راهنمای خرید هولدر موبایل مناسب خودرو

راهنمای خرید هولدر موبایل مناسب خودرو

هنگام خرید هولدر مناسب به چه مواردی دقت کنیم؟

با توجه به فراگیر شدن استفاده از هولدر موبایل در خودروها، انتخاب هولدر مناسب برای خودرو اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. هولدر موبایل در خودرو باعث افزایش ایمنی و راحتی در استفاده از موبایل حین رانندگی می شود.
برای انتخاب هولدر ابتدا باید به مواردی نظیر نوع خودرو، طراحی کابین و داشبورد و شکل دریچه کولر خودرو توجه کرد تا بدانید برای چه خودرویی با چه مشخصاتی هولدر می خواهید. سپس نوع و ساختار هولدر را مد نظر قرار داد.
هولدرها با توجه به ویژگی های ساختاری و کاربری، انواع مختلفی دارند که در حین خرید باید آن ها را در نظر گرفت. نوع پایه اتصال به خودرو، گیره نگهدارنده گوشی و مجهز بودن به برخی ویژگی های خاص هولدرها را از هم متمایز می کند.
در این مقاله سعی داریم مواردی که باید برای خرید هولدر در نظر بگیرید با شما در میان بگذاریم.

پایه هولدر موبایل
شاید این اولین و مهم ترین مرحله برای خرید هولدر باشد. زیرا این مرحله مشخص می کند شما برای کدام قسمت خودرو هولدر می خرید. هولدرها با توجه به نوع پایه اتصال به خودرو، دسته بندی می شوند که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

هولدرهای داشبوردی
اگر برای نصب روی داشبورد خودرو هولدر می خواهید باید به سراغ این هولدرها بروید. پایه این هولدرها مناسب نصب بر روی سطح داشبورد می باشد.
پایه هولدرهای داشبوردی عموما به صورت مکنده است و می توانید به خوبی روی داشبورد آن را فیکس کنید. معمولا این هولدر ها در دسته هولدرهای شیشه جلو هم قرار می گیرد که برای اطمینان باید اطلاعات شرکت سازنده را بررسی کنید.
بعضی از هولدرهای داشبوردی دارای برچسب 3M هستند و می توانید روی قسمت مورد نظرتان بچسبانید. مدل دیگری هم به بازار عرضه شده است که به لبه بالایی کیلومتر شمار نصب می شود.
انواع دیگری هم در بازار عرضه شده اند که همزمان مکنده و برچسب 3M دارند. اگر داشبورد خودرویتان شیب دار و منحنی باشد یا بافت آن شیاردار باشد؛ این نوع هولدرها مناسب شما نخواهد بود. ضمن اینکه ممکن است در طول زمان گرما، سرما و تابش خورشید روی چسبندگی هولدر اثر منفی بگذارد.

هولدر شیشه جلو
اگر به دنبال هولدر هستید تا آن را روی شیشه جلوی خودرو نصب کنید؛ هولدرهای شیشه جلو برای شما مناسب است. این هولدرها دارای پایه مکنده هستند که قابلیت نصب روی داشبورد نیز دارند و اغلب با دسته بندی هولدر داشبوردی در یک گروه قرار می گیرند.
شرکت های معتبر سازنده هولدر مدعی هستند این هولدرها بعد از نصب اصولی از جا کنده نمی شوند. هر چند ممکن است در طول زمان این خاصیت تحت تاثیر قرار گیرد.

هولدر دریچه کولری
اگر بخواهید هولدر را روی دریچه تهویه خودرو نصب کنید، هولدرهای دریچه کولری گزینه مناسب برای شما است. این به شرطی است که طراحی دریچه کولر خودروی شما قابلیت نصب این مدل هولدرها را داشته باشد. دریچه خروج هوا در بعضی از خودروهای جدید و قدیم به گونه ای ساخته شده اند که هولدرهای دریچه کولری برایشان مناسب نیستند.
پایه این نوع هولدرها دارای شکل های مختلف است. نوع متعارف آن به صورت کلیپسی و قلاب دار تنظیم شونده می باشد. انواع دیگر که به صورت گیره 4 شاخه یا دو گیره دو شاخه دریچه را در بر می گیرد؛ در بازار موجود است.

هولدر آینه وسط
اگر برای کارهایی نظیر مسیریابی به دنبال هولدر مناسب می گردید؛ هولدر های آینه وسط خودرو می تواند انتخاب خوبی باشد. این هولدر ها به آینه وسط خودرو متصل می شود؛ دید و دسترسی خوبی دارند و حواس راننده را پرت نمی کند. پایه این مدل، به پایه نگهدارنده آینه اتومبیل متصل می شود یا قاب آینه را در بر می گیرد.

هولدر جا لیوانی
اگر خودرو شما مجهز به جالیوانی می باشد، هولدرهای این دسته می تواند انتخاب خوبی باشد. مخصوصا اگر خودرو شما به خاطر طراحی خاص کابین نمی تواند از انواع دیگر هولدر استفاده کند.
پایه هولدرهای جالیوانی به شکل استوانه ساخته شده است و وقتی داخل جالیوانی قرار می گیرد قابل تنظیم است و فیت می شود. باید توجه داشته باشید قطر محفظه جالیوانی خودرو با هولدر سازگار باشد.

هولدرهای چندکاره
بعضی از هولدرهایی که به بازار عرضه می شوند دارای دو یا نوع پایه داخل پک خود هستند. مثلا یک پایه دریچه کولری دارند و یک پایه داشبوردی که برای نصب روی شیشه جلو هم مناسب است. این هولدرها معمولا مجموعه های کاملی هستند که در صورت تمایل به سراغ آن ها بروید.

هولدرهای پشت صندلی
اگر برای سرنشینان صندلی عقب هولدر بخواهید، هولدرهای پشت صندلی همان چیزی است که لازم دارید. پایه این هولدرها به پایه پشت سری های صندلی جلو متصل می شود.

گیره نگهدارنده هولدر
برای خرید هولدر مناسب یکی از مواردی که اهمیت دارد، گیره نگهدارنده موبایل است. گیره نگهدارنده انواع مختلفی دارد و تفاوت آن در نوع باز و بسته شدن و در برگرفتن گوشی است. ایده آل آن است که شما بتوانید با یک دست به راحتی گوشی را داخل هولدر قرار دهید و بردارید. هر کدام از انواع گیره به نحوی این امر را تسهیل می کند.
معمولا گیره ها گوشی با سایز 4.5 تا 7 اینچ را درون خود جای می دهد اما بهتر است قبل از خرید مطمئن شوید؛ گیره توانایی جای دادن گوشی شما را دارد. بعضی از هولدرها بازه باز شدن گیره را ذکر می کنند تا با توجه به پهنای گوشی خود بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.
در ادامه چند نوع از گیره ها را معرفی می کنیم.

گیره نگهدارنده گرانشی (Gravity)
یکی از گیره های متعارف در هولدرها همین نوع است. استفاده از آن راحت است و به راحتی با یک دست می توانید گوشی را در آن قرار دهید و بردارید. کافی است گوشی خود را روی پایه پایینی این هولدرها قرار دهید تا همزمان بازوهای کناری به گوشی نزدیک شده و گوشی در جایش محکم شود. مکانیزم عملکرد این گیره به نحوی است که بازوهای کناری، در اثر فشار ناشی از وزن گوشی به آن نزدیک می شود.

گیره نگهدارنده سفت شونده
این نوع گیره نیز در بسیاری از هولدر ها قرار دارد. برای فیت کردن گوشی در آن، ابتدا گوشی را روی لبه پایین قرار می دهید؛ سپس دو بازوی کناری را فشار می دهید تا گوشی محکم شود. برای برداشتن گوشی نیز ضامن آن را فشار می دهید تا بازوها رها شوند. استفاده از آن به راحتی مدل گرانشی نیست اما می توان با یک دست گوشی را گذاشت و برداشت.

گیره نگهدارنده الکتریکی
این نوع گیره ها شاید راحت ترین نوع باشند که در هولدرهای مجهز به شارژر وایرلس دیده می شود. با توجه به مدلی که می خرید؛ باز و بسته شدن بازوها با سنسورهای مادون قرمز یا کلید فیزیکی است.
در نوع مادون قرمز وقتی گوشی را به آن ها نزدیک می کنید؛ بازوها به صورت خودکار باز می شوند تا گوشی را در جای خود قرار دهید و سپس به صورت خودکار بسته می شوند. هنگام برداشتن گوشی نیز با کلید فیزیکی آن را باز می کنید تا گوشی آزاد شود. مدل هایی که مادون قرمز ندارند، فرمان باز و بسته شدن با کلید خواهد بود.

گیره نگهدارنده مگنتی
همانطور که از اسمش پیداست این گیره ها با خاصیت آهنربایی کار می کنند و استفاده از آن ها نیز سریع و راحت است. این نوع گیره بیشتر برای گوشی آیفون 12 به بعد که قاب پشتی در آن ها خاصیت مگنتی دارد؛ مناسب است. البته داخل پک بعضی از هولدر ها برچسب های آهنربایی قرار داده شده است تا با چسباندن به گوشی های دیگر بتوانید از هولدر استفاده کنید.

گیره نگهدارنده فنری
استفاده از این گیره شاید کمی سخت از دیگر گیره ها باشد. بازوهای نگهدارنده گوشی از یک سمت به صورت فنری محرک است و برای قرار دادن گوشی باید به آن سمت کمی فشار وارد کرد و گوشی را جای داد.

جنس بدنه هولدر
جنس استفاده شده در قسمت های مختلف هلدر از جهات مختلف اهمیت دارد. با توجه به این که هولدر موبایل ممکن است در معرض تغییر دمایی و تابش خورشید قرار گیرد یا تکان های ناشی از دست انداز، نیروی زیادی به آن وارد کند؛ لازم است به جنس و کیفیت ساخت اجزا هولدر توجه کنید.
معمولا در ساخت هولدرها از PC، ABS و آلیاژ آلومینیوم استفاده می شود. بالا بودن کیفیت آن ها علاوه بر زیبایی در استحکام و مقاومت بیشتر در برابر عواملی که ذکر شد؛ موثر است.
همچنین اگر گوشی خود را بدون کاور روی هولدر قرار می دهید؛ حتما توجه داشته باشید هولدری که خریداری می کنید پدهای سیلیکونی برای جلوگیری از خط و خش بر روی گوشی داشته باشد.

توجه به ویژگی های خاص
هولدرها با توجه به ویژگی هایی که گفته شد به اشکال مختلف و با ویژگی های متفاوت ساخته می شوند. در این بین ممکن است مزیت های دیگری نیز برای یک هولدر در نظر گرفته شود تا انتخاب کامل تری باشد. در ادامه به چند ویژگی اشاره می کنیم.

شارژر وایرلس
بعضی از هولدرها دارای شارژر وایرلس هستند. در صورتی که گوشی شما مجهز به قابلیت شارژ بی سیم باشد؛ این هولدرها می تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا هنگام کارهایی مثل مسیریابی ممکن است نیز به شارژ کردن گوشی پیدا کنید و این هولدر ها می توانند بیسیم گوشی را نیز شارژ کند.
معمولا حداکثر توان خروجی آن ها 15 وات است. اما در بعضی مدل های خاص به 50 وات هم می رسد. اگر توان شارژ بدون سیم گوشی شما کمتر از این مقدار باشد و از قابلیت شارژ بیسیم Qi نیز پشتیبانی می کند؛ مطمئن شوید هولدر نیز این قابلیت را دارد.
به علت گرمای حاصل از شارژ وایرلس، بعضی از هولدرها فن خنک کننده دارند یا به گونه ای طراحی شده اند که گذر هوای خروجی از دریچه کولر دما را تعدیل کند. همچنین بعضی مدل ها از نورپردازی برای زیبایی بیشتر بهره می برند.
موارد مذکور در هولدر هایی که شارژ وایرلس دارند؛ دیده می شود زیرا این هولدرها انرژی لازم را توسط کابل از شارژر فندکی دریافت می کنند.

قابلیت تنظیم زاویه
تقریبا تمام هولدرهای خودرو قابلیت تنظیم زاویه قرارگیری گوشی را به صورت 360 درجه دارند و شما می توانید گوشی خود را به صورت عمودی یا افقی روی هولدر قرار دهید. با این حال با توجه به نوع هولدر، بعضی دارای بازوی تلسکوپی قابل تنظیم هستند یا از خرطومی انعطاف پذیر بهره می برند. توجه به این ساختارها می تواند به شما کمک کند؛ در بین گزینه های خود مدلی را انتخاب کنید که هنگام استفاده از گوشی کمتر دچار خستگی شوید.

هولدرهای مناسب ماشین‌ های مختلف
برای اینکه بتوانید بهترین هولدر را برای ماشین خود انتخاب کنید می‌توانید از مطالب زیر استفاده کنید
راهنمای خرید بهترین هولدر برای پژو 206
راهنمای خرید بهترین هولدر برای رنو ال 90
راهنمای خرید بهترین هولدر برای دنا و دنا پلاس
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو رانا و رانا پلاس
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو ساینا
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو پژو 207
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو سمند و سورن
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو پراید
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو تیبا و تیبا 2
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو پژو 405
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو کوییک
بهترین هولدر موبایل مناسب خودرو پژو پارس و پرشیا

جمع بندی نهایی
با توجه به استفاده روز افزون هولدر در خودرو، در این مقاله سعی کردیم مواردی که در خرید یک هولدر اهمیت بیشتری دارد به شما معرفی کنیم.
در نهایت برای خرید مناسب بهتر است؛ ابتدا مشخص کنید با توجه به طراحی کابین، داشبورد و دریچه تهویه خودرویتان چه هولدری با خودرو شما سازگار است. پایه هولدر مشخص می کند نوع هولدر چیست و آن هولدر در چه مکانی می تواند نصب شود. بعد از انتخاب نوع هولدر به نوع گیره نگهدارنده گوشی توجه کنید. ممکن است ویژگی های خاصی مثل شارژر وایرلس برای شما مزیت به شمار رود که در مراحل انتخاب هولدر حتما مد نظر قرار دهید.