راهنمای خرید چراغ مطالعه

راهنمای خرید چراغ مطالعه

موقع خرید چراغ مطالعه به چه مواردی دقت کنیم؟

ممکن است شما هم زمان خرید چراغ مطالعه برایتان سوال پیش آمده است که چه مواردی را باید برای خرید چراغ رومیزی در نظر گرفت تا انتخاب صحیح تری داشته باشیم. به طبع ما زمانی از چراغ مطالعه استفاده می کنیم که نور متمرکز نیاز داشته باشیم که چراغ رومیزی آن را برای ما فراهم می کند.
بهتر است قبل از پرداختن به انتخاب چراغ مطالعه مناسب، بدانیم هنگام مطالعه ترجیحا محیط اطراف تاریک نباشد و از چند منبع نوری استفاده شود. بعد از هر یک ساعت مطالعه بین 15 تا 20 دقیقه به چشمان خود استراحت دهیم. لامپ مهتابی به علت نوسان برای مطالعه مناسب نیست.
اینکه چراغ مطالعه را کجا قرار می دهیم؟ با توجه به زاویه قرارگیری ما، چراغ مطالعه قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع دارد یا نه؟ شدت و رنگ نور چراغ مطالعه چه میزان باشد تا چشمان ما خسته نشود و آسیب نبیند؟
جواب این سوالات و سوال های دیگر ما را در انتخاب بهتر راهنمایی خواهد کرد.

پایه قرارگیری روی میز

پایه چراغ مطالعه انواع مختلفی دارد. پایه ی گیره ای سفت شونده که در لبه میز کار محکم می شود. اگر چراغ مطالعه خود را تکان نمی دهید؛ این مدل می تواند برای شما مناسب باشد. آن را در گوشه ای از میز خود محکم کنید و استفاده کنید. این گونه فضای کاری بیش تر روی میز کار خود خواهید داشت.
پایه کلیپسی که آن هم می تواند در لبه میز یا محل لبه دار وصل شود با این تفاوت که می توانید به راحتی آن را جا به جا و در محل مناسب نصب کنید. چراغ مطالعه ها با این پایه نوع کوچک تر و کتابی هم دارند که می توان بر روی کتاب وصل کرد.
مدل ساده که متعارف است و اغلب چراغ های مطالعه از این نوع هستند. این مدل روی میز قرار می گیرد.

توجه به بازو نگهدارنده برای تنظیم بهترین زاویه
منظور قسمتی است که پایه را به لامپ متصل می کند و دارای اشکال مختلف است. نوع چند مفصلی که در یک یا چند مفصل امکان تنظیم زاویه دارد و می توانید بهترین موقعیت را برای تابش نور تنظیم کنید. معمولا برای چراغ مطالعه هایی که ارتفاع بلندیارتفاع بلند دارند این نوع بازوی نگهدارنده استحکام بیشتری دارد و تولید کنندگان از این نوع استفاده می کنند.
مدل انعطاف پذیر دارای خرطومی منعطف است که برای زاویه دلخواه می توانید حالت مناسب را تنظیم کنید. در مدل هایی که ارتفاع کمتری دارند رایج است.
مدل ثابت که در چراغ مطالعه ای مثل مدل معروف بنکر رایج است که در آن بازوی نگهدارنده بدون حرکت است. برای تنظیم حالت دلخواه تنها می توان زاویه قسمت نور را تغییر داد. این نوع بازوها در مدل ها کلاسیک و گران قیمت دیده می شود که بیشتر جنبه زیبایی مد نظر قرار دارد.

شدت نور مناسب چقدر است؟

شواهدی دال بر مضر بودن نور کم برای چشم وجود دارد. با پخش یکنواخت نور می توان از این امر جلوگیری کرد. معمولا برای مقایسه میزان شدت نور لامپ ها از واحد وات که بیانگر توان آن می باشد استفاده می شود. اما این واحد مقایسه گر خوبی نیست و بهتر است با واحد لومن (شار نوری)، لوکس (سنجش شدت روشنایی بر واحد سطح) و پا - شمع (واحد غیر متریک سنجش شدت روشنایی بر واحد سطح) استفاده کنیم. نور مناسب برای چراغ مطالعه بهتر است بین 1000 تا 1400 لومن یا 30 تا 50 پا - شمع باشد. بر خلاف تصور عمومی این طور نیست که مثلا لامپ 12 واتی از لامپ 9 واتی قوی تر باشد. هر چه لومن یک لامپ بیشتر باشد شدت نوری آن بیش تر است.

چه رنگی بهتر است؟

رنگ نور را با دمای رنگ آن توصیف می کنند و با واحد کلوین مشخص می شود. هرچه کلوین بزرگ تر باشد روشنایی خنک تر و نور آبی تر به نظر می رسد. اگر دنبال نور با رنگ های گرم هستید 2000 تا 2700 کلوین و اگر رنگ سرد بخواهید 4000 تا 5500 کلوین مناسب شماست. رنگ های گرم آرامش بخش هستند در حالی که رنگ سردتر بهره وری مغز را افزایش می دهد.

چراغ مطالعه بهتر است تنظیم شدت روشنایی داشته باشد
بعضی از چراغ های مطالعه قابلیت تنظیم شدت روشنایی دارند و شما می توانید با استفاده از دیمر روی آن شدت نور دلخواه را تنظیم کنید. همچین بعضی از چراغ های مطالعه سنسور نور دارند تا با توجه به میزان روشنایی محیط تنظیم شوند و از آسیب رسیدن به چشم ها جلوگیری شود.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد چراغ های مطالعه جدید می تواند حالت مراقبت از چشم باشد که در صورت استفاده بیش تر از 50 دقیقه تا 1 ساعت، با خاموش و روشن شدن هشدار می دهد که به چشمان خود استراحت دهید.

چراغ مطالعه بهتر است چه نوع لامپی داشته باشد؟

چراغ مطالعه می تواند به انواع لامپ ها مجهز باشد. بعضی از آن ها قابلیت تعویض دارند و اگر به هر دلیلی لامپ بسوزد و کار نکند؛ امکان تعویض لامپ با توجه به نوع سرپیچ وجود دارد. با توجه به نیاز کاربری شما لامپ مناسب مشخص می شود.
لامپ هالوژن نور طبیعی و سفید می تاباند و اگر زیاد مطالعه می کنید، چراغ مطالعه با این نوع لامپ انتخاب خوبی است. این لامپ ها به چشم فشار نمی آورند و در کنار 10 تا 20 درصد مصرف انرژی کمتر دوام 2 تا 3 برابری دارند.
لامپ رشته ای نور زرد و گرمی می تاباند و برای مطالعه در هنگام عصر مناسب است و نور را پخش می کند. این لامپ ارزان است و دوام زیادی ندارد.
لامپ های تمام طیف یا Full Spectrum که طیف کامل نور، از مادون قرمز تا ماورای بنفش را می تاباند. اگر طراح گرافیک و طراح داخلی هستید یا شغلی دارید که در آن دیدن جزییات اهمیت دارد تهیه چراغ مطالعه با این لامپ را توصیه می کنیم.
لامپ فلورسنت یا همان لامپ کم مصرف که بیشتر برای پوشش یکنواخت در سراسر محیط کار مناسب است. گرمای کمی دارند و طول عمرشان 11 برابر لامپ های رشته ای است.
لامپ LED نور متمرکزی در اختیار شما قرار می دهد؛ تابش خیره کننده ای ایجاد نمی کند و نور سرگردانی به چشم شما نمی تابد. برای مطالعه این لامپ توصیه می شود. عمر این لامپ ها تا 50,000 ساعت تخمین زده می شود.

برقی باشه یا شارژی؟!
چراغ مطالعه می تواند برقی باشد یا با باتری شارژی کار کند. انتخاب بین این دو به کاربری شما بستگی دارد. اگر چراغ مطالعه را جا به جا نمی کنید؛ مدت زمان و تعداد دفعات زیادی از چراغ مطالعه استفاده می کنید و فضای کارتان در کنار چراغ مطالعه برقی کافی است؛ مدل برقی برایتان مناسب است و دردسر تمام شدن باتری و شارژ آن را نخواهید داشت.
اما در صورتی که روی میز کارتان با کمبود فضا مواجه هستید و چراغ مطالعه را زیاد جا به جا می کنید، مدل شارژی برای شما مناسب است. در این مدل دیگر مزاحمت سیم مطرح نیست.

امکانات جانبی می تواند مهم باشه!
بعضی امکانات می تواند کاربرد چراغ مطالعه را فراتر از ویژگی ذاتی آن ببرد. مثلا چراغ مطالعه می تواند به شارژر وایرلس مجهز باشد تا بتوانید گوشی همراه و لوازم جانبی مجهز به این قابلیت را به صورت بی سیم شارژ کنید.
بعضی مدل ها صفحه نمایش دیجیتال دارند تا تاریخ، ساعت و میزان رطوبت محیط را نمایش دهند و یا با تنظیم آلارم شما را از خواب بیدار کند.
چراغ مطالعه می تواند محفظه ای برای قرار دادن لوازم تحریر و … داشته باشد تا به خلوت شدن و نظم دادن میز شما کمک کند.

جمع بندی نهایی
در نوشته فوق سعی کردیم مواردی که حین خرید چراغ مطالعه بهتر از در نظر بگیرید معرفی کنیم. وقتی نیاز خود را شناختید، در نظر گرفتن موارد فوق شما را در انتخاب صحیح کمک خواهد کرد.
در خرید چراغ مطالعه به پایه قرار گیری روی سطح، نوع تنظیم بازوی نگهدارنده، شدت و رنگ نور، نوع لامپ، برقی یا شارژی بودن و امکانات جانبی آن توجه کنید. همچنین مواردی مثل قیمت و گارانتی را باید مد نظر قرار دهید.