. لذا طراحی نوار آدرس عوض شده و فضای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نوار از بالای صفحه برداشته شده و به پایین در کنار لیست تب ها منتقل شده است.


گروه تب ها: اگر یادتان باشد کروم در آپدیت‌های آخرش برای تب‌هایی که پشت سر هم باز می‌کنید گروه تشکیل می‌داد، تا صفحات مرتبط در کنار هم باشند. اپل هم همچین کاری در سافاری انجام داده و اجازه می‌دهد تا صفحه‌هایی که باز می‌کنید را دسته بندی کنید. این گروه‌ها سینک می‌شوند و اگر مثلا بعدا یا یک گوشی دیگر وارد سافاری شوید می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.


سرچ صوتی: سرچ صوتی این روزها خیلی طرفدار دارد. حالا شما می‌توانید بدون نیاز به تایپ کردن دنبال چیزی که می‌خواهید بگردید. برای این کار یک آیکون میکروفون در نوار تب قرار داده شده که باید روی آن کلیک کنید.


اکستنشن‌ها: سافاری آیفون هم حالا قابلیت نصب اکستنشن دارد و از همینجا هم قابل روشن/خاموش کردن است.


ابزار های جدید سیستم عامل آی او اس 15

با ابزارهای جدیدی که در آپدیت آخر آیفون iOS 15 ارائه شده می‌توانید کنترل بیشتری روی اولویت بندی‌هایتان داشته باشید. از جمله این ابزارها موارد زیر را نام می‌بریم:


Focus - ابزاری برای تمرکز بیشتر


این ابزار به شما کمک می‌کند تا با هر صدای دینگ گوشی‌تان را چک نکنید و تمرکزتان از کاری که دارید انجام می‌دهید پرت نشود. در واقع اپل چندین حالت مانند رانندگی، ورزش، بازی و مطالعه را در نظر گرفته که نوتیفیکیشن‌های محدودتری دارند. شما می‌توانید یک حالت شخصی نیز بسازید و تعیین کنید که می‌خواهید چه اعلان‌هایی را دریافت کنید و چه اعلان‌هایی را نه.

شاید فکر کنید چک نکردن پیام‌ها ممکن است باعث نگرانی اطرافیان شود، اما اپل در نسخه جدید سیستم عامل آی او اس 15 فکر اینجا را هم کرده است. پس وقتی که وارد Focus می‌شوید و نوتیفیکیشن‌هایتان را می‌بندید وضعیت شما به طور خودکار در iMessage نمایش داده می‌شود. مثلا در قسمت پیام می‌نویسد که فلانی اعلانات آیفونش را سایلنت کرده است.


Wallet - کیف پول الکترونیکی


والت در واقع همان کیف پول الکترونیکی است که شما می‌توانید نسخه الکترونیکی کارت‌هایتان را در آن نگه دارید. مثلا گواهینامه راهنمایی رانندگی و کارت ملی شما قابل آپلود در این Wallet است که در اواخر سال 2021 فعال خواهد شد.

به علاوه شما می‌توانید با گوشی آیفون درب ورودی خانه و گاراژ و اتاق هتل را باز کنید.

نکته: این قابلیت عملا در ایران قابل استفاده نیست.


Live Text - تبدیل متن عکس به نوشتار


از سردر یک فروشگاه عکس گرفته‌اید و می‌خواهید با شماره‌اش تماس بگیرید؟ به جای اینکه از اول شماره را از داخل عکس بخوانید و تایپ کنید، فقط کافیست روی متن هایلایت شده کلیک کنید. این قابلیت می‌تواند نوشته‌هایی که داخل عکس هستند را تشخیص دهد و به نوشتار تبدیل کند، چیزی شبیه به قابلیت گوگل لنز. شما می‌توانید با اپلیکیشن Camera آیفون هم از Live text استفاده کنید.

نکته: این قابلیت هم فقط روی گوشی‌هایی که از تراشه A12 Bionic + بهره مند شده‌اند کار می‌کند.

متن زنده می‌تواند 7 نوع زبان متفاوت (انگلیسی، چینی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، پرتغالی،اسپانیایی) را تشخیص دهد و متن‌هایی را که در عکس می‌بیند به این زبان‌ها ترجمه کند.


Visual Look Up - عکس‌ها حرف بیشتری برای گفتن دارند


این قابلیت به این صورت کار می‌کند که اگر روی بعضی اشیایی که داخل عکس هستند کلیک کنید می‌توانید اطلاعاتی در مورد آن‌ها بخوانید. چیزی مانند سرچ گوگل اما برای اشیایی که داخل تصویر هستند.

سرچ تصویری یک ویژگی هوشمندانه برای زمان‌هایی است که می‌خواهید چیزی را سرچ کنید اما اسمش را نمی‌دانید.


Spotlight - اطلاعات کامل بگیرید


اسپات لایت پیش از این هم در سیستم عامل های اپل وجود داشته و همانطور که می‌دانید یک نوع موتور جستجو داخل آیفون است. آنچه در این نسخه جدید است این است که شما می‌توانید از طریق قابلیت Live Text حتی متن داخل عکس‌ها را هم سرچ کنید تا عکسی که دنبالش می‌گردید را پیدا کنید.


Apple Music + Memories - خاطره‌ها را ثبت کنید


آیفون با ترکیب سلیقه موسیقی و عکس‌هایتان می‌تواند ویدیوهای Memories جالبی از روزها و افراد مهم زندگی‌تان بسازد. اگر موزیک انتخاب شده توسط هوش مصنوعی را دوست نداشتید خودتان هم می‌توانید آن را انتخاب کنید.


Siri - همه جا همراه شما

قابلیت تشخیص صدای اضافه شده به سیری روی گوشی اعمال می‌شود و دیگر نیازی به اینترنت ندارد. این نکته امنیت و سرعت پاسخگویی را بالا می‌برد و سیری با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین کم کم یاد می‌گیرد تا جواب های مرتبط‌تری بدهد.

نکته: نیاز به تراشه A12 Bionic و بالاتر. نیاز به دانلود Speech Mode.


قابلیت‌های بیشتر، امنیت بالاتر

مهم ترین نکته در تغییرات سیستم عامل آیفون iOS 15 این است که به امنیت کاربران لطمه‌ای وارد نکند. به همین دلیل در این نسخه نحوه دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات شفاف‌تر است، اطلاعاتی که نمی‌خواهید جمع آوری نمی‌شوند و برای شیر کردن آن‌ها نیز ریش و قیچی دست خودتان است.

در این آپدیت هم می‌توانید ببینید که:

- اپلیکیشن‌ها از Permission ها چه استفاده‌هایی می‌کنند

- کدام اپلیکیشن‌های شخص ثالث با Domain خود تماس می‌گیرند

- هر چند وقت یک بار این کار را می‌کنند



ایمیل‌ها نیز از نوعی پروتکشن بهره‌مند شده‌اند که می‌تواند آدرس IP را پنهان کند. خب این پنهان کردن چه کمکی می‌کند؟ با پنهان بودن آدرس آی پی کسی که به شما ایمیل می‌دهد نمی‌تواند مکان شما را پیدا کند و یا بفهمد که آیا ایمیل را باز کرده‌اید یا خیر.

به علاوه اگر نمی‌خواهید هنگام وب گردی فرم‌ها را با ایمیل خودتان پر کنید، سیستم اپل یک ایمیل رندوم برای شما می‌سازد که فرم را با آن پر کنید. این ایمیل بعدا به ایمیل اصلی شما فوروارد شده و می‌توانید نتایج را در اینباکس ببینید.

این قابلیت تا آخر سال 2021 بر روی اپلیکیشن‌های Mail، Safari و iCloud فعال خواهد شد.

iCloud+ یک ویژگی جدید اضافه کرده که iCloud Private Relay نامیده شده و نوعی VPN است. این ویژگی برای این است که ترافیک‌های خارج شده از دستگاه شما کاملا رمزنگاری شده باشند و کسی نتواند از طریق آدرس آی پی، مکان و اطلاعات مرورگر شما را پیدا کند.

اپل ایرتگ چیست و چطور کار می‌کند؟